یکشنبه, ۲۷ خرداد, ۱۴۰۳ / 16 June, 2024
مجله ویستا

تزلزل در ریشه‌های اعتقادی جوانان


تزلزل در ریشه‌های اعتقادی جوانان

نخستین گام دشمن در جنگ نرم، تزلزل در ریشه‌های اعتقادی جوانان و تضعیف این باورها است.هنگامی که باورهای اعتقادی ضعیف شد، طبیعتاً جریان‌های انحرافی جایگاه خود را در بین جوانان …

نخستین گام دشمن در جنگ نرم، تزلزل در ریشه‌های اعتقادی جوانان و تضعیف این باورها است.هنگامی که باورهای اعتقادی ضعیف شد، طبیعتاً جریان‌های انحرافی جایگاه خود را در بین جوانان پیدا می‌کند.جنگ نرم و اقدامات دشمن در این زمینه بیشتر در بینش‌ها، منش‌ها و کنش‌ها فعال است؛ در حال حاضر نمادها و جلوه‌های جنگ نرم در عرصه‌های مختلفی مثل شیطان‌پرستی، عرفان‌های کاذب، تصوّف فرقه‌ای، بهائیت، فراماسونری، ناسیونالیسم، فمنیسم و گروه‌های دیگر ظاهر شده و خود را نشان می‌دهد.مخاطبان تمام این جریان‌هایی که به عنوان جنگ نرم علیه فرهنگ اصیل اسلامی فعالیت می‌کنند، جوانان هستند؛ در واقع دشمنان درصددند که جوان را از فرهنگ اسلامی جدا کنند و به سمت عرفان‌های کاذب و دیگر نحله‌های فکری انحرافی سوق دهند.جوانان بازیگران اصلی صحنه جنگ نرم اند.این جوانان هستند که می‌توانند فکر و فرهنگ ابتذالی ناشی از جنگ نرم را پذیرفته، سرباز و افسر جبهه مخالف شوند یا بالعکس با آگاهی و بصیرت، این جریان‌های انحرافی را بشناسند، در برابر آنها بایستند و در واقع سرباز و افسر سپس فرمانده جبهه خودی در برابر مهاجمان جنگ نرم شوند.نخستین وظیفه نسل جوان کسب شناخت از جریان‌های انحرافی و مخالف است همچنین باید نحوه مقابله با این جریانات را بشناسند و با آگاهی از فرهنگ اصیل اسلامی با این جریانات مقابله کنند بنابراین شناخت فرهنگ اصیل اسلامی و شناخت دشمن و نحوه مقابله با آنان ضرورت دارد.

آسیب‌های ناشی از جریانات انحرافی متوجه مبانی اعتقادی جوانان است.برخی از این جریان‌های منحرف، اعتقاد به خدا و توحید را از انسان می‌گیرند اکنون تفکر و شعار اومانیستی شعاری است که در برابر خدامحوری از سوی برخی از این جریانات مطرح است، گاهی نیز نسبت به اعتقادات دیگر اسلام مانند نبوت، امامت، معاد یا ولایت فقیه شبهه وارد می‌کنند.کم‌کم با وارد شدن اشکالات به مبانی دینی، جوانان به سمت جریان‌های انحرافی سوق پیدا می‌کنند در واقع ، نخستین گام دشمن در جنگ نرم تزلزل در ریشه‌های اعتقادی جوانان و تضعیف این باورها است هنگامی که باورهای اعتقادی ضعیف شد طبیعتاً جریانات انحرافی جایگاه خود را در بین جوانان پیدا می‌کنند.گاهی هم اقدامات دشمن کنش‌ها و رفتارها را تغییر می‌دهد؛ هر کدام از این فرقه‌ها نمادهای مخصوص به خودشان را دارند و جوانان نیز که علاقه‌مند به استفاده از نمادهای جدید هستند از این طریق ناخواسته جذب دشمن می‌شدند، گاهی نیز دشمن سعی می‌کند شعایری مانند نماز و روزه را به صورت غیرمستقیم از جوانان بگیرد.چنانچه دشمن بتواند شب قدر و اعتکاف را از جوانان بگیرد کم‌کم زمینه‌ای ایجاد می‌شود که جوان به سمت عناصری دیگر مانند موسیقی‌های مبتذل برود اکنون یکی از مهمترین ابزار فرقه‌های گمراه، موسیقی‌های مبتذل راک، متال و امثال اینهاست و از این طریق سعی می‌کنند جوانان را به سمت خود گرایش دهند و به این ترتیب ایمان و اعتقاد آنان را بربایند. نقش صدا و سیما در مقابله با عرفان‌های کاذب بسیار مؤثر است.

با ساخت فیلم‌هایی به طور غیرمستقیم می‌توان به نقد فرقه‌ها و عرفان‌های کاذب و جریان‌های انحرافی پرداخت؛ اکنون اسلحه دشمن در جنگ نرم برای ایجاد بحران هویت در نسل جوان فیلم‌های سینمایی برنامه‌های ماهواره‌ای و سایت‌های اینترنتی است، البته رمان و آثار ادبی هم در ترویج ابتذال و لمپنیسم فرهنگی بسیار مؤثر هستند.فیلم، کتاب، ماهواره، و اینترنت همه ابزار دست دشمن در جنگ نرم هستند و ما چاره‌ای جز مقابله با دشمن از طریق استفاده از همین ابزار نداریم؛ باید در مقابل سایت‌های اینترنتی سایت‌های متعدد راه‌اندازی کنیم و در برابر شبکه‌های ماهواره‌ای شبکه‌های متعدد راه‌‌اندازی کنیم.علاوه بر فعالیت برای جوانان در داخل باید افق دید را به کشورهای دیگر وسعت دهیم، در حال حاضر در شبه‌قاره هند، بیش از ۵۰۰ میلیون نفر اردو زبان زندگی می‌کنند که علاقه‌مند به شنیدن پیام انقلاب هستند، ما با راه‌اندازی شبکه‌های اردو زبان می‌توانیم در اتحاد جهان اسلام مؤثر باشیم.صدا و سیما تاکنون در توسعه شبکه‌های ماهواره‌ای موفق بوده و نقش مؤثری در توسعه فکر و فرهنگ اسلامی داشته است، در حوزه رمان و فیلم نیز باید فعالانه عمل کنیم و علاوه بر نقد رمان و فیلم‌های دشمن در راستای جنگ نرم، به تولید آثار قوی و تأثیرگذار برای مقابله با جنگ نرم بپردازیم.

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه

استاد حوزه و دانشگاه