چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
مجله ویستا

احیای حس مسوولیت در دانش آموزان


احیای حس مسوولیت در دانش آموزان

بارها مشاهده شده است که نونهالان هنگام رونویسی کتاب فارسی یا کار به همراه معلم در کلاس، متن صحیح کلمات و واژه ها را به غلط می نویسند یا تکلیف ریاضیات و فراگیری دروس را سبک و کم …

بارها مشاهده شده است که نونهالان هنگام رونویسی کتاب فارسی یا کار به همراه معلم در کلاس، متن صحیح کلمات و واژه ها را به غلط می نویسند یا تکلیف ریاضیات و فراگیری دروس را سبک و کم اهمیت می شمارند. که این عمل موجبات نارضایتی معلم زحمتکش را به دنبال دارد. لکن این مقدار توجه کافی نیست بلکه باید اول پیشگیری کرد نه به فکر درمان درد بود.این عمل، مقابله با هرج و مرج و کمک به نظم و انضباط فردی و اجتماعی است و هم در راستای اقتصادی مقرون به صرفه است.عوامل ایجاد پویایی و مسوولیت پذیری عبارتند از؛

۱) برپا داشتن نظم و توجه شخصی معلمان در امور کاری

۲) تلاش و کنترل در میان شاگردان

۳) مشوق نمونه در برقراری سلامت و اعتماد به نفس و اتکا به خود

۴) زنده کردن روح تندرستی در اجرای مراحل وظایف محوله

۵) ایجاد آرامش با حرکات و سخنان خود

۶) تبادل قدرت ممتاز منزلت همراه با صداقت و انگیزش خدمت صادقانه.

لذا می توان گفت هر امری و عملی برگردان دارد. نشاندن بذر خوب در زمین حاصلخیز برکات و محصولات فراوانی را هم به دنبال دارد.

کم توجهی یا فقدان اهمیت می تواند ریشه درخت کهنسالی را از پای درآورد و بخشکاند. صدماتی که از پی بی دقتی و غفلت برخی از همکاران بر پیکره دنیای دانش و مقلدان آن یعنی دانش آموزان وارد می شود، از توفان های شدید و سیل های بنیان کن، هزاران مرتبه بدتر است. یک سد می تواند آب و برق منطقه یا شهری را فراهم کند. اگر پایه های آن ضعیف و مقاومت آن کم دوام باشد باید منتظر هرگونه حادثه و آسیبی باشیم زیرا تا ریشه یابی و اصل هدایت اصلاح نشود به طور قطع بیماری انحراف و خطا به هر طریقی پیش می آید. سلب مسوولیت بسیار ویران کننده و باعث نابودی شیرازه جامعه، کشور و در نتیجه جهان می شود. سود انسان های قادر و خادم به خویش و سپس به همکیشان و سرانجام به نهاد بین الملل و جهان می رسد.امید است این اقدامات از سوی معلمان آگاهانه و همراه با مسوولیت پذیری و هدایت باشد در این صورت نگاه ها تغییر می کند و نهال ها بارور می شوند.هدف ما سلامتی و برقراری آرامش روحی در افراد است.فراموش نشود نگاه محترمانه و مثبت از سوی معلمان می تواند بسیاری از معضلات فردی و درونی فراگیران را تسکین بخشد و آنها را از خطاها و انحرافات باز دارد.

نرگس شاه محمدی