جمعه, ۲۹ تیر, ۱۴۰۳ / 19 July, 2024
روانشناسی ترافیک و استعاره سازمانی
![روانشناسی ترافیک و استعاره سازمانی](/web/imgs/16/151/g2sq71.jpeg)
تصاویری که در این پست درج شدهاند، مربوط به چهارراه مسجد قدس در سعادتآباد است، در طی سال جاری چراغهای راهنمایی این چهارراه هراز گاهی دچار اختلال شده و عبور و مرور را همانگونه که در تصاویر مشاهده میکنید، دچار اختلال میکرد.
اما آنچه در میان این تصاویر دیده نمیشود، حالات روحی و روانی رانندگانیاست که در چنین شرایطی گرفتار آمده و هر یک به طریقی به دنبال رهایی از وضعیت پیشرو هستند. معطلی و کندی ترافیکهایی از این قبیل که برنامهای (پلیسی، رفع اشکال چراغی، مرام جمعی از رانندگان لاینهای دیگر و ...) نیز برای روانی آن متصور نیست، باعث برخاستن صداهای ممتد بوق، جاری شدن الفاظ ... و گاهاً درگیریهای فیزیکی میان رانندگان میشود. آنهم در شرایطی که بر اساس شاخصها و مشاهدات اخیر صبر و حوصله مردم به شکل عجیبی کمم شده است.
چراغهای نصب شده در معابر، میتوانند با ذهنیتی که از زمانبندی و برنامهریزی بهعملآمده برای پشتسر گذاشتن ترافیک، در اختیار راننده قرار میدهند از تنشها و مشکلاتی اینچنینی به شکل موثری جلوگیری کنند. حال این پدیده را به سازمانها تسری دهید که نیازمند برنامهریزی و کنترلهای موثری در طول فعالیت و از سوی لایههای مختلف آن هستند.
بودن چراغ راهنما را استعاره از اهداف روشن و تدوین شده قلمداد کنیم، در این حالت مسیر حرکت اعضای سازمان توسط همین چراغها (اهداف) به روشنی آشکار شده و همه حول محور دستیابی به آن و در مسیرهای مشخص خود، مشغول حرکت و تلاش هستند. در این میان اختلالات و بحرانهای محیطی، موجب کدر و مبهم شدن مسیر و دستیابی به اهداف میشوند. در چنین فضایی رسیدن به آن اهداف برای اعضا به سهولت متصور نیست. لذا همچون تصاویر درج شده همه در معابر خود، حیران مانده و به جای همگرایی و دنبال کردن دورنمای پیشرو، در تلاش برای سبقت و پیشی گرفتن از بقیه برمیآیند، آنهم به شیوههایی که تا قبل از آن رایج نبوده است. در چنین شرایطی، مشاهده پیامدها و عوارض زیر کاملاً طبیعی مینمایاند:
نعره کشیدن در سازمان و از دست دادن کنترل اعصاب
تلاش برای خراب کردن عملکرد سایرین و جار زدن موفقیتهای خود
به رخ کشیدن نقاط قابل بهبود همکاران، بیش از نقاط قوت
از دست دادن انسجام و وحدت در دنبال کردن هدف و متوسل شدن به عملکردهای شتابزده برای عبور از بحران
تعدیل شتابزده نیروهایی که به نظر میرسد، سهمی در پیشبرد اهداف سازمان ندارند
استفاده از شیوههای ناصحیح و غیراخلاقی در رقابت
دور زدن ضابطهها و مقرراتی که میتواند به ادامه حیات سازمان کمک کند
چشمپوشی از کیفیت و کمیت متناسب محصول و خدمات
دور شدن از اصول مشتریمداری (در داخل و خارج سازمان)
...
در سالهای اخیر با توجه به شتاب سریع تورم، کاهش ارزش پول ملی، مشکلات عرضه و تقاضای نیروی کار، مشکل تامین نقدینگی سازمانها، معضلات گشایش اعتبار، چالشهای ورود مواد اولیه و ... بیش از هر زمانی شاهد نابسامانیهای عنوان شده در سازمانها هستیم. در چنین شرایطی یکی از مهمترین رسالتهای متولیان منابع انسانی، ترویج و یادآوری اخلاق در میان همه اعضای سازمان و تلاش برای آموزش مدیریت و نحوه مواجهه با بحران به شیوهای موثر و کارآمد در سازمانهاست. هر چند که طراحی و تدوین چنین استراتژیها و سیلابسهایی، خود بحران تلقی شده و کاری بسیار دشوار است.
ایوب اسماعیلی
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان ایران دولت چهاردهم محمدجواد ظریف دولت پزشکیان ظریف انتخابات رئیس جمهور علی باقری رهبر انقلاب علیرضا زاکانی
هواشناسی زلزله تهران آتش سوزی تب دنگی فرودگاه پلیس سازمان هواشناسی شهرداری تهران قتل پشه آئدس وزارت بهداشت
واردات خودرو مایکروسافت خودرو قیمت خودرو حقوق بازنشستگان دولت سیزدهم قیمت طلا بازار خودرو قیمت دلار بازنشستگان اربعین دلار
کربلا عزاداری اوشین تلویزیون سینما امام حسین امام حسین (ع) سینمای ایران فیلم صداوسیما بازیگر سینمای جهان
دانشگاه تهران
یمن رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ اسرائیل آمریکا جو بایدن غزه فلسطین ترامپ روسیه جنگ غزه چین
پرسپولیس فوتبال تراکتور علی علیپور لیگ برتر مهدی طارمی استقلال لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس علیرضا بیرانوند سپاهان نقل و انتقالات
ویندوز بیماری عیسی زارع پور سرعت اینترنت اینستاگرام اینترنت موبایل گوشی
رژیم غذایی چاقی گرمازدگی کاهش وزن بارداری سکته قلبی گیاهان دارویی صبحانه افسردگی