سه شنبه, ۲۶ تیر, ۱۴۰۳ / 16 July, 2024
مجله ویستا

سیستم خنک کننده موتور


۱) موتورهائی که با هوا خنک می‌شود. درین موتورها سیلندر و حتی سرسیلندر را معمولاً پره‌پره‌ای می‌سازند. اطراف موتور بادزن وجود دارد. گردش سریع بادزن جریان هوا را موجب می‌شود. …

۱) موتورهائی که با هوا خنک می‌شود. درین موتورها سیلندر و حتی سرسیلندر را معمولاً پره‌پره‌ای می‌سازند. اطراف موتور بادزن وجود دارد. گردش سریع بادزن جریان هوا را موجب می‌شود. هوای سرد بدنه موتور در تماس است و آنرا خنک می‌کند. مانند موتور فولکس واگن

۲) موتورهائی که با آب خنک می‌شود. درین موتورها آب اطراف سیلندر و سرسیلندر گردش می‌کند. گرمای سرسیلندر و سیلندر را به آب منتقل می‌کند. در نتیجه موتور خنک کننده را تشکیل می‌دهند.

دستگاه خنک کننده یکی از دستگاه‌های کمکی موتور است و سبب می‌شود عمر آن زیاد شود و بیشتر دوام کند و سالم باشد.

قسمت اول:

۱) آب

۲) هوا ـ موتورهائی‌که با هوا خنک می‌شود. بیشتر در هواپیما بکار می‌رود ولی در برخی موتورهای اتومبیل و همین قسم در موتور سیکلت نیز کاربرد دارد.

۳) بیشتر موتورها اکنون با آب خنک می‌شوند و مجهز به‌دستگاه رادیاتور هستند.

قسمت دوم:

قطعات مختلف دستگاه خنک کننده به‌وسیله آب تشکیل شده است از:

۱) شیلنگ پایین یا لوله لاستیکی پائین و بست‌های مربوط

۲) پمپ آب (واتر پمپ)

۳) مجاری آب بدنه سیلندر

۴) مجاری آب سر سیلندر و ترموستات

۵) رادیاتور.