دوشنبه, ۱ مرداد, ۱۴۰۳ / 22 July, 2024
مجله ویستا

این کوچولوهای فراگیر


این کوچولوهای فراگیر

نگاهی به رشد بازار پخش کننده های صوتی

امروزه دیگر هر فردی حضور MP۳پلیر‌ها را به وضوح در کنار خود حس می‌کند. در طول مسیر خانه تا محل کار، هنگام انجام کار‌های روزمره در خانه، هنگام رانندگی، کار کردن با کامپیوتر یا هر جای دیگر مردم از MP۳ player، MP۴ و Video playerها استفاده می‌کنند. در یکی از سفر‌های خود با اتوبوس یا هواپیما به مسافران دقت کنید؛ ۵۰ در‌صد از آن‌ها هدفون‌های کوچکی در گوش‌ خود قرار داده و در حال گوش کردن موزیک با یک پلیر کوچک هستند.

● اینترنت عامل شکوفایی MP۳ Playerها

چه عاملی این کوچولو‌های سرگرم‌کننده را به این سرعت وارد زندگی قشرهای گوناگون جامعه از پیر تا جوان کرده است؟

فرمت موزیک‌‌های MP۳ برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۳ معرفی شد که این امر نقطه عطفی برای ورود فرمت صوتی فشرده در دنیای اینترنت شد.

با ظهور پدیده‌هایی به نام اتصال به اینترنت و آپلود و دانلود کردن رایگان موزیک‌ها در وب، MP۳پلیرهای جیبی شکوفا شدند.

در مجموع دو نوع MP۳ Player یا دستگاه صوتی دیجیتالی وجود دارد:

پلیر‌هایی که بر اساس فلش و پلیر‌هایی که بر اساس هارد درایوها کار می‌کنند. نوع اول فایل‌ها را روی حافظه داخلی یا کارت‌های حافظه خارجی نگهداری می‌کنند. این نوع کارت‌‌ها توانایی ذخیره ۸ گیگابایت از اطلاعات را دارند، اما نوع دوم پلیر‌ها قابلیت اتصال به یک هارددرایو را دارند. این هارددرایو بنا بر تکنولوژی موجود به کار رفته در آن‌ها می‌تواند تا ۱۶۰ گیگابایت فایل ویدیویی را در خود ذخیره کند. این به آن معناست که کاربر می‌تواند تمامی آرشیو موزیک خود را روی یک پلیر جیبی همیشه همراه داشته باشد.

● انقلاب iPOd

با معرفی iPodها (MP۳ Playerهایی با طول عمر باتری بالا و ظرفیت حافظه گسترده) MP۳ Playerها بیش از پیش محبوب شدند. برجسته‌ترین نکته‌ در مورد iPodها امکان اتصال به کامپیوتر شخصی و انتقال موزیک‌ها به طور مستقیم بود. حتی کاربر می‌توانست Play list یا فولدر آهنگ‌های محبوب را ایجاد یا حتی آهنگ‌ها و فایل‌ها را به دلخواه خود مرتب کند. در میان پیشگامان پلیر‌ها برندی به نام iPod هم‌تراز با نام‌هایی مانند Mp۳ Player و Mp۴ های دیجیتالی قرار گرفت. بنا بر گفته تحلیلگران بازاری به‌رغم رکود اقتصادی حاضر، iPodهای اپل همچنان فروش خود را حفظ کرده‌اند و بازار آن‌ها هنوز اشباع نشده است.

یکی از دلایلی که منجر به دوست‌داشتنی‌تر شدن Mp۳ Playerها شد این بود که مردم کاربرد‌های دیگری را برای آن یافتند که از آن جمله می‌توان به Podcasting اشاره کرد. Podcasting به کاربران امکان می‌دهد تا به طور اتوماتیک برنامه‌هایی مانند رادیو یا ویدیو‌های تلویزیونی و دیگر ورودی‌های صوتی را به صورت مستقیم از اینترنت روی دستگاه خود دانلود کنند. podcastهمراه با MP۳پلیر‌های شرکت اپل یا همان iPodها معرفی شد. امروزه بیشتر رسانه‌های صوتی و تصویری، سرویس podcast دارند.

● MP۴ها، نسل پیشرفته‌تر

پلیرهای MP۴ نسلی پیشرفته‌تر از MP۳پلیر‌ها هستند. MP۴‌ها علاوه بر فایل‌های صوتی، فایل‌های تصویری را نیز پخش می‌کنند. این پلیر‌ها به غیر از فرمت‌های MP۳ وMP۴ قابلیت پخش فرمت‌های WMA/PlaysForSure (از مایکروسافت)، AAC (از اپل)، ATRAC (از سونی)، AVI، ATV، ACT، SMV، MPEG۴، MTV، DMV، MPV، AMV و... را دارند. بیشتر MP۴ها توانایی باز کردن فرمت‌های GIF وJPEG را دارند.

آن‌ها فرمت‌‌های AMV یا MTV را که به راحتی با برنامه‌‌های مخصوص قابل تبدیل به فرمت‌های معمولی و محبوب هستند را نیز می‌خوانند. MP۴ها از برنامه‌‌های متن‌خوان با فرمت ASCII -که توسط e-bookها قابل خواندن هستند- نیز پشتیبانی می‌کنند. امروزه بسیاری از امکانات جانبی دیگر مانند پلیر رادیو FM، دفترچه تلفن، ضبط‌‌کننده صدا و تصویر، بازی‌های ویدیویی و... نیز برای کمک به تکمیل این وسیله دیجیتالی به آن‌‌ها اضافه شده‌اند.

برند‌‌های بسیاری در بازار پلیر‌های قابل‌حمل وجود دارد اما پیشتاز بازار، iPod اپل است. تمامی برند‌های معروف مانند سونی، پاناسونیک، فیلیپس، المپیوس و... نیز نسخه‌های مخصوص به خود را دارند و در سایز‌‌ها، رنگ‌ها و اشکال گوناگون و ظرفیت حافظه ‌و طول عمر باتری‌های متفاوت وارد بازار می‌شوند.

اگر شما نیز در فکر خرید یک MP۳ player یا MP۴ هستید مهم‌ترین فاکتور‌ها، یعنی طول عمر باتری و ظرفیت حافظه را مدنظر داشته باشید. برای خرید گوشی هدفون نیز بهترین انتخاب موردی است که آن را دوست دارید و با آن احساس راحتی می‌کنید و ممکن است هر یک از برند‌های مذکور باشد.

● بازار رو به رشد چین در رکود اقتصادی

طی ۵ سال گذشته صنعت لوازم جانبی MP۳ Player و MP۴های چینی در بخش PMPها (پلیر‌های صوتی-تصویری قابل‌حمل) رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اند. همچنین تعداد تولید‌کنندگان وسایل جانبی پلیر‌ها مانند اسپیکر‌های قابل‌حمل، فرستنده‌های FMهدفون، اتصال‌دهنده‌های USB، کابل‌ها و شارژها نیز توسعه یافته‌اند و می‌توان ادعا کرد که تعداد تولید‌کنندگان این حوزه به بیش از ۱۰۰۰ نفر رسیده است. تولید‌کنندگان چینی به‌‌رغم رکود اقتصادی نسبت به استمرار رشد بازار اسباب جانبی پلیر‌های قابل حمل امیدوار هستند.

بنا بر آخرین گزارش‌های ارایه شده در سال ۲۰۰۸ بیش از ۳۰ درصد کاهش در بخش فروش مشاهده شد و شمار بسیاری از خریداران خارجی از اطراف جهان نیز کاهش یافته است. بخش عمده‌ای از این کاهش مربوط به کشور‌هایی مانند آمریکای شمالی و اروپای غربی است اما بر خلاف امیدواری‌های چینی‌ها موسسات تحقیقاتی معتقدند که در سال ۲۰۰۹ به خصوص ماه‌هایی که پیش رو داریم بازار فروش پلیر‌ها و لوازم جانبی آن‌ها دچار رکود می‌شود.

● لوازم جانبی اتومبیل‌ها به کمک بازار می‌آید

تولید‌کنندگان می‌گویند افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان در بخش لوازم الکترونیکی داخل ماشین، اندکی به حفظ بازار کمک می‌کند. برای مثال، افزایش تقاضا برای فرستنده‌های ‌FM داخل ماشین، خط تولید این نوع لوازم جانبی را تقویت خواهد کرد. امروزه بیشتر تولید‌کنندگان، طیف تولید خود را به MP۳پلیر و MP۴های سنتی و قدیمی محدود نمی‌کنند، بلکه در صددند تا به نحوی مدل‌های مختلف را با وسایل الکترونیکی داخل اتومبیل‌‌ها نیز سازگار کنند.

● صدا و طراحی دو عامل مهم درفروش پلیر‌ها

آنچه برای تولید‌کنندگان لوازم جانبی MP۳پلیر و MP۴ها در درجه اول اهمیت قرار گرفته است به ترتیب، اسپیکر‌های قابل‌حمل، فرستنده‌‌های رادیویی و هدفون‌ها هستند. محصولات این سه گروه طیف وسیعی را دربرمی‌گیرد، اما کلاسه‌بندی میان گروهی نیز به مواد مصرفی، ویژگی‌های سودمند مورد استفاده، طراحی، سازگاری مولتی‌مدیایی و کیفیت صوتی بستگی دارد. بهبود و توسعه محصولات در سه گروه بیشتر روی کیفیت صدا و طراحی نوین تاکید دارد. همچنین دست‌اندرکاران سازگاری محصولاتشان را با فرمت‌های بیشتری از کارت‌های حافظه و صدا افزایش می‌دهند.

● شرکت‌ها در پی بازار خانگی

در خصوص فروش بازار جهانی می‌توان گفت بسیاری از شرکت‌ها به دنبال بازارهای جدید در آسیا، خاورمیانه و اروپای شرقی هستند تا به این وسیله افت و کاهش در دیگر بازارهای جهان را جبران کنند. برخی از شرکت‌ها در حالی که سعی در حفظ بازار برون مرزی خود دارند در صدد گسترش بازار داخلی و خانگی خود نیز هستند. گروه دیگری از شرکت‌ها نیز برای به حداقل رساندن تاثیر منفی ناشی از تبدیل واحد پول، دلار رایج آمریکا را در معاملات خود معرفی و استفاده می‌کنند. برخی از شرکت‌ها نیز از دیگر واحدهای رایج پول مانند یورو و یوان استفاده می‌کنند.