چهارشنبه, ۶ تیر, ۱۴۰۳ / 26 June, 2024
«کینگکونگ»
![«کینگکونگ»](/web/imgs/16/96/asl3e1.jpeg)
ساخته پیترجکسون
در تاریخ سینما، هیولاهای زیادی ظهور و سقوط کردهاند مخصوصاً در کشور آفتاب تابان! «کینگکونگ» البته هیولایی شرقی نیست هیولایی ساخته و پرداخته ذهن غربی است و از وجوه انسانیتری هم نسبت به کوسهها، هشتپاها، غولهای یکچشم، غولهای مفرغی یا همه آن هیولاهای منشأگرفته از اساطیر یونان، [که هالیوود به دنبالشان رفت و هیچوقت نتوانست آنها را در حافظه جمعی ما ثبت کند] برخوردار است. این «هیولا- انسان» سه بار به پرده نقرهای راه یافت. اولین بار در ۱۹۳۳ با آن امکانات کم و گاه خندهدار استودیویی که او را در قد و قواره یک عروسک که به شکل فریم به فریم به «حرکت» در می آمد و شمایلی انیمیشنی داشت نشان میداد با این حال فیلمنامه آن فیلم، چیز دندانگیری بود و همان فیلمنامه باعث شد که «هیولا» سالها و دههها در اذهان باقی بماند تا در ۱۹۷۸، دوباره راهی پرده نقرهای شود. فیلم ۱۹۷۸ هیولا را از زمان خود به دهه هفتاد آورد تا همچون یکی از همان چریکهای ضدامریکایی آن دهه، امریکا را دچار وحشت کند. اگر فیلم ۱۹۳۳ اثری «انسانگرایانه» محسوب میشد فیلم ۱۹۷۸ اثری کاملاً سیاسی بود که حق را به هیولا میداد که از سرزمیناش و به دلیل منافع اقتصادی دزدیده شده بود. گروهی که او را دزدیده بود به دنبال اکتشاف نفت بود و «هیولا» با آن هیبت سیاهش، استعارهای از «نفت و اقتصاد آن» بود؛ و بالاخره میرسیم به نسخه شگفتانگیز و البته کمتر مورد توجه قرار گرفته پیترجکسون که در نخستین دهه قرن بیست و یکم راهی پرده نقرهای شد. در این نسخه، نه ما با «انسانگرایی» نسخه نخست و نه با «سیاسیگرایی» نسخه دوم مواجه هستیم؛ «هیولا» درگیر یک «وضعیت» است؛ وضعیتی که حاصل تقابل میان جهان مدرن و پیشامدرن است. در واقع هیولا به عنوان یک «پارادایم» مطرح میشود، یک «منطق گفتمانی مستقل» که سر آشتی با «منطق گفتمانی غرب» را ندارد و بنابراین نابود میشود. فیلم به ما میگوید که هیچ نیازی به نابودی این «منطق گفتمانی» نیست اما چالش بزرگ «مدرنیته» که به نفی گذشته میپردازد این امر را پی میریزد. فیلم «جکسون» جدا از جلوههای ویژه خیرهکنندهاش، از فیلمنامهای تأثیرگذار نیز برخوردار است و همه چیزش، آن گونه است که پس از سه گانه «ارباب حلقهها»، سومین اسکار را نصیب «پیترجکسون» کند اما در مراسم اسکار یک قانون نانوشته است که نمی توان به سادگی از آن گذشت شما نمی توانید با دستمایهای که از اثری «عامهگرا» میگیرید فیلمی «نخبهگرایانه» بسازید. اسکار، به زعم خودش، به این لوسبازیهای هنری توجهی ندارد!
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری 1403 انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم سعید جلیلی مناظره انتخاباتی قالیباف مناظره علیرضا زاکانی ایران پزشکیان
سیل هواشناسی تهران قتل سازمان هواشناسی سوادکوه آلودگی هوا وزارت بهداشت شهرداری تهران قوه قضاییه آموزش و پرورش محیط زیست
حقوق بازنشستگان قیمت دلار قیمت طلا دولت سیزدهم بازنشستگان قیمت خودرو بانک مرکزی قیمت سکه خودرو ایران خودرو بازار خودرو مسکن
رسانه ملی بازیگر تئاتر تلویزیون سریال فیلم سینمای ایران سینما حج
موبایل وزارت علوم ماهواره
روسیه رژیم صهیونیستی آمریکا غزه جنگ غزه اوکراین فلسطین اتحادیه اروپا لبنان حزب الله لبنان چین ترکیه
پرسپولیس یورو 2024 فوتبال استقلال باشگاه پرسپولیس خوان کارلوس گاریدو لیگ برتر جواد نکونام باشگاه استقلال علیرضا بیرانوند جام ملت های اروپا لیگ برتر ایران
هوش مصنوعی دانش بنیان فناوری اپل عیسی زارع پور ناسا وزیر ارتباطات
سازمان غذا و دارو مواد مخدر ویتامین دیابت سنگ کلیه قهوه مغز آتش سوزی جنگل