پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

Olympus SP ۵۵۰ UZ


Olympus SP ۵۵۰ UZ

این محصول بزرگ نمائی دیداری تا هجده برابر, تصویرگیری RAW و حالت های راهنمای کارآمد را به همراه EVF جمع کرده است

این محصول بزرگ‌نمائی دیداری تا هجده برابر، تصویرگیری RAW و حالت‌های راهنمای کارآمد را به همراه EVF جمع کرده است.

در بیشتر شرایط olympus معرف بهترین محصول موجود در بازار دوربین‌های دیجیتالی بوده است. از یک‌طرف بدنه سخت EVF با بزرگ‌نمائی بیشینه هجده (۲۴/۸۴ ـ ۶۸/۴ میلی‌متر ـ ۵/۴ ۸/۲/f یا معادل ۵۰۴ـ۲۸ میلی‌متر در ۳۵ میلی‌متری)، استواری تصویری و تغییر حس‌گر تأثیرگذار، یک حسگر سی‌سی‌دی ۱/۷ مگاپیکسلی، حالت عکسبرداری RAW و اجزاء تشکیل‌دهنده مهم و تحسین‌برانگیز دیگر پیش روی ما هستند.

از طرف دیگر، اجزاء صوتی تأثیرگذار دیگری هم دارد که به همراه پاورقی‌ها و یادداشت‌های مربوطه و هم‌چنین توضیحات و صحبت‌های چندزبانه در بازار ارائه می‌شود. برای مثال روی برچسب مشتری‌پسندی که در بالای فلاش بازشو وجود دارد، نرخ Burst را معادل پانزده فریم در ثانیه می‌خوانید. جالب این‌که در هیچ‌کجای دوربین اشاره نشده که چنین سرعتی تنها در اندازه فایل کوچک ۹۶۰٭۱۲۸۰ پیکسل وجود دارد!

● آزمایش‌های بحث‌برانگیز

▪ ایزوی تا ۵۰۰۰! این‌بار هم باید بگوئیم تصویرهائی که در ایزوی ۳۲۰۰ یا ۵۰۰۰ گرفته می‌شود روی بستری از پیکسل با رزولوشن ۳/۲ مگاپیکسل جاری می‌شوند.

▪ Dual Image Stabilization (استواری و ثبات دوگانه تصویر)؟ تغییر حس‌گر مکانیکی IS در این دوربین از حساسیت بالائی برخوردار است و به‌خوبی کار می‌کند، اما نیمه دیگری از IS دوگانه کمی بیشتر از افزایش ایزو و پردازش اغتشاش‌های تصویری نامساعد است.

▪ تصویر ویدئویی با بیش از سی فریم در ثانیه در ۴۸۰٭۶۴۰ پیکسل در هر فریم! البته در بیشترین و بالاترین رزولوشن زمان ضبط تنها به پانزده ثانیه محدود می‌شود، این در حالی است که کاربران می‌توانند با رزولوشن متفاوت به سی فریم در ثانیه و دست‌کم چیزی بیشتر از پانزده ثانیه هم برای ضبط دست یابند.

▪ بزرگ‌نمائی در هنگام ضبط فیلم! در این‌جا روش خاصی مطرح می‌شود. برای دست‌یابی به این هدف باید حالت FULLTIME AF را پیش از فیلمبرداری از گزینه‌های منوی تنظیمات دوربین انتخاب کرده و روشن کنید تا دوربین بتواند روی سوژه‌هائی که در حال حرکت هستند، فوکوس کرده یا از لنز بزرگ‌نمائی استفاده کند. در غیر این‌صورت، بزرگ‌نمائی بدون دریافت صدا صورت می‌گیرد. اگر هم صدائی گرفته شود تا زمانی‌که بزرگ‌نمائی را متوقف نکنید یا مکث نداشته باشید به‌صورت ناگهانی قفل می‌کند.

در زمینه اغراق، Olymus تنها نیست، بلکه بیشتر سازندگان دوربین تا اندازه‌ای گناه‌کارند. همه آنها در چگونگی اجراهای خود یا در مورد برخی از حالت‌های خاص یا رزولوشن موردنظر اغراق می‌کنند. آنها توانمندی‌های تنظیمات بالای ایزو را به‌صورت ”ثبات تصویر“ یا ”جبران لرزش“ عنوان می‌کنند تا توجه خریداران را به‌خود جلب کنند و این خریداران و مشتریان هستند که فریب چنین تاکتیک‌های بازاریابی را می‌خورند، پول پرداخت می‌کنند و در پایان از خرید دوربین موردنظر خود پشیمان می‌شوند.

● تا این بخش مقاله همه نکات منفی Opympus SP-۵۵۰ UZ را گفتیم، اما داستان واقعی از چه قرار است؟

Olympus یکی از دوربین‌های زیبا و پرطرفدار است. شاید محصول کاملی نباشد، اما این نکته را به خاطر بسپارید: که خیلی از دوربین‌های کارآمد و پرطرفدار امروزی کامل نیستند. برای تازه‌کاران یا عکاسان DSLRای که به‌دنبال کوچک‌کردن اندازه دوربین و هم‌چنین نگاه‌داری تمام کنترل‌های موجود هستند، پیشنهاد می‌کنیم از این دوربین استفاده کنند.

این دوربین بسیار خوش‌دست است. لنز حفره‌ای آن که گسترش زیادی دارد، محکم بوده و هم‌چنین تمام بخش‌های آن صاف و هموار است. دکمه و صفحات مدرج و ایده‌آل و بادوام هستند. فلاش و درب کارت xD-Picture به نرمی و به‌طور مناسبی باز می‌شود، اما کاور پوشش‌دهی باتری که در نخستین نگاه زیبا به‌نظر می‌آید روی قفل و چفت کردن چهار باتری قلمی کمی مشکل دارد.

ال‌سی‌دی اصلی ۵/۲ اینچی دوربین بزرگ و روشن است (۲۳۰،۰۰۰ پیکسل) و در هنگام تغییر نور خیلی سریع واکنش نشان می‌دهد. ال‌سی‌دی موجود در Electronic View Finder کوچک‌تر و کمی تاریک‌تر است، اما کنتراست خوبی دارد و امکان مطالعه و دیدن آسان‌تر را فراهم می‌آورد. اعمال تغییرات سریع زمان ترسیم دوباره EVF را به رقابت فرا می‌خواند و تا زمانی‌که شاتر رها باشد بهترین کارآئی را از خود ارائه می‌کند، اما پس از آن و پیش از گرفتن فریم بعدی وارد پردازش ”انتظار“ شده و از نو آماده می‌شود.

در ایزوی پنجاه با سرعت Very Low نرخ ۴/۱ در ایزوی صد را دارد، سرعت Low در ایزوی دویست به ۹/۱ تا ۵/۲، سرعت Moderate و سپس به سرعت Unacceptable در ایزوی چهارصد با یک ۱/۳ می‌رسد. در ایزوی ۸۰۰ و ۱۶۰۰، فیلترسازی تیره‌کننده وارد عمل شده و اغتشاش را تا Moderate در (۷/۲) ایزوی هشتصد و Moderately Low در ۱۶۰۰ (۲/۲) می‌رساند.

فیلترینگ تیره‌کننده روی رزولوشن طنین انداخته و در ایزوی پنجاه از ۱۶۷۵ (Very High) به ۱۵۲۵ در ایزوی چهارصد می‌رساند و پس از آنکه فیلترینگ تیره‌کننده وارد دنده بالاتر می‌شود، رزولوشن در ایزوی ۱۶۰۰ به ۱۰۲۵ (Unacceptable) می‌رسد.

● Long Reach

اجرای لنز: چهارده عامل لنزی در یازده گروه وجود دارند که برای پوشش‌دهی همه بخش‌های آن گستره به انبساط و انقباض قابل‌قبولی نیاز است. بدین ترتیب اعداد اغتشاش تحریفات هم تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. در وایدترین حالت، ۲۸ میلی‌متر، ۵۵/۰ درصد Visible Barrel Distortion را داریم. بقیه مسیر، به اغتشاش‌های Slight Pincushion با تنظیمات ماکرو ۲۵/۰ درصد، ۱۸۰ میلی‌متر ۲۹/۰ درصد و در ۵۰۴ میلی‌متر ۲۹/۰ درصد می‌رسد. اینها بدترین ارقام و اعدادی نیستند که تا به‌حال شنیده‌اید و برای بسیاری از کاربران هم نباید چندان عجیب باشد.

و اما در حالت‌های burst: این موضوع واقعیت دارد که دوربین در شرایط ۲/۳ مگاپیکسل و هفت فریم در ثانیه یا در ۲/۱ مگاپیکسل و پانزده فریم در ثانیه، یک burst سریع و متناوب ارائه می‌کند. اما حالت burst و رزولوشن کامل JPEG پس از فوکوس تنها به سه شات در دو ثانیه محدود می‌شود. امکان بهره‌گیری از فلاش در این حالت به‌همراه سه شایت فراهم است. ضمن این‌که زمان burst توسط زمان چرخشی (گردشی) فلاش محدود می‌شود که بسته به موضوع سوژه، فاصله تا سوژه و نورپردازی فرق می‌کند. هیچ گزینه burstی برای RAW ارائه نمی‌شود و RAW تنها یک تک‌شات پردازش است.

RAW یکی از بهترین و مناسب‌ترین بخش‌هائی است که می‌توان روی هر دوربین پیشرفته‌ای کار گذاشت. شما هم حتی اگر به شرایط تک‌شات محدود شده‌اید و از پنج ثانیه افزوده شده برای نشانه‌گذاری رنج می‌برید، باز هم بهتر است این قسمت را آزمایش کنید. در برخی شرایط، برای عکاسانی خاص، تنها RAW کارساز است و جالب است بدانید که در این دوربین از این فاکتور کمک‌های بسیاری گرفته شده است. مدت زمان موردنیاز برای ضبط داده‌ها به کندی پیش می‌رود و کنترل دستی کامل هم می‌تواند توجه کاربران و عکاسان حرفه‌ای را به‌خود جلب کند. برای به‌کارگیری کنترل دستی کافی است دوربین را روی حالت دستی تنظیم کرده و سرعت شاتر، دهانه دیافراگم، ایزو و هماهنگ‌سازی شاتر فلاش و حتی جبران فلاش را به‌صورت هم‌زمان تنظیم کنید.

دوربین‌های بسیاری را با حالت‌های دستی مختصر دیده‌ایم که سعی در ارائه کنترل دائمی دارند، اما تنها SP-۵۵۰ UZ در این طبقه‌بندی پیروز بوده است. Olympus به‌نظر چندان مبتدی نمی‌آید. این محصول می‌توان کاربران حرفه‌ای را خوشحال کند. SP-۵۵۰ UZ دو حالت عکسبرداری و تنظیمات مدرج دارد تا به تازه‌کاران در گرفتن تصویرهای قابل قبول کمک کند. حالت Scene که این روزها در همه‌جا حاضر است، برای عکسبرداری در شرایط گوناگون و بهینه‌سازی تنظیمات موجود، دوربین را تنظیم می‌کند؛ نور شمع، پرتره شب، ساحل، برف و غیره از آن جمله‌اند. در صورتی هم که حالت صحنه مناسب شرایط شما وجود نداشت، بخش Guide را بررسی کنید. این حالت تصویرهای نمونه‌ای را به‌همراه عبارت‌های کوتاه توضیح شرایط ارائه می‌کند. برای نمونه، ”عکسبرداری در نور پشتی“ که برای عکسبرداری در این حالت خاص دست‌کم یک گزینه ارائه کرده و دوربین را روی تنظیمات انتخاب شده Guide تنظیم می‌کند. شاید این روش، یک روند کامل محسوب نشود، اما به تازه‌کاران در درک چگونگی کنترل نور و دوربین کمک می‌کند. یکی از تنظیمات حالت Guide ویژگی Reducing Blur است که هم می‌تواند استواری و پایداری مکانیکی را فعال سازد و هم قادر به افزایش ایزو است. اگر نمی‌توانید مسیر مناسب شرایط پیش آمده را انتخاب کنید، کافیست تعویض حس‌گر پایداری تصویر دکمه‌ای در کنار شاتر دارد، بنابراین در هر یک از حالت‌های عکسبرداری بدون نیاز به راهنما در اختیارتان قرار می‌گیرد. چگونگی کار با آن حتی در حالت بیشینه بزرگ‌نمائی، شما را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

هنگامی‌که کیفیت تصویر برمبنای اغتشاش‌ها یا فیلترینگ تیره‌کننده رزولوشن از ایزوی چهارصد رو به خرابی می‌گذارد، بهتر است به فکر بهره‌گیری از IS مکانیکی و سرعت کم شاتر در ایزوهای پائین‌تر بیفتید. چنین روشی کارسازتر و کارآمدتر از تغییر و تبدیل ایزو به محدوده‌ای با کیفیت کمتر و پائین‌تر است.

همان‌گونه که پیش از این هم گفتیم در حالت ویدئویی تغییرات ناگهانی وجود دارد. در کیفیت کامل VGA ـ (۴۸۰ ٭ ۶۴۰ در سی فریم در ثانیه) مدت زمان کلیپ بدون آنکه به فضای کارت توجه کند به پانزده ثانیه محدود می‌شود. در این رزولوشن می‌توانند آن را به پانزده فریم در ثانیه برسانند، بدین ترتیب می‌توانید بنابر توانمندی‌های کارت، ضبط کنید. در ۲۴۰ ٭ ۳۲۰ در سی فریم در ثانیه یا کیفیت‌های پائین‌تری هم‌چون ۲۴۰ ٭ ۳۲۰ و پانزده فریم در ثانیه هم‌چنین حالتی وجود دارد.

در این‌جا موضوع دیگری برای حالت ویدیوئی مطرح می‌شود: امکان بزرگ‌نمائی بدون صدا می‌توانید بزرگ‌نمائی را از کار بیندازید، اما صدا را داشته باشید. بیشتر دوربین‌ها در هنگام تصویربرداری فاصله کانونی را قفل کرده و هیچ‌گزینه‌ای در رابطه با بزرگ‌نمائی ارائه نمی‌کنند. دلیل این موضوع به آنجا بر می‌گردد که موتور بزرگ‌نمائی در هنگام تغییر فاصله کانونی صداهائی تولید می‌کند که قابل شنیدن است و بدین ترتیب روی صدا و کیفیت زیبائی کلیپ تأثیر خواهد داشت. شاید به‌همین خاطر است که Olympus هم هیچ گزینه‌ای در این زمینه ارائه نمی‌کند. اگر کمپانی‌های تولیدکننده مطرح دوربین بتوانند در این بخش از صنعت هم پیشرفت کنند، دیگر هیچ‌جای نگرانی نخواهد ماند. در این‌صورت امکان بزرگ‌نمائی حتی در سرعت‌های کم‌تر یا رویاروئی با الگوریتم‌های حذف اغتشاش‌های صوتی برای همراهی و همکاری با موتور بزرگ‌نمائی هم فراهم می‌شود.

در کناره بازنواخت، این دوربین می‌تواند با یک ضربت سریع و ناگهانی حرکت تصویرها را حتی اگر در رزولوشن کامل باشند، نسبت به سایر مدل‌های Olympus سرعت بخشد. در کنار بازنواخت استاندارد، نمایش اسلایدی، عملکردهائی با فرمان چاپ و تنظیمات حذفو و کاهش قرمزی چشم، تغییر منوی کروم و در نهایت گزینهٔ جالب ”Index“ هم ارائه می‌شود. شاید برای پردازش تمام عکس‌ها به‌صورت فهرست‌وار (با نام و نشان) به زمان بیشتری نیاز داشته باشید می‌توانید از تصویرهائی که به‌صورت فهرست‌وار انتخاب شده‌اند، پرینت گرفته و آنها را ذخیره کنید. پس از آنکه مرحله فهرست‌بندی کامل شد، می‌توانید با انگشت خود، در منوی دوربین به سمت پائین حرکت کرده و پس از گزینش مناسب‌ترین، تصویر را روی کارت منتقل کنید.

در کل باید اعتراف کنیم که این دوربین به‌ویژه در ایزوهای پائین‌تر با فعال‌سازی تعویض حس‌گر پایداری تصویر، یکی از دوربین‌های کارآمد بازار است. خرید و طرفداری از آن به‌اندازه‌ای بوده که به جرأت می‌توان گفت تمام رکوردها را شکسته است. در حالی‌که اغتشاش‌ها و تحریفات را نگه‌می‌دارد، فاصله زیاد را به استثناء تنظیمات زاویه خیلی واید که از ویژگی‌های دوربین‌های این گروه به‌شمار می‌آید، می‌پوشاند. بدنه آن سخت و محکم و هم‌چنین خوش‌دست است.

اجراء burst آن در رزولوشن کامل با کندی انجام می‌شود، ضمن این‌که تنها به سه شات محدود شده و رایت یک تک‌فایل RAW را به‌عهده می‌گیرد. در رزولوشن‌های پائین‌تر، روشن‌سازی آن سریع انجام می‌شود. با این‌حال گزینه‌های اندازه پرینت کپی‌تان توسط سرعت زیاد burst محدود می‌شود. رزولوشن کامل، اجراء ایزوی پائین، تصویرگیری RAW و کنترل‌های کامل دستی این دوربین آن را جذاب‌تر از دوربین‌های دیگر نشان می‌دهد. راحتی کار با آن، حالت‌های صحنه‌ای گوناگون و حالت‌های راهنمائی، همه و همه در اختیار شما خواهند بود.

در کل این دوربین بالاتر از حد متوسط دوربین‌های موجود در بازار است.