چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
ربا یعنی چه چرا ربا حرام است
معنای لغوی واژه «ربا»
پرسش: علمای لغت شناس کلمه «ربا» را که در قرآن کریم آمده چگونه معنا می کنند؟
پاسخ اجمالی: «راغب» مؤلف یکی از بهترین کتب لغت در زمینه قرآن، در معنی ربا می گوید: «ربا در لغت دارای دو معناست: 1- زیادی 2- علوّ و برتری». صاحب «مقاییس اللغهٔ» می گوید: «ربا به دو صورت آمده «ربا» و «رباء» و هر دو یک معنا دارد و آن زیادی و رشد و نموّ است». مؤلّف «لسان العرب» می گوید: «ربا به معنای زیادی و نموّ است». در مجموع، ربا در لغت عرب دارای سه معناست: زیادی، علو و نموّ و در عرف شرع، زیادی در معاملات یا وام با شرایط خاصّ است.
پاسخ تفصیلی: دیدگاه اهل لغت درباره واژه ربا
1- راغب در کتاب «مفردات»(1) می گوید: »ربا در لغت دارای دو معناست: 1) زیادی 2) علوّ و برتری»؛ سپس برای هرکدام از این دو، آیات قرآن را شاهد می آورد. در مورد معنای دوم: «فَاِذا اَنْزَلْنا عَلَیها الْماءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ»(2)؛ (وقتی که آب [باران را] بر زمین [مرده بی آب و علف] فرستادیم زمین به جنبش درمی آید و رشد می کند).
بعضی از ادبای عرب «رشد و نمو» را هم جزیی از معنای «ربا» دانسته اند؛ بنابراین معنای ربا، فزونی توام با رشد است که این معنای سوم با آیه فوق سازگارتر است و «تربیت» را هم بدین جهت تربیت می گویند که فزونی در انسان به وجود می آید و انسان رشد و نموّ پیدا می کند.
این دانشمند معروف لغت سپس می افزاید: ربا هرگونه زیادی در سرمایه است ولی در عرف شرع به زیادی خاصّی اطلاق می گردد. خلاصه اینکه او برای ربا دو معنا ذکر کرده است: یکی «زیادی» و دیگری «رشد و نموّ».
2- صاحب «مقاییس اللغه» می گوید: ربا به دو صورت آمده «ربا» و «رباء» و هر دو یک معنا دارد و آن زیادی و رشد و نموّ است. به این ترتیب هر سه مفهوم را، در معنای ربا جمع کرده است.
3- مولّف لسان العرب ـ که از کتابهای لغت گسترده و فراگیر است ـ در این مورد می گوید: ربا به معنای زیادی و نموّ است.
4- و بالاخره صاحب «التحقیق فی کلمات القرآن الکریم» می فرماید: «و التحقیق انّ الاصل الواحد فی هذه المادّه، هو الانفتاح مع زیاده بمعنی ان ینفتح شی فی ذاته ثمّ ینحصل له فضل و زیاده»؛ یعنی مفهوم اصلی این واژه گشایش توام با افزایش است.
از مجموع آنچه در بالا آمده نتیجه گرفته می شود که ربا در لغت عرب دارای سه معناست: 1. زیادی 2. علو 3. نموّ؛ و در عرف شرع، زیادی در معاملات یا وام، با شرایط خاصّی است.(3)
-----------------------
پی نوشت:
(1). کتاب مفردات ألفاظ قرآن از بهترین کتب لغت است که لغات قرآن کریم را تفسیر کرده است و می توان گفت که تفسیر کوتاهی از قرآن است.
(2). سوره فصلت، آیه 39.
(3).گردآوری از کتاب: ربا و بانکداری اسلامی، مکارم شیرازی، ناصر، تهیه و تنظیم: علیان نژادی، ابوالقاسم، مدرسه امام علی بن ابی طالب(علیه السلام)، قم، 1380 شمسی، چاپ اول، ص 55.
تسنیم
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا غزه بابک زنجانی مجلس شورای اسلامی مجلس خلیج فارس دولت دولت سیزدهم شورای نگهبان حجاب لایحه بودجه 1403
روز معلم سلامت هواشناسی تهران قوه قضاییه سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی دستگیری شورای شهر تهران پلیس
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو بانک مرکزی ایران خودرو کارگران سایپا دلار قیمت طلا بازار خودرو مالیات تورم
سریال تلویزیون سینمای ایران سینما موسیقی دفاع مقدس رسانه ملی تئاتر فیلم کتاب
رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه نوار غزه حماس روسیه عربستان یمن ترکیه افغانستان نتانیاهو اوکراین
فوتبال استقلال رئال مادرید پرسپولیس بایرن مونیخ سپاهان تراکتور لیگ قهرمانان اروپا باشگاه استقلال فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
اینستاگرام اپل تبلیغات گوگل ناسا سامسونگ آیفون همراه اول ماه
بارندگی دیابت کاهش وزن ویتامین مسمومیت قهوه خواب بارداری کبد چرب