جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
ربا یعنی چه چرا ربا حرام است
معنای لغوی واژه «ربا»
پرسش: علمای لغت شناس کلمه «ربا» را که در قرآن کریم آمده چگونه معنا می کنند؟
پاسخ اجمالی: «راغب» مؤلف یکی از بهترین کتب لغت در زمینه قرآن، در معنی ربا می گوید: «ربا در لغت دارای دو معناست: 1- زیادی 2- علوّ و برتری». صاحب «مقاییس اللغهٔ» می گوید: «ربا به دو صورت آمده «ربا» و «رباء» و هر دو یک معنا دارد و آن زیادی و رشد و نموّ است». مؤلّف «لسان العرب» می گوید: «ربا به معنای زیادی و نموّ است». در مجموع، ربا در لغت عرب دارای سه معناست: زیادی، علو و نموّ و در عرف شرع، زیادی در معاملات یا وام با شرایط خاصّ است.
پاسخ تفصیلی: دیدگاه اهل لغت درباره واژه ربا
1- راغب در کتاب «مفردات»(1) می گوید: »ربا در لغت دارای دو معناست: 1) زیادی 2) علوّ و برتری»؛ سپس برای هرکدام از این دو، آیات قرآن را شاهد می آورد. در مورد معنای دوم: «فَاِذا اَنْزَلْنا عَلَیها الْماءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ»(2)؛ (وقتی که آب [باران را] بر زمین [مرده بی آب و علف] فرستادیم زمین به جنبش درمی آید و رشد می کند).
بعضی از ادبای عرب «رشد و نمو» را هم جزیی از معنای «ربا» دانسته اند؛ بنابراین معنای ربا، فزونی توام با رشد است که این معنای سوم با آیه فوق سازگارتر است و «تربیت» را هم بدین جهت تربیت می گویند که فزونی در انسان به وجود می آید و انسان رشد و نموّ پیدا می کند.
این دانشمند معروف لغت سپس می افزاید: ربا هرگونه زیادی در سرمایه است ولی در عرف شرع به زیادی خاصّی اطلاق می گردد. خلاصه اینکه او برای ربا دو معنا ذکر کرده است: یکی «زیادی» و دیگری «رشد و نموّ».
2- صاحب «مقاییس اللغه» می گوید: ربا به دو صورت آمده «ربا» و «رباء» و هر دو یک معنا دارد و آن زیادی و رشد و نموّ است. به این ترتیب هر سه مفهوم را، در معنای ربا جمع کرده است.
3- مولّف لسان العرب ـ که از کتابهای لغت گسترده و فراگیر است ـ در این مورد می گوید: ربا به معنای زیادی و نموّ است.
4- و بالاخره صاحب «التحقیق فی کلمات القرآن الکریم» می فرماید: «و التحقیق انّ الاصل الواحد فی هذه المادّه، هو الانفتاح مع زیاده بمعنی ان ینفتح شی فی ذاته ثمّ ینحصل له فضل و زیاده»؛ یعنی مفهوم اصلی این واژه گشایش توام با افزایش است.
از مجموع آنچه در بالا آمده نتیجه گرفته می شود که ربا در لغت عرب دارای سه معناست: 1. زیادی 2. علو 3. نموّ؛ و در عرف شرع، زیادی در معاملات یا وام، با شرایط خاصّی است.(3)
-----------------------
پی نوشت:
(1). کتاب مفردات ألفاظ قرآن از بهترین کتب لغت است که لغات قرآن کریم را تفسیر کرده است و می توان گفت که تفسیر کوتاهی از قرآن است.
(2). سوره فصلت، آیه 39.
(3).گردآوری از کتاب: ربا و بانکداری اسلامی، مکارم شیرازی، ناصر، تهیه و تنظیم: علیان نژادی، ابوالقاسم، مدرسه امام علی بن ابی طالب(علیه السلام)، قم، 1380 شمسی، چاپ اول، ص 55.
تسنیم
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست