پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا

بازگشت لندرور


بازگشت لندرور

عاشقان خودرو همواره در رویاهایشان, تمام اتومبیل های اسپرت را با سیستم انتقال قدرت دستی و همه جیپ ها را دارای بدنه ای سوار بر شاسی فولادی می بینند, اما اغلب واقعیت منطبق بر خیال و اندیشه ما نیست

عاشقان خودرو همواره در رویاهایشان، تمام اتومبیل‌های اسپرت را با سیستم انتقال قدرت دستی و همه جیپ‌ها را دارای بدنه‌ای سوار بر شاسی فولادی می‌بینند، اما اغلب واقعیت منطبق بر خیال و اندیشه ما نیست.

در دنیایی که به نظر می‌رسد به طور فزاینده‌ای با برندهای تجاری مختلف سازندگان جیپ روبه‌‌رو می‌شویم، تنها گزینه برای جلوگیری از انقراض یک نام تاریخی، منطبق شدن با شرایط روز است. البته در طول روند انطباق، بعضی برندها با شکست مواجه شده و برخی دیگر به موفقیت دست می‌یابند. مسلما یکی از موفق‌ترین نمونه‌ها را می‌توان رنجرور اووک دانست.‌ این خودرو بر پایه لندرورLR۲ طراحی شده که شاید بسیاری از شما شگفت‌زده شوید اگر بدانید‌ این مدل هنوز هم به فروش می‌رسد. اگر لندرور مدل فری لندر را نمونه‌ای از ارتقای چشمگیر لندرور LR۲ بدانیم، باید گفت که رنجرور اووک، یک جهش تکاملی محسوب می‌شود.

● پیشرفت در طراحی

اووک را می‌توان یک خودروی برجسته و قابل توجه دانست. با توجه به طراحی سنتی SUVها شاید بعضی افراد پس از برخورد با مفاهیم فانتزی در طراحی اووک نتوانند بی‌اعتنا از کنار آن عبور کنند؛ چراکه امید دارند این نوع طراحی‌ها به حقیقت بپیوندد.

در طول تست و بررسی شاسی بلندها، اووک بیش از هر مدعی دیگری، نظرها را به خود جلب می‌کند. طرز ایستادن تهاجمی ماشین تا لاستیک‌های بزرگ و خمیدگی زیبای شیشه جلوی آن به عقب و خطوط جسورانه سقف، ستایش طراحان را برانگیخته است. تزئینات داخلی، طراحی شیک، جادار بودن و استفاده از مواد باکیفیت بالا، همه و همه موضوعاتی است که منتقدان را شیفته خود می‌کند.

در مقایسه با لندرور، فضای عقب و جلو ماشین به اندازه کافی برای سرنشینان راحت بوده و همچنین در صندوق عقب ماشین می‌توان چمدان‌های بیش از حد معمول بزرگ را جاسازی کرد.‌ اگرچه اووک و لندرور LR۲ از یک پلتفرم اشتراکی استفاده می‌کنند، اما عملکرد اووک به طرز قابل ملاحظه‌ای بهتر از LR۲ است.

استفاده از آلومینیوم، مواد کامپوزیت و سایر مواد سبک و بسیار مقاوم باعث شده وزن اووک ۱۷۵ کیلوگرم کمتر از LR۲ باشد و تبدیل به سبک‌ترین لندرور ساخته شده تاکنون شود. این وزن سبک باعث شده شتاب صفر تا صد اووک ۲ ثانیه کمتر از LR۲ باشد. میزان مصرف سوخت اووک ۵/۱۱ لیتر بر هر یکصد کیلومتر است ‌که آن را به کم‌مصرف‌ترین لندرور جهان تبدیل کرده است. کارخانه لندرور ادعا کرده ‌میزان آلایندگی اووک در مقایسه با خودروهای شاسی بلند‌ بزرگ‌تر با همان قدرت ۲۰ درصد کمتر است.‌ براساس باورهای عمومی قدیمی، هرچه وسیله نقلیه‌ای کوچک‌تر باشد، ایمنی آن کمتر است، اما در مورد اووک این موضوع زیاد صادق نیست و می‌توان گفت که اووک به لطف فناوری مدرن به بسیاری از تکنولوژی‌های ایمنی استاندارد مجهز است.

شاسی مونوکوک این خودرو به کمک آلیاژ مرغوبی از فولاد تقویت شده و مقاومت تمامی درها در برابر ضربه با استفاده از تیرهای فشرده بیشتر از قبل شده است. وجود هفت کیسه هوا از جمله دو کیسه هوای جانبی طولی و کیسه هوای محافظ زانو برای راننده و سیستم کنترل کششی از میزان آسیب‌ها تا حد زیادی می‌کاهد.‌ برف‌پاک‌کن‌های حساس به شدت باران، چراغ‌های جلو اتوماتیک و انطباقی، حسگرهای جلو و عقب برای کمک به پارک‌کردن ماشین و سیستم افزایش دید جانبی با پنج دوربین که به صورت آپشن است، از دیگر امکانات ایمنی ماشین به شمار می‌رود.

شاید در نگاه اول و در مقایسه با لندرور LR۲ که بسیار ارزان است، قیمت پایه ۸۰ میلیون تومانی برای یک suv چهار سیلندر زیاد به نظر برسد. بسیاری از رقبای اووک با حذف برخی مشخصه‌ها و قرار دادن آنها به صورت آپشن، قیمت پایه خود را پایین می‌آورند، در حالی که تمامی آنها در اووک به شکل استاندارد وجود دارد. بعلاوه اووک ترکیبی از ظاهر شیک، پرستیژ، قابلیت‌های دینامیکی و توانایی‌های خارج شهری است که رقبایش برای رسیدن به آنها باید تقلای بسیاری بکنند.

شرکت لندرور با افتخار اعلام کرده که اووک کوچک‌ترین، سبک‌ترین و کارآمدترین خودرویی است که این شرکت تاکنون ساخته است. این خودرو با هدف رقابت در بخش خودروهای شاسی بلند لوکس ساخته شده است.

قدرت موتور این خودرو ۲۴۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه است که در ماکزیمم قدرت خود به این خودروی تحسین‌کننده، شتاب صفر تا صد ۷ ثانیه‌ای تقدیم می‌کند. این خودرو از طرف نشریه موتور ترند به عنوان بهترین خودروی شاسی بلند سال ۲۰۱۲ برگزیده شده است.

motortrend

مترجم: آتنا حسن‌آبادی