جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

نسل جدید لانچیا


نسل جدید لانچیا

این موتور ۴/۱ لیتری در دو گونه در دسترس است. گونه اسپرتی تر می تواند در دور موتور ۵۵۰۰ ; ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید کند در حالی که موتور دیگر ۱۲۰ اسب بخار قدرت را در دور موتور ۵۰۰۰ تولید …

این موتور ۴/۱ لیتری در دو گونه در دسترس است. گونه اسپرتی تر می تواند در دور موتور ۵۵۰۰ ; ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید کند در حالی که موتور دیگر ۱۲۰ اسب بخار قدرت را در دور موتور ۵۰۰۰ تولید می نماید. حداکثر گشتاور هر دو موتور ۲۰۶ نیوتون متر می باشد که در موتور اول در دور موتور ۲۲۵۰ و در موتور دوم در دور موتور ۱۷۵۰ به دست می آید. این موتور بسیار قابل اطمینان است چرا که گونه پروتوتایپ این خودرو ۱۰۰هزار کیلومتر آزمایش را پشت سر گذاشته است. همچنین هزار ساعت زمان در بخش آزمایش های استاتیکی و دینامیکی صرف شده تا تمامی عیب های احتمالی شناسایی و برطرف گردد. بازدید دوره ای این موتور در کیلومتر ۳۰ هزار صورت می گیرد بدون آن که زمان چندانی برای آن صرف گردد. مرکز کنترل کامپیوتری موتور تمامی رویدادها را بر اساس الگوریتم ریاضی در اختیار خود دارد. این سیستم بدون هیچ گونه تماس مکانیکی اعمال موتور را زیر نظر می گیرد و به همین علت واکنش پدال گاز به فرامین راننده بسیار سریع است. یکی دیگر از اعضای خانواده موتورهای دلتا موتور ۸/۱ لیتری توین توربوجت است. برای افزایش بازدهی موتور سیستم تزریق سوخت مستقیم ; توربوشارژر و سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها (هم برای سوپاپ ورودی و هم برای سوپاپ خروجی) در نظر گرفته شده است.

تزریق مستقیم سوخت در عین افزایش قدرت موتور باعث کاهش مصرف سوخت نیز می گردد. استفاده از توربوشارژر نیز باعث افزایش گشتاور موتور می شود. سیستم متغیر زمان بندی سوپاپ ها نیز باعث کاهش مواد آلاینده و در نتیجه پاس کردن استاندارد یورو ۵ می گردد. ترکیب این موتور با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک رانندگی روان و لذت بخشی را فراهم می کند که ویژگی اسپرت بودن و راحتی را به طور یک جا داراست.لانچیا دلتا قابلیت عرضه با موتور ۶/۱ لیتری مولتی جت را نیز داراست. این موتور ۱۶ سوپاپه توسط FPT طراحی و ساخته شده و عضو خانواده ای است که اعضای دیگر آن موتورهای ۳/،۱ ۹/۱ و ۴/۲ لیتری دیزل هستند. موتور ۶/۱ لیتری مولتی جت از آلودگی بسیار پایینی برخوردار است و می تواند استاندارد یورو ۵ را پوشش دهد. این موتوردر مقایسه با موتور ۹/۱ لیتری مولتی جت که آن نیز ۱۲۰ اسب بخار نیرو تولید می کند ۲۵ درصد گشتاور بیشتری تولید می نماید (۳۰۰ نیوتون متر در دور موتور ۱۵۰۰) و میزان مصرف سوخت آن نیز ۸ درصد کمتر است. بازدهی بالای این موتور سبب می شود که علاوه بر تولید قدرت و گشتاور مناسب از مصرف سوخت پایینی نیز برخوردار باشد و نسبت به انواع بزرگتر کم هزینه تر گردد. به دست آمدن گشتاور در دورهای پایین سبب شده تا شتاب و سرعت این خودرو به یکی از بهترین ها در این کلاس تبدیل شود که لانچیا دلتا با این موتور برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر از حالت سکون به ۷/۱۰ ثانیه زمان نیاز دارد. حداکثر سرعت آن نیز برابر ۱۹۴ کیلومتر در ساعت می باشد. نصب فیلترهای مخصوص کاهنده ذرات معلق ; و سیستم EGR (سیستم بازگرداننده ی گازهای نسوخته به محفظه احتراق) که با توجه به دمای موتور و جریان گاز درون سیلندر عمل می کند ; از مصرف سوخت و گازهای آلاینده کاسته است. لانچیا دلتا با این موتور اولین سرویس خود را در کیلومتر ۳۵۰۰۰ تجربه می کند که ۲۵درصد از هزینه ها می کاهد.