یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
رسانهها شکل دهنده زندگی اجتماعی
امروز نقش اطلاعات در سازوکارهای تصمیمگیری از اهمیت بالایی برخوردار است و همین امر نقطه تلاقی رسانه و قدرت را شکل میدهد.
اگر در برداشتی وسیع، امنیت را پویایی و پایداری ارزشها و هنجارها در اشکال انتزاعی آن بدانیم، با توجه به تأثیر مستقیم و غیر مستقیم اطلاعات و تأثیر پنهان و آشکار رسانه در شکلدهی و تحول ارزشها و هنجارها، به راحتی میتوان از آثار ناشی از تولد رسانههای تازه بر امنیت اجتماعی سخن گفته و اطلاع حاصل کرد. این ارتباط در صورتی که در چارچوب الگویی خاص به تعریف درآید، پویایی و بالندگی هر عامل یعنی رسانه و امنیت را در پی خواهد داشت.
کارکرد رسانههای جمعی در ایجاد روابط افقی و عمودی در جوامع بیش از پیش چشمگیر شده است. چشمگیری کارکرد یاد شده در هیچ دورهای از تاریخ به اندازه دوران حاضر نبوده و بشر هیچگاه خود را تا این حد بدان نیازمند ندیده است. رسانههای گروهی با انعکاس اخبار و اطلاعات مربوط به رویدادها و مسائل اجتماعی، در واقع میان مردم ارتباط (افقی) برقرار کرده و آنها را نسبت به مسائل یکدیگر مطلع میسازند. این کارکرد به خصوص در تصمیمگیریهای سازگار با برنامههای زندگی برای مردم (یا مخاطبان رسانهها) سودمند است و از طرفی قادر خواهد بود با جمعآوری و انعکاس نظرات، انتقادات و عقاید مردم و مسئولان، ارتباط عمودیمیان دستاندرکاران امور حکومت و مردم را برقرار سازد. کارکرد رسانهها در این عرصه بار دیگر نقش آنها را در انسجام و شکلگیری زندگی اجتماعی و روابط برخاسته از آن یادآور میشود.
گزاف نیست اگر ادعا کنیم امروزه بدون رسانهها زندگی اجتماعی مقدور نخواهد بود. براین اساس در جهان کنونی فرایند ارتباط جمعی به واسطهای که همان رسانه است صورت میپذیرد. رسانهها افراد را در فضایی نمادین و متفاوت از دنیای روزمره گرد میآورند و به این ترتیب کلیتی مفروض را به نام مخاطبان رسانهها ایجاد میکنند. این کلیت به کمک رسانهها وحدت یافته و ماهیتی همبسته و ملی میگیرد.
محققان طبقهبندی کم و بیش متفاوتی را برای دلایل استفاده از رسانههای گوناگون عرضه کردهاند به عنوان مثال، مندلسون برای گوش دادن به رادیو، از دلایلی چون همدمیابی، گذرانوقت، تغییر روحیه، رفع تنهایی و کسالت، کسب اطلاع و اخبار، مشارکت در رویدادها و کمک به تعامل اجتماعی نام میبرد.
مندلسون در مورد استفاده از روزنامه، به انگیزههایی چون کسب اطلاع و آگاهی از رویدادهای عمومی اشاره دارد و به آن به عنوان وسیلهای متداول در زندگی روزمره برای کسب آرامش و اعتبار و برقراری ارتباط اجتماعی اشاره میکند. روزنامهها به دلیل اهمیت نقش برخورداری از اطلاعات و تأثیر آن در نمایش یک پایگاه اجتماعی مقبول، مردم را به خود میخوانند. آنان که روزنامه میخوانند، به یکی از نیازهای مهم زندگی در روزگار ما پاسخ میدهند و به همین دلیل مردمی فرهیخته و بهنگام جلوه میکنند.
اهمیت همین موضوع است که نگاه نظریهپردازانی چون مککویل، بلامروبراون را برای بررسی نیازهای مخاطب رسانه به نفی ارتباط شخصی، هویت شخصی و کسب اطلاع معطوف میسازد. رابین در بررسی خود به رابطه میان انگیزه تماشای تلویزیون و الگوی تماشا در بین بزرگسالان پرداخت.
او رفتار تماشای تلویزیون را تنها تحتتأثیر انگیزهای منفرد و جدا شده نمیداند، بلکه عقیده دارد مخاطب میتواند با انگیزهای گوناگون مرتبط با یکدیگر به تلویزیون روی آورد. در بررسیهای گوناگون انجام شده در فرهنگهای مختلف، ارتباط بین نیازهای خاص با رسانهای خاص به طرق گوناگون ترسیم شده است. اما الگوی مرورکاتز و همکارانش را میتوان گویاترین الگو در این زمینه دانست. این محققان برای آن که به این سؤال پاسخ دهند که چرا مردم برای برآوردن نیازهای خاص، رسانهای را بر رسانهای دیگر ترجیح میدهند، تحقیقی را با نمونهای بزرگ انجام دادند واز پاسخگویان خواستند، نیازهای مرتبط با رسانه را ( بر مبنای احساس خودشان) نام ببرند و بگویند کدام رسانه، بهتر این نیاز را برآورده میکند.
الگوی مطرح شده این محققان نشان میدهد که هر رسانه (از نظر برآوردن نیازهای رسانهای مخاطبان) با رسانههای مجاورش بیشترین مشابهت را دارد. به این معنا که سینما از یک رو شبیه کتاب است و از سوی دیگر شبیه تلویزیون، روزنامه از یک سو با کتاب و از سوی دیگر با رادیو مشابهت دارد و ... برای دستیابی به امنیت دو الگوی متمایز مورد توجه قرار میگیرد: الگوی اول؛ جستجوی امنیت بر مبنای قدرت است. در این الگو که مفهوم سنتی از امنیت را در بر دارد، بازیگران با استفاده از ابزارهای قهرآلود تلاش میکنند تا برآنچه که در تأمین امنیت مدنظر آنان خلل و رخنه ایجاد میکند، پیروز شوند.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
امیرعبداللهیان حسین امیرعبداللهیان سازمان همکاری اسلامی دولت سیستان و بلوچستان جنگ انتخابات مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم مجلس حسن روحانی
سیل یسنا تهران هواشناسی شهرداری تهران بارندگی سازمان هواشناسی باران فضای مجازی آتش سوزی هلال احمر آموزش و پرورش
هوش مصنوعی خودرو بانک مرکزی قیمت خودرو قیمت دلار مسکن قیمت طلا تورم دلار بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو
تلویزیون صدا و سیما جهان مهران غفوریان موسیقی صداوسیما سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل جنگ غزه روسیه آمریکا ترکیه انگلیس اوکراین نوار غزه ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال پرسپولیس رئال مادرید استقلال سپاهان لیگ برتر باشگاه استقلال بازی باشگاه پرسپولیس علی خطیر جواد نکونام بایرن مونیخ
آیفون اینستاگرام دیابت اپل ناسا عکاسی تبلیغات موبایل گوگل
کبد چرب فشار خون