جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
ارائه تصویری از شایستگی های مدیر پروژه
● مقدمه
در سال ۱۹۶۹ مؤسسه مدیریت پروژه ( PMI ) با این تفکر که فعالیتهای مدیریتی انواع پروژهها (گسترهای از انواع پروژههای اجراء شده در صنایع ساختمانسازی، تا صنایع دارویی)، دارای وجوه مشترکی هستند، شکل گرفت. در سال ۱۹۷۶ و در سمینار مونرال این مؤسسه، فکر مستندسازی این فعالیتها در قالب یک استاندارد، مورد بحث قرار گرفت و نهایتا" منجر به شناسایی مدیریت پروژه، به عنوان یک حرفه مشخص گردید. در سال ۱۹۸۱ هیئت مدیره مؤسسه، طرح تکوین روشهای اجرایی و مفاهیم ضروری برای پشتیبانی از حرفه مدیریت پروژه را تصویب کرد. تمرکز این طرح بر موارد زیر بود:
ـ مشخصههای متمایزکننده عملکرد حرفهای (اخلاق حرفهای)
ـ محتوا و ساختار دانش مدیریت پروژه (استانداردها)
ـ شناسایی دستاوردهای حرفهای (اعتباردهی)
در سال ۱۹۸۳ نتایج این طرح به صورت یک گزارش ویژه در مجله مدیریت پروژه منتشر شد. این گزارش موارد زیر را در بر داشت:
ـ موازین اخلاقی و روش اجرای آن
ـ استاندارد نمودن مبنای دانش مدیریت پروژه
ـ راهنمای اعتباردهی (به رسمیت شناختن کیفیت برنامههای ارائه شده توسط مؤسسات آموزشی) و راهنمای صدور گواهی (به رسمیت شناختن صلاحیت حرفهای فردی)
در سال ۱۹۸۷ این گزارش مبنای برنامههای اعتباردهی و صدور گواهینامه مؤسسه مدیریت پروژه قرار گرفت و بر این مبنا اولین نسخه راهنمای پیکره دانش مدیریت پروژه( PMBOK ) به صورت یک راهنمای مستقل توسط مؤسسه مدیریت پروژه منتشر گردید.
در سال ۲۰۰۰ دومین نسخه راهنمای پیکره دانش مدیریت پروژه مورد تجدید نظر قرار گرفت. در سال ۲۰۰۴ نسخه جاری این راهنما (سومین نسخه) مورد تجدید نظر قرارگرفته و جایگزین نسخه دوم گردید. هدف اصلی راهنمای پیکره دانش مدیریت پروژه، شناسایی عناصر اصلی دانش مدیریت پروژه است که به صورت عملکردخوب، مورد قبولعامه قرار گرفته است.منظور از شناسایی ارائه تصویری کلی، بهجای تشریحی خسته کننده است.عملکردخوبتلویحاً مؤید موافقت عموم صاحبنظران با این اصل است که کاربرد صحیح این مهارتها، ابزارها و روشها در پهنه گستردهای از پروژهها، احتمال موفقیت را به مراتب افزایش خواهد داد.قبولعامهبه این معنی است که دانش و تجربه ارائه شده در این راهنما در اکثر پروژهها کاربرد داشته و درخصوص ارزش و قابلیت استفاده آنها اتفاق نظر گستردهای وجود دارد.در سال ۱۹۹۸ مؤسسهمدیریتپروژه، پروژهای را تحت عنوان شایستگیهایمدیرپروژه برای تدوین چارچوبی برای ارتقاء حرفهای مدیران پروژه دنبال کرد. هدف این پروژه ارائه راهنمایی برای افراد و سازمانها درخصوص چگونگی ارتقاء حرفهای مدیران پروژه بود. ماحصل انجام این پروژه نیز منجر به تدوین مستندی تحت عنوان چارچوبارتقاءشایستگیمدیرپروژه شد.
متن حاضر، با هدف ارائه تصویری از یک مدیر پروژه شایسته تهیه و تدوین شده است. منبع و مرجع تهیه این متن نسخه منتشر شده چارچوبارتقاءشایستگیمدیرپروژهدر سال ۲۰۰۲ است که بر مبنای ویرایش سال ۲۰۰۰ راهنمای پیکرهدانشمدیریتپروژهتدوین شده است.قابل ذکر است که نسخه سال ۲۰۰۲ این گزارش، توسط مؤسسه مدیریت پروژه و بر اساس ویرایش سال ۲۰۰۴ راهنمای پیکرهدانشمدیریتپروژه ، در دست تجدید نظر است که هنوز منتشر نشده، لذا در تهیه این متن سرفصلها و موارد مهم از نسخه سال ۲۰۰۲ چارچوبارتقاءشایستگیمدیرپروژه استخراج و به اختصار بیان گردیده، ضمن آنکه تلاش شده تا مطالب با ویرایش سال ۲۰۰۴ راهنمای پیکرهدانشمدیریتپروژههماهنگ گردد. برای آگاهی بیشتر در خصوص جزئیات شایستگیهای مدیر پروژه به متن اصلی رجوع شود.چارچوبارتقاءشایستگیمدیرپروژه شایستگی یک مدیر پروژه را در سه بعد دانشی،عملکردیو فردیتبیین کرده است. در متن حاضر ابعاد دانشی و عملکردی در بخش اول گزارش و تحت عنوان شایستگیهایمدیریتیمدیرپروژه و بعد فردی در بخش دوم گزارش و تحت عنوان شایستگیهایفردی مدیرپروژه خلاصه شده است.آخرین بخش متن حاضر تحت عنوان ارزیابیوارتقاءشایستگیهایمدیرانپروژهبه چگونگی انطباق معیارهای تعریف شده درچارچوبارتقاءشایستگیمدیرپروژه با شرایط خاص هر سازمان و نحوه ارزیابی و امتیازدهی به مدیران پروژه، در آن سازمان اختصاص یافته است.
● شایستگیهای مدیریتی مدیر پروژه
ذیلا" شایستگیهای مدیریتی (از ابعاد دانشی و عملکردی) مدیران پروژه، در ۹ حوزه مدیریت انسجام، محدوده، زمان، هزینه، کیفیت، منابع انسانی، ارتباطات، ریسک، و تأمین پروژه، به اختصار و سرفصلوار ارائه شده است.
۱) حوزه مدیریت انسجام پروژه
▪ شناسایی و مستندسازی نیازهای پروژه با تکوین شرح محصول یا خدمات پروژه
ـ تعیین مشخصات محصول/ خدمات، در صورت نیاز و بر مبنای نظریه کارشناسی
ـ شناسایی و مستندسازی محدودیتها و مفروضات
ـ انجام مطالعات و تحلیل امکانسنجی مقدماتی پروژه
ـ بهکارگیری مدلهای انتخاب و تصمیمگیری، از جمله روشهای سنجش مزایا و بهینهسازی محدودیتها
ارزیابی سوابق پروژههای مشابه (پروژههایی که موارد قابل تحویل آنها مشابه پروژه در دست اقدام است.)
ـ انجام ارزیابیهای در سطح کلان از منابع سازمانی پروژه
ـ انجام ارزیابیهای در سطح کلان از نیازمندیهای فنی و غیرفنی پروژه
▪ تکوین منشور پروژه
ـ تکوین منشور پروژه برای رسمیت بخشیدن و مرتبط کردن پروژه با فعالیتهای در جریان سازمان
ـ تعریف مسئولیتهای مدیر پروژه و انتظارات از سایر مدیران سازمان در قبال پروژه
ـ شناسایی نحوه اثرگذاری بودجه و منابع انسانی در دسترس بر پروژه و نحوه برخورد مدیر پشتیبان پروژه و سایر مدیران سازمان که دارای اختیار تخصیص منابع میباشند، با پروژه
ـ تعریف فازهای چرخه عمر پروژه
ـ تکوین قسمتهای بنیادی منشور پروژه
ـ شناسایی ذینفعان پروژه
ـ تقریر هدف، شرح، مفروضات و محدودیتهای پروژه
ـ تعریف مزایای پروژه در کسب و کار و نحوه سنجش آن
ـ تعریف عوامل حیاتی موفقیت پروژه
▪ تکوین برنامه اجرای پروژه
ـ تعیین متدولوژی تکوین برنامه اجرای پروژه
ـ شناسایی ذینفعان پروژه و ارتباط مسئولیتهای پروژهای/ سازمانی
ـ تکوین طرحی برای هماهنگی بین ذینفعان
ـ شناسایی نقاط تلاقی پروژه در دست اقدام با سایر پروژهها
ـ تعریف و بهرهبرداری از سیستم اطلاعات مدیریت پروژه (PMIS) برای جمعآوری، یکپارچهسازی، تفسیر و نشر اطلاعات ورودیها و خروجیهای کلیه فرآیندهای پروژه
ـ شناسایی و تکوین برنامه منسجم پروژه مشتمل بر منشور پروژه، بیانیه محدوده پروژه، ساختار شکست کار (WBS) ، تفویض مسئولیتها، زمانبندی، نقاط عطف پروژه، نیروهای کلیدی مورد نیاز، بودجه، خط مبنای سنجش عملکرد، فهرست ریسکهای کلیدی، طرحهای مقابله با ریسک، طرحهای بازنگری مدیریت بر مبنای خطوط کلی مدیریت پروژه، برنامه اجرایی پروژه و سایر برنامههای جانبی آن
ـ تعیین کلیات برنامه مدیریت پروژه برای استفاده در مدیریت و کنترل اجرای پروژه
ـ آگاهی از تفاوت بهروزآوری پویای برنامه پروژه و حفظ خط مبنای سنجش عملکرد پروژه و توانایی تشریح آن
▪ اجرای برنامه اجرایی پروژه
ـ شناسایی و اجرای اقدامات پیشگیرانه یا اصلاحی برنامه پروژه با استفاده از رویکردی ساختیافته
ـ استفاده از روشهای ساختیافته برقراری ارتباط و اطلاعرسانی
ـ استفاده از بازنگریهای منظم و زمانبندی شده وضعیت پروژه
ـ استفاده از سیستم اطلاعات پروژه برای ارائه اطلاعات پروژه
ـ استفاده از راهبردهای مذاکره
ـ به کارگیری فنون حل مسئله در مدیریت پروژه
ـ پیادهسازی روشهایی برای اثرگذاری بر رفتار و اقدام پیشگیرانه
ـ مدیریت وجوه ارتباط مختلف فنی یا سازمانی مرتبط با پروژه
ـ استفاده از سیستمها و رویههای تصویب کارهای پروژه برای اطمینان از توالی مناسب فعالیتها
ـ شناخت محصولات و خدمات و توانایی پایش و واکنش مناسب نسبت به تغییرات اعمال شده از طرف پشتیبان پروژه
ـ مستندسازی نتایج کار و کیفیت خروجیها مشتمل بر موارد قابل تحویل پروژه
ـ شناسایی در خواستهای تغییر طی فرآیندهای کاری و تعیین تغییرات بالقوه محدوده کار
▪ کنترل منسجم تغییرات
ـ تصدیق وقوع تغییر
ـ تعیین ضرورت تغییر و تکمیل بودن مستندات تغییر
ـ تعیین اینکه آیا انحراف از برنامه نیاز به اقدام اصلاحی دارد؟ آیا برآورد هزینه مجدد مورد نیاز است؟ آیا منجر به اصلاح توالی فعالیتها یا شناسایی ریسکهای جدید و افزودن جایگزینهای بیشتر به برنامه مقابله ریسک میشود؟
ـ استفاده از تواناییها و مسئولیتهای هیئت کنترل تغییر و سایر ارکان اداره سازمان
ـ مستندسازی و پیادهکردن رویههایی برای پردازش تغییراتی که قبل از بازنگری هیئت کنترل تغییر یا سایر ارکان اداره سازمان امکان پذیرش دارند.
ـ به کارگیری رویههای پیشبینانه و ساختاریافته مدیریت تغییر برای اثرگذاری مناسب بر مجموعه متنوع ذینفعان
ـ استفاده از سیستم کنترل تغییر سازمان
ـ کامل کردن برنامه پروژه مشتمل بر خطوط مبنای مختلف پروژه
ـ استفاده از رویههای مدیریت پیکربندی برای یکپارچهسازی تغییرات در همه زمینههای پروژه
▪ خاتمه پروژه با رعایت انسجام آن
ـ مستندسازی درسهای آموخته شده از انسجام پروژه از جمله: علل نیاز فعالیتهایی که در آنها اقدامات اصلاحی صورت گرفته، نوع فعالیتهایی که نیاز به اقدام اصلاحی داشتهاند، دلایل انتخاب اقدامات اصلاحی مشخص، و طبقهبندی تغییرات برای تحلیلهای آتی
۲) حوزه مدیریت محدوده پروژه
▪ برنامهریزی محدوده پروژه
ـ ارزیابی و تعریف دقیق بیانیه محدوده پروژه
ـ تعیین سطوح مناسب پروژه، که نیازمند بیانیه محدوده پروژه است.
ـ استفاده از بیانیه محدوده پروژه به عنوان مبنایی برای تصمیمگیریهای بعدی و برای ارزیابی دادهها و ستادههای پروژه
ـ درک اینکه بیانیه محدوده پروژه سند توافق تیم پروژه با مشتری یا سایر ذینفعان پروژه بر سر موارد تحویلی اصلی و اهداف پروژه است.
ـ تعیین چگونگی و زمان بازبینی یا اصلاح بیانیه محدوده پروژه
ـ تکوین برنامه مدیریت محدوده پروژه
ـ شناسایی و ارزیابی عناصر برنامه مدیریت محدوده پروژه
ـ شناسایی و ارزیابی ورودیهای برنامه مدیریت محدوده پروژه
ـ شناسایی و ارزیابی معیارهای طبقهبندی و انسجام تغییرات محدوده پروژه
ـ درک تفاوت بین برنامه مدیریت محدوده پروژه و بیانیه محدوده پروژه
▪ تعریف محدوده پروژه
ـ تعیین سطح مناسب تفصیل ساختار شکست کار (WBS)
ـ تکوین ساختار شکست کار با استفاده مناسب از فنون تفصیل
ـ اعلام تفاوت بین ساختار شکست کار و سایر انواع ساختار شکست
ـ تعیین موارد قابل استفاده از ساختار شکست کار در پروژههای قبلی و الگوی استاندارد آن
ـ تعیین ورودیهای فرآیند تعریف محدوده پروژه
ـ تصدیق صحت ساختار شکست کار و واژهنامه آن
ـ تشخیص موارد خاصی که محدوده پروژه شامل آنها میشود و موارد خاصی که محدوده پروژه شامل آنها نمیشود.
▪ تصدیق محدوده پروژه
ـ مشارکت در بازرسیها، بازنگریها، ممیزیها و بازدیدها
ـ تعیین اینکه محصول کار و نتایج پروژه به درستی به انجام رسیده باشند.
ـ مستندسازی پذیرش محصول پروژه توسط ذینفعان
▪ کنترل تغییرات محدوده پروژه
ـ تعیین درجه اثرگذاری تغییرات بر محدوده پروژه
ـ اجرای سیستم کنترل تغییرات محدوده پروژه
ـ ارزیابی جایگزینهای اصلاحات پروژه
ـ اجرای تغییرات تصویب شده، ساماندهی وظایف کاری مرتبط، یکپارچهسازی تغییرات تصویب شده با سایر فرآیندهای کنترلی
▪ خاتمه پروژه با توجه به محدوده پروژه
ـ شناسایی علل انحرافات در محدوده پروژه
ـ شناسایی استدلالهای انتخاب اقدامات اصلاحی طی فرآیند کنترل تغییرات محدوده
ـ تعیین و شناسایی درسهای فراگرفته شده با توجه به محدوده پروژه
ـ انجام بازنگری پس از پروژه
۳) حوزه مدیریت زمان پروژه
▪ فعالیتهای برنامهریزی مقدماتی
ـ شناسایی انتظارات مشتری از نظر زمانبندی تحویل، نقاط عطف عمده و هرگونه محدودیت در زمانبندی و تحویل
ـ شناسایی محدودیتها و عوامل اثرگذار داخلی و خارجی بر زمانبندی
ـ شناسایی نقاط عطف کلیدی
▪ شناسایی فعالیتها
ـ تهیه فهرست فعالیتها با استفاده از پایینترین سطح ساختار شکست کار
ـ شناسایی سطح تفصیلی مناسب ساختار شکست کار برای فهرست فعالیتها
ـ تعیین ورودیهای فرآیند شناسایی فعالیتها
ـ صحهگذاری ساختار شکست کار بر مبنای اینکه انجام کلیه فعالیتها، به تحویل کلیه موارد قابل تحویل پروژه منجر خواهد شد.
ـ استفاده از فهرست فعالیتها برای تصدیق اینکه کلیه فعالیتها در محدوده پروژه هستند و ساختار شکست کار صحیح است.
▪ برآورد منابع پروژه
ـ شناسایی منابع فیزیکی در دسترس پروژه از جمله منابع قراردادی
ـ ارزیابی اطلاعات گذشته منابع پروژههای مشابه
ـ همسویی با خط مشیهای سازمان درخصوص انتخاب و استفاده از منابع
ـ تعیین و کمّی کردن منابع مورد نیاز با استفاده از ساختار شکست کار، بیانیه محدوده، بانک اطلاعاتی منابع، سوابق گذشته و خطمشیهای سازمان
ـ شناسایی افراد و مهارتهای مورد نیاز، تعریف نوع (تخصص) افراد یا گروههای مورد نیاز، تکوین شرح وظایف، شناسایی نیازهای آموزشی، و تعیین چارچوب زمانی نیاز به این افراد
ـ تکوین طرحهای مدیریت کارکنان با استفاده از الگوهای ارزیابی و کنترل منابع انسانی
ـ تکوین نمودارهای هیستوگرام منابع
ـ شناسایی نیازمندیهای مواد و تجهیزات
ـ تشخیص کامل بودن سند نیازمندیهای منابع و ردیابی هر منبع تا عناصر ساختار شکست کار
تکوین ماتریس مسئولیتها
ـ استفاده از صورت نیازمندیهای منابع به عنوان مبنایی برای جذب منابع و مدیریت سایر فعالیتهای مرتبط با هزینه از جمله بودجهبندی هزینه
ـ تکوین طرح مدیریت منابع
▪ تعیین توالی فعالیتها
ـ تعیین وابستگیهای تعاملی فعالیتها
ـ شناسایی ارتباطها بین فعالیتهای پروژه برای تعیین توالی آنها
ـ شناسایی و مستندسازی نوع وابستگیهای تعاملی در پروژه
ـ ترسیم نمودار شبکهای پروژه
ـ شناسایی فنون ترسیم نمودار مناسب
ـ تعیین ورودیهای فرآیند تعیین توالی فعالیتها
ـ تکمیل فهرست فعالیتها و بهروزآوری ساختار شکست کار و سایر مستندات پشتیبانیکننده مرتبط
تعریف فعالیتهای از قلم افتاده یا فعالیتهایی که در حین ترسیم نمودار شبکه نیاز به تعریف شفافتر دارند.
▪ برآورد زمان انجام فعالیتها
ـ تکوین برآورد زمان انجام هر یک از فعالیتها، برای زمانبندی پروژه و با استفاده از ابزارهای مختلف مانند فنون تخمین آنالوگ
ـ استفاده از شبیهسازی (مانند نتایج تحلیل مونت کارلو)
ـ برآورد تعداد دورههای کاری و محدودههای ممکن زمان انجام کار
ـ مستندسازی مبانی برآورد زمان انجام فعالیتها
ـ تکوین برآورد زمان انجام فعالیتها
▪ تکوین برنامه زمانبندی پروژه
ـ فرموله کردن تقویم پروژه و منابع
ـ شناسایی پیش افتادنها، عقب افتادنها و محدودیتهای فعالیتها
ـ تعیین ورودیهای فرآیند تکوین برنامه زمانبندی پروژه
ـ انتخاب وانجام تحلیلهای ریاضی مناسب مانند روشمسیربحرانی (CPM)
ـ شناسایی نیازهای تکنیکگرافیکیارزیابیوبازنگریبرنامه (PGERT)
ـ شناسایی نیازهای تکنیکارزیابیوبازنگریبرنامه (PERT)
ـ درک مزایا و معایب انواع مختلف الگوهای زمانبندی پروژه
ـ تعیین کاملشدن برنامه زمانبندی
تکوین برنامه مدیریت زمانبندی پروژه شامل:
ـ تقریر خط مبنای زمانبندی،
ـ مستندسازی چگونگی ساماندهی انحرافات از برنامه زمانبندی،
ـ شناسایی رویههای سیستم کنترل تغییرات برنامه زمانبندی
ـ تعریف معیارهای مناسب اندازهگیری عملکرد
ارائه برنامه پایه زمانبندی پروژه
▪ اجرای برنامه زمانبندی
ـ اجرای مکانیزمهای اندازهگیری، ثبت و گزارشدهی پیشرفت فعالیتهای پروژه، در ارتباط با زمانبندی و برنامههای توافق شده
ـ انجام تحلیل فرصتهای درجریان کار، برای شناسایی انحرافات از برنامه و پیشبینی اثرات تغییرات بر برنامه زمانبندی
ـ بازنگری پیشرفت کار در چرخه عمر پروژه و اعمال تغییرات مورد توافق در برنامه زمانبندی برای اطمینان از هماهنگی با تغییرات محدوده، اهداف و محدودیتها در ارتباط با زمان و منابع در دسترس
ـ تکوین و اجرای پاسخهای مورد توافق به تغییرات، فرضی، بالقوه و بالفعل در برنامه زمانبندی در جهت حفظ اهداف پروژه
▪ کنترل برنامه زمانبندی
ـ تعریف رویه تغییر زمانبندی پروژه
ـ اجرای سیستم کنترل تغییر زمانبندی
ـ یکپارچهسازی فعالیتهای زمانبندی با سیستم کنترل تغییرات پروژه
ـ تعیین نیاز به تغییر برنامه زمانبندی
ـ تعیین شدت تغییر برنامه زمانبندی و نیاز به تقریر مجدد خط مبنا
ـ تعیین تغییرات کل برنامه پروژه در نتیجه تغییر زمانبندی
ـ تعیین نیاز به دنبال کردن سریع برنامه زمانبندی یا توقف آن
ـ ابتکار عمل برای اقدامات اصلاحی در جهت کمّی کردن تغییرات بعدی در برنامه زمانبندی
ـ یکپارچه کردن تغییرات در برنامه زمانبندی با سایر فرآیندهای کنترلی
▪ خاتمه پروژه با توجه به زمان پروژه
مستند کردن درسهای فراگرفته شده از جمله: علل انجام فعالیتهایی که منجر به تغییر برنامه زمانبندی شدند، نوع تغییرات در برنامه زمانبندی، دلایل انتخاب اقدامات اصلاحی خاص، و طبقهبندی تغییرات برنامه زمانبندی برای تحلیلهای آتی
۴) حوزه مدیریت هزینه پروژه
▪ تهیه مقدمات تکوین بودجه در سطح کلان
ـ تکوین تحلیل هزینه مزایا
ـ شناسایی محدودیتهای بودجهای
ـ تکوین طرح توجیهی پروژه
▪ برآورد هزینه پروژه
ـ تکوین برآورد هزینه پروژه در سطح تفصیلی مناسب
ـ شناسایی و ارزیابی ورودیهای فرآیند برآورد هزینه پروژه
ـ درک تفاوت بین برآورد هزینه و قیمتگذاری هزینه
ـ شناسایی و مستندسازی روش مناسب برآورد هزینه
ـ ارزیابی ورودیهای فرآیند تکوین خط مبنای هزینه
ـ استفاده از چندین خط مبنای هزینه برای ارزیابی وجوه مختلف عملکرد زمانی هزینه پروژه
ـ تصدیق اینکه برآورد هزینه کامل بوده و با نیازمندیهای خاص منبع مرتبط شده است.
ـ تکوین طرح مدیریت هزینه
ـ تکوین طرح کنترل تغییرات هزینه
ـ شناسایی فنون اندازهگیری عملکرد
▪ بودجهبندی هزینه
ـ تخصیص هزینهها به فعالیتها
ـ استفاده از سرفصل حسابهای متناسب با نیازمندیهای فعالیتها برای ارزیابی کمّی هزینهها
ـ تکوین یک خط مبنای هزینه برای تعیین عملکرد هزینه
▪ اجرای خط مبنای هزینه
ـ پیادهسازی رویهها و فرآیندهای مورد توافق مدیریت مالی برای پایش مخارج بالفعل و کنترل هزینه
ـ انتخاب و استفاده از روشها و ابزارهای تحلیل هزینه برای تشخیص انحراف هزینه، ارزیابی فرصتها و ـتوصیه اقدامات به مقامات رده بالای پروژه
ـ اجرا، پایش و اصلاح اقدامات مورد توافق برای حفظ اهداف مالی و کلی پروژه در چرخه عمر آن
▪ کنترل هزینه
ـ اجرای سیستم کنترل تغییرات هزینه
ـ یکپارچهسازی تغییرات هزینه با سیستم کلی کنترل تغییرات
ـ اجرای کنترلهای هزینه
ـ تعریف و ارزیابی عواملی که بالقوه میتوانند موجب تغییر هزینه شوند.
ـ تجدید نظر در برآورد هزینه و ارزیابی شدت تغییر خط مبنای هزینه با استفاده از فنون عملکردی مانند تحلیلارزشبهدستآمده (E arned Value Analysis)
ـ یکپارچهسازی تغییرات مورد توافق هزینه با سایر فرآیندهای کنترل پروژه
ـ تعیین اصلاحات مورد نیاز برای کامل شدن برآورد
▪ خاتمه پروژه با توجه به هزینه
مستندسازی دروس فراگرفته شده از جمله علل انجام فعالیتهایی که منجر به تغییر هزینه شدند، نوع تغییرات هزینه، دلایل انتخاب اقدامات اصلاحی خاص، و طبقهبندی تغییرات هزینه برای تحلیلهای آتی
۵) حوزه مدیریت کیفیت پروژه
▪ تعیین نیازمندیهای کیفیت
ـ تعیین اهداف، استانداردها و سطوح کیفیت بر اساس ورودیهای ذینفعان پروژه و راهنماییهای مقامات بالای پروژه، برای تقریر مبنای کیفیت پروژه
ـ شناخت خطمشی کیفیت سازمان
ـ تکوین خطمشی کیفیت پروژه
▪ برنامهریزی کیفیت
ـ تکوین خطمشی کیفیت پروژه و اطمینان از همسویی آن با خطمشی کیفیت سازمان
ـ استفاده از فنون و ابزارهای استاندارد کیفیت پروژه
ـ تکوین معیارهای کیفیت و لیستهای کنترلی عملکرد پروژه
ـ تکوین برنامه مدیریت کیفیت پروژه
ـ ارزیابی موارد کنترل، تضمین و بهبود کیفیت پروژه
ـ اعلام ورودیهای مرتبط با کیفیت پروژه، محصول پروژه و اثرات مربوطه بر سایر فرآیندهای برنامهریزی پروژه به ذینفعان پروژه
▪ تضمین کیفیت پروژه
ـ انجام آزمونها و اندازهگیریهای کنترل کیفیت پروژه
ـ تعیین مزایا و هزینههای فعالیتهای کیفیت پروژه
ـ مستندسازی خروجیهای کیفیت پروژه با الگویی مناسب از نظر مقایسه و تحلیل
ـ شناسایی و اجرای اقدامات لازم برای افزایش اثربخشی و کارایی پروژه
ـ مستندسازی دروس فراگرفته شده برای بهبود عملکرد
ـ اجرای بهبودهای کیفیت با استفاده از فرآیندهای کنترل تغییرات پروژه
ـ اجرای فرآیندهای کنترل، تضمین و بهبود کیفیت
▪ کنترل کیفیت
ـ پایش نتایج خاص پروژه برای اطمینان از انطباق با نیازمندیها (استانداردهای مرتبط کیفیت) با استفاده از لیستهای کنترلی مناسب
ـ انجام بازرسیها، بازنگریها و بازدیدها برای اطمینان از اینکه موارد پذیرفته شده، رد شده و مشخص شده برای دوبارهکاری، به شکل مناسبی مستند شده باشند.
ـ استفاده از فنون کیفیت از جمله تحلیل پاراتو، نمودار علت و معلول، تحلیل روندها و نمونهبرداری آماری برای بازرسی
ـ انجام تنظیمهای فرآیند برای اطمینان از فعالیتهای بهبود کیفیت
ـ کامل کردن کلیه مستندات مرتبط با کیفیت
▪ خاتمه پروژه با توجه به کیفیت
مستند کردن درسهای فراگرفته شده از جمله علل انجام فعالیتهایی که منجر به تغییر کیفیت شدند، نوع تغییرات در برنامه زمانبندی، دلایل انتخاب اقدامات اصلاحی خاص، و طبقهبندی تغییرات در برنامه زمانبندی برای تحلیلهای آتی
۶) حوزه مدیریت منابع انسانی پروژه
▪ شناخت سازمان
کامل کردن تحلیل نیازهای ذینفعان پروژه به صورت راهنمایی برای فرآیند برنامهریزی پروژه
شناسایی ساختار سازمان (ماتریسی قوی یا ماتریسی ضعیف یا ...) برای شناخت اثرات آن بر پروژه
شناسایی فرآیندهای خاص تفویض مسئولیتهای سازمانی
▪ برنامهریزی منابع انسانی پروژه
ـ کامل کردن فرآیندهای کلی برنامهریزی سازمانی
ـ تکوین نمودار سازمانی پروژه
ـ تشریح اثرات واحدهای سازمانی، وجوه ارتباط فنی و وجود تخصصهای فنی متفاوت بر پروژه
ـ تحلیل شکست ساختار سازمانی (Organizational Breakdown Structure) برای ارزیابی اثر مسئولیتهای موارد خاص کاری بر پروژه
ـ تکوین برنامه مدیریت کارکنان پروژه
ـ تکوین رویهها و خطمشیهای تیم پروژه
▪ جذب تیم پروژه
ـ تعیین نیازمندیهای منابع انسانی پروژه بر اساس ورودیهای ذینفعان پروژه و رهنمودهای مقامات بالای پروژه، برای فراهم آوردن مبنایی جهت تعیین سطوح و شایستگیهای منابع انسانی پروژه
ـ استقرار سازمان، ساختار و جهتگیری پروژه برای همسوکردن شایستگیهای افراد و گروهها با وظایف در پروژه
ـ تخصیص منابع انسانی پروژه در درون پروژه یا درون سازمان با توجه به نظر مقامات بالای پروژه، برای دستیابی به شایستگیهای مورد نیاز در تمامی چرخه عمر پروژه
ـ اعلام مسئولیتها، اختیارات و معیارهای ارزیابی عملکرد فردی مشخص شده برای اطمینان از شفافیت درک از کار و فراهم آوردن مبنایی برای ارزیابیهای مستمر
▪ ارتقاء تیم پروژه
ـ استفاده از رویهها و خطمشیهای تیم پروژه
ـ انجام فعالیتهای تیمسازی
ـ استقرار یک تیم متمرکز (در صورت امکان)
ـ اجرای برنامههایی برای ارتقاء عملکرد تیم پروژه مشتمل بر فنون کاهش تنش/ تضاد
ـ تکوین برنامه قدردانی و پاداش
ـ قدردانی و پاداش با توجه به برنامه تکوین شده
▪ مدیریت تیم پروژه
ـ مدیریت تغییرات در برنامههای سازمانی
ـ پایش نتایج فعالیتهای تیمسازی
ـ پایش برنامههای ارتقاء عملکرد تیم پروژه
ـ پایش برنامههای قدردانی و پاداش
▪ خاتمه پروژه با توجه به منابع انسانی
ـ انجام فعالیتهای انتقال منابع به واحدهای سازمانی خود
ـ مستند کردن درسهای فراگرفته شده از جمله علل انجام فعالیتهایی که منجر به تغییر شدند، نوع تغییرات در برنامه زمانبندی، دلایل انتخاب اقدامات اصلاحی خاص، و طبقهبندی تغییرات در برنامه زمانبندی برای تحلیلهای آتی
۷) حوزه مدیریت ارتباطات پروژه
▪ برنامهریزی مقدماتی ارتباطات پروژه
ـ شناسایی خطمشیهای ارتباطات سازمان/ پروژه
▪ برنامهریزی ارتباطات پروژه
ـ تعیین اطلاعات تفصیلی مورد نیاز ذینفعان پروژه و سازمان
ـ استقرار سیستم ذخیرهسازی اطلاعات پروژه
ـ مستندسازی موارد پشتیبانی مرتبط با ذینفعان پروژه
ـ شناسایی نیازهای خارجی به اطلاعات
ـ تعیین الگوی اطلاعات مورد نیاز
ـ تکوین روشهای بازخور برای اطمینان از ارتباط دوطرفه
ـ شناسایی میزان بلاواسطه بودن نیاز
ـ تعیین فناوریها یا روشهای مورد استفاده برای انتقال اطلاعات
ـ شناسایی تجربه تیم پروژه برای انجام آموزشهای مرتبط با فناوری ارتباطات
ـ شناسایی روشهای مورد نیاز برای ارتباطات غیر معمول
ـ تکوین برنامه مدیریت ارتباطات پروژه
ـ استقرار فرآیند و چرخه گزارش وضعیت پروژه
ـ تعیین نیازمندیهای گزارش زمان صرف شده در پروژه
ـ انتخاب مکانیزم مناسب برای گزارش زمان صرف شده در پروژه
▪ توزیع اطلاعات
ـ پیادهسازی سیستم توزیع اطلاعات پروژه
ـ پیادهسازی سیستم بازیابی اطلاعات پروژه
ـ پاسخگویی به درخواستهای پیشبینی شده و پیشبینی نشده اطلاعات
ـ نگهداری سوابق پروژه
▪ اجرای سیستم گزارش زمان صرف شده در پروژه
ـ انجام نیازمندیها و فرآیندهای سیستم گزارش زمان صرف شده در پروژه
ـ لحاظ کردن دادههای گزارش زمان صرف شده در گزارشهای منظم پیشرفت پروژه
▪ گزارش عملکرد پروژه
ـ انجام بازنگریهای عملکرد پروژه
ـ تهیه و توزیع گزارشهای وضعیت، پیشرفت و برآورد مشتمل بر انحرافها، روندها، ارزش بهدست آمده و غیره به ذینفعان مربوطه
ـ تهیه درخواست تغییرات بر اساس گزارشهای عملکرد
ـ پایش انطباق برای اطمینان از در دسترس بودن اطلاعات به موقع و دقیق
▪ خاتمه اداری پروژه
ـ خاتمه پروژه در فاز نهایی آن با جمعآوری سوابق پروژه، مستندسازی میزانی که هر فاز پروژه به شکلی مناسب کامل شده و تصدیق نتایج پروژه برای آمادگی جهت پذیرش رسمی
ـ مستندسازی معیارهای عملکرد منتجه از بازنگری عملکرد، انحرافها، روندها و تحلیلهای ارزش بهدست آمده
ـ بازنگری مشخصات نهایی و تحلیل موفقیت و اثربخشی پروژه
ـ مستندسازی محدوده نهایی پروژه
ـ مستندسازی درسهای فراگرفته شده
ـ رسمیت بخشیدن به پذیرش و تأیید محصول پروژه توسط مدیر پشتیبان، کارفرما یا مشتری
ـ بازنگری ارزیابی نهایی عملکرد اعضای تیم پروژه
ـ بایگانی مستندات مربوط به پروژه
۸) حوزه مدیریت ریسک
▪ برنامهریزی مقدماتی ریسک
ـ شناخت و بازنگری خطمشیها و رویههای مدیریت ریسک سازمان
ـ شناخت حد تحمل ریسک ذینفعان
ـ شناخت اولیه ریسکهای پروژه
▪ تکوین برنامه مدیریت ریسک
ـ شناخت نقشها، مسئولیتها و سطوح اختیارات برای تصمیمگیری درخصوص مدیریت ریسک
ـ بازنگری و بسط ماتریس مقدماتی ارزیابی ریسک
ـ تکوین برنامه مدیریت ریسک
ـ تکوین فرآیند به روز نگهداشتن شناسایی ریسک و کمّی کردن ریسک
▪ شناسایی ریسک
ـ شناسایی رویدادهای بالقوه مخاطرهآمیز در پروژه
ـ شناسایی منابع رویدادهای مخاطرهآمیز احتمالی در داخل و خارج سازمان
ـ تکوین نمودارهای جریان برای تعیین علل و اثرات ریسک
ـ طبقهبندی رویدادهای بالقوه مخاطرهآمیز، محدوده پیآمدهای احتمالی آنها و تعاملهای پیشبینی شده ریسک طی فازهای مختلف پروژه
ـ شناسایی عارضهها یا محرکهای ریسک
▪ تحلیل کیفی ریسک
ـ مستندسازی وجود رویدادهای مخاطرهآمیز
ـ تأیید حد تحمل ریسک ذینفعان
ـ برآورد احتمال، عواقب و تواتر رویدادهای مخاطرهآمیز
ـ برآورد ارزشی رویدادهای مخاطرهآمیز و محدوده احتمالی آنها از نظر هزینههای پروژه
ـ تکوین ماتریس طبقهبندی احتمال/شدت اثر ریسک
ـ تهیه فهرست اولویتبندی شده ریسکها
ـ تعیین طبقهبندی کلی ریسک پروژه
▪ تحلیل کمّی ریسک
ـ مصاحبه با ذینفعان پروژه و متخصصین در جهت پشتیبانی از تحلیل کمّی ریسک
ـ تحلیل حساسیت در مورد رویدادهای مخاطرهآمیز احتمالی
ـ استفاده از شبیهسازی برای تحلیل رفتار/عملکرد سیستم پروژه
ـ تکوین تحلیل درخت تصمیمگیری برای نمایش تعاملهای کلیدی
ـ اعلام محدودیتهای کمّیکردن ریسک برای جلوگیری از سوءتعبیر در قابلیت اطمینان ریسک
ـ تهیه تحلیل احتمالات ریسک پروژه
▪ برنامهریزی پاسخگویی ریسک
ـ کار با ذینفعان پروژه برای تکوین پاسخ ریسک
ـ تعیین موجه بودن تأمین به عنوان ابزار کاهش ریسک
ـ تکوین طرحهای مقابله با وضعیت اضطراری، معیارهای اجرا و راهبردهای جایگزین
ـ تعیین نیازهای پوشش بیمهای
ـ تعیین پاسخهای تضمین کننده برای رویدادهای مخاطرهآمیز
ـ تعیین مسئولین مقابله با ریسک
ـ تعیین سایر فرآیندهایی که تحت تأثیر چرخههای برنامهریزی ریسک قرار میگیرند
ـ برآورد هزینه عدم انطباق برای ریسکهای شناسایی شده
ـ تعیین و مستند کردن مناسب بودن راهبردهای رویدادهای مخاطرهآمیز خاص
ـ تشریح تفاوت بالقوه رویدادهای مخاطرهآمیز بر حسب فاز پروژه
ـ تعیین مبالغ ذخیره مورد نیاز برای وضعیت اضطراری
ـ تکوین برنامه پاسخگویی ریسک
▪ اجرای برنامه پاسخگویی به ریسک
ـ اجرای برنامه پاسخگویی به ریسک مشتمل بر اقدامات پیشگیرانه بر حسب ضرورت
ـ به جریان انداختن و مدیریت کردن درخواست تغییر به عنوان پاسخی به رویدادهای مخاطرهآمیز
ـ مدیریت کردن تغییر برنامه پاسخگویی به ریسک در نتیجه شرایط پیشآمده
▪ پایش و کنترل ریسک
ـ ایجاد چرخه کاری برای رویدادهای مخاطرهآمیز برنامهریزی نشده
ـ اجرای چرخه کاری برای رویدادهای مخاطرهآمیز برنامهریزی نشده
ـ کمّی کردن ریسکهای واقعی (برای مقایسه با برنامه ریسک)
ـ تکمیل بهروزآوری رویدادهای مخاطرهآمیز به عنوان قسمتی از فرآیند کنترل پروژه
ـ تکمیل بهروزآوری برنامه پاسخگویی به ریسک، مشتمل بر تصحصیح احتمالات و ارزشهای ریسک
▪ خاتمه پروژه با توجه به مدیریت ریسک
ـ بازنگری خروجیهای پروژه برای تعیین اثربخشی فرآیندها و رویههای مدیریت ریسک
ـ شناسایی، مستندسازی و گزارش موارد مخاطرهآمیز، جهت توصیه بهبودها به مقامات بالای پروژه برای استفاده در پروژههای بعدی
سعید امامی
حسنعلی رسولی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت سازمان ملل رئیسی مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور دولت سیزدهم شورای نگهبان احمد وحیدی قوه قضائیه سید ابراهیم رئیسی مجلس دوازدهم
سیل مشهد هواشناسی پلیس تهران سازمان هواشناسی بارش باران قوه قضاییه شهرداری تهران قتل آموزش و پرورش فضای مجازی
خودرو چین ایران خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا مالیات بازار خودرو مسکن بانک مرکزی دلار سایپا
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون سریال سینمای ایران موسیقی سینما همایون شجریان فردوسی شاهنامه
سرعت اینترنت دانشگاه تهران
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین روسیه آمریکا جنگ غزه حماس ترکیه اوکراین نوار غزه طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس استقلال تراکتور سپاهان جام حذفی لیگ برتر بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس رئال مادرید
هوش مصنوعی آیفون اپل گوگل عیسی زارع پور سامسونگ تبلیغات دوربین تلفن همراه موبایل
بارداری چای دیابت کاهش وزن زوال عقل سرماخوردگی دندان عقل