پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
پرورش عقل راه کم کردن شهوت
از لغـزشـگـاه هـای آدمـی ، شـهـوتـرانی های ناروا و بی حد و مرز است . شهوات و هواهای نـفـسـانـی از ثـمـرات بـعـد حـیـوانـی آدمـی اسـت ، در صـورتـی کـه عقل و نورانیت نتیجه بعد انسانی و ملکوتی او است .
روح الهـی کـه در جـسـم خـاکـی دمـیـده شـده ، بـا هـدایـت عـقـل به رشد و کمال می رسد و او را ملکوتی می گرداند، ولی جنبه های حیوانی اگر از مرز بگذرد، به سقوط او می انجامد.
علی (علیه السلام ) می فرماید:
العاقل من هجر الشهوات (۱) .عاقل کسی است که از خواسته های نفسانی دوری کند.
از ایـن رو، انـسان عاقل کسی است که در سراشیبی شهوت نلغزد. تنها راه درست ، احتیاط و پرهیز از شهوات است که بدترین لغزشگاه هایند.
اگر عقل ، خوب درک کند و موانع ادراک آن برطرف شود، خود به خود از شهوات دوری می کند و آن ها را مظهر حیوانیت می داند و از آن گریزان است .
امام علی (علیه السلام ) فرمود:
اذا کمل العقل نقصت الشهوه (۲) ؛ هرگاه عقل به کمال برسد، هوس ها کاهش می یابد.
و در جای دیگر فرمود:
هرکه عقلش کامل شود، به شهوات حیوانی بی اعتنا خواهد شد.
در حـقـیـقـت ، عـقـل کـه از کـلمـه عـقـال بـه مـعـنـای بـسـتـن گرفته شده ، کـنـتـرل کـنـنـده انـسـان و بـازدارنـده او اسـت . پـس هـر چـه بـه کـمـال بیشتری برسد، بهتر و بیش تر مراقب انسان است و روشن تر می بیند و واقعیت ها را راحـت تـر درک مـی کـنـد تـا جـایـی کـه مـمـکـن اسـت انـسـان بـه حـدی از کـمـال بـرسـد کـه دیـگر هرگز گناه نکند و حتی فکر آن را هم نکند؛ همانند انبیا و اولیا (علیهم السلام ).
عـصـمـت ، رسیدن به اوج بصیرت است . انسان بصیر عوارض بد و سیاه گناه را درک می کند و با اراده استوار از آن فاصله می گیرد و خود را آلوده به گناه نمی کند.
از این رو، می توان ادعا کرد که مجرمان و گناه کاران ، بیشتر ناآگاهان و کم خردان هستند و یـا شـیـریـنـی گـنـاه تـوانـسـتـه بـه شـیـشـه چـراغ عـقـل آنـان گـرد و غـبـار بنشاند که دیگر از درک صحیح برخوردار نشوند؛ یعنی گناهان چشم بصیرت آنان را نابینا ساخته است .
بدین سان هرچه آگاهی افراد جامعه بالاتر رود، آمار جنایات کاهش می یابد و به عکس ،هرچه ناآگاهی بیش تر شود، جرم نیز افزایش می یابد.
علی (علیه السلام ) فرمود:العقل جمال الظاهر و الباطن (۳) ؛ عقل مایه سربلندی و زیبایی ظاهر و باطن آدمی است .یعنی عقل ، تمام زشتی ها را از آدمی دور می کند.
اففضل العقل مجانبه الهوی (۴)؛بالاترین مرتبه عقل دوری از هواهای نفسانی است .
العاقل من عصی هواه فی طاعه ربه (۵) ؛ خردمند کسی است که از هوس نافرمانی کند و از خدا فرمان برد. و نیز در یک سخن زیبای دیگر از امام خردمندان که فرمود:
غریزه العقل تابی ذمیم العقل (۶) ؛ نیروی سرشار عقل ، آدمی را از زشت کاری باز می دارد.
من قدم عقله علی هواه حسنت مساعیه (۷) ؛ کسی که عقل را بر هوای نفس پیش بدارد، کارهایش درست و نیکو می گردد.
بـنـابـر ایـن ، اگـر چراغ عقل همیشه روشن باشد و تاریکی های گناه ، نور او را کم سو نکند، کم تر کسی است که سوی هواها و تمایلات نفسانی برود و موجبات سقوط فکری و معنوی و اجتماعی خود را فراهم سازد.
العاقل من تورع من الذنوب و تنزه عن العیوب (۸) ؛ خردمند کسی است که از گناهان پرهیز کند و خود را از عیب ها منزه گرداند.
العاقل من قمع هواه بعقله (۹) ؛ خردمند کسی است که به عقل و فهم خود، هوای سرکش را سرکوب نماید.
البـتـه چـنـیـن کسی از فرشتگان نیز بالاتر می رود تا جایی که فرشتگان افتخار می کنند تا به او خدمتگزاری کنند و بال های ملکوتی خود را بر او تبرک نمایند. آری ، رسد آدمی به جایی که جز خدا نبیند.
منبع : زندگی موفق رازهای خوب زیستن،عباس رحیمی
تنظیم : محمدی ـ گروه دین و اندیشه تبیان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست