یکشنبه, ۲۷ خرداد, ۱۴۰۳ / 16 June, 2024
مجله ویستا

بی تو ، هرگز!


بی تو ، هرگز!

بر خلاف آنچه در ابتدای بروز اختلاف و ناسازگاری به نظر می رسد ، طلاق ، تنها راه حل نیست .
طلاق ، شاید آسانترین راه باشد ، ولی هرگز بهترین و عاقلانه ترین راه حل برای ناسازگاری ها …

بر خلاف آنچه در ابتدای بروز اختلاف و ناسازگاری به نظر می رسد ، طلاق ، تنها راه حل نیست .

طلاق ، شاید آسانترین راه باشد ، ولی هرگز بهترین و عاقلانه ترین راه حل برای ناسازگاری ها نیست ، به خصوص اگر در شرایط عصبانیت و خشم به آن اقدام شود.

از این رو ، طلاق ، از منفورترین حلال های الهی به شمار آمده است .هر چند جایز است ، ولی بسیار ناپسند است.

امام صادق (علیه السلام ) فرمود: هیچ چیز ، از آنچه خداوند متعال آنها را حلال قرار داده است ، نزد او از طلاق ، منفورتر و ناپسندیده تر نیست:

ما من شی مما احله الله عزوجل ابغض الیه من الطلاق ...(۱)

و در سخنی دیگر فرموده است : هیچ چیز نزد خداوند ، مبغوض تر و نکوهیده تر از خانه ای نیست که در اسلام ، با جدایی (و طلاق ) خراب شود.(۲)

طلاق ، از منفورترین حلال های الهی به شمار آمده است .هر چند جایز است ، ولی بسیار ناپسند است.

کودکانی که بی سرپرست ، یا محروم از محبت پدری یا مادری می مانند ، از نظر تربیتی مشکل پیدا می کنند و از نظر عاطفی دچار کمبود می شوند. اغلب نیز نامادری یا ناپدری نمی تواند خلاء عاطفی فقدان مادر را در کودکان بی پناهی که سایه شوم طلاق بر سرشان افتاده است ، پر کند.خود زن و شوهری هم که از هم جدا می شوند ، اغلب گرفتار بحران ها و مشکلات عجیب و فراوانی می شوند که قبلا هرگز فکر آن را هم نمی کردند.

طلاق ، نوعی آوار است که بر سر افراد خانواده فرو می ریزد و بنیان خانواده را ویران می سازد. خانه خرابی در سایه طلاق ، یعنی این !

طلاق به خاطر ناسازگاری اخلاقی و عدم تفاهم ، یک مساله است ، طلاق از سر هوس و تمایلات نفسانی و مساله ای دیگر که زشت تر و ضد اخلاقی تر است .

رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) به مردی گذر کرد و از او پرسید: زنت را چه کردی ؟گفت : یا رسول الله ! طلاق دادم .فرمود: بی آنکه بدی و بد رفتاری داشته باشد؟گفت : آری ، بدون بد رفتاری و بدی .سپس آن مرد ، زن دیگری گرفت . پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله ) او را دید. پرسید:چه کردی ؟ گفت : ازدواج کردم .سپس ، بعد از مدتی او را دید و پرسید: با زنت چه کردی ؟ گفت : طلاقش دادم .حضرت پرسید: بی آنکه بدی و اشکالی داشته باشد؟گفت : آری .

بار دیگر رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) او را دید و او از ازدواجی دیگر و طلاقی دیگر خبر داد. رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) فرمود:

خداوند ، دشمن می دارد (یا لعنت می کند) هر زن یا مردی را که اینگونه باشند.

ان الله عزوجل یبغض (او یلعن ) کل ذواق من الرجال و کل ذواقهٔ من النساء(۳).

یعنی ازدواج نه بر اساس بنیان نهادن یک قانون مستحکم و بی خلل ، و طلاق نه از سر ناسازگاری و عدم امکان ادامه زندگی مشترک و به عنوان آخرین راه حل ، بلکه بر اساس هوسرانی و تجربه کردن زنهای مختلف و شوهرهای متعدد.این گونه نگاه به زندگی ، به بازیچه گرفتن زندگی است .

زندگی های تلخ ‌تر و شکننده تر پس از طلاق ، عبرت خوبی برای کسانی است که با بروز کوچکترین ناهماهنگی در زندگی، پای طلاق را به میان می کشند.

باید - تا می توان ، با حسن نیت و به کمک داور بی طرف و داوران خانوادگی - اختلافات را ریشه یابی و ریشه کن کرد ، چرا سخن از طلاق و جدایی ؟

ابتدای آتش فساد ، یا طلاق یک جرقه است.این جرقه ، رفته رفته شعله می شود.

زین سبب ، باید از بروز این جرقه بیم داشت.

ورنه ، شعله ساقه های خشک رامی کشد به کام خویش

می دهد به دست باد.

می رود هر آنچه بوده ... هرگز این چنین مباد ،

هرگز این چنین مباد!

می توان ، باز در کمین صبح روشنی نشست

می توان ستاره وار

روشنای شب شد و رهی به خانه ها گشود

می توان

ظلمت طلاق را از چهره حیات خویشتن زدود

می توان ،

خوب بود و خوب بود.

خیمه عفافی که به نام کانون خانواده ، که با هزار رنج و امید و آرزو بر پا می شود را باید سر پا نگاه داشت و از وزیدن تند بادهایی که این خیمه را بر هم می زند جلوگیری کرد و اگر هم طوفانی وزیدن آغاز کرد ، باید چنان با تدبیر و دور اندیشی و متانت عمل کرد که این خیمه از هم نگسلد و این کانون از هم نپاشد.

پی نوشت ها :

۱- فروغ کافی ، ج ۶،ص ۵۴.

۲- وسائل الشیعه ، ج ۱۵،ص ۲۶۶.

۳- میزان الحکمه ، ج ۵، ص ۵۴۷، (به نقل از فروع کافی ، ج ۶، ص ۵۴).

منبع : تلخیص شده از کتاب " الفبای زندگی (آشنایی با اصول و عوامل تحکیم خانواده ) "

نویسنده : جواد محدثی

تنظیم برای تبیان:داوودی