جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
رونق جهانی خودروهای لوکس ادامه می یابد
اقتصاد بریتانیا ممکن است به سمت سومین رکود پیش برود، اما در مورد خودروهای انگلیسی رکود مدتها است که به پایان رسیده است.
سال گذشته فروش جگوار لندرور ۳۰ درصد بیشتر از سال قبل از آن بود. طی دو سال گذشته جگوار لندرور ۹ هزار نفر را استخدام کرده و به تازگی تصمیم گرفته اندازه کارخانه موتورسازی خود را که در میدلندز غربی درحال ساخت است، دو برابر کند.
شرکت رولز- رویس نیز که سال گذشته رکورد فروش ۳۵۷۵ خودروی فوق لوکس را شکست، روی شانس است. این شرکت در نمایشگاه خودروی ژنو از خودروی ریث جدید خود رونمایی کرد. این خودرو یک مدل کوپه برای جوانان خوشگذران به قیمت دستکم ۲۴۵ هزار یورو(۳۲۰ هزار دلار) است. شرکت بنتلی، که لیموزین جدید فلایینگ اسپور خود را در نمایشگاه ژنو معرفی کرد، در سال گذشته با ۲۴ درصد رشد فروش روبهرو شد.
اکنون جگوارلندرور توسط گروه تاتای هند، رولز-رویس توسط بیامو و بنتلی توسط فولکسواگن خریداری شدهاند، با این وجود تقاضا برای این خودروها به ذات انگلیسی آنها مربوط است. به طور مشابه، موفقیت خودروهای بیامو، مرسدس و آئودی در کشورهای ثروتمند و اقتصادهای نوظهور به سبک آلمانی و مهندسی بسیار دقیق آنها برمیگردد.
تفاوت بین خودروهای لوکس و بخش عمده بازار خودروی اروپا چشمگیر است. شرکت بیامو به تازگی سود عملیاتی حدود ۴ هزار یورو (۵۲۰۰ دلار) در ازای فروش هر خودرو کسب کرده است، اما شرکت اوپل، شاخه اروپایی جیام، در ازای هر خودرو ۱۵۰۰ یورو ضرر کرده است.
به نظر میرسد رونق جهانی خودروهای گرانبها ادامه خواهد یافت. تورستن مولر اوتووس، رییس رولز-رویس میگوید: «از یک مساله میتوان اطمینان داشت. شاهد ثروتمندان بیشتری در جهان خواهیم بود.» گروه افراد دارای ثروت خالص فوقالعاده بالا، که مشتریان او از این گروه هستند، در سالهای پیشرو سالانه ۳ تا ۵ درصد افزایش خواهد یافت. در شرق آسیا، که فروش به سرعت درحال رشد است، این مساله محتملتر است.
در یک بررسی از مدیران صنعت خودرو که توسط مرکز کیپیامجی در سراسر جهان انجام شده است، مدیران کشورهای ثروتمند میگویند مشتریان مدلهای کوچک و سبز کاهش یافته است، اما مدیران کشورهای بریک (برزیل، روسیه، هند و چین) گزارش دادهاند که خریداران خواهان مدلهای لوکس هستند.
حتی کسانی که فعلا قادر به پرداخت بهای این خودروها نیستند، در انتظار روزی هستند که بتوانند این گونه خودروها را خریداری کنند. فروش خودرو بسیار ارزان قیمت تاتا چندان خوب نبوده است، زیرا خریداران هندی ترجیح میدهند با خودروی فقرا رانندگی نکنند.
نظرسنجی انجام شده توسط شرکت مککینزی از مشتریان چینی نشان داد پس از فروکش کردن انگیزه خودنمایی، خرید خودروهای لوکس خارجی افت کرده است. برخی از پاسخگویان میگویند داشتن خودرویی مناسب مانند کارت ویزیتی است که شرکای تجاری را تحت تاثیر قرار میدهد.
بسیاری خرید خودروهای تجملی را زیادهروی لذتبخش میدانند نه مسالهای برای به رخ کشیدن دیگران. به گفته مولر اوتووس خریداران رولز-رویس نیز همین نظر را دارند. آنها علاقه چندانی به ظاهر بیرونی ندارند و بیشتر به راحتی اهمیت میدهند.
در چین بازار خودروهای لوکس طی دهه گذشته به طور متوسط سالانه ۳۶ درصد رشد داشته است. این در شرایطی است که کل بازار خودروی این کشور سالانه با رشد ۲۶ درصدی رو به رو شده است. با وجود اینکه در چند سال گذشته این رشد کند شده است، شرکت مککینزی پیشبینی میکند بازار خودروهای گرانبها تا سال ۲۰۲۰ به طور متوسط سالانه ۱۲ درصد رشد خواهد کرد، در حالی که کل بازار خودرو حدود ۸ درصد رشد خواهد داشت. تا آن زمان چین بزرگترین بازار برای خودروهای لوکس خواهد بود.
تنها خریداران چینی نیستند که به خودروهای لوکس علاقمند هستند. فیل پوهام، مدیر فروش جگوارلندرور میگوید: این شرکت پیشبینی میکند بازار جهانی خودروهای گرانبها طی ده سال آینده تا ۴۵ درصد افزایش خواهد یافت. شرکت جگوارلندرور به فراتر از کشورهای بریکس و به بازارهای کشورهای پرجمعیت مکزیک،اندونزی، کرهجنوبی و ترکیه چشم دوخته است. زیرا طبقه متوسط این کشورها در حال افزایش است. خودروهای این شرکت به ویژه رنجرور اسیووی، به گروه «کالاهای وبلن» پیوستهاند. کالاهای وبلن کالاهایی هستند که با افزایش قیمت، تقاضا برای آنها بیشتر میشود. (واژه وبلن از نام تورستین وبلن، جامعهشناسی که این مفهوم را در سال ۱۸۹۹ ابداع کرد، گرفته شده است). ظاهر خشن اولین مدل رنجرور در دهه ۱۹۷۰ برای کشاورزان مناسب بود.
اما آخرین مدل این خودرو با طراحی صیقلی،تودوزی مخملی، بدنه آلومینیومی با تکنولوژی بالا و عملکرد فوقالعاده مناسب هرنوع مشتری است. محدوده قیمتهای این خودرو بین ۷۱ هزار پوند(۱۰۹۰۰۰ دلار) تا بیش از ۱۰۰ هزار پوند است.
مولر اوتووس میگوید کلید موفقیت در بازار خودروهای لوکس این است که مصرفکنندگان دوست دارند درباره کالایی که خریداری کردهاند داستانهای جالبی برای دوستان، خانواده و شرکای تجاریشان تعریف کنند. برای برندی به قدمت رولز-رویس، این مساله مشکلی ایجاد نمیکند. یکی از داستانهایی که در باره این شرکت گفته میشود این است که سهچهارم خودروهایی که تاکنون تولید کرده است هنوز در خیابانها هستند. به گفته مولر اوتووس « این یک سرمایهگذاری هوشمندانه است».
اما ورود به این بازار پرمنفعت دشوار است. حتی شرکت مرسدس در احیای مایباخ، برند فوق لوکس پیش از جنگ جهانی، ناکام مانده است. شرکت آئودی بعد از سه دهه بهبود مستمر و بازاریابی ماهرانه برای مدل ویدبلیو خود، توانست به سطح مطلوب کنونی دست یابد. سه خودروساز بزرگ ژاپنی تلاش بسیاری کردهاند تا برندهای گرانبهای خود را تولید کنند، اما هنوز به مدلهای معتبر اروپایی نرسیدهاند. لیچ از شرکت کیپیامجی معتقد است میتوان روی سلیقه آن دسته از مشتریان آسیایی که طراحی آلمانی یا انگلیسی را نمیپسندند کار کرد، اما کاس از شرکت مککینزی از این مساله چندان مطمئن نیست. او میگوید: سلیقه مصرفکنندگان چینی روز به روز غربی میشود و آنها برای تاریخ طولانی و برند مدلهای لوکس اروپایی ارزش قائل میشوند.
برخی از خودروسازان اروپایی دارای مشکل، همچون پژو و اوپل، درتلاشند برای بازگشت به سودهی مدلهای لوکس نیز تولید کنند. ولادیمیر پوتین، رییسجمهوری روسیه، خواستار احیای برندهای لوکس عصر شوروی شده است. شرکت کوروس،خودروساز جدید چینی، نیز قصد دارد نام خود را به عنوان یک برند تولیدکننده خودروهای گرانبها ثبت کند.
کاس میگوید این شرکتها همگی باید عجله کنند. گرچه وفاداری به برند در اقتصادهای نوظهور به شدت غرب نیست، اما این مساله رو به رشد است و احتمالا گرفتن سهمی از بازار برای برندهای جدید دشوارتر خواهد شد.
مترجم: رفیعه هراتی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست