پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

توصیه های یک خبرنگارمجرب رویترز


توصیه های یک خبرنگارمجرب رویترز

کارگاه آموزش فراگیر روزنامه نگاری چند رسانه ای همشهری در هفتمین ماه فعالیت خود میزبان پل ایردیل روزنامه نگار و مدرس ۵۶ ساله بنیاد رویترز بود. برخی ازتوصیه های سی سال کار حرفه …

کارگاه آموزش فراگیر روزنامه نگاری چند رسانه ای همشهری در هفتمین ماه فعالیت خود میزبان پل ایردیل روزنامه نگار و مدرس ۵۶ ساله بنیاد رویترز بود. برخی ازتوصیه های سی سال کار حرفه ای ایردیل را به اختصار و به نقل از نشریه داخلی همشهری می آورم.در این کارگاه دو هفته ای ایردیل بارها تاکید می کرد که خبر خوب یعنی خبر چند منبعی و با همین تاکید اصرار می کرد بر نقل قول طلائی او می گفت: باید صدای انسانها در خبرتان شنیده شود، اصلا خبر درباره انسان هاست.می گفت امروزه خبرنگارها با ولع به دنبال نقل قولهای طلائی می گردند. نقل قولهای کوتاه و تاثیر گذار. ویژگی نقل قول طلائی این است که کوتاه و تاثیر گذار باشد، به ارزش خبر بیافزاید و زوایای احساسی خبر را برجسته کند.او از پرداختن به جزئیات و یا به تعبیر دیگر رنگ آمیزی خبر می گفت و برای اینکه در این کار ماهر شویم به همراه متن خبر فیلم های خبری را نشانمان می داد و از ما می خواست که در تنظیم خبر از جزئیاتی که در فیلم دیده ایم استفاده کنیم. چهار جزء خبر عبارتند از اطلاعات، نقل قول بخصوص نقل قول طلایی، پیشینه و رنگ. اجزای خبر را باید مثل یک فرش در هم تنید و بافت. هیچ بافنده ماهری قسمتی از فرش را تماما قرمز یا تماما آبی نمی بافد. قدری قرمز اینجا، قدری آبی آنجا. چهار جزء خبر را در کنار هم قرار ندهید. آنها را مثل یک فرش باف ایرانی در هم بتنید. خبر شما نفس می کشد. پس به دنبال جزئیات باشید. خبرتان را ادیت کنید. خلاق باشید و هر لحظه به این فکر کنید که این اطلاعات و جزئیات به چه درد مخاطب می خورد. اما جدا از مهارتهای روزنامه نگاری، وی به نسبت میان ویژگی های هر جامعه با ارزش های خبری مرسوم توجه ویژه داشت. به عنوان نمونه می گفت: هنگامی که مسوول دفتر خبرگزاری رویترز در دهلی بودم، یکبار ساعت چهار صبح تلفن زنگ زد. یکی از همکارانم از دفتر مرکزی خبرگزاری در انگلستان تماس گرفته بود و با هیجان می گفت که برخورد دو قایق در رودخانه گنگ موجب مرگ چندین نفر شده است. غافل از اینکه هر روز چنین اتفاقاتی در هند اتفاق می افتاد.او بارها تاکید می کرد که اهمیت ارزش های خبری از زاویه دید افراد گوناگون در جوامع مختلف متفاوت است.