سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

«تینا» را بشناسیم


«تینا» را بشناسیم

امروز یک ژاپنی وارداتی دیگر که البته قرار است در آینده تابعیت ایرانی نیز بگیرد، میهمان ما است. «تی ینا» یا به قول پارس خودرویی ها، «تینا» را می گوییم. محصولی از شرکت نیسان که اوایل …

امروز یک ژاپنی وارداتی دیگر که البته قرار است در آینده تابعیت ایرانی نیز بگیرد، میهمان ما است. «تی ینا» یا به قول پارس خودرویی ها، «تینا» را می گوییم. محصولی از شرکت نیسان که اوایل هفته جاری ورودش به قدیمی ترین خودروساز ایران جشن گرفته شد. تینا که هووی ماکسیما به حساب آمده و در آینده نزدیک جای این هموطن کم حاشیه و محبوب خود را در پارس خودرو خواهد گرفت از موتوری دوهزار و ۵۰۰ سی سی بهره برده و به واسطه آن ۱۳۴ اسب بخار قدرت تولید می کند. این خودرو، ۶ سیلندر و ۲۴ سوپاپه محسوب می شود. آن طور که در کاتالوگ تی ینا آمده این محصول بیش از یک هزارو ۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد و با باک ۷۰ لیتری خود در هر صدکیلومتر سیکل ترکیبی ۹ لیتر بنزین می سوزاند.

این در حالی است که قطعا مصرف سوخت شهری این ژاپنی نباید کمتر از ۱۲ لیتر باشد. پشت فرمان تینا می توان رانندگی تا مرز ۲۰۰کیلومتر در ساعت را تجربه کرد. این در حالی است که در کاتالوگ تی ینا اشاره ای به شتاب صفر تا صد آن نشده و مشخص نیست این خودرو در چند ثانیه به شتاب صدکیلومتر می رسد. تینا که قرار است تا اوایل سال آینده داخلی سازی آن آغاز و جای خالی ماکسیما را در خطوط مونتاژ پارس خودرو پر کند، از گیربکس اتومات بهره برده و فرمان آن نیز حساس به سرعت خودرو طراحی شده است. تی ینا از آپشن های مختلفی سود می برد که در بین آنها می توان به سیستم ترمز ضدقفل (ABS) و ایربگ اشاره کرد. این ژاپنی همچنین به صفحه کامپیوتری نیز مجهز و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک هم دارد. البته می توان از سقف آن نیز آویزان شد؛ چراکه تینا به سقف متحرک (سان روف) مجهز است. آن طور که پارس خودرویی ها وعده داده اند تی ینا با قیمت ۵۰میلیون تومان روانه بازار خواهد شد.