سه شنبه, ۷ اسفند, ۱۴۰۳ / 25 February, 2025
جرم زدایی و نقش تربیت بدنی و ورزش

● مقدمه :
امروزه تربیت بدنی و ورزش به عنوان یک پدیده اجتماعی، جایگاه اجتماعی خود را در جامعه هویدا ساخته است. تربیت بدنی در ساختار جامعه وجود داشته، تحول و تکامل پیدا کرده، قوانین و مقررات و آئیننامههای خاص خود را دارد و بر اساس آنها برنامههای خود را اجرا مینماید.
تربیت بدنی و ورزش به عنوان یک واقعیت اجتماعی با پدیدههای اجتماعی دیگر، روابط متقابل برقرار میکند، کارکردهای خاص خود را در جامعه بر عهده میگیرد و کل ساختار جامعه و هر یک از ابعاد اجتماعی از حاصل و ثمرة فعالیتهای آن بهرهبرداری مینمایند.
دراین مقاله از تربیت بدنی و ورزش به عنوان یکی از سازمانهای مهم اجتماعی یاد میشود که در جرمزدائی نقش عمدهای میتواند داشته باشد. در ابتدا توضیحاتی پیرامون مفاهیم جرم و تربیت بدنی و ورزش ارائه میگردد و سپس ضمن برشمردن اهداف تربیت بدنی و ورزش در جامعه به نقش آن در جرمزدائی اشاره میگردد.
● ماهیت جرم :
تعاریف متعددی از جرم یا بزه توسط دانشمندان و متخصصین ارائه شده است که به برخی از آنها اشاره میگردد : ماهیت جرم از دو دیدگاه مورد بررسی قرار گرفته است که عبارتند از :
۱) از نظر اجتماعی
۲) از نظر قانونی
۱) از نظر اجتماعی :
باهری، محمد (۳) در این زمینه مینویسد : از نظر اجتماعی مفهوم جرم نظیر مفهوم اخلاق متغیر و در حال تحول میباشد، دلیل این مطلب آن است که وصف مجرمانه عملی از نقطه نظر اجتماعی و همچنین میزان مجازاتی که جامعه برای عمل مجرمانه در نظر خواهد گرفت، بستگی به افکار عمومی دارد.
افکار دائماً در تغییر و در حال دگرگونی است. در هر دوره و زمانی در هر کشوری، اکثریت جامعه به فلسفة خاصی پایبند است و شرایط معینی برای زندگی اجتماعی در نظر دارد. دولت بر اساس فلسفه و شرایط مزبور اصولی را برای اعتدال جامعه و بقاء آن پیشبینی میکند و افراد مجبور به اطاعت و احترام نسبت به این اصول هستند، و هرگاه از آن تخلف کنند مجازات خواهند شد. بنابراین جرم از نقطه نظر اجتماعی عملی است که نظم اجتماعی را نقض نموده باشد، و این نظم در هر عصری متناسب و درخور تمدن و سطح افکار و عقاید متعارف همان عصر میباشد، در نتیجه جرم از نظر اجتماعی نقض نظام جامعه است، نظام جامعه تغییرپذیر است و به همین جهت نمیتوان مفهوم جرم طبیعی را پذیرفت.
۲-) از نظر قانونی :
جرم چنین تعریف شده است : Sutherland، (۱۱) «وقتی عملی جرم است که از طرف قانونگذار امر و نهی شده باشد و مقررات آن بوسیله مقامات صلاحیتدار تدوین و آنان آن را برای اجتماع خود به مورد اجرا گذارند».
همچنین تفت Taft (۱۲) میگوید : «جرم عملی است که قانون برای آن مجازات تعیین میکند». محقق دیگری در تعریف جرم مینویسد: (سمیعی، حسین) ، (۶) «جرم عبارت از عمل یا خودداری از عملی است که قانون جزا، ارتکاب آن را به قید مجازات منع کرده است.»
با توجه به نظام گوناگونی که مورد عمل قرار میگیرد میتوان گفت : جرم رفتاری است خلاف نظام موجود که به وسیله مقامات صالحه برای آن مجازات یا طرق مختلف درمان و یا وسایل مقتضی دیگر پیشبینی شده باشد. (خاکپور، محمدمهدی) (۵)
با توجه به تعاریف مشخص میشود که اقدام به عملی که بر خلاف موازین، مقررات، قوانین و معیارهای ارزش فرهنگی هر جامعه باشد، در آن جامعه بزهکاری یا جرم تلقی میگردد و کسانی که مرتکب چنین اعمال خلاف میگردند مجرم یا بزهکار نامیده میشوند. در برخی موارد میتوان آنها را افراد قانونشکن گفت، یعنی کسانی که از قانون تبعیت و پیروی نمیکنند، چگونگی وضع قانون را نمیشناسند و یا به اصالت وضع قوانین معتقد نیستند.
بزهکاران را از لحاظ مطالعات اجتماعی و از نقطه نظر عرف و قانون بر حسب نوع کاری که انجام میدهند میتوان به سه گونة زیر تقسیم کرد: (فرجاد، محمدحسین) (۸)
الف) بزهکاری بر علیه اشخاص عادی جامعه که زندگی عادی بر اساس فرهنگ و قانون برای خود انتخاب کردهاند، مثلاً کشتن آنها به عمد یا غیرعمد، تهدید آنها به ضرب و حمله و تجاوز و یا تجاوز جنسی نسبت به آنها بدون میل و رغبت و از روی عنف و زور، که تمام این اعمال از لحاظ قانون، عرف و فرهنگ، جامعهپذیر نمیباشند و کسی که مرتکب چنین اعمالی گردد بزهکار یا مجرم خوانده میشوند.
ب) بر علیه دارایی و مالکیت دیگران، البته اگر مالکیت از طریق مشروع و نتیجه دسترنج و حاصل زحمات او باشد، مانند ورود به خانة آنها به قصد دزدی و بردن اموال منقول قیمتی، جعل اسناد و مدارک مربوط به مالکیت، دزدی اتومبیل و یا غارت کردن اموال دیگران، کسانی که مرتکب چنین اعمالی شوند نیز مجرم یا بزهکار نامیده میشود.
ج) بزهکاری بر علیه نظم عمومی و سلامت افراد جامعه، مانند ارتکاب جرایمی از قبیل فحشاء که نظام اجتماعی خانوادهها را بر هم میزند و یا به عدم تشکیل خانواده منجر میگردد و یا موجب شیوع بیماریهای مقاربتی شده و بیماری را بین مردم جامعه افزایش میدهد و یا مبادرت به قماربازی کردن که حقوق دیگران را به مخاطره میاندازد و یا استعمال مواد مخدر و الکیسم که به اعمال توأم با مستی، تجاوز و از همه مهمتر نابودی نیروی انسانی سازنده اجتماع کمک میکنند.ارتکاب اعمال فوق، بیشتر از ضعف روابط انسانی، توزیع نامتعادل ثروت و قدرت، فرهنگ عمومی مردم و بیتوجهی نسبت به نوع کار وفعالیت وسایل ارتباط جمعی مانند فیلمهای جنائی تلویزیونی و سینمایی، عکسهای محرک و کتابها و جراید تحریکآمیز و غیرآموزنده، سرچشمه میگیرد. اشاره به تمامی عوامل ارتکاب جرم از حوصلة این بحث خارج است. لیکن به اختصار به برخی از علل ارتکاب جرم در جامعه اشاره میگردد:
ـ توجه به ارزشهای مادی و بی توجهی نسبت به امور معنوی و اخلاقی
ـ بی اعتقادی و بی ایمانی برخی از مردم نسبت به اصول اخلاقی و انسانی
ـ عدم آگاهی خانوادهها
ـ عدم هماهنگی قوانین و نظام آموزشی با نیازها و اولویتهای جامعه
ـ محیط پرورشی نامناسب و آموزشهای نادرست
ـ ضعف کنترل اجتماعی جامعه
ـ وضعیت نابسامان اقتصادی و اجتماعی و بر هم خوردن تعادل اجتماعی و اقتصادی
ـ مشکلات و مسائل روانی اشخاص
ـ بیماریهای روانی
ـ توسعه طلبی و جاه طلبی صاحبان قدرت
ـ وجود و بروز جنگهای گوناگون
ـ وجود تبعیض بین مردم
ـ فیلمهای جنایی تلویزیونی و سینمایی، صفحات حوادث مطبوعات و رمانهای پلیسی و جنایی
ـ کمبود مؤسسات آموزشی، رفاهی، تفریحی و ورزشی
ـ مهاجرت و شهرگرایی روستائیان
ـ بیکاری و ولگردی
ـ
● ماهیت تربیتبدنی :
تربیتبدنی عبارت است از تعلیم و آموزش با استفاده از وسایل فیزیکی به نحوی که هدفهای تربیتی از طریق بکار بردن اندام و اجرای فعالیتهای جسمانی حاصل گردد. تربیتبدنی بخش حیاتی و حساس تعلیم و تربیت بوده و جزئی لاینفک از مراحل تربیتی میباشد و به شکوفایی و تکوین استعدادهای مطلوب کمک میکند. (مظفری، سید امیراحمد) (۱۰)
ویلکرسون Wilkerson و دودر Dodder ، تحقیقی را با عنوان، ورزش چه کاری را برای مردم انجام میدهد به عمل آوردهاند. (آزاد، احمد) (۱) آنها هفت وظیفه و عملکرد را برای ورزش در جامعه مشخص ساختهاند:
۱) کاهش هیجانات : ورزش راهی است برای اظهار و کاهش هیجانات و رهایی از تنشها، ورزش به عنوان دریچة اطمینان است که تمایلات مهاجمانه را تلطیف میکند.
۲) اثبات هویت : ورزش امکان شناخته شدن و اظهار ارزشهای وجودی را فراهم میآورد.
۳) کنترل اجتماعی : ورزش وسایلی را برای کنترل مردم در جامعهای که انحرافات رواج دارند بوجود میآورد.
۴) اجتماعی شدن : ورزش وسیلهای است برای اجتماعی شدن.
۵) عامل تغییر : ورزش موجب تغییر جامعه، ایجاد الگوهای رفتاری جدید و عاملی است که جریان تاریخ را تغییر میدهد. مثلاً، ورزش برخورد و رقابت گونههای مختلف مردم و برتری بر اساس قابلیت را مجاز میسازد.
۶) بیداری و آگاهی جمعی : ورزش موجد روح جمعی است که مردم را به شیوة متحد به دنبال اهداف مشترک متشکل میسازد.
۷) موفقیت : ورزش موجب احساس موفقیت در تماشاگران و ورزشکاران است، هنگامی که توسط بازیکنی یا تیمی موفقیت به دست میآید. پیروزی در ورزش مانند پیروزی در زندگی است.
تربیتبدنی با تأکیدی که بر پرورش جسمی ذهنی هیجانی و برازندگی اجتماعی دارد، در صورت آموزش صحیح و اصولی نقش شایان توجهی را در فرایند تعلیم و تربیت افراد برای داشتن زندگی اجتماعی ایدهآل ایفا خواهد کرد.
برای تشریح کامل این نقش به قدرت تربیتبدنی و ورزش در سه حوزة تربیتی (شناختی، احساسی و روانی حرکتی) اشاره مختصری میشود:
▪ حوزه شناختی :
۱) تربیت بدنی در موفقیت تحصیلی و فرهنگی مؤثر است.
۲) فعالیت حرکتی با جریان فکری پویا و متعالی در ارتباط است.
۳) تربیتبدنی موجب شناخت تمرین و ورزش، تندرستی و بیماری است.
۴) تربیتبدنی موجب شناخت بدن انسان است.
۵) تربیتبدنی روشنگر نقش فعالیت جسمانی و ورزش در فرهنگ ملل است.
۶) تربیتبدنی و ورزش به مصرف معقول و استفاده مطلوب از خدمات و تسهیلات کمک میکند.
▪ حوزه احساسی (عاطفی) :
۱) تربیتبدنی به خودشگفتگی Self actualization و عزت نفس Self esteen و واکنش سالم و اصولی در مقابل فعالیت جسمانی کمک میکند.
۲) تربیتبدنی موجب باور و تصدیق زیبایی است.
۳) تربیتبدنی در جهت دادن زندگی به سوی اهداف ارزشمند سهیم است.
۴) برنامههای تربیتبدنی دارای اهداف انسان دوستانه هستند.
۵ )برنامههای تربیتبدنی از طریق بازی، لذت از تجارب غنی اجتماعی را فراهم میسازد.
۶)برنامههای تربیتبدنی فرصت بازی گروهی را فراهم میآورد.
۷) تربیتبدنی تواضع، بازی عادلانه، روحیه ورزشکاری و خصایل پهلوانی را میآموزد.
۸) تربیتبدنی دارای اهداف بشردوستانه است.
▪ حوزه روانی حرکتی :
۱) تربیتبدنی مهارتهای حرکتی را در ورزشکاران و تماشاگران بهبود میبخشد.
۲) تربیتبدنی به کسب مهارتهای استفاده از اوقات فراغت پس از اشتغال ذهنی کمک میکند.
۳) تربیتبدنی مهارتهای اساسی محافظت از محیط زیست را توسعه میدهد.
علاوه بر موارد فوق برخی از مزایای روانی فعالیتهای تربیتبدنی و ورزش عبارتند از:
۱) افرادی که به طور منظم در فعالیتهای جسمانی شرکت میکنند عقیده دارند، هنگام تمرین کردن نسبت به هنگامی که تمرین نمیکنند احساس بهتری دارند، احساس سلامتی و تندرستی موجب احساس خوب بودن در افراد میشود.
۲)شرکت در فعالیتهای تربیتبدنی و ورزش وسیلهای است برای کاهش افسردگیها و تنشها و موجب رهایی از دلسردیها و انزواجوییهاست.
۳) ورزش و فعالیتهای حرکتی وسیلهای برای اتحاد و پیوستگی با دیگر انسانهاست.
۴) ورزش و فعالیتهای بدنی پدیدههایی مهیج هستند و برای افراد وسیله نشاطآوری هستند.
۵) فعالیتهای حرکتی موجب آرامش و تنوع، پس از یک مدت طولانی کار، مطالعه و تحمل فشارهای روانی است افراد پس از آن با انرژی تازهای به کار خود مراجعه میکنند.
۶- تسلط به مهارتهای جسمانی، اعتماد به نفس و خودباوری افراد را تقویت میکند، با کسب مهارت آنها احساس کمال میکنند که این احساس، حس رضایت و صلاحیت آنها را افزایش میدهد.
● ارتباط تربیتبدنی و ورزش با جزم زدائی :
کارکرد اجتماعی تربیتبدنی و ورزش در توسعه و تحکیم روابط انسانی، کارکردی زیربنایی و بنیادی است که در کل ساختار جامعه و روابط موجود بین اقشار و آحاد اجتماعی اثرات قابل توجهی بر جای میگذارد (آقاپور، سید مهدی) (۲)
به جرأت میتوان گفت : « در جوامعی که نارسائیهای کمی و کیفی ورزش وجود دارد، عقب افتادگی آن جامعه نیز چشمگیر است و از این روست که ورزش امروز در جوامع مترقی دنیا، علاوه بر اثرات بهداشتی و نقش مهم آن در سلامت یک ملت به عنوان یک پدیده اجتماعی و عامل اقتصادی مورد مطالعه و پژوهش علمی قرار میگیرد. (جاوید، سیروس) (۴)
از آنجا که پدیده جرم و بزهکاری یک مشکل اجتماعی است و عنوان نمودیم، تربیتبدنی نیز یک پدیدة اجتماعی است که با سایر پدیدهها در رابطه است و با توجه به فواید ارزشمند و اهداف تربیتبدنی و ورزش که عنوان شد، مشخص میشود که تربیتبدنی در کاهش بزهکاری، اثرات قابل توجهی داشته و دارد.
تربیتبدنی در کاهش ناسازگاریهای فردی و اجتماعی و کاهش فشارهای روانی مؤثر بوده و تعادل روانی ارگانیزم را برقرار میسازد. افراد از طریق شرکت در فعالیتهای حرکتی از نظر ذهنی، جسمی و روانی تعادل لازم را کسب مینمایند وتوانایی مقابله با مشکلات وفشارهای ناشی از زندگی مدرن را بدست خواهند آورد و همانطور که مشخص شده است، جرم نتیجة جمع جبری عوامل مؤثر در بزهکاری است که تحت تأثیر تعارضات گوناگون و مناقشات روانی و فشار بر نقاط ضعف شخصیت افراد و عدم توانایی مقاومت در برابر فشارهای مزبور و بهم خوردن موازنه روانی ارگانیزم، در شرایط خاص اتفاق میافتد. (خاکپور، محمدمهدی) (۵)
بنابراین فردی که به صورت صحیح از طریق فعالیتهای حرکتی ، تربیت شده باشد از جرم دوری میجوید.
