پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مصرف فرهنگی
مصرف در جامعهٔ مدرن چه اهمیتی دارد؟ زندگی روزمره مدرن آیا میتواند خارج از مفهوم مصرف معنا یابد؟ چنین مفهومی آیا ضرورتا به معنای سیطرهٔ قدرت سرمایه داری و کالائی شدن تام زندگی روزمره است یا درون کردار مصرف ابداعاتی از زندگی روزمره میتواند مشاهده شود؟ مصرف فرهنگی[۱]، در نگاه ما ،فعالیتی اجتماعی و کرداری روزمره است. از طریق همین کردارهائی که ما مصرف فرهنگی می نامیم فرهنگ تولید میشود. در مصرف فرهنگی است که هم خلاقیت خود را در ساختن فرهنگ و هم تعلقات خود را به صنایع فرهنگی که ابزارها و هم شرایط ما در بروز خلاقیتهایمان هستند نشان میدهیم. مصرف فرهنگی سبک زندگی خاص ما را شکل میدهد، نیازها و تمایلات ما را سامان میدهد، مواد لازم برای تولید تخیلات و رؤیاهامان فراهم میکند، نشان دهندهٔ تفاوتها و تمایزات اجتماعی است ونمایانگر تولیدات ثانویهٔ ما در بهکارگیری ابزارهای موجود است .
نظریهها حول مصرف را میتوان به سه دسته تقسیم کرد. دستهٔ اول که با عنوان مصرف انفعالی عرضه شده، نظریههائی را شامل میشود که مصرفکننده را منفعل فرض میکنند و مصرف را نوعی دستکاری از ناحیه قدرت می پندارند. در این سنت دیدگاههای مکتب انتقادی ، دورهٔ اول رولان بارت و تا اندازه ای از روانکاوی خصوصا روانکا.وی پساساختارگرایانه لاکان میتوان اشاره کرد. دستهٔ دوم افرادی را شامل می شود که به نوعی مصرف ارتباطی پرداختند. دراینجا مصرف رسانهای تقریبا خنثی برای برقراری ارتباط فرض میشود. مصرف فرهنگی در این دید نوعی همچشمی، رقابت و ایجاد ارتباط است. مصرف همین طور تولید کنندهٔ معانی اجتماعی است. از طریق مصرف انسانها به ایجاد تفاوت و تمایز خود با دیگران کمک میکنند یا خود را به موقعیتهای فرادستتر نزدیک میکنند. نظریه زیمل و و بلن و همین طور داگلاس و ایشرود را میتوان جملگی در ذیل مصرف ارتباطی جا داد.
در رویکرد سوم، به شکلی از مصرف ابداعی میپردازیم. مصرف خود نوعی تولید ثانویه فرض میگردد. مصرف کننده با کردار مصرف دست به ابداعاتی می زند که در نتیجهٔ آن ارادهٔ قدرت به زیر کشیده میشود، مصرف فرهنگی را عملی ابداعی و خلاقانه میدانند. در این سنت از مصرف به معنای سنتی آن واسازی می شود و معنائی جدید به آن عطا میشود. میشل دوسرتو در این سنت مصرف فرهنگی را ابداع و خلاقیت مصرف کنندگان در زندگی روزمره میداند و جان فیسک نیز مصرف کننده را تولید کنندهٔای میداند که کالاهای ناتمام را تکمیل میکنند. مطالعات فرهنگی نیز بیشتر به چنین درکی از مصرف علاقمند است.
[۱] - Cultural Consumption
عباس کاظمی
http://kazemia.persianblog.ir
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست