شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
نقش رسانه ملی در ترویج فرهنگ کتابخوانی
کتاب و کتابخوانی و میزان گرایش به مطالعه، امروزه یکی از شاخصهای توسعه به شمار میرود. بررسیها نشان میدهد مطالعه و کتابخوانی وضعیت مطلوبی در ایران ندارد و عمدتا مردم ایران از خرید و یا مطالعه کتاب گریزانند و اقدامات لازم و جدی جهت ترویج و اشاعه فرهنگ مطالعه صورت نگرفته است.لذا در این زمینه کشور ما به شدت نیازمند تبلیغات و اطلاع رسانی و در مجموع فرهنگ سازی است که در این راستا نقش رسانه ها بسیار موثر و پررنگ خواهد بود.صدا و سیما در کشور ما یکی از نهاد های تاثیر گذار در جامعه پذیری مردم است و با قدرت و فراگیری که دارد یک قطب فرهنگ ساز در کشور به حساب می آید.
بسیاری از هنجارها و ناهنجاریهای امروز جامعه نشات گرفته از صدا و سیماست و در شکل دهی به زندگی فردی و جمعی مردم رسانه ای بی رقیب است.لذا صدا وسیما می تواند در ترویج یک فرهنگ یا منسوخ کردن آن نقش ایفا کند پس چه خوب است که از پتانسیل این رسانه در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه بهره بگیریم.رسانه ملی به عنوان رسانه ای فراگیر و پر مخاطب، با در اختیار داشتن امکانات مناسب و قدرت اثر گذاری بالا، نقش بسزایی در ایجاد فرهنگ مطالعه می تواند، ایفا کند.کتابخوانی از عوامل انتقال دهنده و رکن مهم ارتباط بین ملت است.از صدا و سیما انتظار میرود که حداقل در یک سریال پربیننده، کتابخوانی، خرید کتاب یا هدیه دادن کتاب را بگنجاند. برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب، اعلام ساعات کار کتابخانه، اعلام اخبار مربوط به کتاب و معرفی نویسندگان میتواند در برنامههای صدا و سیما، گنجانده شود تا گامی برای گسترش فرهنگ مطالعه در جامعه باشد. مسئولین امر باید بدانند که کمبودهای حوزه مطالعه، فقط با یک نمایشگاه کتاب به مدت ده روز، برطرف نمیشود.رسانههای گروهی چون رادیو و تلویزیون، به جز معدود برنامههایی که آن هم گاهاً پخش میکنند، دیگر هیچ پوششی در جهت گسترش فرهنگ کتابخوانی نمی دهند. شاید بیشترین بار در حوزه رسانه بر دوش نشریات باشد، اما آنها نیز توان تحریک مخاطبین فرهیخته را نداشته اند. این مخاطبین نیازمند مطالب غنی تر و پربارتری هستند.
باید شاهد انعکاس جلسات نقد و بررسی کتاب، آمار دقیق کتابخانهها و کتاب فروشیها و علاوه بر آن حرکتهای مختلف دولتی و غیردولتی در زمینه کتاب و کتابخوانی برای گسترش فرهنگ مطالعه، در نشریات باشیم.گروههای مرجع چون نویسندگان، علما، صاحب نظران و تمام کسانی که میتوانند نقش هدایت جمعی را در جامعه در زمینه مطالعه بر عهده بگیرند، باید از کانالهای رسانهای به مخاطبین، اطلاعات لازم را برسانند.امروزه تبلیغات کالاها بخش عمده ای از حجم برنامه های صدا و سیما را به خود اختصاص داده است.چه خوب است که این رسانه با مساعدت هایی بخشی از برنامه های تبلیغاتی خود را به معرفی کتاب های انتشار یافته در کشور اختصاص دهد تا کتاب به عنوان یک کالا در سبد خانوار ها دیده شود و مردم هر روز با عناوین کتاب ها ی مختلف آشنا شوند و این یار مهربان در خانه های مردم جای خود را باز کند.متاسفانه تا به حال، فیلم سینمایی یا مجموعه تلویزیونی تاثیر گذاری در حوزه کتاب و کتابخوانی از صداو سیما پخش نشده است.به نظر می رسد جای کار برای انجام این موضوع وجود دارد.علاوه بر این مردم نمیدانند که چگونه بخوانند و چه بخوانند. تقویت رسانهها، در نهایت به بهبود وضعیت نابسامان مطالعه در کشور میانجامد.
شیما سعادت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست