چهارشنبه, ۲۷ تیر, ۱۴۰۳ / 17 July, 2024
مجله ویستا

«درباره الی» و ظرافت های فرهادی


«درباره الی» و ظرافت های فرهادی

اگر از اهالی سینمای پیشرفته و جهانی هستید بهتر است سری به سینما بهمن بزنید، باید خدمتتان عرض کنیم، تماشای «درباره الی» حوصله می خواهد، زیرا قصه فیلم کمی با تاخیر شروع می شود …

اگر از اهالی سینمای پیشرفته و جهانی هستید بهتر است سری به سینما بهمن بزنید، باید خدمتتان عرض کنیم، تماشای «درباره الی» حوصله می خواهد، زیرا قصه فیلم کمی با تاخیر شروع می شود و تماشاگر(که شما باشید) باید تحمل دیدن مقدمه ای که کارگردان برای طرح مسئله فیلم فراهم کرده، را داشته باشید، در این فیلم جزئیات اهمیت دارد و نمی توان بدون توجه به این جزئیات از دیدن «درباره الی» لذت برد، پس خواهش می کنم اگر به سراغ این فیلم می روید نرم و آهسته بروید زیرا با نگاه اجمالی نمی توانیدفیلم را آن طور که باید ببینید.

توصیه می شود اگر صبر و تحمل ندارید و می خواهید یک داستان مفرح و سرگرم کننده ببینید و همراه با دیدن فیلم با بغل دستیتان صحبت کنید،بهتر است این فیلم را انتخاب نکرده و برای عوض کردن حال و هوا و مفرح کردن لحظاتتان همان «پسر تهرونی» را انتخاب کنید.«درباره الی» همانند دیگر فیلم های «اصغر فرهادی» رازهایی دارد که در هر بار دیدن کشف می شود و لذتی مضاعف برای تماشاگر به وجود می آورد.

«درباره الی» مانند کمدی های پر فروشی که این روزها رواج دارد، پر از شوخی های سبک فیزیکی و کلامی نیست، جنس شوخی های فیلم، نوع روابط و فضایی که پیش چشمتان قرار می گیرد، به دلیل شبیه بودن به واقعیت زندگی حیرت انگیز و جذاب است.«درباره الی» داستانی پر تعلیق درباره روابط اجتماعی است که مانند دیگر آثار او تصویری باورپذیر و گاه تکان دهنده از زندگی طبقه متوسط و زوایای آشکار آن ارائه می دهد.فرهادی پیش از این در «چهارشنبه سوری» ثابت کرده بود می داند چه طور بیننده اش را همراه قصه ای کند که هر لحظه ممکن است آدم های آن تغییر کنند و ماهیتی متفاوت ارائه دهند.در هر صورت اگر سردی و روال کند قصه گویی در «چهارشنبه سوری» را پسندیده اید، مطمئن باشید، درباره الی را دوست خواهید داشت.یکی از مشترکات فیلم های« فرهادی» (البته در امر روان داستان و فیلم نامه نویسی) مربوط به کاراکتری نامشخص می باشد که در پایان کاملا تغییر می کند، مثلا در «چهارشنبه سوری» تا نیمه های فیلم کسی فکرش را هم نمی کند که مرد داستان مقصر باشد و بیننده همه تردیدهای زن را زاییده ذهن بیمار او می داند، اما در پایان به حق بودن زن و ناحق بودن مرد پی می بریم یا در سینمایی «دایره زنگی» به کارگردانی «پریسا بخت آور»(همسر فرهادی) و نویسندگی فرهادی، هیچ گاه بیننده تا پایان فیلم به شخصیت دغل و حقه باز«باران کوثری» پی نمی برد، تا جایی که در طول فیلم فکر می کنیم او دختری پاک، معصوم و ساده می باشد.

در «درباره الی» نیز چنین اتفاقی رخ می دهد، ببینید حتما متوجه خواهید شد.«درباره الی» یک درام پر شخصیت است که بازیگران چهره زیادی دارد.تنها بازیگری که برای بار دوم با او همکاری داشته«ترانه علیدوستی» بوده که در «چهارشنبه سوری» نیز حضور داشته است.

او در کنار استفاده از بازیگران حرفه ای مانند«گلشیفته فراهانی»، «ترانه علیدوستی» و «شهاب حسینی» از «مانی حقیقی»(کارگردان کنعان) و «پیمان معادی»، هم در نقش های خاص استفاده کرده است.

شاید بهتر باشد از شرایط سخت اکران این فیلم چیزی نگوییم، زیرا بارها چگونگی آن را به عرضتان رسانده ایم، اما پیشنهاد می کنیم با توجه به شرایط سخت اکران و زحمت های کشیده شده، فیلم را ببینید، «درباره الی» خرس نقره ای بهترین کارگردانی جشنواره «برلین» را به دست آورده است.