پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
جنگهای پیامبر ص در ارتباط با حاكمیت سیاسی
از اموری كه حكایت دارد پیامبر اكرم(ص) با هدف تشكیل یك حكومت گسترده، مبعوث گردیده است، استوار بودن بعثت و نبوت او بر شمشیر است. زمانی كه آن حضرت در جوانی به همراه ابوطالب، در سفر تجاری، بحیرای عابد را ملاقات كرد، او با مشاهده علایم نبوت در سیمای رسول خدا(ص) به ابوطالب سفارش كرد كه بیشتر مواظب او باشد؛ زیرا یهود دشمن او است و علت این امر را چنین بیان میكند كه او پیامبر شمشیر است.[۲۳]
یهودیان مدینه نیز كه میدانستند پیامبر آخرالزمان از سرزمین حجاز مبعوث میشود و اصلاً به همین منظور به آن منطقه آمده بودند، هنگام اختلاف و درگیری با اوس و خزرج، به آنان میگفتند: همانا زمان بعثت پیامبری نزدیك است. ما از او تبعیت میكنیم و در كنار او شما را به شیوه كشته شدن عاد و ارم میكشیم.[۲۴]
امام باقر(ع) نیز در روایتی طولانی در پاسخ پرسش درباره جنگهای حضرت علی(ع) بعثت پیامبر اكرم را مبتنی بر پنج شمشیر میداند و جنگهای حضرت علی(ع) را نیز در راه رسیدن به اهداف بعثت رسول خدا(ص) معرفی میكند:
بعث اللّه محمداً(ص) بخمسهٔ اسیاف ثلاثهٔ منها شاهرهٔ فلا تغمد حتی تضع الحرب اوزارها و لن تضع الحرب اوزارها حتی تطلع الشمس من مغربها. فاذا طلعت الشمس من مغربها آمن الناس كلّهم فی ذلك الیوم فیومئذ لا ینفع نفسا ایمانها لم تكن آمنت من قبل او كسبت فی ایمانها خیراً و سیف منها مكفوف و سیف منها مغمود سلّه الی غیرنا و حكمه الینا.[۲۵]
خداوند محمد(ص) را با پنج شمشیر برانگیخت كه سه تای آنها كشیده است وغلاف نمیشود تا این كه جنگ متوقف شود و جنگ متوقف نمیشود تا این كه خورشید از مغرب طلوع كند. پس زمانی كه خورشید از مغرب طلوع كرد، همه مردم در آن روز ایمان میآورند و دراین هنگام، هر كسی كه قبلاً ایمان نیاورده یا با ایمانش خیری به دست نیاورده است، ایمانش برای او فایدهای ندارد. یكی از آن پنج شمشیر، بازداشته شده ویكی در غلاف است حكمش به دست ما است و كشیدنش به دست غیر ما. ایشان در ادامه روایت، به توضیح این پنج شمشیر میپردازد كه آن سه شمشیر كشیده، و آماده مبارزه، كه تا طلوع خورشید از مغرب غلاف نمیشود، شمشیرهایی است كه پیامبر اكرم(ص) با آن به مبارزه با مشركان عرب، اهل كتاب و مشركان عجم رفته است. شمشیر چهارم، كه «مكفوف» است، به جنگهای حضرت علی(ع) با اهل بغی تفسیر شده است و آخرین شمشیر، قصاص است كه حكمش را ائمه(ع) بیان میكنند؛ ولی اجرای آن برعهده ولی دم است.
بدین ترتیب، این روایات، رسالت پیامبر اكرم (ص) را فراتر از صرف تبلیغ ودعوت به سوی اسلام معرفی میكند. رسالت ایشان این است كه شرك و كفر را در هر گوشه از جهان و به هر شكل كه باشد، از بین ببرد. رسالت ایشانهمانطور كه در مباحث قبل از عابد نصرانی بیان شد بر پایه شمشیر و قدرت، كه ركن اصلی یك حكومت است، قرار دارد و حضرت موظف است كه با فراهم آوردن نیرو و تشكیل جامعهای اسلامی، به جنگ شرك و كفر برود و آن را از بیخ و بن بركند. پس هر چند در آغاز دعوت و رسالت، آن حضرت وظیفهای جز انذار و دعوت به سوی دین نداشت (انّما انت نذیر و اللّه علی كل شیءوكیل)[۲۶] ولی در ادامه رسالت، با نزول آیات دیگر قرآن كریم، همان طور كه این روایت بیان میكند، مرحله به مرحله، ابعاد رسالت آن حضرت آشكار گردید، هر چند كه خود آن حضرت از آغاز دعوت، مراحل بعدی را نیز گوشزد میكرد.
در این روایت، نكتهای وجود دارد كه هر چند با بحث حاضر ارتباط مستقیمی ندارد، ولی با مباحث قبل و بعد، ارتباطی وثیق دارد. امام باقر(ع) از میان این پنج شمشیر، تنها آخرین آنها، یعنی قصاص را دارای دو جهت میداند كه حكمش را امام(ع) باید بیان كند، ولی اجرای آن به دست ولی دم است؛ اما چهار شمشیر دیگر را بدون هیچ تفصیلی بیان كرده و شمشیر بر ضد اهل بغی را نیز شمشیر حضرت علی (ع) معرفی میكند. بدین ترتیب، مشخص میشود كه آن چهار شمشیر دیگر، حكم و اجرای آن، در هر زمانی برعهده امام(ع) است و آنان وارث حكومت نبوی هستند و آنان باید برای استمرار بعثت پیامبر اكرم(ص) برای رسیدن به اهداف بلند مدت آن، حكومت را در دست گیرند و بر ضد كفر و شرك و گمراهی مبارزه كنند.
در روایات دیگر نیز جهاد رسول خدا(ص) با شرك و كفر، مسؤولیتی الهی معرفی شده است. به طرق گوناگون همچنان كه در روایت پیشین نیز آمده بود، از پیامبر اكرم(ص) نقل شده است كه «من برای تنزیل قرآن جنگیدم وعلی برای تأویل آن میجنگد».[۲۷] همین مطلب، درباره امام زمان(ع) نیز گفته شده است.[۲۸]
در این روایت، حضرت، جنگ و مبارزه خویش را برای گسترش اصل دین اسلام میداند، نه مبارزهای عادی بین دو ملت یا قوم. پس اگر حكومت ایشان امری دنیوی و به انتخاب مردم بود و رسالت ایشان منحصر در دعوت و ترسانیدن لفظی بود، چه دلیلی میتوان برای این كلام آن حضرت یافت كه «من برای تنزیل قرآن جنگیدم»؟ هم چنین برای روایت پیشین كه بعثت آن حضرت را مبتنی بر سه شمشیر آماده مبارزه تا قیامت معرفی میكند؟
از طریق اهل سنت نیز روایاتی در این زمینه نقل شده است. ابن سعد در كتاب الطبقات نقل میكند كه آن حضرت فرمود:
امرت ان اقاتل الناس حتی یقولوا لااله الااللّه فمن قال لااله الااللّه عصم منی ماله و نفسه الا بحقه و حسابه علی اللّه.[۲۹]
من مأمورم كه با مردم بجنگم تا «لااله الااللّه» بگویند. پس هر كس «لااله الااللّه» بگوید، از سوی من، مال و جانش مصون است مگر این كه حق و حسابی الهی در مال او باشد.
منبع:فصلنامه حكومت اسلامی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست