جمعه, ۱۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 7 February, 2025
کلاه ایمنی را جدی بگیرید
![کلاه ایمنی را جدی بگیرید](/web/imgs/16/151/cvax81.jpeg)
روند استفاده از موتورسیکلت به عنوان یک وسیله نقلیه برای رفت و آمدهای درونشهری و انجام امور روزانه در کشور ما افزایش چشمگیری دارد، اما با توجه به ماهیت غیرایمن بودن و رعایت نکردن برخی اصول صحیح استفاده از این وسیله از سوی بسیاری از موتورسواران بخصوص قشر نوجوان و جوان، همواره در اخبار و حوادث مربوط به ترافیکی خبرساز است، به طوری که بیش از ۲۴ درصد از کل تلفات رانندگی در کشور مربوط به موتورسواران میشود. در سال گذشته ۴۸۳۲ نفر در تصادفات موتورسیکلتها جان خود را از دست دادند که این رقم ۲۴ درصد کل متوفیات تصادفات سال ۹۰ است.
در واقع براساس گزارشهای اعلام شده از سازمان پزشکی قانونی تعداد کشتهشدگان حوادث ترافیکی موتورسواران تا تیر ماه امسال نیز ۱۱۶۳ نفر است که از این میزان ۱۱۱۰ نفر را مردان و ۵۳ نفر را زنان تشکیل میدهند. براساس همین گزارش در سه ماهه نخست امسال به ترتیب استانهای خراسان رضوی با ۱۳۰، تهران با ۱۰۹ و فارس با ۹۹ فوتی بیشترین تلفات حوادث موتورسیکلتسواران را داشتهاند. همچنین نسبت تلفات حوادث موتورسیکلتسواران به کل حوادثرانندگی در استانهای بوشهر با ۸/۴۶ درصد، گلستان با ۱/۴۲ درصد و خراسانرضوی با ۶/۳۶ درصد بیش از سایر استانها بوده است.
کارشناسان، استفاده نکردن از کلاه ایمنی را یکی از مهمترین و اصلیترین علت افزایش میزان تلفات در تصادفات موتورسواران میدانند و میگویند: با توجه به این که صدمات وارده شده به سر و گردن، عامل عمده فوت یا ناتوانیهای جسمی برای موتورسواران است، با استفاده صحیح از کلاه ایمنی میتوان میزان این مرگ و میرها را تا بیش از ۵۰ درصد کاهش داد.
در واقع سر، عضو بسیار آسیبپذیری از بدن است و هر گونه صدمه به بافت مغز یا جمجمه میتواند خطرناک باشد و چنانچه با ضربه خوردن، خونریزی داخلی پیش آید یا سر متورم شود، چون فضای محدودی بین مغز و جمجمه وجود دارد بر اثر این تورم فشار داخلی زیادی به بافتها وارد شده و علاوه بر خطرات جسمی باعث صدمات روانی مختلفی نیز خواهد شد.
در چنین شرایطی میتوان به نقش بسیار مهم استفاده از کلاه ایمنی به عنوان سادهترین، راحتترین و ارزانترین وسیله برای حفظ جان موتورسواران و محافظت در برابر ضربات ناشی از تصادفات باشد که استفاده از این وسیله، زندگی آنها را در بسیاری از مواقع تا مرز بیش از ۹۰ درصد نجات دهد یا به نوعی تنها راه برای کاهش خطرات تهدیدکننده جان موتورسواران همین کلاه ایمنی است.
البته قابل یادآوری است استفاده نکردن از کلاه ایمنی در حین موتورسواری تخلف محسوب میشود و پلیس راهنمایی و رانندگی جرایم سنگینی برای متخلفان در نظر گرفته است، به طوری که این جریمهها و برخوردها از سوی نیروهای راهنمایی و رانندگی در سالهای اخیر شدت بیشتری یافته است، اما به نظر میرسد تشدید این برخوردها نتوانسته راهکار مناسبی در پایبندی موتورسواران در استفاده از کلاه ایمنی در حین موتورسواری باشد و هنوز این افراد بیشترین تلفات را در میان حوادث ترافیکی کشور به خود اختصاص داده است. بر این اساس، به نظر میآید مسئولان راهنمایی و رانندگی، به جای اعمال جریمههای سنگین، درخصوص فرهنگسازی از طریق رسانههای عمومی و ارائه آموزشهای کافی به موتورسواران اقدام کنند.
طاهره مرادی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست