چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
رشته علوم تجربی
۱) پزشکی
پزشکی علم بسیار گسترده و متنوعی است که به مطالعه و تشخیص و درمان بیماریها میپردازد و در بعضی اوقات درصد پیشگیری بعضی از بیماریهای نیز میباشد رشته پزشکی مراحل بسیار سخت و دشواری دارد و یک پزشک راهی بسیار طولانی و ناهمواری را سپری میکند از درس خواندن طولانی، کشیکهای شبانه برخورد با همه انسانهایی که همیشه پر از درد و غم و بدحال و بعضی مواقع در حال مرگ بوده و همچنین دیدن لحظهی ناخوشایند بیماران و تماس با بزاق، ادرار و اتارات همراهان که گاهی مواقع بر آورده نمیشود و... اینها همه شکل فقط عشق و علاقه میخواهد که از صمیم قلب و با همه وجود بتواند در خدمت انسانها باشد پزشکان گاهی مواقع با انسانهایی برخورد میکنند که حتی خود اطرافیان طاقت دیدن آنها را ندارند و شاید بدلیل بیماری مسری مزمن و واگیردار خانواده اش هر از او دوری میکنند ولی پزشک پر علاقه و عاشق باید تمام تلاش خود را بکار گیرد تا بتواند حیات و زیبایی را به او باز گرداند و با رفتاری بسیار خوب و صمیمی و گشادهرویی و حوصله باید موجب دل داری او گردد و حتماً پزشک باید صبر و بردباری، طاقت و تحمل، سلامت درونی، تعهد و تخصص، سوز و گداز و رشته باشد و همچنین قابل اعتماد نیز باشد تا بتواند اعتماد بیمار را نیز جلب کند و از همه مهمتر رازدار همه اسرارها میباشد.
محیط کار پزشک ممکن است مطب، درمانگاه، بیمارستان باشد و باید آرام و پر طراوت باشد و... و در مجموع یک پزشک وسیلهای از طرف خدا میباشد که باید به انسانهای دردمند جانی دیگر دهد.
مراحل دانشگاهی این رشته عبارتند از:
الف) مقطع علوم پایه که شامل ۵ ترم میباشد چنانچه دانشجوی ممتاز باشد میتواند آن را در ۴ ترم بگذراند که این مقطع شامل دروس پایه پزشکی مثل بافتشناسی، جنینشناسی، بیوشیمی، میکروبشناسی، آناتومی زبان تخصصی و... میباشد.
بعد از طی این مقطع امتحان جامع علوم پایه برگزار میگردد و دانشجو برای ورود به مراحل بعدی باید حداقل امتیاز را کسب کند.
ب) مقطع فیزیولوژی که این مرحله ۲ ترم میباشد در این مقطع دانشجویان با مفاهیم و علت به وجود آمدن بعضی از بیماریها آشنا شده و اطلاعاتی را در خصوص داروهایی که باید برای بیماریها بکار گرفته شود آشنا شود و مفاهیم اثر آن را فرا گیرند.
ج) مقطع کارورزی که ۸ ماه میباشد که در این مقطع دانشجو به عنوان Intern نامیده میشود و در بیمارستانها مشغول فعالیت میباشد لازم به ذکر است که تا قبل از این مقطع دروس تئوری را گذرانده و قبل از Intren شدن باید آنها را با موفقیت گذرانده باشد و بعد از پایان این مقاطع که در کل ۱۴ ترم میباشد دانشجو حتماً باید طبق تعهد مدتی را به عنوان طرح در مناطقی که دانشگاهها یا موسسات مورد نظر تصمیم میگیرند خدمت نموده و پس از آن میتواند در امتحان تخصص شرکت کند و در رشتههای متعددی چون: گوش حلق و بینی، ارتوپدی، جراحی، اطفال، چشم پوست و داخلی و... ادامه تحصیل داده و به عنوان متخصص مشغول فعالیت گردد.
۲) ارتوپد فنی
▪ تاریخچه ارتوپدی فنی
وسایل و ابزاری که بتواند برای حرکت معلولین مفید باشد و این وسایل میتواند به نوعی جلوگیری از تغییر شکل بدن و ترسیم آن و به منظور مدد رسانی به شخص در تامین و حفظ استقلال بهتر در زندگی به کار میرود و شکل ارتوپدی نقش بسیار ارزشمندی در طراحی و ساخت اندام مصنوعی و کمک به معلولین دارد از موقعی که انسان پا به عرصه وجود گذاشت و بعضی از آنها با مشکلاتی چون نقص عضو مواجه شد که به طور طبیعی به دنیا آمده بود یا این که در طول حیات با آن با بروز جنگلها و حادثهها با آن روبه رو شد به این فکر افتاد که وسایلی تولید نماید که بتواند برای رفع مشکلات جمعی خود مناسب باشد و این تفکر در زمانهای بسیار قدیم در نقوش حجاری شده از زمانهای بسیار دور دیده میشود که با پای چوی و استفاده از وسایل ساده میتواند نواقص خود را جبران نمود و راه برود امروز مراکزی در کشور فعالیت دارند که بر تولیدات و پای مصنوعی و یا وسایل مربوط به کمک آن تلاش مینمایند و با استفاده از پیشرفتهترین مکانیسمهای مکانیکی هیدرولیکی و الکترونیکی تلاش نمایند در مورد تاریخچه این شغل در ایران باید گفت تا قبل از سال ۱۳۴۰ فقط ارتش این فن را به عهده داشت و به دلیل عدم کارایی تعطیل شد ولی در سال ۱۳۴۱ اولین مراکز ساخت دست و پا و وسایل کمکی توسط جمعیت هلال احمر تشکیل و فعالیتش روز به روز گسترش زیادی یافت که هم اکنون این مراکز در اغلب شهرهای ایران در حال فعالیت هستند تا بتواند مسائل مورد نیاز را بسازد و در این زمینه دانشگاههای علوم توانبخشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اقدام به تأسیس رشته اندام مصنوعی و وسایل کمک نمود و برای خدمت به معلولین و جانبازان عزیز فعالیت ارزندهای را شروع نموده و در بعضی از دانشگاهها مثل دانشگاه اصفهان برای چند دوره تا مقطع مهندسی و دانشگاه تهران تا مرحله کارشناسی ارشد این رشته را توسعه داده و هم اکنون دانشکدههای مختلفی در این رشته پذیرش دارند افرادی که در حرفه ارتوپدی فنی مشغول به کار هستند نقش عمدهای در ساخت و ساز اندام مصنوعی دارند که فعالیت آنها به طور خلاصه به شرح زیر است: پروتز به وسیلهای اطلاق میشود که به جای عضو از دست رفته از آن استفاده شود پروتزهای اندام تحتانی شامل: پرتزپنجه برای قطع پا، پرتزسایم برای قطع مفصل مچ پا، پرتز زیر زانو پرتزدوی زانو و کاندین برای قطع از مفصل هیپ پروتزهای اندام فوقانی شامل پروتزهای قطع انگشتان، قطع مچ دست زیر آرنج بالای آرنج و شانه که از پروتزها خود شامل:
۱) کارا
۲) تزئینی
● ارتوتسیت
به وسایلی گفته میشود که جهت جلوگیری و اصلاح و یا نگهداری قسمتهای مختلف بدن بکار میروند ارتزهای اندام تحتانی شامل ارتزهای پا، زیر زانو بالای زانو که هر کدام از آنها دارای انواع مختلف و عملکردهای متفاوت هستند. ارتزهای اندام فوقانی شامل: ارتزهای انگشتان دست زیر آرنج،بالای آرنج و شانه که در انواع ثابت متحرک نیمه متحرک: ارتزهای ستون،فقرات شامل ارتزهای لگنی، کمری، سینهای، گردنی و تمام تنه میباشد که،جهت کمک، نگهداری تثبیت، مقاومت در برابر حرکات کاهش درد ستون فقرات ب کار میروند حال به دلیل اطلاع یافتن از علم مربوط به پروترسیت و ارتوتیست و نیاز به دانش گسترده در زمینه علوم پزشکی بیومکانیک آناتومی،ارتوپدی پاتولوژی و یا مهندسی خواص مواد مکانیک مقاومت مصالحرسم فنی مهندسی جدید منطبق با خصوصیات آناتوبیکی و بیومکانیکی بدن آدمی بپردازد و در دانشگاهها دروسی از قبیل تکنیک قطع سازی، تکنولوژی چوب، تئوری ارتز و پروتز تکنیک چرم کاری رادیولوژی، رسم فنی تخصصی روانشناسی معلولین ارزشیابی و اندازهگیری عضلانی اصطلاحات پزشکی وکارآموزی در عرصههای ارتزهای بالا زانو ستون فقرات اندام پروتزهای زیر زانو مچ و پنجه لگن زیر آرنج و بالای آرنج و همچنین دروس عمومی کلیه رشتهها که در مجموع ۱۳۳ واحد میباشد فارغ التحصیلان این رشته کارشناس این رشته میشود.
۳) پرستاری
پرستاری یک نظام بی نظیر برای مراقبت از سلامت افراد بوده و هم چنین سرویس دادن به افراد بر اساس دانش و مهارت هایی است که برای دیگران فراهم میگردد یک پرستار هم چنین که زا نامش پیداست بر بالین بیمار میرود و در حقیقت یار و یاور بیمار است که هر لحظه با ناله و رنج او روبرو شود و پرستاری یعنی فرشته نجات بر بالین بیمار از این جهت باید دارای رفتاری بسیار صمیمی، فداکار، صبور و عاشق، مهربان و یار و یاور با وفای بیمار بوده و از نظر روحی روانی و جسمانی فردی سالم باشد.
پرستاری به دو بخش تقسیم میشود:
دانش اصلی و کاربرد دانش توسط تمرین پرستاری دانش اصلی که پایه و اساس آن میباشد که گویا هر چیزی که پرستار در طول مدت خود از آن استفاده نموده و در حقیقت ابزار لازم و تخصص او میباشد که این مهارتها را در دوره کارشناسی فرا گرفته که عبارتند اپید بیولوژی و مبارزه با بیماریهای واگیر، پرستاری بهداشت جامعه تشریح، بیهوشی، انگلشناسی فیزیولوژی، آناتومی میکروبشناسی، پرستاری بیماریهای داخلی و جراحی، تغذیه و تغذیه درمانی، پرستاری در فوریت پزشکی، پرستاری و بهداشت مادران و نوزادان، کارآموزی داخلی و جراحی مادران ـ نوزدان، پرستاری کودکان، بهداشت روانی، بهداشت جامعه کارورزی مدیریت، کارورزی ویژه و کارآموزی بررسی وضعیت سلامت پرستار به عنوان یک فرد مراقب کننده، مسئولیت ارتقاء سلامت و بهداشت برای مردم بخصوص در بیمارستان و هنگام بیماری میباشد در حقیقت پرستاران از روز اول که انسان بدنیا میآید تا لحظه مرگ در کنار او هستند تمام افراد صرف نظر از سن به مراقبتهای بهداشتی لازم دارند که نتیجه تکامل جسمی روحی معنوی و اجتماعی آنهامی باشد برای طراحی و انجام مراقبتهای فردی و کامل پرستاری در گرایش داخلی و جراحی، بهداشت جامعه، بهداشت کودک، پرستار کودک بهداشت خانواده، پرستاری روان، بهداشت مادر و کودک وغیره پرستاری مشغول فعالیت میباشند.
۴) بینایی سنجی
از آنجایی که کمبود بینایی در هر فرد یک نقص بزرگ محسوب میشود که ممکن است تمام زندگی او در گروه آن باشد که اگر این شکل را در داشته باشد نه تنها از نظر جسمانی مشکل دارد بلکه باعث عدم اعتماد به نفس، گوشهگیری، حقارت و عقب افتادگی در شخص شده بخصوص اگر کودک دچار چنین شکلی باشد از همان کودک دچار مشکل روحی و روانی خواهد بود بعضی از افراد که در کودکی داری عیب انکساری هستند یا افرادی که در سن به خصوصی دچار عارضه میگردند میتوان با تحت کنترل در آوردن عیوب انکساری و انحرافات آشکار محض چشم علت را شناخت و یا حداقل از بروز رشد آن جلوگیری نموده و خدمت بزرگی برای افراد نمود. اپتومتری یا بینایی سنجی علم مراقبت از چشم یا بینایی است که در حقیقت کاری است بسیار ارزنده و مهم که اگر به خوبی انجام گیرد خدمت بزرگتر به افراد نیازمند میباشد که هدف از این رشته بحث در مورد مکانیزم دیدن، نقش مغز در بینایی و رفع نارساییهای این حسن میباشد و آموزش افرادی علاقمند و دلسوز که پس از طی دوره چهار ساله به عنوان کارشناس بینایی سنجی مجاز خواهد بود از چشم مربوط بدون مراقبت و معاینه لازم را انجام داده و پس از شناسایی مشکل به طور مستقل فعالیت زیر را در خصوص شخص انجام دهد.
۱) گرفتن تاریخچهای از سلامت چشم و معاینه دقیق و شناسایی به منظور تعیین نواقص.
۲) بررسی و تشخیص نارسائیهای چشم و تجویز عدسیهای مناسب با عیوب آن.
۳) تهیه و تجویز وسایل مربوط به بینایی برای افرادی که مشکل بینایی دارند.
۴) تأمین بهداشت لازم در خصوص مراقبتهای چشم و آموزش لازم افراد.
۵) تشخیص و درمان به غیر از دارو و همچنین غیر جراحی اختلال دید چشم.
۶) مشاوره، طراحی و تدبیر لازم در مورد بهداشت چشم در جامعه، محیطهای آموزشی و غیره.
۷) فعالیتهای لازم برای بیماری که شکل پیدا میکنند تا رسیدن به مراکز درمانی.
۸) خارج کردن اجسامی که در چشم رفته باشد.
۹) حق استفاده از بعضی از داروها بی حسی در چهارچوب قانون.
۱۰) ساخت و ارائه عینکهای مربوط به عیوب انکساری.
۵) حسابداری
حسابداری در جهان نزدیک به ۶۰۰۰ ساله سابقه دارد و تاریخ نخستین مدارک کشف شده حسابداری به ۳۶۰۰ سال قبل بر میگردد. با این حال حسابداری نوین همانندبسیاری از دانشهای کاربردی دیگر، به همراه ورود فرآوردههای صنعتی و رسوخ مؤسسات و شرکتهای خارجی به ایران را یافت. و در جریان تحولات اقتصادی ـ اجتماعی با پیدایش سازمانهای جدید دولتی و خصوصی و دگرگونی شیوههای تولید و توزیع، رایج شد. ولی هنوز هم فواید استقرار سیستمهای حسابداری متناسب و کارآمدی که بتواند با فراهم آوردن اطلاعات قابل اعتماد، صحیح و به موقع، تصمیمگیریهای روزمره را منطقی، و برنامه ریزیهای آینده را تسهیل کند، برای بسیاری از اشخاص، مراجع و مؤسسات ناشناخته مانده است.
● تعریف حسابداری
حسابداری عبارت از مجموعه قواعد و روش هایی است که با بکارگیری آنها، اطلاعاتی مالی و اقتصادی یک موسسه گردآوری، طبقه بندی و به شکل گزارشهای حسابداری تلخیص میشود و برای تصمیمگیری در اختیار ذی لایق قرار میگیرد. زیرا این اشخاص میخواهند از وضعیت مالی، نتایج عملیات و همچنین دورنمای آینه مؤسسات مطلع شوند. بنابراین حسابداری یک فعالیت حرفهای خدماتی است که مراحل آن شامل: ثبت، طبقه بندی و تلخیص اطلاعات طبقه بندی شده و به شکل گزارشهای مالی برای واحدهای انتفاعی و غیرانتفاعی است و با رساندن اطلاعات حسابداری با اشخاص ذی نفع و تجربه و تحلیل و تفسیر این اطلاعات به تصمیمگیریهای آگاهانه مالی و تجاری کمک میکند.
● موضوعات حسابداری
اشخاصی مانند مدیران، صاحبان سرمایه، اعتبار دهندگان و سازمانهای دولتی و خصوصی از استفاده کنندگان اصلی گزارشهای حسابداری هستند. حسابداران نیز افرادی هستند متخصص درامور مالی که میتوانند انواع گوناگون اطلاعات مالی را بفهمند و بکار برند. آنها علاوه بر ثبت وقایعی که رخ میدهد، جنبههای توسعه عملیات و برنامه ریزی آتی را در نظر میگیرند. در این روزگار هیچ واحد اقتصادی نمیتواند بدون بررسی دقیق و همه جانبه مسایل مادی، برای آینده برنامه ریزی کند.
● فعالیتهای حسابداری
معاملات روزمره منبع اصلی اطلاعات و فعالیتهای حسابداری است. در یک واحد بازرگانی فعالیتهای نظیر: خرید و فروش کالا، خرید ماشین آلات و پرداخت هزینههای جاری مانند اجاره، حقوق، آب و برق از جمله معاملات و فعالیتهای روزمره است.
در یک واحد اجتماعی نظیر باشگاه یا انجمن، معاملات روزمره شامل: وصول حق عضویت، ورودیه و همچنین خرید وسایل ورزشی و پرداخت هزینههای جاری است.
● استفادهکنندگان از اطلاعات حسابداری
اشخاصی که اطلاعات را دریافت میکنند، اصطلاحاً استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری میگویند. نوع اطلاعات که یک استفاده کننده خاص به آن نیازمند است بستگی به نوع تصمیماتی دارد که میخواهد اتخاذ کند. مثلاً مدیران برای کنترل عملیات و تعیین قیمت مناسب فروش، به اطلاعات تفضیلی درباره مخارج عملیات روزانه واحد اقتصادی نیازی دارند. اشخاص و گروههای ذی نفع خارج مؤسسه نیز درباره سرمایه گذاری، وضوع قوانین و مقررات و یا تعیین درآمد مشمول مالیات، به گزارشهای مالی درباره وضعیت مالی و نتایج عملیات گذشته واحد اقتصادی نیز دارند. دولت بزرگترین استفاده کننده از اطلاعات حسابداری است و لزوم نگاهداری حساب درآمدها و هزینههای دولت رشته خاصی را در حسابداری ایجاد کرده است.
● مدرک تحصیلی و دورههای آموزشی ضروری صحیح برای احراز شغل
دارندگان دیپلم متوسطه، در صورت قبولی در کنکور سراسری میتوانند در این رشته در سطح فوق دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس و دکترا ادامه تحصیل بدهند. مدت آموزش تا مرحله فوق دیپلم ۲۱ سال، لیسانس ۴ سال و فوق لیسانس ۶ سال خواهد بود. محل تحصیل دانشکدههای علوم انسانی و اداری دانشگاهها است و چنانچه دانشجوی تعهد خدمت سپرده باشد، از تحصیل رایگان و کمک هزینه تحصیلی استفاده خواهد کرد.
● حقوق و مزایای و شرایط ارتقای شغل
حقوق حسابداری بستگی به شغل، محل کار و اعتبار سازمان دارد. حقوق کارمندان دولتی، طبق جدول تنظیمی از طرف سازمان امور استخدامی کشور تعیین میشود. شرایط ارتقا در سازمانهای دولتی تابع میزان تحصیلات و میزان تجربه فرد است.
● توصیه به داوطلبان عزیز
۱) به جز داوطلبان رشته علوم انسانی که این رشته جز رشتههای اصلی آنها به شمار میرود، داوطلبان رشتههای علوم تجربی و علوم ریاضی قریب به اتفاق برای قبولی در رشتههایی مانند حسابداری را برای پر کردن ورقه انتخاب رشته انتخاب نمایند. به این عزیزان توصیه میشود در صورت وجود علاقه به این رشته، این رشته را انتخاب نمایند. زیرا چه بسیار افرادی دیده شدهاند که این رشته را انتخاب نمودهاند و در این رشته قبول شدهاند ولی به خاطر عدم علاقه به دروسی از جمله اقتصاد، علوم مدیریت، و یا روانشناسی از ادامه تحصیل در این رشته انصراف دادهاند.
۲) به خاطر اهمیت درس ریاضی در قبولی و همچنین در ادامه تحصیل در رشته حسابداری به داوطلبان توصیه میشود مطالعه این درس را برای قبولی یا ادامه تحصیل در اولویت قرار دهند.
● لیست دروس دوره کارشناسی رشته حسابداری
▪ دروس پایه
ـ ریاضیات پایه
ـ روانشناسی عمومی
ـ مبانی جامع شناسی
ـ آمار و کاربرد آن
ـ پژوهش عملیاتی (۲،۱)
ـ ریاضی کاربردی
ـ مالی عمومی
ـ حقوق بازرگانی
ـ مدیریت تولید
ـ مبانی سازمان
ـ مبانی کاربردی کامپیوتر
ـ روش تحقیق
ـ اصول علم اقتصاد (۲،۱)
ـ توسعه اقتصاد و برنامه ریزی
ـ پول و ارز بانک داری
▪ دروس تخصصی
ـ اصول حسابداری (۱و۲و۳)
ـ حسابداری میانه (۱و۲)
ـ حسابداری پیشرفته(۱و۲)
ـ حسابرسی (۱و۲)
ـ حسابداری مالیاتی
ـ حسابداری و حسابرسی دولتی
ـ مدیریت مالی(۱و۲)
ـ اصول تنظیم و کنترل بودجه
ـ مدیرت مالی(۱و۲)
ـ اصول تنظیم و کنترل بودجه
ـ زبان خارجه(۳و۴)
ـ مباحث ویژه
۶) داروسازی
داروسازی از گذشتههای دور در بین مردم وجود داشته است و تاریخی بس طولانی دارد. در ایران مردم از گیاهان به عنوان مرهم دردهای خود استفاده میکردند. طبیبان گذشته یا به قولی حکیمان بوسیله داروهای گیاهی بیماران خود را درمان میکردند. اکنون نیز در طب سنتی از بسیاری از داروهای گیاهی استفاده میشود و بسیاری از مردم هنوز هم داروهای گیاهی را بیشتر از داروهای شیمیایی میپذیرند و خود را به وسیله آنها درمان میکنند. از آنجایی که بسیاری از بیماریهای توسط داروهای گیاهی درمان نمیشود دانشمندان و شیمیدانان روشهای شیمیایی را برای تولید دارو پیش گرفتند.
از زمان جنگ جهانی دوم که پنی سیلین کشف شد راهنمای تازهای برای علم داروسازی باز شد و داروهای زیادی به دلیل کشف پنی سیلین تولید شد.
از قدیم ایام دارو و مصرف آن در ین مردم جهان وجود داشته است و قدمت بسیار طولانی دارد در کشور ایران بیشتر مردم از گیاهان داوریی استفاده میکردند که هنوز هم در بعضی از مناطق رواج دارد و حکیمان آن روز به وسیله گیاهان بیماران خود را درمان میکردند و بعضی از افرادی که فعلا در طب سنتی فعالیت دارند از گیاهان دارویی استفاده میکند و مردم هم بعضی طوری عادت کردند که به هیچ وجه از داروهای شیمیایی استفاده نمیکنند و فقط از داورهای گیاهی استفاده میکنند ولی بشر به این باور رسید که همه بیمارها بوسیله گیاهان درمان نمیشود و باید از روشهای شیمیایی استفاده نمود و دانشمندان در این حوزه فعالیتهای بسیار... را شروع کردهاند بطوری که از جنگ جهانی دوم پنی سیلین کشف شد و به دنبال آن داروهای دیگر به روی کار آمد و امروزه دارو به عنوان یک ابزار مؤثر و کارا در علم پزشکی و دندانپزشکی و دامپزشکی مورد استفاده قرار میگیرد زیرا اگر داروی خوب و مفید نباشد فعالیت پزشکان نیز بی فایده خواهد بود و هرچه داروها کارسازتر باشد در حقیقت به علم پزشکی نیز بهای بیشتری داده میشود از این رو تمام کشورها رشتهای به نام داروسازی را در عرصه دانشگاههای خود دایر نمودهاند و دانشجویان که وارد دانشگاه میشوند با ساخت و ساز داروهای آشنا شده و به دلیل این که فرمولاسیون اغلب داروها از کشورهای خارج وارد میشود داورسازان ایران نقش عمدهای در این کار ندارند ولی فعلا کشور خودمان نیز اکثر داروها را تولید مینماید و فعالیت داروسازان روز به روز مهمتر میشود علم دارو سازی بر پایه علم شیمی استوار است و دانشجویانی که وارد این رشته میشوند علاوه بر دروس زبانهای خارجی و شیمی عمومی و... درسهای تخصصی مربوطه را در زمینه شیمی تجزیه، شیمی آلی، شیمی دارویی، بیوشیمی، فارماکولوژی، سمشناسی، گیاهشناسی و فارماکودینامی آموخته و اکثر داروها را روی حیوانات آزمایش میکند و محاسن و عوارض آن را مورد بررسی قرار میدهند.
طول مدت تحصیل این رشته در مقطع دکترا ۶ سال است که افراد بعد از ترم هشتم به عنوان کارآموز وارد داروخانه یا کارخانه داروسازی میشوند و کم کم فعالیت خود را شروع مینمایند و این رشته در ایران برای افرادی که محقق میشوند داروخانه دایر نمایند بسیار پردرآمد میباشد و... این که ادامه تحصیل در این رشته نیز در دانشگاههای کشور وجود دارد و در رشتههای تخصصی مثل شیمی دارویی، رشته فارماکولوژی و سمشناسی میتوان ادامه تحصیل داد.
۷) روانشناسی
در جریان تاریخ هشتاد ساله روانشناسی بالینی در دنیا، ایران تاریخچه بیست سالهای دارد. به همین علت با وجود آن که اولیا رشد یافتهای دارد، اما هنوز مراحل نوپایی را میگذراند. رشته روانشناسی بالینی در حقیقت در اوایل دهه سال ۱۳۵۰ شمسی یعنی زمانی رسمیت یافته که در گروه روان پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران واقع در بیمارستان روز به برنامهای به نام فوق لیسانس روانشناسی بالینی ایجاد شد.
● روانشناس بالینی کیست؟
وظایف روانشناس بالینی متنوع است و به موسسهای که در آن کار میکند وهمچنین به نوع تحصیلات و تعلیمات عملی که داشته است بستگی دارد.
برای مثال وظایف روانشناسی بالینی در بیمارستان روانی ممکن است منحصر به فرد به تشخیص بیماری از طریق تست باشد یا به روان درمانی بپردازد یا مشغول تحقیقات شود یا تعلیمات عدهای را به عهده گیرد. روانشناس بالینی ممکن است در مدارس، مراکز مشاوره کودکان، زندانها، بیمارستانها، دانشگاهها، پرورشگاهها، کودکستانها، وزارت کار، کارخانهها و انواع دیگر موسسات انجام وظیفه کند.
شاکو ( Shakow ) پس از تحقیقات به این نتیجه رسید که به طور کلی چهار نوع روانشناس بالینی وجود دارد:
۱) دستهای که برای درمان بیماری با روان پزشکان و روانکاوان اشتراک مساعی میکنند و بیشتر به کشف ماهیت بیماری و طرز معالجه یک فرد خاص توجه میکنند.
۲) روانشناسی که وقت خود را به طور عمده صرف اندازهگیری خصوصیات افراد به وسیله تستهای روانشناسی میکنند.
۳) گروهی که فعالیتهای دسته اول و دوم را به طور مساوی انجام میدهند یعنی هم به تشخیص و هم به درمان میپردازند.
۴) روانشناسی که به تحقیق و آزمایش خصوصیات بیماران روانی علاقه دارند را از طریق تجربی برا کشف علل، علائم و طریق درمانی میکوشند.
روانشناسان معتقدند که آگاهی از تمام این روشها برای آماده ساختن روانشناسان بالینی ضروری است و روانشناسی بدون آشنایی با آنها نمیتواند به نحو مؤثری انجام وظیفه نماید.
● دانشجوی روانشناسی بالینی چه میآموزد؟
طی این دوره دانشجویان ضمن آن که با مبانی روانشناسی آشنا میشوند باید به طور عملی در زمینه تشخیص و درمان و به طور کلی بر طرف کردن ناهنجاریهای روانی و رفتاری انسانهای جامعه توانا گردد.
در این دوره چهار ساله دانشجو در سال اول در زمینه علوم طبیعی و انسانی دانشی وسیع و کلی میآموزد. این دانش پایهای شامل آشنایی با اصول علوم فیزیک، علوم طبیعی، علوم اجتماعی، فلسفه، مذهبهای مختلف بخصوص با ساخت فرهنگ ایرانی میشود. دروس مقدماتی روانشناسی و دروس وابسته پایه مانند آمار روانشناسی نیز در این مقطع زمانی تدریس میشود. ضمنا طی این دوره دانشجویان با مراکز مختلف مانند بیمارستانها، کلینیکها، مدارس، زندانها، کارخانهها و امثال آن آشنا میشوند.
در سال دوم دروس پایه روانشناسی بالینی مانند روانشناسی شخصیت، آسیبشناسی روانی، بهداشت روانی، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی بالینی، روانسنجی، اصول نظری و روان درمانی و رفتار درمانی، روانشناسی کودک، روانشناسی فیزیولوژیک، روانشناسی کامنیوتی و روانشناسی پزشکی تدریس میشود. در ضمن سعی بر آن است تا دانشجویان با جنبههای عملی روانشناسی در موسسات و نهادهای اجتماعی آشنا شوند.
سال سوم به آموزش عملی روشهای روانشناسی بالینی مانند مشاهده، مصاحبه بالینی، گرفتن تاریخچه فردی، استفاده از روشهای درمانی از قبیل مشاوره و راهنمایی، رفتار درمانی، گروه درمانی، خانواده درمانی و استفاده از آزمونهای روانی تشخیص نابهنجاریهای روانی پرداخته میشود. در این سال بیشتر وقت دانشجو به کار برد عملی روشهای مذکور زیر نظر استاد راهنما در موسسات مختلفی که ضمانت بالینی لازم را دارند میگذرد.
سال چهارم منحصراً به کارورزی تمام وقت در موسسات مختلف با نظارت مشترک استاد راهنما و متخصصین موسسهای که در آن کارورزی انجام میشود اختصاص دارد.
● ادامه تحصیل در رشته روانشناسی بالینی
ادامه تحصیل در این رشته در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در ایران تدریس میشود. مقطع کارشناسی ارشد دورهای سه ساله است که دو سال شامل دروس نظری و عملی در زمینههای مربوط به روانشناسی بالینی و یک سال کارورزی و نگارش پایان نامه پژوهش در این رشته است.
عنوانها برخی از دروس مزبور عبارتند از:
نظریههای شخصیت، نور و فیزولوژیفتاری انسانی، روانشناسی پزشکی، روشهای پیشرفته آماری در روانشناسی بالینی، مبانی نظری و عملی ارزشیابی روانی، متون مصاحبه تشخیصی، آزمونهای عینی و فرافکن، عقب ماندگی ذهنی، اصول نظری روان درمانی آسیبشناسی روانی، رفتار درمانی، گروه درمانی، جامعهشناسی رفتار نابهنجار، بیوشیمی رفتار، فنون مشاوره و راهنمایی، فیزولوژی نیمکرههای مغز و بازتابها، سمینار در روشهای پیشرفته روانشناسی بالینی و سمینار در پژوهشهای مربوط به فرهنگهای مختلف.
۸) شنوایی سنجی
شنوایی شناس عبارت است از علم شناخت شنوایی و فرآیند شنیداری و اختلالات آن شامل ارزیابی و تشخیص نوع و میزان کم شنوایی، بازتوانی، نوتوانی و حفاظت شنوایی است.
شنواییشناسی بر پایه علومی مانند تشریح، فیزیولوژی، فیزیک، الکترونیک، اکوستیک است با تخصصهای مختلفی مثل گوش و حلق و بینی، روانپزشکی و روانشناسی، اطفال و رشتههای توانبخشی بخصوص گفتار درمانی ارتباط دارد. زمینههای کاری آن در مواردی مثل سنجش کمی و کیفی شنوایی و ارزیابی اختلالات از نظر تعیین محل ضایعه، همچنین اقدامات توانبخشی نظیر تجویز و ارزیابی مشخصات الکترواکوستیکی وسایل کمک شنوایی مثل سمعک است.
همانطور از تعریف آن بر میآید این رشته در خصوص علم شناخت شنوایی و فرایند شنوایی و مشکلات مربوط به آن بدان فعالیت دارد و در مورد ارزیابی و تشخیص شنوایی، بازتوانی، نو توانی و حفاظت از شنوایی کار میکند.
شنوایی سنجی بر پایه علومی مانند تشریح، فیزیک، فیزیولوژی، اکوستیک، الکترونیک میباشد و با تخصصهای مانند گوش، حلق و بینی و رشتههای توانبخشی بخصوص گفتار درمانی در ارتباط است زمینه فعالیت آن در سنجش کیفی و کمی شنوی و تشخیص اختلالات از نظر محل ضایعه و اقدامات توانبخشی، تجویز و ارزیابی مشخصات الکتروالوستیکی وسایل کمک شنوایی است.
واژه شنوایی به کسی گفته میشود که شنوایی ندارد ولی از نظر... عده معدودی را میتوان یافت که دستگاه شنوایی آنها کاملا از بین رفته ولی بعضی آنها دارای کمی شنوایی هستند بعضی حس شنوایی کاملا از بین نرفته است و افراد به دو دسته تقسیم میشوند: ناشنوایی مادرزادی، ناشنوایی اکتسابی
● اختلالات شنوایی
اختلالات شنوایی به عدم توانایی شنیدن گفته میشود که کمبود شنوایی آنها که یا زیاد است ولی کسی ناشنواست که شنوایی او مختل شده باشد ولی سنگینی گوش به افراد گفته میشود که میتواند با استفاده از سمعک کمبود شنوایی خود را جبران نماید.
فعالیت عمده یک شنوایی شناس: در مورد تحقیق و بررسی و ارزیابی در مسائل مربوط به شنیدن و با بررسی و پیدا نمودن محل ضایعه در گوش خارجی، میانی، داخلی و یا سیستم مرکزی میباشد که با آزمایشات مختلف و امکان استفاده از وسایل کمک شنوایی مشکل را کمتر مینماید توانبخشی شنوایی فعالیتهای مثل آموزش لب خوانی، زبان اشاره، آموزش بهداشت پیشگیری و پیگیری و مراقبتهای ویژه و پرستاری و غیره را عهده دار است.
این رشته نیز در طول ۸ ترم پایان رسیده و افراد باید درس هایی را به عنوان کارورزی در کلینیکهای شنوایی سنجی بگذرانند و اشتغال این رشته بسیار خوب است زیرا همه افراد نیاز دارند که آزمایشات روی شنوایی خود انجام دهند و دستگاه هایی مدرن امروز نیز کار را بسیار آسان نموده است.
۹) شیمی
امروزه علم شیمی به زبان فرانسه همان (شیمی) به زبان انگلیسی (کسیتری) به زبان ایتالیایی (کیمیکا) و به زبان اسپانیولی (کیمیا) به زبان آلمانی (شیمی) و به زبان روسی (خیمیا) نامیده میشود. و در مورد ریشه این کلمه اسرارآمیز که دنیا درا در سیطره خود قرار داده و امروزه حتی نوشیدن و خوردن و خوابیدن به آن وابسته است روایات و موارد بسیاری ذکر شده که مد نظر نمیباشد.
● شاخههای علم شیمی
بطور کلی به دو دسته زیر تقسیم میشوند:
۱) مهندسی شیمی
۲) مهندسی کاربردی
۳) شیمی کاربردی
۴) شیمی محض
در شیمی محض یعنی تئوری آن برای استفاده بهینه در صنعت و شیمی کاربردی، روشهای صنعتی کردن این کار آزمایشگاهی را ارائه میدهد و پروژههای عملیاتی را بررسی کرده و به مرحله اجرا در میآورد و مهندسان شیمی بر حسب نوع گرایش، نحوه اجرای عملیات را تا حصول اطمینان ادامه خواهد داد.
شیمی محض را به گرایشهای زیر میتوانیم تقسیم کنیم (این گرایشها در سطح کارشناسی ارشد کاملا مجزا میشوند)
۱) شیمی تجزیه
شاخهای از علم شیمی است که سعی دارد با ارائه روشهای دقیق و متنوع ترکیب شیمیایی جسم مرکب یا فرآوردههای شیمیایی را مشخص مینماید این روشها ممکن است متدهای کیفی و یا کمی بررسی ترکیب یا فرآورده را نشان دهد.
۲) شیمی آلی
بررسی ترکیبات طبیعی یا مصنوعی کربن دار (بجز نمکهای معدنی) را بر عهده دارد. این علم هم اینک بیشتر علاقمند به مطالعه خواص شیمیایی ترکیبات سنتزی کربندار است.
۳) شیمی معدنی
به مطالعه خواص عمومی کلیه عناصر و ترکیبات آنها از سال ۱۹۴۰ به بعد خصوصاً به سنتز و یا تمهید مصنوعی بعضی از عناصر که در طبیعت وجود ندارد اهمیت میدهند.
۴) الکتروشیمی
به بررسی اثر شیمیایی جریان بر الکترولیز آب، فلز کاری پیلها و زنگ زدن الکتروشیمیایی و روشهای حفاظت فلزات از زنگ زدن و غیره میپردازد.
