سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
پژو سیتروئن در یک نگاه
شرکت خودروسازی پژو سیتروئن که جزو معدود ادغامهای ملی در صنعت خودرو جهان به شمار میرود سعی میکند سودده بماند، اما گویی جهانیسازی با ملیگرایی تعارض دارد و حال این جهانیسازی بنیان پژو سیتروئن را سست کرده است .
این در حالی است که گروه خودروسازی پژو سیتروئن برای دومین بار در سه ماه اخیر برآورد خود از میزان سود این شرکت در سال ۲۰۰۵ را کاهش داد. کارشناسان دلیل این امر را کاهش میزان فروش محصولات این شرکت در اروپا در سه ماه پایانی سال ۲۰۰۵ و رویکرد سرد خریداران اروپایی خودرو نسبت به خرید محصولات این شرکت دانستهاند.
پژو سیتروئن پیش از این نیز در ماه اکتبر برآورد خود از میزان سود شرکت را به حدود چهار درصد کاهش داده بود که این میزان در تازهترین برآوردهای متخصصان اقتصادی به ۷/۳ درصد رسیده است.
گروه خودروسازی پژو سیتروئن در گزارشی اعلام کرد که عرضه مدلهای جدید این گروه در سال جاری باعث افزایش میزان فروش خودروها در اروپای غربی در سال ۲۰۰۶ خواهد شد و در همین حال انتظار میرود که میزان رشد فروش در سایر نقاط جهان مانند دو سال گذشته در سطح قابل قبولی قرار داشته باشد.
میزان فروش خودروهای پژو سیتروئن در اروپای غربی در حدود ۷/۲ درصد کاهش داشته است؛ از سوی دیگر کاهش فروش محصولات پژو در حالی صورت میگیرد که گروه خودروسازی رنو ـ از بزرگترین رقیبان پژو ـ از افزایش۷/۱ درصدی میزان فروش محصولاتش در سال ۲۰۰۵ خبر داده است.
پژو سیتروئن اعلام کرده است که در سه ماهه پایانی سال ۲۰۰۵ میزان فروش در اروپا بیش از حد انتظار کاهش یافته و بازار شرایط رقابتی پیچیدهتری یافته است.
گروه خودروسازی پژو سیتروئن برای بهبود وضعیت خود در بازارهای جهانی، مدلهای پژو ۴۰۷ سالن، خودرو کوچکتر ۱۰۰۷ با در الکتریک، خودرو شهری سیتروئن C۱ و ۴۰۷ کوپه و لیموزین C۶ را در سال ۲۰۰۵ به بازار عرضه کرد. با این حال این شرکت قصد دارد تولیداتش را در کارخانههای شهر رن، سوشو و مول هاوس کاهش دهد.
کارشناسان صنعت خودرو، عرضه مدل پژو ۲۰۷ به بازار را از جمله عوامل تاثیرگذار در سرنوشت این گروه خودروسازی در بازارهای جهانی ارزیابی کردهاند.
شرکت پژو در کنفرانسی خبری اعلام کرده است که انتظار میرود میزان فروش مدل ۲۰۷ در سال ۲۰۰۷ از مرز ۵۰۰ هزار دستگاه بگذرد و میزان فروش خودرو این شرکت در سال جاری از دو میلیون دستگاه فراتر رود.
گروه خودروسازی پژو سیتروئن همچنین موافقتنامهای برای تولید خودرو با شرکت ایران خودرو ایران دارد و همچنین کارخانه این شرکت در اسلواکی از سال جاری آغاز به کار خواهد کرد.
● شیر پژو و خواهر فرانسویش
خودروسازی PSA پژو سیتروئن هفتمین خودروساز بزرگ دنیا به شمار میرود و در بیش از ١٤٠ کشور دنیا کارخانههای مختلف محصولات این گروه را تولید میکنند. PSA که نشان شیر خشمگین پژو - زیباترین آرم یکی از اولین شرکتهای خودروسازی جهان - را در خود جای داده است، پس از به راه افتادن موج ادغام خودروسازان با تشکیل همکاری پژو و سیتروئن شکل گرفت. پژو و خواهر آن سیتروئن هم اکنون سعی میکنند روحیه ملیگرایی خود را در گروه PSA حفظ کنند.
شرکت پژو - سیتروئن یکی از خودروسازان بزرگ اروپایی است، به طوریکه در سال ٢٠٠٤، سهم این شرکت از بازار اروپا ۶/۱۴ درصد بوده است و فروش سال ٢٠٠٤ این شرکت در بازارهای جهانی سه میلیون و ٣٧٥ هزار دستگاه بود. گفتنی است، فروش خالص این شرکت در سال ٢٠٠٤ به بیش از پنج میلیارد و ٦٧٩ میلیون یورو رسید.
PSA پژو سیتروئن شرکتی با فعالیتهای بازرگانی، مالی، صنعتی و تکنولوژیکی است و قدرتش را از دو نشان خود به نامهای پژو و سیتروئن و همچنین ٢٠٧ هزار نیروی کار متخصص خود در سراسر جهان و نیز سهامداران پایدار خود کسب کرده است. این شرکت از دو نشان قوی و کاملا مجزا تشکیل شده است که هر کدام هویت و سیاست تجاری خود را در پیش گرفتهاند. هدف گروه PSA پژو سیتروئن عرضه خودروهای متفاوت به بازار است که بتواند انتظارات مشتریان را برآورده کند.
این در حالی است که پژو و سیتروئن نه تنها در بازار رقیب یکدیگر هستند، بلکه در میادین ورزشی نیز با یکدیگر به رقابت میپردازند، به طوری که در مسابقات قهرمانی رالی، سیتروئن طی سالهای ٢٠٠٣ و ٢٠٠٤ و پژو طی سالهای ٢٠٠٠، ٢٠٠١ و ٢٠٠٢ به مقام قهرمانی دست یافتند.
PSA پژو سیتروئن با دو نشان پژو و سیتروئن در بیش از ١٤٠ کشور جهان حضور دارد و با مجموع ٧٨ درصد فروش در خارج از فرانسه در سال ٢٠٠٤ این شرکت به توسعه بینالمللی خود ادامه میدهد.
در سال ٢٠٠٤ سهم PSA پژو سیتروئن از بازار اروپا۶/۱۴ درصد بود که به دلیل موفقیت دو مدل از محصولات پژو و سیتروئن در بازارهای بین المللی بوده است.اما همین تاکید بر بازار اروپا کار دست این خودروساز داد و کاهش تقاضای خودرو طی سال ۲۰۰۵ در اروپا این شرکت فرانسوی که بیشترین فروش آن نیز در اروپا در کشور فرانسه است را با بحران مواجه کرده است این در حالی است که پژو سیتروئن همچنین در بازارهای ١٢ کشور اروپای غربی بیش از ١٠ درصد سهم دارد.
نقطه ضعف پژو نیز همین بازار اروپای غربی است چون پژو در خارج از بازار اروپا هیچ حرفی برای گفتن ندارد آمارنیز نشان می دهد در سال ٢٠٠٤ تنها ٢٨ درصد مجموع فروش شرکت PSA پژو - سیتروئن در خارج از اروپای غربی بوده است و این دقیقا نقطه ضعف یک خودروسازملی گرا مانند پژو است که به سختی با خارجیان کار میکنند .
در چین نیز پس از دو برابر شدن فروش محصولات این شرکت طی سالهای ٢٠٠١ و ٢٠٠٣، PSA پژو - سیتروئن در سال ٢٠٠٤ از کاهش ١٣ درصدی فروش خود خبر داد.
بازارهای خارج از منطقه اروپای این خودروساز نیز شامل آمریکای جنوبی و ایران می شود که در ایران تولیدات این خودروساز به دلیل قرار داشتن در جو گلخانه ای با تقاضا مواجه بوده است اما در آمریکای جنوبی، پژو - سیتروئن با توجه به سابقه بهبود بازار خودرو در این منطقه، افزایش ٣١ درصدی فروش خود را تجربه کرده است و سهم خود در بازار خودروی برزیل و آرژانتین را به ترتیب۳/۴ و ۲/۱۲ درصد اعلام کرده است.
این گروه با استفاده از تکنولوژیهای مفید که به میزان زیادی در دسترس است، سعی میکند گازهای گلخانهای را کنترل کند. هدف این گروه کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش پخش CO۲ در خودروهای تولیدی این گروه است.
● تکنولوژی و کنار زدن روح فرانسوی
به نظر می رسد فشار تکنولوژیهای نوین تا حدودی سبب عقبگرد عقیده ملیگرایی در این شرکت شده است به گونهای که پژو در زمینه تکنولوژی با شرکتهای آلمانی، ژاپنی و آمریکایی وارد کار مشترک شده است.
پژو سیتروئن در حال توسعه موتورهای دیزلی و بنزینی براساس تکنولوژی جدید است که مصرف سوخت کمی دارند. این گروه با ساخت۴ موتورهای HDI که دی اکسید کربن و دیگر آلایندهها را کاهش میدهد، در حال تثبیت موقعیت خود به عنوان رهبر تکنولوژی دیزلی در جهان است. موتورهای HDI که از سال ١٩٩٨ تا کنون بیش از شش میلیون واحد از آنها تولید شده، ترکیبی از پاکیزگی محیط زیست و رانندگی راحت است.
تا شروع سال ٢٠٠۶ بیش از یک میلیون خودروی پژو و سیتروئن به این سیستم مجهز شده بود. در سال ٢٠٠٤ گروه PSA پژو سیتروئن اولین خودروی مجهز به سیستم توقف و شروع را به بازار عرضه کرد.
در این سیستم زمانی که خودرو بی حرکت است (پشت چراغ قرمز و یا در ترافیک) موتور متوقف میشود و هر زمان که راننده بخواهد موتور به طور اتوماتیک شروع به فعالیت میکند. با استفاده از این سیستم در ترافیکهای سنگین و متراکم در مجموع ١٥ درصد در سوخت صرفهجویی میشود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست