پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

اشك های شوماخر در مونسا


اشك های شوماخر در مونسا

میشائیل شوماخر در سوم ژانویه ۱۹۶۹ در هورت هلمولهایم آلمان منطقه ای نزدیك كلن متولد شد او به عنوان موفق ترین و پر درآمدترین ورزشكار دنیا و پرافتخارترین راننده در مسابقات اتومبیلرانی فرمول یك جهان محسوب می شود ركوردهای بیشترین قهرمانی و بیشترین امتیاز او دست نیافتنی است

میشائیل شوماخر در سوم ژانویه ۱۹۶۹ در هورت هلمولهایم آلمان (منطقه ای نزدیك كلن) متولد شد. او به عنوان موفق ترین و پر درآمدترین ورزشكار دنیا و پرافتخارترین راننده در مسابقات اتومبیلرانی فرمول یك جهان محسوب می شود. ركوردهای بیشترین قهرمانی و بیشترین امتیاز او دست نیافتنی است. شوماخر در فاصله سالهای ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۷ مقام های متعددی در رقابت های كارتینگ آلمان و اروپا به دست آورد و مقام قهرمانی كونیك را نیز از آن خود كرد. قهرمان اتومبیلرانی جهان در سال ۱۹۸۸ در مسابقات فورد شركت كرد و مقام قهرمانی سال های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۰ این مسابقات را به خود اختصاص داد. او پس از طی كردن مراحل رشد در این مسابقات به تیم مرسدس پیوست و در مسابقات قهرمانی جهان در مكزیك و اتوپلیس قهرمان شد. شوماخر در سال ۱۹۹۱ بالاخره به آرزویش رسید و در بالاترین سطح رقابت های قهرمانی جهان حضور یافت و با تیم جردن پا به رقابت ها گذاشت. او در نخستین فصل حضورش با كسب چهار امتیاز در جایگاه سیزدهم قرار گرفت.

شوماخر در دومین فصل حضور تنها یكبار در رقابت ها به مقام نخست دست یافت و در پایان با كسب پنجاه و سه امتیاز در كمال شگفتی همگان در حالی كه تنها بیست و سه سال سن داشت و دومین فصل حضورش در فرمول یك را می گذراند به رده سوم رقابت ها دست یافت. او در سال ۱۹۹۴ نخستین قهرمانی اش در فرمول یك را با تیم بنتون جشن گرفت.

هر لحظه برای من خاطره است. تمام دقایق حضور در پیست برایم به یادماندنی است و آن را فراموش نمی كنم. این جملات میشائیل شوماخر، قهرمان جهان در مسابقات اتومبیلرانی فرمول یك است كه پس از خداحافظی از دنیای اتومبیلرانی در یك كنفرانس مطبوعاتی ایراد كرده است.

شوماخر در گفت وگو با سایت فرمول یك، در خصوص تصمیمش برای خداحافظی توضیح می دهد.

● آقای شوماخر اولین كلامتان پس از اتخاذ تصمیم برای خداحافظی چیست؟

- می خواهم از همه كسانی كه باعث شدند من به این مرحله برسم تشكر كنم. كسانی كه مرا از مرحله خیلی پایین به بالاترین سطح یعنی فرمول یك رساندند. كسانی كه از من حمایت كردند و این امكان را برایم فراهم كردند تا به اینجا برسم. یك تشكر ویژه از پدر و مادرم، همسرم و فرزندانم كه همواره مرا مورد حمایت خود قرار دادند.

احساس می كردم برای آینده و حضور در مسابقات آتی انرژی و قدرتی كه بتواند مرا به جایگاه های بالا برساند ، ندارم.

●هنگام خداحافظی چه احساسی داشتید؟ آیا این تصمیم را از روی احساس گرفتید؟

- از رادیو شنیدم كه برخی معتقدند شاید تصمیم من از روی احساس بوده است. اما من این كار را از روی احساس انجام ندادم.

● چه زمانی برای شما مشخص شد كه امسال آخرین سال حضورتان در فرمول یك است؟

- در حقیقت این تصمیم را پس از مسابقات ایندیانا پلیس گرفتم.

● آیا تیم فراری شما را برای گرفتن این تصمیم تحت فشار گذاشت؟

- نه چنین چیزی درست نیست. من زمان و امكانات در اختیار داشتم و این تصمیمی بود كه خودم، و نه تحت فشار گرفتم. من همواره آزادی تفكر و تصمیم گیری داشته ام و با تیم فراری و مدیران آن نیز همیشه در فضای صمیمی و دوستانه قرار داشته ایم.

● نقش همسرتان كورینا در اتخاذ این تصمیم چه بود؟

- همسرم نه تنها در این تصمیم گیری به من كمك كرد بلكه او در تمام لحظه های سختی در كنار من و كمك كارم بود. شخصیت كورینا به گونه ای است كه همواره مرا مورد حمایت خود قرار داده است. در این تصمیم نیز او خیلی به من كمك كرد. البته این تصمیم كار خیلی سختی بود.

● آیا موفقیت هایی را كه تاكنون كسب كرده اید در مجموعه ای گردآوری كرده اید؟

- نه. در واقع این قدر گرفتاری داشته ام كه وقت نكرده ام چنین كاری را انجام دهم. مطمئناً در اولین فرصت چنین كاری را در صورتی كه در آرامش كامل قرار گیرم انجام خواهم داد. شاید این زمان را پیدا كنم كه به این كار فكر كنم و آن را انجام دهم اما حالا نه.

● كدام رقیب بیشتر در ذهن شما جای گرفته است؟

- وقتی به رقبایم فكر می كنم همواره رقابتم با میكاهكنین در خاطرم می آید كه البته در آن زمان در سطح بالایی قرار داشت اما بدون هیچ جهش و پیشرفتی.

●بسیاری از كودكانی كه در ۱۰ سال گذشته طرفدار شما در مسابقات فرمول یك بوده اند و همواره مسابقات شما را نظاره می كرده اند اكنون اتومبیلران یا موتور سوار هستند و در این مسابقات حضور دارند. فكر نمی كنید كه شما باعث بیداری این نسل شده اید؟

- البته. این درست است و من به خاطر این كار خیلی خوشحالم و احساس رضایت می كنم كه توانستم از موتورسواری پیش روم و به فرمول یك و حضور در فراری برسم.

● فكر می كنید چه كسی در آلمان بتواند پا جای پای شما بگذارد؟

- فكر می كنم راننده های خیلی خوبی در آلمان داریم، مثل نیك هیدفلد همچنین سباستین و تل حدس می زنم كه آلمان باز هم بتواند در فرمول یك حرفی برای گفتن داشته باشد.

● فرمول یك بدون میشائیل شوماخر برای خیلی از طرفداران آن غیرقابل تصور است. نظر شما در این باره چیست؟

- فرمول یك قبل از من وجود داشته و بعد از من نیز وجود خواهد داشت.شاید هواداران و طرفداران من ناراحت باشند، اما از سوی دیگر معتقدم فراری تصمیمات خوبی برای آینده گرفته است.

● چگونه می خواهید علاقه به اتومبیلرانی را كنار بگذارید و از آن دور باشید؟

- باید ببینم آینده چگونه است. همواره گفته ام پس از خداحافظی ام زمان طولانی برای تصمیم گیری های آتی ام نیاز دارم. اما در هر حال، خودم را جزئی از خانواده فراری می دانم و در آن می مانم.

● چگونه می خواهید در خانواده فراری باقی بمانید؟

- نمی دانم. باید فعلاً فقط روی سه راننده دیگر این تیم تمركز بگیریم تا ببینیم پس از آن چه می شود. فعلاً وقت برای تصمیم گیری دارم.

● فكر می كنید فراری پس از شما هم بتواند قهرمانی را كسب كند؟

- قهرمانی قبل از من برای فراری بوده پس از من نیز خواهد بود.

واكنش ها به تصمیم شوماخر

برای خداحافظی از فرمول یك

●روس براون (مدیر فنی تیم فراری): زمان زیادی نیاز داریم تا بتوانیم قبول كنیم كه یك قهرمان را از دست داده ایم. البته خوشحالم شوماخر زمانی این تصمیم را گرفت كه در بهترین وضعیت قرار داشت.

● ژان شود (مدیر تیم فراری): از این كار ناراحت شدم. شوماخر مردی بزرگ و راننده ای منحصر به فرد است. میشائیل در خانواده فراری باقی خواهد ماند.

●فلاویو بریاتوره (مدیر تیم رنو): او راننده ای مثال زدنی در فرمول یك بود و خواهد ماند.

●ماریو تیسن (مدیر موتورسواری تیم بی.ام.و): یك پایان دراماتیك و موفق برای شوماخر. فكر می كنم او با قاطعیت این تصمیم را گرفته است.

● نوربرت هاگ (مدیر موتورسواری تیم مرسدس):از این كار ناراحت شدم. مدت ها بود كه شایعه شده بود قرار است شوماخر از فرمول یك خداحافظی كند، اما شنیدنش سخت بود.

●ویلی وبر (مدیر برنامه های شوماخر): این تصمیمی است كه شوماخر به سادگی نگرفت و مدت ها به آن فكر كرده است. او در زندگی اش همواره تصمیم های درستی گرفته است و این تصمیم هم یكی از آنهاست.

● فرناندو آلونسو (مدافع عنوان قهرمانی فرمول یك و راننده تیم رنو): باعث تأسف است كه یك قهرمان پیست را ترك كند، اما بالاخره این تصمیمی است كه باید گرفته شود.

●نیك هیدفلد (راننده تیم مرسدس): فكركردن به اینكه یك قهرمان پرونده موفقیت هایش را ببندد، سخت است.

●فلیپ ماسا (هم تیمی شوماخر در تیم فراری): این تصمیم برای من خوب است. دو سال دیگر در فراری می مانم. اما از سوی دیگر برایم سخت است كه شوماخر از فرمول یك كنار رفت. او راننده كاملی است كه تاكنون مثل او را ندیده ام.

● فرانتس بكن باوئر (رئیس فدراسیون فوتبال آلمان): تاسف آور است كه بزرگان ورزش را از دست دهیم. نه برای ورزش آلمان بلكه برای كل مسابقات اتومبیلرانی. شوماخر موفق ترین راننده همه دوره هاست.

●یوآخیم لو (مربی فوتبال):میشائیل شوماخر راننده موفق ۱۰سال گذشته بود. خداحافظی اش فقدان بزرگی در فرمول یك است.

●توماس باخ (رئیس كمیته المپیك آلمان):یك بازیكن موفق، پرونده موفقیت هایش را بسته است. شوماخر به عنوان الگویی در ورزش و در فرمول یك باقی خواهد ماند.

●●دوران ورزشی شوماخر

سال ۱۹۹۱ : ۲۵ آگوست: شوماخر به همراه تیم جوردن فورد برای اولین بار در فرمول یك حضور یافت و پس از آن به تیم بنتون رفت.

سال ۱۹۹۲ : ۳۰ آگوست: برای اولین بار برنده جایزه بزرگ شد.

سال ۱۹۹۴ : اول می: پایان هفته سیاه در ایمولا. آیرتون سنا پس از برخورد با دیوار بتونی درگذشت.

۲۸ آگوست: قهرمان جایزه بزرگ بلژیك.

سال ۱۹۹۵ : ۱۶ ژوئیه: كسب مقام دومی در مسابقات مونسا.

سال ۱۹۹۶: ۲ ژوئن: شوماخر به همراه تیم فراری اولین قهرمانی اش را در بارسلونا جشن گرفت.

سال ۱۹۹۷ : ۲۶ اكتبر: در مسابقه فینال مغلوب ژاك ویلنو از تیم رنو- ویلیامز شد.

سال ۱۹۹۸ :۳۰ آگوست: دررقابت با میكاهكنین و دیوید كولت هارد عنوانی كسب نكرد.

سال ۱۹۹۹: ۱۷ اكتبر: در مسابقات مالزی مقام دومی را كسب كرد.

سال ۲۰۰۰: ۱۰ سپتامبر: اشك های شومی در موسنا، شوماخر توانست چهل و یكمین پیروزی خود را در مسابقات جایزه بزرگ كسب كند و در لیست برترین ها جای آیرتون سنا را به خود اختصاص دهد.

۸ اكتبر: شوماخر سومین عنوان قهرمانی جهان را كسب كرد. این عنوان برای فراری فقط در سال ۱۹۷۹ به دست آمده بود.

سال ۲۰۰۱ :۱۰ ژوئن: موفقیت خانوادگی شوماخر در مسابقه مونترال پس از برادرش رالف در مكان دوم قرار گرفت.

۱۹ آگوست: شوماخر چهارمین عنوان قهرمانی جهان را در مسابقات مجارستان به خود اختصاص داد.

۱۶ سپتامبر: در مسابقات نیویورك فقط عنوان چهارمی را به خود اختصاص داد و در این باره هیچ گفت وگویی با رسانه ها انجام نداد.

سال ۲۰۰۲: ۲۱ ژوئیه: پنجمین عنوان قهرمانی جهان را كسب كرد.

سال ۲۰۰۳: ۲۰ آوریل: قهرمانی غم انگیز. شوماخر در این روز در حالی پیروز مسابقات ایمولا و ششمین عنوان قهرمانی جهان شد كه یك ساعت پس از آن مادرش را از دست داد.

سال ۲۰۰۴: ۲۰ ژوئن: شوك برای شوماخر. برادرش رالف در مسابقات ایندیا ناپلیس ناكام ماند.

۲۹ آگوست: با دو پله صعود در لیست برترین ها با كسب ۱۴۸ امتیاز هفتمین عنوان قهرمانی جهان را جشن گرفت.

سال ۲۰۰۵: ۱۹ ژوئن: شوماخر تنها توانست مقام سومی را به خود اختصاص دهد.

سال ۲۰۰۶: ۲۲ آوریل: شوماخر توانست ركورد خود را همچنان محفوظ نگه دارد.

۱۰ سپتامبر: در مسابقات مونسا، شوماخر كناره گیری اش از اتومبیلرانی را اعلام كرد.

فاطمه ابوطالبی