شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
تمدن و بادیه نشینی
انسان ها در طول تاریخ حیات خود تلاش های زیادی برای رسیدن به تمدن و مدنیت نموده اند. رسیدن به تمدن یعنی رسیدن به مرحله ای از فرهنگ و شهرنشینی پیشرفته که بتواند نیازهای جدید و مدرن حیات بشر را تأمین کند. تعاریف مختلفی از تمدن ارائه شده است. یکی از دقیق ترین این تعاریف عبارت است از: "پیشرفت مادی و معنوی افراد و جامعه به طور یکسان که دارای طبیعتی دوگانه می باشد، چرا که به واسطه تسلط عقل، ابتدا بر نیروهای طبیعت و سپس بر خواسته ها و تمایلات انسان، خود را محقق می سازد. زیرا هدف تمدن دستیابی افراد به مرحله کمال روحی و اخلاقی است. "
یعنی تمدن عبارت است از: فرایند ایجاد هماهنگی میان بعد مادی که نماد آن پیشرفت علوم و سیطره انسان بر نیروهای طبیعت به واسطه اعمال عقل و بعد معنوی و اخلاقی که نماد آن غلبه گرایش های خیر خواهانه انسان بر گرایش های شرخواهانه او، برای رساندن تمامی بشریت به رفاه مادی و کمال روحی و اخلاقی، که محقق نمی شود مگر با به کارگیری اراده و غلبه بر عاطفه و تلاش برای همه گیر کردن اخلاق میان ملت ها، و به کارگیری عقل بشری در راه خدمت به مردم و خوشبختی آنها، تا تمامی بشریت با تمام اختلافات قومیتی و زبانی که دارند، بر آنچه ضامن منافع عمومی آنهاست گرد هم آیند. اجتماع انسانی برای رسیدن به تمدن گاهی بسیاری از ارزش ها را زیر پا گذاشته و گاهی با رسیدن به تمدن بسیاری از ارزش ها را به دست آورده اند. در نقطه مقابل این تعریف، معنای بادیه نشینی از لحاظ اصطلاحی آشکار می گردد. در تعریف آن گفته می شود: افرادی که نیاز زندگی روزمره خود را از راه کشاورزی و دامداری تامین می کنند. آنها تنها به ضروریات زندگی از قبیل خوراک، پوشاک و مسکن و دیگر نیازهای اولیه اکتفا می کنند و از زرق و برق زندگی به دورند.
خانه های خود را از موم و پشم و یا گل و سنگ می سازند، که حتی امنیت را برای آنها فراهم نمی کند و بیشتر محل اتراق و سایبان آنها می باشد. و چه بسا به غارها پناه ببرند. زندگی بادیه نشینی و چادر نشینی هرچند نقطه مقابل تمدن و زندگی شهری است اما سختی این زندگی نیز در طول زمان، فراهم کننده نوعی پیشرفت و راه حل های تجربی برای حل مسائل و مشکلات این نوع زندگی است. البته پایبندی افراد کوچ نشین به اصول و ارزش های غیر ملزوم به جا مانده از گذشتگان (جنبه های منفی سنت) باعث نوعی عقب ماندگی و ثبات فرهنگی زندگی بادیه نشینی می گردد. مثلاً اعراب بادیه نشین با تعصب بیجا چنان به آداب و رسوم به جا مانده از نیاکان خود پایبند بودند که باعث نوعی انحراف و کجروی اخلاقی در طول تاریخ گشته بود.
از کلام ابن خلدون بر می آید که بادیه نشینان بر دو گروه اند: افرادی که در یک جا مقیم هستند و کسانی که کوچ می کنند. البته بادیه نشینان بیشتر بر گروه دوم اطلاق می شود، چرا که بادیه نشینی نظامی اجتماعی است که جز در صحرا شکل نمی گیرد و جز با خارج شدن از آن تغییر نمی کند و چنان که بادیه نشینان از محیط خود نقل مکان کنند، به مرور زندگی آنها تغییر می یابد و بسته به نیازها و شرایط به کشت یا تجارت و صنعت روی خواهند آورد. به این ترتیب مشخص
می شود که تفاوت آشکاری میان دو مفهوم تمدن و بادیه نشینی وجود دارد. اولی به معنای حضور در شهر است و جز به این صورت به وجود نمی آید. در حالی که دومی کاملاً عکس آن است.
شیرین پناهیان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست