سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
صنایع اتومبیل سازی چین به پا می خیزد
در چین چیزیکه ترافیک آن را شاید از بسیاری شهرهای دنیا متمایز میسازد این است که در کنار دو اتومبیل بسیار ارزانقیمت چین به نامهای تیانجین Xiali که یک خودروی هاچبک است و همینطور اتومبیل سانتا، که ساخت چین و شهر شانگهای بوده، دو اتومبیل گرانقیمت و بسیار باارزش مرسدس S۶۰۰ و بامو ۷۶۰Li در حال حرکت هستند. امروزه دیگر تصویری از شهر پکن که انبوهی از دوچرخه در آن در حال حرکت هستند تقریباً از ذهن همه مردم پاک شده و انگار این موضوع مربوط به سالهای بسیار دور است. حالا دیگر بسیاری از بانوان چینی بهخصوص آنهائیکه به سنین میانسالی رسیدهاند رانندگی میکنند و این در حالی است که فقط یک نسل قبل از امروز، زنان در چین یا با پای پیاده و یا با دوچرخه تردد میکردند. امروزه خانوادهای که هم زن و هم شوهر در خارج از خانه کار میکنند و درآمد نسبتاً خوبی نسبت به درآمد متوسط در کشور چین دارند معمولاً در یک آپارتمان معمولی در پکن زندگی میکنند و یک اتومبیل بزرگترین و مهمترین چیزی است که یک خانواده چینی در خرید آن میکوشند.
درآمد یک خانواده متوسط در چین سالانه بیست هزاردلار است و بسیاری از چینیها علاقمند هستند اقدام به خریداری مدلی از فولکس پاسات بنمایند که در شانگهای تولید میشود و از نظر سطح تجهیزات متوسط است؛ اما در عین حال بعضی از چینیها نیز اتومبیلهای دیگر را ترجیح میدهند که از جمله آنها مزدای Fumeilai سدان است که براساس مدل ۳۲۳ فامیلیا ساخته شده و در حال حاضر بهترین مزدائی است که در چین تولید میشود.
بازار اتومبیل و تولید آن در چین را به بازار قارچ مانند تشبیه کردهاند چرا که هر روز در هر گوشهای از این کشور پهناور یک کمپانی خودروسازی همانند قارچ از روی زمین میروید.
در حال حاضر بیش از یکصد کمپانی خودروسازی در چین وجود دارد که هر کدام سعی میکنند رتبه اول را در این بازار بهخود اختصاص دهند، چرا که انتظار میرود میزان مصرف این بازار در سال ۲۰۲۰ میلادی از بزرگترین بازار جهان یعنی آمریکا فراتر رود و بنابراین کسب رتبه اول در آن میتواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد.
مرکز نمایشگاههای بینالمللی در چین از مجموع ده ساختمان تشکیل شده که در هنگام برگزاری نمایشگاه اتومبیل، پر از هیاهو بوده و این هیاهو بعضاً آزاردهنده است. زیرا آنهائی که معمولاً تاکنون نمایشگاههای اتومبیل را در نقاط دیگر جهان دیدهاند آن را محیطی جذاب و گیرا یافتهاند ولی در پکن وضعیت فرق میکند چرا که در محل برگزاری نمایشگاه اتومبیل که غرفههای ارزان قیمت هم دارد همزمان محلهائی برای بازیهای تئاتر، پخش موسیقیهای بلند و تند و همینطور تعداد زیادی فروشگاه که کالاهای مختلف عرضه میکنند، در نظر گرفته شده است.
امروز مردم چین از طریق اینترنت از تمامی وقایع جهان و بهخصوص اتفاقاتی که در دنیای مد، میافتد مطلع هستند و دیگر نامهائی مانند گوچی، کریستین دیور و آرمانیکه نشانگر معروفترین مراکز طراحی دنیا هستند، در چین ناشناخته نیستند.
اکنون شهروندان چینی سوار بر ماشینهای اسپرت مانند پورشه میشوند.
از نظر غربیها این موضوع کاملاً واضح است و علیرغم آنکه چین کشوری است که زیر چتر کمونیست است اما حرکت آن در جهت مسیر سرمایهداری بوده و مقدار زیادی از این راه را نیز پیموده است. ولی در عین حال پیشقراولان اتومبیلساز و بهخصوص آنهائیکه مستقل هستند امر صادرات اتومبیلهای خود را به کشورهای جهان سومی مانند میانمار و سودان آغاز کردهاند و حتی تصمیم دارند تولیدات خود را به آنسوی اقیانوسها یعنی بازار آمریکا نیز صادر کنند.
پشبینیهای به انجام رسیده مبنی بر چگونگی ورود اتومبیلهای تولید چین به بازار آمریکا، که احتمالاً ظرف یک یا دوسال آینده اتفاق خواهد افتاد. احتمالاً اتومبیلهای چینی با نامهای عجیب و ناشناخته مانند Geely که قبلاً سازنده ماشینهای رختشوئی و قطعات موتورسیکلت بوده و یا BYD که یکی از بزرگترین سازندگان باطری تلفنهای همراه در جهان است عرضه خواهند شد.
اما اینکه آیا شهروندان آمریکا نیز تولیدات ارزانقیمت و بیکیفیت چین را مورد استقبال قرار خواهند داد متوسط چیزی است که هنوز نامشخص است.
بازار چین
بازار اتومبیل در چین در طی دهسال گذشته رشد عظیمی را شاهد بوده بهطوریکه در سال ۲۰۰۳ تبدیل به چهارمین بازار بزرگ اتومبیل در جهان گردیده است.
در آن سال میزان فروش اتومبیل به ۴/۴ میلیون دستگاه رسید که بیش از نیمی از آنها را اتومبیلهای شخصی تشکیل میدادند. اما رویداد بسیار مهم این است که تا پنج سال پیش بخش عمده اتومبیلهای تولیدی در چین را دولت آن کشور و یا بخش تجاری بهخود جذب میکرد اما امروز این روند کاملاً برعکس شده و خریداران خصوصی، بخش قابل توجهی از این تولیدات را خریداری میکنند.
پیشبینی میگردد که حجم این بازار تا سال ۲۰۱۲ به دو برابر و تا سال ۲۰۲۰ مجدداً به دوبرابر دیگر افزایش پیدا کرده و به تولید و فروش ۱۶ میلیون اتومبیل در سال برسد، که معادل ظرفیت فروش فعلی در بازار آمریکاست.
برای کمک به تأمین سوخت که بارزترین عامل رشد تلقی میشود، تولیدکنندگان و خودروسازان قدیمی چین روی به سازندگان چند ملیتی برای تکنولوژی آوردهاند و در صدد هستند کمکهای تکنولوژی در زمینه طراحی، مهندسی و دانش فنی را از آنها دریافت کنند.
در حال حاضر چند خودروساز بزرگ چینی وجود دارند که عبارتند از: First Automobile work, FAW و دیگری Shanghai Automotive Industry Corporation و آخری DFM یا Dong Feng Motor تمامی این تولیدکنندگان همکاری نزدیک با دو یا سه خودروساز بزرگ جهان دارند و متقابلاً آن خودروسازان بزرگ جهان معمولاً با بیش از یکی از این کمپانیها همکاری میکنند. بهطور مثال فولکس واگن با هر دو کمپانی FAW و SAIC همکاری دارد و SAIC علاوه بر فولکس واگن با جنرال موتورز آمریکا نیز مشارکت دارد.
کشور چین برای بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ اتومبیل در جهان بهعنوان یک بازار مهم تلقی میشود که استراتژیهای آینده خود را براساس این بازار تدوین کردهاند.
فولکس واگن پیشبینی میکند که سهم این کمپانی در بازار چین از ۵۰ درصد فعلی به ۳۰ درصد کاهش پیدا کند، ولی آلمانیها اعلام کردهاند که برنامههای جاهطلبانهای برای یک سرمایهگذاری عظیم تا سقف بیش از ۷ میلیارد دلار دارند تا میزان تولید فعلی اتومبیل در این کشور را که بهوسیله آنها انجام میگیرد، به دو برابر افزایش داده تا سال ۲۰۰۸ به مرز ۶/۱ میلیون دستگاه در سال برسانند.
در حال حاضر پرفروشترین اتومبیلها در کشور چین انواعی هستند که در خود این کشور تولید میشوند و عبارتند از مدلهای مختلف فولکس پاسات، هوندای آکورد و بیوک ریگال. اما این خودروها حتی در استاندارد آمریکا نیز انواع گرانقیمتی هستند، بهطوری که قیمت فروش هوندای آکورد از ۲۸۰۰۰ دلار شروع شده و بیوک ریگال از ۲۷۰۰۰ دلار آغاز میشود.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور رئیسی سقوط بالگرد رئیسی ایران شهادت بالگرد تبریز حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی
تهران کنکور هواشناسی شهرداری تهران شورای شهر تهران تعطیلی مدارس هلال احمر قوه قضاییه پلیس سیل بارش باران آموزش و پرورش
قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا یارانه بورس خودرو دلار بازار خودرو سایپا حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازنشستگان
شهادت رئیس جمهور داریوش ارجمند پیام تسلیت تلویزیون لیلا حاتمی سینمای ایران آیت الله سید ابراهیم رئیسی سینما شعر زری خوشکام رسانه ملی نمایشگاه کتاب
کنکور ۱۴۰۳ دانش بنیان دانشگاه پیام نور تلسکوپ فضایی هابل
رژیم صهیونیستی اسرائیل ترکیه امیرعبداللهیان روسیه غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه چین حماس اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیورپول لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال بازی رئال مادرید منچسترسیتی
هوش مصنوعی مایکروسافت تبلیغات گوگل سامسونگ موبایل اپل اینترنت آیفون فناوری
رژیم غذایی آلزایمر طول عمر سلامت روان کاهش وزن افسردگی مغز انسان