یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
خودروی کلاسیک با مولفه های مدرن

برخی برندهای خودروساز شهرت جهانی و پرآوازهای همچون برندهای بی.ام. و، مرسدس یا پژو ندارند، اما هر از گاهی با ارائه خودروهایی که شتاب و قدرت قابل توجهی دارند در دنیای خودروهای مدرن خبرساز میشوند.PGO مثال بارزی در این زمینه است. این برند فرانسوی کمتر از یک دهه عمر دارد و جالب اینکه تولیدات محدود آن از سال ۲۰۰۹ شروع شده است. اما جالبتر اینکه PGO در همین مدت کوتاه مدلهای هیجانانگیزی از خودروهای ۲ سرنشینه ارائه کرده است که به نظر میرسد عطش علاقهمندان به خودروهای سرعتی ۲ نفره را برطرف میکند.PGO C?vennes همان محصولی است که این برند خودروساز مانور تبلیغاتی قابل توجهی روی آن داده است.
نگاهی به اسکلت خودرو، بیننده را به یاد خودروهای کوچک و خمیدهای میاندازد که سرآمد آنها فولکس واگنهای چند دهه پیش هستند. از این رو میتوان گفت PGO C?vennes بازگشتی دوباره به گذشته است با این تفاوت که در این بازگشت از فناوریهای نوین نیز استفاده شده است. به عبارت دیگر میتوان گفت تلفیق ۳فاکتور نگرش سنتی، نگاه مدرن و سبک اسپرت به خلق یک محصول هیجانبرانگیز منجر شده است. شاید بهتر باشد PGO C?vennes را نوعی خودروی کلاسیک با مولفههای تکنیکهای مدرن امروزی معرفی کرد.
این خودروی اسپرت سرعتی، وزن کمی دارد حال آنکه بسیاری از خودروهای سرعتی از وزن قابل توجهی برخوردارند. به همین دلیل میتوان آن را برگ برنده اصلی این خودرو در مقایسه با خودروهای همکلاسش عنوان کرد. ۹۸۰ کیلوگرم؛ این وزن یک موتورسیکلت نیست، بلکه وزن خودرویی اسپرت است که پیشبینی میشود در چند سال آینده و با توجه به احتمال استقبال خوبی که مشتریان از آن به عمل میآورند نسخههای به روزتری نیز از آن تولید شود.
PGO C?vennes خودرویی ۴ سیلندر و ۵ دنده است که راننده در صورت تمایل میتواند از امکان تغییر دنده خودکار آن نیز استفاده کند. این نوع خودروهای کوچک در سرعتهای بالا مستعد واژگونی هستند، هر چند در طراحی PGO C?vennes تلاش شده تا حداکثر پایداری آن در سرعتهای بالا حاصل شود، اما برای از بین بردن هرگونه نگرانی به ساخت بدنه خودرو و موادی که از آن استفاده میشود توجه زیادی شده است. بهرهگیری از پروفیلهای مخصوص، خیال طراحان را از این بابت راحت کرده است. این خودرو در چند سری آزمونهای تصادف مورد بررسی قرار گرفته که در تمامی آنها نتایج درخشانی برجای گذاشته است. سیستم ترمز PGO C?vennes از نوع دیسکی است و جالب اینکه این بخش از طراحی خودرو یکی از زمانبرترین بخشهای پروژه ساخت آن بوده است.
PGO C?vennes به دلیل برخورداری از وزن کم، شتاب نسبتا قابل توجهی دارد. بدون شک ۹۸۰ کیلوگرم، وزن بسیار کمی در دنیای خودروسازی است. نگاهی به طراحیهای خودرو نشان میدهد مجموعهای از فاکتورها در وزن کم PGO C?vennes تاثیر دارند. یکی از این فاکتورها باک خودروست که تنها ظرفیت ۴۲ لیتر سوخت را دارد. این خودرو محصولی نسبتا کوچک در دنیای خودروسازی به شمار میآید؛ ۳۷۰۰ میلیمتر طول، ۱۷۳۵ میلیمتر عرض و ۱۳۲۰ میلیمتر ارتفاع. این ابعاد گویای آن هستند که PGO C?vennes خودرویی مبتنی بر استانداردهای آیرودینامیکی محسوب میشود.
گذشته از تمامی نقاط مثبتی که درخصوص PGO C?vennes مطرح شد، سرعت و حداکثر آن چیزی نیست که در دنیای خودروهای اسپرت سرعتی بتوان بیتفاوت از کنار آن گذشت. برای این خودرو حداکثر سرعت ۲۱۵ کیلومتر برساعت به ثبت رسیده است که البته رکورد چندان جالب توجهی نیست و حتی از نظر برخی کارشناسان امور خودرو نتیجهای ناامیدکننده به شمار میآید. با توجه به این حداکثر سرعت میتوان تخمین زد که شتاب اولیه PGO C?vennes چندان دلچسب نباشد. این خودرو صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت را تنها در کمتر از ۷ ثانیه طی میکند. البته در مقایسه با خودروهای دیگری در این کلاس این رکورد میتواند دستاوردی مهم محسوب شود، اما برای خودروی تازهواردی که طراحان آن سرمایهگذاری کلانی روی آن کردهاند چندان امیدوارکننده نیست.
انتقاداتی که به این خودروی جذاب و دوستداشتنی میشود هنوز تمام نشده است. PGO C?vennes مصرف سوخت چندان خوبی ندارد. آزمایشهای متعددی انجام شده که مجموع آنها نشان میدهند در استفادههای شهری در هر یکصد کیلومتر ۰۱/۱۱ و در مصارف جادهای رقم جالب توجه ۵۱/۶ لیتر به ثبت رسیده است. میانگین این دو رکورد ۲۱/۸ لیتر در هر یکصد کیلومتر است. اگر این رقم را در یکسو و پیشرفتهای تکنیکی چند سال اخیر دنیای خودروسازی مدرن در سوی دیگر مورد مقایسه قرار گیرند به این نتیجه میرسیم که PGO C?vennes میتوانست رکورد بهتری در این زمینه داشته باشد.
PGO C?vennes از حیث رعایت معیارهای زیستمحیطی تولید آلایندههای کربنی نمره نسبتا خوبی میگیرد. این خودرو به ازای طی هر یک کیلومتر مسافت، ۱۸۵ گرم آلاینده کربنی تولید میکند. هم اکنون بسیاری از محصولات پژو که شناختهشدهترین برند خودروسازی فرانسه محسوب میشود رکوردهای ناامیدکنندهتری برجای میگذارند.
اگر قرار باشد نگاه نهایی به PGO C?vennes داشته باشیم باید آن را تازهوارد جذابی در دنیای خودروهای اسپرت به شمار آوریم که هنوز جای زیادی برای تکمیل شدن دارد. این خودرو تا چند هفته دیگر وارد برخی بازارهای خودرویی سراسر جهان میشود و باید منتظر ماند و دید که استقبال علاقهمندان به خودروهای اسپرت و سرعتی که همواره حساب ویژهای روی محصولات برندهای شناخته شده باز کردهاند چگونه خواهد بود. شرکت PGO تلاشهای زیادی برای جلب نظر علاقهمندان به این دسته از خودروها کرده است.
به عنوان مثال استفاده از چرم طبیعی مرغوب برای پوشش صندلیها و جلوداشبورد یکی از اقداماتی است که در راستای تحقق این هدف صورت گرفته است. البته این چیز تازهای نیست و در سالهای گذشته برندهای مشهور خودروساز به آن متوسل شدهاند. به همین دلیل باید به طراحان PGO توصیه کرد که اگر میخواهند محصولات این برند جای مناسبی در بازارهای جهانی پیدا کنند به دنبال مجموعه تازهای از اقدامات ابتکاری باشند.
بدون شک این خودرو مورد علاقه آن دسته از علاقهمندان به خودروست که در عین حال که نمیتوانند از سبکهای کلاسیک قدیمی بیتفاوت عبور کنند همواره از فناوریهای نوین استفاده میکنند و آنها را جزو غیرقابل تفکیکی از دنیای خودروسازی میدانند.
● PGO C?vennes از نمای نزدیک
PGO C?vennes مصرف سوخت چندان خوبی ندارد. در استفادههای شهری در هر یکصد کیلومتر ۰۱/۱۱ و در مصارف جادهای رقم جالب توجه ۵۱/۶ لیتررا به ثبت رسانده است.
PGO C?vennes از حیث رعایت معیارهای زیستمحیطی تولید آلایندههای کربنی نمره نسبتا خوبی میگیرد. این خودرو به ازای طی هر یک کیلومتر مسافت، ۱۸۵ گرم آلاینده کربنی تولید میکند.
مهدی پیرگزی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست