جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

نگرانی زنان عاملی برای برنامه ریزی مالی


نگرانی زنان عاملی برای برنامه ریزی مالی

طبق تحقیقی که اخیرا در آمریکا انجام شده است زنان نسبت به مسایل مالی خود احساس نگرانی بیش تری می کنند و در طول زندگی مدام در فکر آیندهء مالی خود در دوران کهنسالی هستند اما همچنان نمی خواهند یا نمی توانند هیچ گونه عملی برای بهبود در این احساس خود صورت بخشند

طبق تحقیقی که اخیرا در آمریکا انجام شده است زنان نسبت به مسایل مالی خود احساس نگرانی بیش‌تری می‌کنند و در طول زندگی مدام در فکر آیندهء مالی خود در دوران کهنسالی هستند اما همچنان نمی‌خواهند یا نمی‌توانند هیچ گونه عملی برای بهبود در این احساس خود صورت بخشند. در این تحقیق که در آن سوالاتی از ۹۶۷ زن و ۱۰۵۷ مرد بالاتر از ۲۱ سال به عمل آمده است مشخص شده که نگرانی زنان از آینده مالی خود و خانواده‌شان باعث می‌شود که فعالیت خود را افزایش دهند که آن‌ها را در جهت بهبود وضعیت مالی در دوران بازنشستگی سوق ‌دهد و آن‌ها را به در پیش گرفتن تمهیداتی برای برنامه‌ریزی مالی از قبیل شرکت در بورس وا می‌دارد. به طور کلی زنان همیشه یک بازی اقتصادی را در ذهن خود طرح‌ریزی می‌کنند.

در این تحقیق که در آمریکا انجام شد، ۳۶‌درصد زنان اظهار کرده‌اند که همیشه نگران دوران بازنشستگی خود هستند در حالی که این میزان برای مردان ۲۹‌درصد است. در عین حال ۴۸ درصد مردان نیز چنین اظهار کرده‌اند که برای دوران بازنشستگی خود کاملا آماده هستند در حالی که این میزان برای زنان ۳۶ درصد بوده است. نزدیک به نیمی ‌از زنان حاضر در تحقیق نیز چنین اظهار کرده‌اند که کم‌تر از پنج درصد کل درآمد سال گذشتهء خود را پس‌انداز کرده‌اند.

نیمی دیگر از زنان نیز ۱۰ درصد درآمد خود را در سال گذشته پس‌انداز کرده بودند و در سطح وسیع‌تر تنها ۴۰ درصد از زنان حاضر در تحقیق چنین گفته‌اند که برای زندگی خود برنامه‌ریزی مالی داشته‌اند در حالی که این میزان برای مردان ۵۵ درصد است. علاوه بر آن در این تحقیق مشخص شده که نزدیک به یک چهارم ۲۳۳ درصد) زنان تمایلی ندارند که در دوران کاری خود به یک برنامه‌ریزی مالی برای دوران بازنشستگی بیندیشند و این در حالی است که در میان مردان تنها ۱۷ درصد از آن‌ها در دوران کار خود به چنین مواردی فکر نمی‌کردند. این میزان برخلاف میزانی است که درآن نشان داده شد که ۲۴ درصد زنان روزگار سختی را از لحاظ منابع مالی برای دوران بازنشستگی خود پیش‌بینی می‌کنند اما با این وجود بسیاری از آن‌ها حاضر به تغییر الگوی مصرفی خود نیستند و تمایلی ندارند از برخی هزینه‌های خود به منظور بهتر کردن آیندهء مالی خود بکاهند. به عنوان مثال چنانچه در این تحقیق مشخص شد، ۳۴ درصد زنان می‌گویند که هزینهء بیش‌تری را برای صرف غذا در خارج از منزل نسبت به انجام فعالیت‌های ورزشی در خارج از منزل و مسافرت صرف می‌کنند اما کم‌تر تمایل دارند که از این هزینه‌های خود به منظور پس‌انداز برای دوران بازنشستگی بکاهند. همچنین طی انجام این تحقیق مشخص شد که زنان کمتر از مردان در بخش بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند و هنگامی‌که این کار را هم صورت می‌دهند بیشتر از مردان احساس ترس و شکست به آن‌ها دست می‌دهد.

زنان حتی در سرمایه‌گذاری‌های سودآور نیز دچار شک و تردید می‌شوند و چون از ریسک کردن می‌ترسند به سودهای ناچیز اکتفا می‌کنند اما به هیچ وجه حاضر به کسب سودهای بالاتر از راه ریسک کردن نیستند. علاوه بر این زنان از این که اطلاعات کافی از تجارت ندارند می‌ترسند و به همین دلیل اغلب به سودهای ناچیز سپرده‌های بانکی‌شان قناعت می‌کنند اما نکتهء قابل توجه و امیدوارکنندهء این تحقیق این بوده است که زنان با افزایش سنشان جسارت بیش‌تری برای سرمایه‌گذاری می‌یابند، چرا که نشان داده شد در حالی که تنها ۳۹ درصد از زنان زیر ۳۰ سال خود را دربارهء سرمایه‌گذاری آگاه می‌دانند. این رقم برای زنان ۵۱۱۶۰ سال به ۵۴ درصد می‌رسد و این در حالی است که میزان دانش مردان برای سرمایه‌گذاری با تغییر سنشان تغییر اندکی می‌یابد. ۶۷ درصد مردان زیر ۳۰ سال خود را نسبت به سرمایه‌گذاری آگاه می‌دانند در حالی که این میزان برای مردان در سنین بین ۵۱۱۶۰ سال تنها سه درصد افزایش یافته است.

ترجمه: فریبا شهلایی