دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

روابط عمومی در دولت الكترونیك


روابط عمومی در دولت الكترونیك

امروزه با پیشرفت فن آوری اطلاعات و ارتباطات و مسائل جهانی شدن شاهد تاثیر گذاری این فن آوری بر جوانب مختلف زندگی هستیم و با آمدن عصر دیجیتال كه به موج چهارم نیز مشهور است تغییر در زمینه های مختلف اجتناب ناپذیر شده و در صورت عدم انطباق , نا كار آمدی سازمانها بیش از اندازه مشهور خواهد شد

امروزه با پیشرفت فن آوری اطلاعات و ارتباطات و مسائل جهانی شدن شاهد تاثیر گذاری این فن آوری بر جوانب مختلف زندگی هستیم و با آمدن عصر دیجیتال كه به موج چهارم نیز مشهور است تغییر در زمینه های مختلف اجتناب ناپذیر شده و در صورت عدم انطباق ، نا كار آمدی سازمانها بیش از اندازه مشهور خواهد شد كه تجارت الكترونیكی و بازاریابی الكترونیكی و جهانی شدن اقتصاد نمونه هائی از این تاثیر گذاری هستند و یكی از آرمانهای در حال تحقق عصر اطلاعات ، دولت الكترونیكی است .

دولت الكترونیك استفاده سهل و آسان از فناوری اطلاعات به منظور توزیع خدمات دولتی به صورت مستقیم به مشتری، به صورت ۲۴ ساعته و در هفت روز هفته است.

دولت الكترونیكی شیوه ای برای دولتها به منظور استفاده از فن آوری جدید می باشد كه به افراد، تسهیلات لازم جهت دسترسی مناسب به اطلاعات و خدمات دولتی ،اصلاح كیفیت خدمات و ارائه فرصتهای كسترده تر برای شركت در فرآیندها و نهادهای مردم سالار را فراهم می سازد. (غفوریان،۱۳۷۹: ۳۴)

دولت الكترونیكی آغاز عصر مجازی یا موج چهارم است.(جلالی،۳/۱۰/۱۳۸۱: www.shahkooh.com)

دولت الكترونیكی عبارت است از استفاده از تكنولوژی (فناوری )مخصوصا كاربردهای مبتنی بر وب سایتهای اینترنتی برای افزایش دسترسی و ارائه خدمات و اطلاعات به شهروندان شركای تجاری ، كاركنان و سایر موسسات . (جهانگیری،۱۳۸۱: ۲۴)

● اهداف دولت الكترونیكی

۱ ) توسعه ساختاری :با دسترسی به فناوریهای جدید سعی می شود به سازمانهای دولتی و مدیران آنها كمك شود تا آنها توسعه ساختاری را از طریق مدلهای دیجیتالی فراهم كنندو با ادغام آن درمدیریت دولتی سنتی ،تغییرات اساسی ایجاد شود. (جهانگیری،۸۱: ۲۵)

۲ ) ارائه ی خدمات باكیفیت بیشتر :همكاری گسترده بین دولت و مشتریان نه تنها یك مسئله مراوده الكترنیكی است بلكه هدف از آن كیفیت بیشتر و قابل اعتماد بودن خدمات است .تمام دولتها در تلاش اند كه خود را برای اقتصاد دیجیتالی و جامعه اطلاعاتی آماده كنند. (جهانگیری ،۸۱: ۲۵)

۳ ) ارائه ی خدمات یكپارچه :خدماتی كه دولتهاارائه می دهند باعث یكپارچه شدن آن خدمات می شود.

۴ ) ارائه ی خدمات با ارزش افزوده :دولتها را در ارائه ی خدمات افزوده و منسجم كمك می كند تا به جای سرگردان كردن مردم در ادارات یا پایگاه های اینترنتی مختلف جهت به دست آوردن یك تائیدیه ی دولتی ، امكانی را فراهم كنند تا مردم امور خود را تنها از یك نقطه به اتمام برساند.

۵ ) از بین بردن طبقات دیجیتالی :با از بین بردن طبقات دیجیتالی دولتها می توانند امكان دسترسی به فناوری جدید را برای عموم مردم از طریق دوره های مختلف آموزشی فراهم كنند.

۶ ) ارائه ی خدمات شخصی: دولت الكترونیكی قادر به بازسازی روابط میان خود و مردم است .در واقع به جای ارائه ی خدمات یكسان برای همه ،دولتها می توانند به كمك فناوری جدید با مردم به صورت افرادی مستقل عمل كنند و به آنها خدمات شخصی ارائه دهند. (فهیمی،۸۲. . WWW.Ayandeh.org )

۷) ارائه ی خدمات با سرعت بیشتر :هدف از دولت الكترونیكی روبروشدن شهروندان سیستمی سریع و ساده برای نزدیكی و رسیدن به هدف مورد نظرشان است.

● پیشنیازهای دولت الكترونیكی

برای ایجاد هر نوع حكومت یا دولتی به پیش نیازهائی نیاز داریم و برای ایجاد دولت الكترونیكی نیز به عناصر زیر نیاز داریم:

۱ ) رهبری جامعه از بالای هرم

۲ ) ایجاد بینش سازمانی

۳ ) تعهد به تامین منابع

۴ ) حمایت واقعی از تغییر

۵ ) اجرای باسرعت

۶ ) احساس وجود بحران

۷ ـ ایدئولوژی اصلاحی

۸ ) خواست و قدرت سیاسی

۹ ) داشتن شبكه مورد نظر

۱۰ ) رسانه مورد نظر :رسانه مورد منتخب برای دولت الكترونیك فعلا اینترنت می باشد. (مهری،۲۰/۳/۱۳۸۲)

با توجه به مطالب ارائه شده چنین به نظر می رسد كه روابط عمومی دیجیتال از ضرورت های اجتناب ناپذیر دولت الكترونیك است و روابط عمومی است كه می تواند و باید زمینه های لازم و بستر سازی مناسب را برای تحقق دولت الكترونیك فراهم نماید چرا كه هر گونه بی‌‏توجهی نسبت به تربیت شهروند الكترونیك ، باعث خواهد شد انرژی و هزینه‌‏های مربوط به ایجاد دولت الكترونیك هدر رفته و آن را با شكست مواجه كند.

با این همه روشن است كه نیاز به توسعه ی آموزش و تربیت شهروند الكترونیكی به اندازه ی ایجاد زیرساخت‌‏های ارتباطی برای توسعه IT در كشور از اهمیت برخوردار است و اهمیت بخشی به روابط عمومی دیجیتال از سوی دولتمردان و سیاست گزاران عرصه ی روابط عمومی می تواند این شرایط را تسهیل نماید.