یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

درک الگوی پیشرفت اسلامی


درک الگوی پیشرفت اسلامی

براساس مباحث ادبیات انقلاب, انقلاب در مرحله تاریخی دولت اسلامی قرار دارد

▪ بازخوانی مرحله فعلی انقلاب براساس فلسفه تاریخ انقلاب

براساس مباحث ادبیات انقلاب، انقلاب در مرحله تاریخی دولت اسلامی قرار دارد. دولت اسلامی سومین مرحله تاریخی از مراحل تحقق تحلیل پایه۱ انقلاب اسلامی است. محور فعالیت های این دوره تاریخی تلاش برای توانمندسازی ساختارهای اداره جامعه در راستای تحقق تحلیل پایه انقلاب اسلامی در ایران است.

▪ ادبیات توسعه؛ اصلی ترین مانع برای دستیابی به دولت اسلامی

ادبیات توسعه؛ اصلی ترین مانع در مسیر دستیابی به «ساختارهای توانمند در تحقق شاخص های اجتماعی اسلام» است. هدف اصلی توسعه ایجاد رفاه است؛ که شاخصه های آن سالانه از سوی نهادهای بین المللی۲ بهینه و اعلام می گردد. اصلی ترین رویکرد شاخص های توسعه بی توجهی به محوریت نهاد خانواده در روابط اجتماعی است؛ که نتیجه این بی توجهی هدم و تضعیف جدی اخلاق در روابط اجتماعی است. بی توجهی توسعه به محوریت نهاد خانواده در جامعه مهم ترین علت ناکارآمدی توسعه در برنامه ریزی برای دستیابی به جامعه اسلامی است. خانواده اسلامی زیرساخت و سلول اولیه جامعه اسلامی محسوب می شود.

▪ تولید الگوی پیشرفت اسلامی؛ ابزار تحقق شاخص های اجتماعی اسلام و دستیابی به دولت اسلامی

در وضعیت فعلی، ساختارهای اداره جامعه به دنبال تحقق شاخص های توسعه است و برای اینکه ساختارها بتوانند به شاخص های اجتماعی اسلام و حمایت از نهاد خانواده کمک نمایند؛ نیاز است تا الگوی پیشرفت اسلامی تولید شود. الگوی پیشرفت اسلامی ساختارها را در برنامه ریزی برای شاخص های اجتماعی اسلام توانمند می سازد. نتیجه برنامه ریزی ساختارها برای تحقق شاخص های اجتماعی اسلام تحقق این شاخص ها در جامعه و محوریت یافتن نهاد خانواده است؛ که این به معنای انتقال جمهوری اسلامی از دولت اسلامی به مرحله تاریخی جامعه اسلامی است.

▪ عدم ارائه درک تفصیلی از الگوی پیشرفت اسلامی به بدنه کارشناسی ساختارها؛ علت یکسان انگاری توسعه و پیشرفت اسلامی در ساختارها

جدید بودن موضوع نظام سازی و برنامه ریزی براساس شاخص های اجتماعی اسلام باعث می شود که درک های مشهور و موجود از برنامه ریزی مبنای اداره ساختارها قرار گیرد. با توجه به این موضوع مهم اولین مسئله ضروری چگونگی ایجاد درک در ساختارها نسبت به موضوع الگوی پیشرفت اسلامی است.

▪ امتناع استفاده از روشهای آموزشی و ترویجی؛ در ایجاد درک نسبت به مسائل تأسیسی و تحول محور

در مورد مسئله الگوی پیشرفت اسلامی و همه مسائلی که منشأ تحول محسوب می شوند- به علت فقدان سابقه پژوهشی و آموزشی و همچنین فقدان منابع انسانی آموزش دیده مرتبط با موضوعات تحولی- نمی توان از شیوه های ترویجی و آموزشی برای انتقال این موضوعات به مخاطب استفاده نمود. استفاده از شیوه های آموزشی و ترویجی باعث می شود تا ذیل عنوان موضوع جدید مباحث قبلی با تغییر شکل ظاهری ارائه شوند.

▪ استفاده از شیوه جامعه شناسانه اسلامی؛ راه ایجاد درک در جامعه نسبت به مسائل تأسیسی و تحول محور

برای ایجاد درک نسبت به موضوعات تحول محور و تأسیسی باید از شیوه جامعه شناسانه اسلامی استفاده نمود. در شیوه مورد بحث ضمن عدم استفاده از شیوه های آموزشی و ترویجی باب گفتگوی اجتماعی در مورد موضوعاتی با سه ویژگی باز می شود؛ که نتیجه گفتگو در باب این موضوعات ایجاد فهم نسبت به موضوع تحولی و تأسیسی خواهد بود.

موضوعات مورد استفاده در روش جامعه شناسانه اسلامی باید علاوه بر غیرقابل انکار بودن توسط ساختارها- از حیث اهمیت و اولویت- قابلیت و زمینه ترجمه موضوع تاسیسی را دارا باشند. همچنین لازم است که این موضوعات ظرفیت ساز، از اقبال ساختاری نسبت به جذب امکانات و مقدورات نیز برخوردار باشند. در روش جامعه شناسانه اسلامی از این دسته از موضوعات به موضوعات انتقال تعبیر می شود. علت این نامگذاری را باید در قدرت این موضوعات در انتقال موضوع تاسیسی و تحولی به ساختارها جستجو نمود.

▪ پیش گیری از جرم نمونه ای مهم از موضوعات انتقال نظام به مرحله الگوی پیشرفت اسلامی

با توجه به عدم درک بدنه کارشناسی ساختارها از موضوع الگوی پیشرفت اسلامی و همچنین با توجه به ویژگی های سه گانه موضوعات انتقال، می توان از موضوع پیش گیری از جرم به عنوان یک موضوع انتقال مهم نام برد.

باز شکافی وضعیت فعلی ساختار قوه قضائیه و آسیب های پیش روی این نهاد مهم، ضرورت پیش گیری از جرم را به عنوان موضوع محوری این نهاد معرفی نموده است. ولی آیا نظریه پردازان این موضوع، قدرت تحلیل و تبیین نقش ساختارهای مدرن، در ایجاد جرم را دارند؟ همان طور که اشاره شد شاخص های توسعه در مجموع به تضعیف نهاد خانواده کمک می کند و بی توجهی ساختاری مدرنیته به نهاد خانواده- که اصلی ترین بستر و زمینه ایجاد جرم محسوب می شود- نباید در تحلیل های مرتبط با پیش گیری از جرم مورد غفلت قرار گیرد.

ارائه تحلیل مبسوط از زمینه های ایجاد جرم و ناهنجاری در جامعه، علاوه بر ارائه چشم انداز برای پیش گیری از جرم- به دلیل فرآیند اجتماعی ایجاد جرم در جامعه- یکی از موضوعات انتقال نظام به مرحله الگوی پیشرفت اسلامی است. به عبارت دیگر ایجاد درک در جامعه نسبت به مسئله مهم الگوی پیشرفت اسلامی، از پایگاه پردازش صحیح به مسئله پیش گیری از جرم، به اولویت دار بودن این موضوع در برنامه ریزی قوه قضائیه در کنار قابلیت این موضوع در تبیین الگوی پیشرفت اسلامی، و همچنین قابلیت این موضوع در جذب مقدورات اجتماعی بازگشت دارد.

برای ایجاد درک در جامعه نسبت به موضوع الگوی پیشرفت اسلامی در کنار موضوع «پیش گیری از جرم»۲۶ موضوع انتقال دیگر نیز وجود دارد که پردازش صحیح این موضوعات، علاوه بر ایجاد درک نسبت به الگوی پیشرفت اسلامی نقشه حمله به زیرساخت های تمدن استکباری مدرنیته در جنگ نرم محسوب می شود.

علی کشوری

۱- تحلیل پایه انقلاب اسلامی عبارت است از «تحقق شاخص های اجتماعی اسلام». این تحلیل محور حرکت پنج مرحله ای انقلاب اسلامی، قبل از ظهور است.

۲- شاخص های جهانی توسعه سال ۲۰۰۹- (WDI)

شاخص های جهانی توسعه (WDI) مهم ترین جمع آوری سالانه اطلاعات در خصوص توسعه است. ۲۰۰۹ WDI شامل بیش از ۸۰۰ شاخص در بیش از ۹۰ جدول اطلاعاتی است که در ۶ بخش تنظیم شده است: جهان نما، جمعیت، محیط زیست، اقتصاد، ملت ها و بازارها.