دکتر دوگریف Degreff میگوید : نکتة اصلی این است که بدانیم تا چه حدی فرد میتواند وضع خود را با اوضاع و احوال و غیرنشیب و فراز زندگی تطبیق دهد و از میان مسائل گوناگون و طرق مختلف کدامیک را برگزیند که مضر بحال اجتماع نباشد. فرد بهنجار بزهکار کسی است که بتواند با استفاده از تجارب قبلی خود خط مشی زندگی خویش را چنان برگزیند که نه فقط منافی نظم اجتماعی نباشد بلکه با زندگی اجتماعی قابل تلفیق باشد. (کینیا، مهدی) (۹)
همچنین کین برگ Kinberg میگوید : ناسازگاری اجتماعی عبارت از این است که فرد قادر نباشد رفتار خود را با قواعدی که معمولاً برای اجتماع مفید و مورد احترام قاطبة افراد آن اجتماع است منطبق سازد. (کینیا، مهدی) (۹)
نظم اجتماعی و تطابق سازگاری اجتماعی یکی از اهداف عالیة تربیتبدنی و ورزش میباشد. افراد شرکت کننده در فعالیتهای حرکتی و ورزشی در محیط فعالیت که همچون یک آزمایشگاه کوچک اجتماعی است، رعایت قوانین و مقررات، احترام به دستورات و نظرات دوار، رعایت حقوق دیگران، همکاری و تعاون با افراد تیم خود و یا سایر ورزشکاران، رعایت نظم و انضباط، رعایت مسائل اخلاقی و انسانی، گرایش به فضائل اخلاقی و دوری جستن از رذائل اخلاقی و را مستقیماً تجربه میکنند و آموزش میبینند و برای اینکه در فعالیت خودموفق باشند ملزم به رعایت موارد فوق میباشند، بنابراین افراد شرکت کننده در فعالیتهای حرکتی ورزشی این مواردی که آموزش دیدهاند را در جامعه نیز در شرایط گوناگون تعمیم داده و رعایت میکنند و افرادی منظم و سازگار میباشند بنابراین از بزهکاری، ناسازگاری و اقدام به انجام اعمال خلاف قانون و در نهایت مرتکب شدن جرم خودداری میکنند.
برای تشخیص ناسازگاری اجتماعی باید امکان سازگاری بزهکار یعنی شرایط محیطی که بزهکار بتواند استعداد بزهکاری یا حالت خطرناک خود را از دست بدهد جستجو کرد تا در جهت سازندگی هدایت شود (علومی، رضا) (۷)
برای اینکه فرد ناسازگار در جهت سازندگی هدایت شود یکی از بهترین روشها وارد نمودن آن در فعالیتهای حرکتی و ورزشی میباشد. این افراد در شرایط دوستانه و صمیمی و نشاطآور محیطهای ورزشی سازگاری اجتماعی را تجربه میکنند و از این طریق اصلاح خواهند شد.
به نظر میرسد جانشین کردن سیستم اصلاح و تربیت بجای سیستم اجرای مجازاتها برای کاهش بزهکاری و جرم در جامعه مفید خواهد بود. برای جلوگیری از ازدیاد ارتکاب جرایم در هر جامعه ابتدا باید محیط اجتماعی و نوع جرم را شناخت و به علل وقوع آن توجه کرد. تا از طریق آموزش صحیح و ایجاد محیط سالم و بازآموزی روش زندگی درست، تأمین زندگی اقتصادی مردم و فراهم آوردن وسایل و امکانات زندگی به شکل صحیح و در حد نیاز انسانی، رعایت و اجرای قانون بصورت عادلانه برای همه به طور یکسان، ایجاد مؤسسات درمانی برای شناخت و درمان مشکلات و مسائل روانی-اجتماعی مجرمین و افزایش برنامههای تربیتبدنی و ورزش، شانس بازگشت مجدد این افراد ناسازگار و بزهکار را به جامعه و زندگی عادی بیشتر کرد.
● پیشنهادات :
در نهایت توصیههای زیر برای استفاده از برنامههای تربیتبدنی وورزش برای جرمزدایی ارائه میگردد :
۱) توجه بیشتر به موضوع و محتوا و طرز اجرای درس تربیتبدنی در مدارس و تأکید بر نقش تربیتی این درس برای دانشآموزان، که قشر عظیمی از جامعه جوان ایران را تشکیل میدهند.
۲) ایجاد و احداث اماکن ورزشی چند منظوره در مناطق مختلف کشور، خصوصاً نواحی جرمخیز و جذب افراد در سنین مختلف به این اماکن و فضاهای ورزشی.
۳) قرار دادن وسایل و تجهیزات ورزشی به صورت رایگان در اختیار عموم مردم در اماکن عمومی و تشویق افراد به استفاده از این وسایل ورزشی.
۴) توسعه و گسترش ورزش عمومی و همگانی در جامعه و توجه به آن به عنوان یک اولویت و نیاز اصلی عموم مردم.
۵) آموزشهای همگانی و آموزش والدین و آشنا نمودن آنان به نقش تربیتبدنی و ورزش در پرورش مطلوب و شایسته فرزندانشان و علاقمند نمودن آنان به شرکت در فعالیتهای ورزشی و توجه به این امر مهم که ایجاد فرصتهای حرکتی بهترین هدیه برای فرزندان میباشد.
۶) انجام اقدامات لازم جهت تفکیک بزهکاران و مجرمین حرفهای و اعتیادی، از سایر بزهکاران و اجرای برنامههای حرکتی و ورزشی به صورت جداگانه برای هرکدام از آنها.
۷) از بین بردن نقاط آلوده و کنترل و نظارت بیشتر در نقاط و مراکز مزبور و توجه بیشتر به اجرای برنامههای اصلاحی تربیتبدنی ورزش در این نقاط.
۸) سرمایه گذاری درکانونهای ورزشی و جذب جوانان و سایر اقشار جامعه در این مراکز و پر کردن اوقات فراغت افراد جامعه به نحو شایسته با شرکت کردن افراد در برنامههای ورزشی این مراکز.
۹) رفع موانع موجود در مسیر ورزش خواهران و توسعه مراکز و فضاهای ورزشی مناسب خواهران.
۱۰) توجه بیشتر به نقش بازپروری تربیتبدنی و ورزش برای بازگشت افراد بزهکار و مجرم به جامعه.
۱۱) همکاری و تشریک مساعی بیشتر سایر سازمانهای فرهنگی-اجتماعی با سازمانهای تربیتبدنی و ورزش برای طراحی و اجرای برنامههای مفید و سازنده ورزشی برای عموم مردم جامعه.
۱۲) انجام تحقیقات بیشتر در ارتباط با نقش تربیتبدنی و ورزش در جرمزدایی در جامعه.
نویسنده : دکتر محسن شیرعلی- عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه
منابع و مأخذ
۱- آزاد، احمد (۱۳۷۴)- مبانی تربیتبدنی و ورزش- ترجمه اثر دبوراآ. وست، چارلز.آ.بوچر- انتشارات کمیتة ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران- چاپ یازدهم- تهران.
۲- آقاپور، سیدمهدی، (۱۳۶۸)- جامعه شناسی ورزشی- سازمان تربیتبدنی جمهوری اسلامی ایران- دفتر تحقیقات و آموزش- چاپ اول- تهران.
۳- باهری، محمد- حقوق جزای عمومی سال ۳۹ و تقریرات دوره فوق لیسانس سال ۴۶-۴۵ دانشکده حقوق دانشگاه تهران.
۴- جاوید، سیروس- زمینه ورزش شناسی.
۵- خاکپور، محمدمهدی (۱۳۵۴)- جرم شناسی زنان ناسازگار- تهران.
۶- سمیعی، حسین- حقوق جزای اختصاصی ۱۳۱۸.
۷- علومی، رضا (۱۳۴۵)- جرم شناسی- ترجمه اثر پنیاتل (ژان)- چاپخانه پیروز- تهران.
۸- فرجاد، محمدحسین (۱۳۷۱)- آسیب شناسی اجتماعی و جامعه شناسی انحرافات- دفتر تحقیقات و انتشارات بدر- چاپ پنجم- تهران.
۹- کینیا، مهدی (۱۳۴۵)- علوم جنایی- انتشارات آذر- تهران.
۱۰- مظفری، سیدامیراحمد (۱۳۶۶)- اصول و مبانی تربیتبدنی- جزوة درسی- دانشگاه تربیت معلم- دانشکده تربیتبدنی- تهران.
۱۱- The late Edwinh. Sutherland & Donaldr Cressey.
“Principles of criminology” ۱۹۶۰, university of california, los-Angeles. T.B Lippincott company. Chrcago, phladelphia, Newyork.
۱۲- Donaldr . Taft & Ralphw. England “Criminology” ۱۹۶۰, university of illinois.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست