دوشنبه, ۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 20 January, 2025
مجله ویستا

نیروی جاذبه روزی


نیروی جاذبه روزی

تبلیغات یک ابزار مهم برای جلب مشتری و به عبارت دیگر مهم ترین ابزار تجارت در دنیای امروز است و در میان شرکت های تجاری هر کدام که تبیلغات قوی تری دارد موفق تر است و البته که تبلیغات هزینه زیادی را هم دربر دارد

تبلیغات یک ابزار مهم برای جلب مشتری و به عبارت دیگر مهم ترین ابزار تجارت در دنیای امروز است و در میان شرکت های تجاری هر کدام که تبیلغات قوی تری دارد موفق تر است و البته که تبلیغات هزینه زیادی را هم دربر دارد .

اما یک راه کم هزینه و پر بازده هست که بیشترین سود را نصیب شما میکند. و خوب است بدانید که شرکت های بزرگ ایلات متحده با تحقیقات بسیار و مطالعات فروان سعی در مجهز کردن نیروهایشان به این مهارت هستند و از همین گذر هم بازاریابان و مأموران فروش زبده ای تربیت کرده اند .

راهی که به خاطر سادگیش ما کمتر به آن دقت میکنیم هر چند پیشوایان دین ما بسیار بر آن تأکید کرده اند و این مهارت چیزی نیست به جز نرم خویی و مهربانی همان خصلتی که پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله داشتند و با دست خالی یکه و تنها دنیایی را زیر رو کردند .

حتما تعجب میکنید که این خصوصیت چه ربطی به اقتصاد و رزق و روزی و این مسائل دارد؟ بهتر است بدانید که داشتن این خصوصیت نه تنها باعث کسب و جذب روزی میشود بلکه داشتن آن سرمایه ایست تمام نشدنی و آسیب ناپذیر.!!

● نیروی جاذبه روزی

نرم خویی و مهربانی در جلب و کشش رزق و روزی و توسعه آن فوق العاده مؤثر است و در اخبار و احادیث ، رهبران دینی آن را از کثرت و وفور مال و ثروت دنیا بهتر دانسته اند چنانچه از حضرت امام صادق (علیه السلام ) منقول است که فرمود: هر خانواده و جمعیتی که این خوی نیکو و پسندیده به آنان داده شده و حظ و بهره خودشان را از آن برده اند. آگاه باشید که پروردگار عالم به آن خاندان وسعت رزق عطا فرموده است و ملاطفت و مهربانی با مردم جهان در اندازه و میزان گذران و اداره زندگانی دنیا، احسن و بهتر از مال و ثروت دنیا و توانگری است . زیرا نرم خوئی و ملایمت را هیچ چیز عاجز و ناتوان نکرده و از بین نمی برد اما با اسراف و زیاده روی چیزی از مال دنیا و ذخایر آن باقی نمانده و همه اش را از کف صاحبش خارج و به در می برد و او را به روز سیاه و بدبختی نشانده و گرفتار و بیچاره می سازد. چون خداوند عزوجل به بندگانش مهربان و شفیق است ، اشخاص دلسوز و غمخوار مردم را نیز دوست می دارد. ۱

● انگیزه این مطلب

عامل ارتباط میان روزی و حسن خلق که در روایت به آن اشاره گردیده است این است که : عمده ترین و بزرگترین عامل وسعت رزق و روزی به جهت کثرت عایدات و فراوانی درآمد انسان می باشد و وسیله فراهم ساختن آن توقف و بستگی دارد که توجه انظار و اقبال مردم و جمعیت را انسان به خود جلب و جذب نماید و معاشرت ها و روابط داد و ستد با مردم را روی اصول اخلاقی صورت دهد و در قلوب مردم برای خود جا باز کرده و آنان را شیفته و علاقه مند و متمایل به خود سازد، و این هم جز با نرمی و ملاطفت و تحمل و خوش رفتاری نسبت به مردم و بندگان خدا میسر نمی شود. و در بعضی اخبار نرم خوئی را معادل و برابر نصف عیش و عشرت و زندگانی دنیا شمرده اند چنانچه این مضمون از حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام ) نقل شده است. ۲

از هر خانواده که رفق و مدارا و سازش با همدیگر گرفته شده است و آنها همیشه با یکدیگر تندی و خشونت کرده و اوقات تلخی می نمایند، خیر و برکت نیز از آن دودمان و خاندان رخت بربسته و برچیده شده است.چون بدیهی است تن آسایی و خوش گذرانی در جهان به وسیله تراکم ثروت و فراوانی مال دنیاست ، یا نیل به مقام ریاست و فتح و غلبه بر همگنان و هم پایه ها است و انسان خوش رفتار با خصوصیات اخلاقی و سجایای نفس ‍ خویش می تواند از مزایای هر دو عامل یاد شده بهره مند شده بلکه بیشتر از آن دو کامیاب شود و او با نرم خوئی و مهربانی همه وسایل و اسباب زندگی و لوازم حیات را تأمین نموده و به دست بیاورد. بلکه می توان گفت : از راه سوم ، کسب خوشگذرانی و تلذذ از ناز و نعمت دنیا بهتر از راه و طریق اول و دوم می باشد، چنانچه محسوس و مشاهد است و لذا پیشوایان اسلامی در سخنان در بارشان فرموده اند: از هر خانواده که رفق و مدارا و سازش با همدیگر گرفته شده است و آنها همیشه با یکدیگر تندی و خشونت کرده و اوقات تلخی می نمایند، خیر و برکت نیز از آن دودمان و خاندان رخت بربسته و برچیده شده است. ۳ و لذا در اخبار، بودن خوی مزبور را در هر چیز وسیله زیب و زینت دانسته و نبودن آن را نقص و عیب معرفی نموده اند چنانچه از امام محمد باقر (علیه السلام ) منقول است. ۴

اگر کمی دقت کنید ما هم در هنگام خرید بیشتر به مغازه هایی سر میزنیم که خوش برخوردترین و مؤدب ترین فروشندگان را داشته باشند و در کسب و کار هم کسی موفق تر است که نرم خو باشد این باعث اعتماد دیگران به او می شود و این برخورد خوب نباید فقط در چهره باشد بلکه باید از دل بجوشد تا اثرات کاری خود را بگذارد . خوب پس برای محبوب و موجه بودن لازم نیست هزینه ها صرف کنید و مدام با زحمت منم منم راه بیندازید بهتر است اول دل خود را آرام کنید همه خلق خدا را چون آفریده ی او هستند دوست بدارید چون جلوه هایی از خالق هستند و این عشق و محبت را به همه جا بگسترانید نه برای سوء استفاده و نه برای تجارت فقط برای عشق به معبود آنگاه جاذبه ای فوق العاده ایجاد خواهید کرد که در هر زمینه ای که قصد فعالیت دارید موفق ترین و بهترین خواهید شد.

● بدبخت ترین مردم

در بعضی احادیث وارد است کسی که دارای صفت مزبور نبوده ، از بدترین و بدبخت ترین مردم دنیا است چنانچه از رهبر بزرگ اسلام منقول است که آن بزرگوار به اصحاب و یاران خود نگاهی افکند و فرمود: آیا به شما از بدترین مردم دنیا خبر ندهم ؟ اصحاب عرض کردند: چرا یا رسول الله فرمود: کسی که به مردم و خلق خدا غضب کرده و خشمناک شده و اوقات تلخی و جوش و خروش نماید و با بندگان خدا با کج خلقی و ترش روئی و بدخویی رفتار کند و مردم نیز با او همین طور معامله نموده و رفتار کنند، سپس فرمود:

آیا شما را به پلیدتر از او آگاه نسازم ؟ اصحاب عرض کردند: چرا فرمود: کسی که از لغزش و گناه و تقصیر مردم نگذرد و عذرخواهی مردم را در وقت اعتذار و پوزش طلبی قبول نکرده و نپذیرد و بعد فرمود: آیا تبهکارتر از او را به شما اطلاع ندهم ؟ عرض کردند: چرا یا رسول الله فرمود: کسی که از گزند و آسیب او، مردم راحت و مطمئن و خاطرجمع نباشند و به خیر و خوبی و نیکی او امیدوار نشوند. ۵

و نکته دیگر اینکه نیاز به محبت در این عصر آهن و دود نیاز اصلی مردم دنیاست و کمبودی است که همگان را رنج میدهد و ما میتوانیم با یک لبخند پر مهر لحظه ای گرم را به دیگری هدیه دهیم و لبخند گرمتر خدا را جایزه بگیریم آیا این بهترین پر سود ترین معامله دنیا نیست ؟

فرآوری: محمدی_گروه دین و اندیشه تبیان

منبع : گفتار های علوی، مجموعه سخنرانی های سید مهدی علوی

۱- بحار، ج ۷۵، ص ۶۱، حدیث ۲۸؛ عن ابی عبدالله (علیه السلام ) قال : أیما اهل بیت أعطوا حظهم من الرفق فقد وسع الله علیهم فی الرزق .

۲- بحار، ج ۷۵، ص ۶۲، حدیث ۳۰؛ عن ابی الحسن موسی (علیه السلام ) قال : الرفق نصف العیش ‍ کافی ، ج ۲، ص ۱۱۹

۳- کافی ، ج ۲، ص ۱۱۹؛ عن ابی عبدالله (علیه السلام ) قال : ما زوی الرفق عن اهل بیت الا زوی عنهم الخیر بحار، ج ۷۵، ص ۶۰، حدیث ۲۷.

۴- بحار، ج ۷۵، ص ۶۰، حدیث ۲۵؛ کافی ، ج ۲، ص ۱۱۹.

۵- بحار، ج ۷۵، ص ۵۴، حدیث ۱۵.