۵) بیو شیمی
به مطالعه واکنشهای مختلف درون سلولها و بافتهای زنده اعم از جانوری و گیاهی میپردازد این گرایش بسیار متنوع در کشورمان تا حدود زیادی با محدودیت مواجه است.
۶) شیمی فیزیک
به بررسی واکنشهای شیمیایی از نظر ترمودینامیک و سینتیک پرداخته و نیز رابطه بین ساختمان الکترونیکی مولکولها و خواص شیمیایی و فیزیکی آنها را با توجه به مکانیک موجی مطالعه مینماید یکی از گرایشهای جالب و پر محتوی است.
۷) فتوشیمی و ژئوشیمی و رادیوشیمی
از گرایشهای دیگر میباشند که در کشورمان از اهمیت کمتری برخوردارند ولی بهرحال در جایگاه خودشان بسیار مهمند.
● مشخصات کلی دوره کارشناسی شیمی (محض ـ کاربردی)
بطور کلی دانشجو بایستی واحدهای محدود (۱۴۰ ـ ۱۳۲ واحد) را بگذارند و بین دو شاخه محض و کاربردی چیزی حدود ۲۵ واحد درسی اخلاف وجود دارد در این دوره دانشجویان موظفند دروس اختصاصی ـ عمومی ـ اختیاری را گذرانده و سپس در صورت تمایل با شرکت در امتحان دوره کارشناسی ارشد دوره تحصیلات تکمیلی را بگذراند.
● مشخصات کلی دوره کارشناسی ارشد
بطور کلی رشته شیمی محض دارای پنج گرایش تخصصی (شیمی الی ـ شیمی معدنی ـ شیمی تجزیه ـ شیمی فیزیک ـ شیمی کاربردی) است که مشخصات هر گرایش با دروس اختصاصی آن گرایش و محتوای پایان نامه تعیین میگردد. در این دوره مجموعهای از دروس الزامی مشترک، دروس تخصصی هر گرایش، دروس انتخابی، سمینارها، پروژه و پایان نامه ارائه میگردد. و هدف آن رشد اعتماد به نفس و قوه ابتکار و پژوهش در دانشجو جهت انجام تحقیق مستقل در شیمی افزایشی توانایی و مهارت دانشجو به منظور احراز مسئولیتهای شغلی در سطح یک صاحب نظر در یکی از سه زمینه شیمی محض، شیمی کاربردی و شیمی آموزشی با توجه به نیازهای جامعه و علایق دانشجو به منظور بالا بردن توانایی او در درک مسایل در ابتدا با یکدیگر و کاربرد این توانایی در رفع نیازهای جامعه میباشد.
طول متوسط دوره کارشناسی ارشد ۳ سال میباشد و دانشجو موظف است ۹ واحد مشترک و ۶ واحد اختصاصی و ۶ واحد اختیاری و ۸ واحد پایاننامه به همراه ۱ واحد سمینار را گذرانده و در نهایت با دفاع از پایان نامه به کار خود خاتمه دهد.
دانشگاههای معتبر کشور بر حسب نیاز اقدام به برگزاری امتحانات ورودی دوره دکترای شیمی میکنند و دانشجویان واجد شرایط پس از خاتمه نمره قبولی که ادامه تحصیل خواهند پرداخت.
دوره دکترای شیمی به دو دوره آموزشی (به ارزش ۱۶ واحد درسی) و دوره پژوهش (به ارزش ۲۴ تا ۳۰ واحد درسی) خواهد بود.
آشنایی با برخی از صنایع شیمیایی
شیمی صنعتی عبارتست از مجموعه روش هایی که برای تغییر و تبدیل مواد اولیه برای تولید محصولات مورد نیاز است. موضوع شیمی صنعتی در واقع همان واکنش مربوط به بخشهای مختلف شیمی است. با این تفاوت که مقدار مواد وارد شونده در فعل و انفعال شیمیایی بسیار زیاد است و لذا طرز عمل با روش معمول در آزمایشگاه فرق خواهد کرد و نیاز به دستگاههای مجهز و پیچیدهتر خواهد بود. بنابراین شیمی صنعتی در واقع انتقال یک واکنش شیمیایی از ظروف آزمایشگاهی به دستگاههای صنعتی میباشد.
هم اکنون هزاران نوع محصول توسط صنایع شیمیایی به بازار عرضه میشود که بدون آنها زندگی مدرن وجود نخواهد داشت .در حال حاضر بیش از پنجاه هزار نوع ترکیب شیمیایی معدنی و در حدود سه میلیون ترکیب آلی شناخته شده وجود دارد. گرچه تنها نسبت کمی از آنها بطور خلاصه، مواد معدنی از قیل اسیدها، بازها، نمکها و اکسیدها و همچنین محصولات آلی، پلیمرها و یا بسیارها که بالغ بر ۵۰۰۰ نوع محصول است توسط صنایع شیمیایی عرضه میشود. برای درک اهمیت صنایع شیمیایی به ذکر چند مثال میپردازیم.
صنایع شیمیایی مربوط به مواد فسیلی منجر به تولید محصولات زغال سنگ کک، سوخت موتورها، روان کنندهها گازهای قابل احتراق و تعداد زیادی مواد آلی میشود. بدون زغال کک متالوژی مدرن عملی نیست و در نتیجه تمام صنایعی که در آنها فلز بکار برده میشود، از جمله صنایع مهندسی، متوقف خواهد شد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست