دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
جایگاه ارزشیابی پایانی در برنامه آموزش چیست؟
در سالهای اخیر ایجاد تحول در سیستم ارزشیابی به معنای غالبکردن نقش ارزشیابی مستمر، پویا و رشددهنده در بسیاری از سیستمهای آموزشی موردتوجه قرار گرفته است. علت اصلی این تحول مشکلاتی است که آزمونهای پایانی در سیستم ارزشیابی ایجاد میکنند. اما مشکل به سادگی قابل رفع نیست. در بسیاری از نظامهای آموزش و پرورش ارزشیابی پایانی همواره یکی از مهمترین مراکز توجه معلمان و برنامهریزان درسی بوده است و در موارد بسیاری هم آزمونهای پایانی دانشآموزان، معیاری برای ارزیابی کار معلم تلقی میشود.
این امر باعث شده است تا معلمان عمدتاً به آزمونهای پایانی بیش از حد توجه کنند و نسبت به نتایج آن حساس باشند، به طوری که در بسیاری از مواقع هدف موفقیت در آزمونهای پایانی محور تمامی فعالیتهای آموزشی شده و نقش ارزشیابی مستمر بسیار کمرنگ میشود.
این امر باعث شده تا معمولاً معلمان به جای آن که آنچه را آموزش میدهند ارزیابی کنند، آنچیزی را که قرار است ارزشیابی کنند آموزش میدهند، یعنی آموزش در خدمت ارزشیابی قرار میگیرد. این تفکر و شیوه کار باید تغییر کند و آزمون پایانی جایگاه مشخص و محدود خود را بیابد.
از سویی دیگر باید به این نکته توجه داشته باشیم که ایجاد هر تحول آموزشی در سطح ملی، نیاز به یک برنامه اساسی و تفصیلی دارد که بر پایه تحقیقات گسترده و معتبر شکل گرفته باشد. بدیهی است که آگاهی از تجارب و نوآوریهای کشورهای دیگر باعث میشود با مشکلات و موانع سر راه برخورد عاقلانه و منطقی داشته باشیم و بتوانیم آن نوآوریها را با ویژگیهای فرهنگی، قومی و اجتماعی خود منطبق کنیم و از کاربرد آن در سطح کلان ملی بهره بگیریم.
درست است که ایده سنجش مستمر، پویا و رشددهنده ایدهای نو است که در سالهای اخیر به آن بیشتر توجه شده است، اما این ایده را نباید به ضرورت حذف آزمونهای پایانی که در مواقعی پاسخگوی نیازهای خاصی بودهاند، تعبیر کنیم. برای ایجاد تحول در نظام سنجش دانشآموزان، باید دو کار را همزمان، پیش برد.
۱) اطلاع یافتن از تحولات نظامهای سنجش موفق و کارآمد در سطح جهان در حیطه عملی و نظری، تا بتوان برای بومیکردن آن تحولات و جایگزین کردن آنها در نظام آموزشی برنامهریزی کرد.
۲) شیوه سنتی ارزشیابی را که عمدتاً برمدار ارزشیابی پایانی میچرخد، تا حد امکان اصلاح کنیم و با آن رفتار احتیاطآمیز و آگاهانه داشته باشیم. برای آن که معلمان را در این راه با خود همگام کنیم، آموزش ضمن خدمت آنان را محور کار قرار دهیم.
فهیمه توکلی
معاون دبستان همای رحمت منطقه ۴ تهران
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
غزه ایران آمریکا شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان حجاب جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی
فضای مجازی هواشناسی قتل تهران شهرداری تهران شورای شهر تهران سیلاب سامانه بارشی آموزش و پرورش سازمان هواشناسی باران سلامت
خودرو بانک مرکزی بنزین قیمت دلار بازار خودرو قیمت طلا قیمت خودرو دلار یارانه مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان
مهاجرت تلویزیون نمایشگاه کتاب سینمای ایران صدا و سیما دفاع مقدس مسعود اسکویی موسیقی سریال مهران غفوریان
معماری
اسرائیل رژیم صهیونیستی حماس فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین امیرعبداللهیان طوفان الاقصی ایالات متحده آمریکا نوار غزه جنگ اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر جواد نکونام رئال مادرید سپاهان بارسلونا بازی لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس
باتری گوگل آیفون اینستاگرام مایکروسافت سامسونگ اپل ناسا عکاسی
ویتامین کاهش وزن استرس توت فرنگی سیگار فشار خون کبد چرب