جمعه, ۸ تیر, ۱۴۰۳ / 28 June, 2024
پرورش هوشهای چندگانه
![پرورش هوشهای چندگانه](/web/imgs/16/117/ggt3z1.jpeg)
در حوزه روانشناسی و علوم رفتاری، معمولاً باور بر این است که هوش، موجودیتی منفرد است که به ارث میرسد و انسانها مانند لوح سفیدی هستند که هر چیزی را در صورتی که به شیوهای مناسب ارائه شود، میتوان به آنها آموزش داد.
تحقیقات اخیر نشان میدهد که عکس این مساله صادق است و هوشهای چندگانه وجود دارد که کاملاً از یکدیگر مستقل هستند.
با توجه به نظرات هواردگارنر، هوشهای چندگانه، چند راه مختلف برای نشان دادن قابلیت فکری هستند.
نظریه هوشهای چندگانه، به دنبال تغییرات بنیادین در ساختار و روش آموزشی است. این نظریه به تمام معلمان این پیام را میدهد: فراگیرانی که در آغاز هر روز در مدرسه حضور مییابند، حق دارند از تجربیاتی که هوشهای هشتگانه آنها را فعال میکند و توسعه میبخشد، استفاده کنند. تمام دانشآموزان باید در طول روز در برنامهها، پروژهها و دورههایی شرکت کنند که به ایجاد و توسعه توانایی هوشی آنها کمک کند و نباید تنها مهارتهای شفاهی و منطقی آنان همانند گذشته مورد توجه قرار گیرد.
مدیران و کارشناسانی که در برنامهریزی مدارس نقش دارند، میتوانند نظریه هوشهای چندگانه را به عنوان معیاری در نظر بگیرند و فعالیتهایی را برای پرورش هر کدام از مقولههای هوشی طراحی و اجرا کنند.
برای ارزیابی فعالیتهای مبتنی بر هوشهای چندگانه، باید از روشهایی استفاده کرد که یادگیری، افزایش توان و میزان رشد و پرورش استعداد خاص هر دانشآموز را به صورت واقعی در هر یک از مقولات هوشی نشان دهد.
«شیوههای ارزشیابی واقعی، به ویژه به دانشآموزان اجازه میدهد تا آموختههای خود را در محیطی که با زندگی واقعی آنان مطابقت دارد، نشان دهند. در صورتی که در روشهای استاندارد شده، همواره دانشآموزان را در محیطهای ساختگی که با جهان واقعی بسیار تفاوت دارد، مورد ارزیابی قرار میدهند.» (آرمسترانگ)
ارزشیابی براساس تئوری هوشهای چندگانه
در شیوههای ارزشیابی واقعی و توصیفی، از ابزار، وسایل و روشهای بیشماری استفاده میشود. یکی از پیش نیازهای اصلی ارزیابی واقعی و معتبر، مشاهدات است و همانگونه که گاردنر (۱۹۹۳ ـ ۱۹۸۳) بیان کرده است، بهترین روش سنجش هوشهای چندگانه دانشآموزان، مشاهده نحوه بکارگیری سیستمهای نمادین هر یک از مقولات هوشی به وسیله آنان است.
یکی دیگر از مولفههای اصلی در انجام ارزشیابی واقعی، مستندسازی فعالیتهای دانشآموزان است میتوان عملکرد دانشآموزان را با روشهای مختلف ثبت و نگهداری کرد.
نتیجه گیری
با توجه به ویژگیهای فعالیتهای مکمل و فوق برنامه آموزشی و پرورشی و ضرورت استفاده از آنها در نظام آموزشی، میتوان از آنها در جهت کاربرد تئوری هوشهای چندگانه برای رشد همه جانبه فراگیران استفاده کرد. مدیران و معلمان با توجه به این نظریه، میتوانند برنامههای گوناگون، مدون و انعطافپذیری را طراحی کنند و در جهت تقویت برنامه درسی و توجه به استعدادهای خاص فراگیران با استفاده از ویژگیهای محلی و منطقهای ارائه دهند و با پرورش هوشهای چندگانه زمینه تعمیق یادگیری در حیطههای شناختی و مهارتی را فراهم ساخته و در نتیجه فراگیران را در ابعاد مختلف جسمانی، روانی، ذهنی، عاطفی، فرهنگی و ... رشد دهند.
سکینه حسینی
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ایران علیرضا زاکانی شهدای خدمت سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری 1403 مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم قالیباف پزشکیان محمدباقر قالیباف
سلامت سیل بازنشستگان هواشناسی سوادکوه قتل تهران قوه قضاییه سیلاب سازمان هواشناسی بارش باران محیط زیست
دولت سیزدهم هوش مصنوعی همستر کامبت قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو حقوق بازنشستگان نهضت ملی مسکن دلار مسکن قیمت سکه خودرو
جوکر فضای مجازی احسان علیخانی تلویزیون سینمای ایران رسانه ملی سریال سینما تئاتر
ماهواره دانش بنیان
رژیم صهیونیستی آمریکا غزه دونالد ترامپ فلسطین جنگ غزه چین اتحادیه اروپا ترکیه اوکراین حزب الله لبنان تحریم
پرسپولیس فوتبال استقلال یورو 2024 باشگاه پرسپولیس تیم ملی فوتبال ایران لیگ برتر عبدالکریم حسن کریستیانو رونالدو جام ملت های اروپا جواد نکونام لیگ برتر ایران
نمایشگاه الکامپ همراه اول عیسی زارع پور وزیر ارتباطات فناوری ایلان ماسک گوشی
دیابت کاهش وزن سرطان ریزش مو زوال عقل سلامت روده