جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
کوتاه سخنی با سرآیشی از احمد شاملو
کوه ها با هم اند و تنهایند
همچو ما با همان و تنهایان
این قطعه ی کوتاه از احمد شاملو از قطعاتی است که دارای بن مایه ای انتقادی و اجتماعی است . مهمترین رویکردی را که می توان به این قطعه داشت ،رویکردی ایجاز محور است که قطعه ی مذکور را با نوعی دینامیسم زبانی مواجه ساخته است و نه استاتیک زبان . این قطعه از احمد شاملو از زبان ایجاز بهره می جوید و با التفات به موسیقی درون قطعه که توام با زبان ، اندیشه و معناست بی گمان سرآیش شاعر را تک تاز و تعمیم پذیر کرده است . زبان شعر شاعر در این قطعه زبان اشارت نیست بلکه زبان عبارت است . البته نه آن زبان عبارتی که برای نثر تعیین شده است بلکه زبان عبارتی که به معنی مانند کردن است . مانند کردن یا به تعبیری همان صنعت تشبیه در این قطعه به زیبایی لحاظ شده است .
تشبیه کردن کوه ها را به آدم ها (جامعه) که اگر چه در باطن وظاهر فی نفسه بایستی با هم باشند ولی با هم نیستند . این تشبیه ناب با بهره گیری از مولفه های تشبیه صورت می گیرد که شامل مشبه ، مشبه به و ادات تشبیه است . دیگر صنعت ادبی صنعت تشخیص است که در این قطعه با رویکردی مفهوم محور وفرآرونده رقم می خورد . چه این که تشخص دادن به واژه ها از سوی شاعر و کار کشیدن از این واژه ها بسیار ماهرانه و هوشمندانه صورت می گیرد . به گونه ای که این انسان ها هستند که از خصیصه ی تنهایی بهره مند می شوند ولی شاعر برای کوه ها نیز با هم بودن و تنها بودن را لحاظ می کند . و دیگر در این قطعه آن که در ابعادی از حیث معنا مقابل بنی آ دم اعضای یکدیگرند ....از شیخ مصلح سعدی شیرازی است ! دیگر نوعی پارادکس معنایی است که شاعر در این قطعه ی کوتاه می آفریند . پارادکسی که با دو واژه ی هم و تنها شکل می گیرد که فی نفسه نقطه ی مقابل هم می باشند اما شاعر چنان با زیرکی این تضادها را با هم آشتی می دهد که پیامی پر معنا را برای جامعه تصویر می کنند . دیگر نکته بینش بلند شاعر است .
این بینش توام با آگاهی فرمیک شکل می گیرد . چرا که د رظاهر کوه ها سلسله وار در کنار هم قرار می گیرند ولی هر کوهی برای خود کوهی است و دیگر این که کوه ها از یک جنس اند و حتا اگر در کنار هم ، نباشند باز درون بینی ذات شهود دارند و به بیانی ساده تر نوعی هم ذات پنداری و هویت مداری این کوه ها را با هم همراه می کند . کوه ها در این قطعه یک معنی نزدیک دارند و یک معنی دور (ایهام)و در هر دو معنی شاعر موفق نشان داده است . بنابراین زبان شاعر در این قطعه کوتاه زبان ایجاز است . زبان ایجاز زبانی است که بدنبال ارائه ی اندیشه و معنایی بهرچه بلند در بافت زبانی کوتاه تر است . زبان ایجاز اسلوبی است که بیش ترین اندیشه را با کم ترین واژکان ارائه می دهد نه با بیشترین واژگان کم ترین اندیشه را . اندیشه در زبان ایجاز دارای قلمرو وسیعی است و بستر این قلمرو واژه ها ی محدود هستند ! بنابراین قطعه مذکور از احمد شاملو زبان ایجاز است با شاخک هایی تعیین شده که تصاویری بکر و آموزند را با بهره گیری از زیر لایه های معنایی به جامعه منتقل می کند .
عابدین پاپی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست