چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
امام مهدی عج و دنیای استكبار
به موجب احادیث وارده از ناحیه پیامبر اكرم، (ص)، و ائمه معصومین،(ع)، مندرج در مصادر حدیثی و كتب اختصاصی پیرامون حضرت بقیهٔالله (ع)، یكی از ویژگیهای قیام جهانی آن حضرت رویارویی و جنگ با كفار و مشركین و مفسدین فی الارض است با سلاحهای جنگی عصر پیغمبر (از جمله ذوالفقار یعنی شمشیر پیغمبر)و دیگر وسائل از این قبیل كه جهت آگاهی خوانندگان محترم را به مصادر مربوطه ارجاع میدهیم. (۱)
امام باقر، علیهالسلام، در این زمینه میفرماید:
... و اما شبهه من جده المصطفی، صلیاللهعلیهوآله، فخروجه بالسیف و قتله اعداء رسوله، صلیالله علیهوآله، و الجبارین و الطواغیت و انه ینصر بالسیف و الرعب و انه لا ترد له رایهٔ. (۲)
مهدی از این جهتبا جدش محمد مصطفی، صلیاللهعلیهوآله، شباهت دارد كه با شمشیر قیام میكند و دشمنان خدا و رسولش و زورگویان و طاغوتیان را به قتل میرساند و با شمشیر و ایجاد رعب و وحشت نصرت مییابد و یاری میشود و هیچ یك از پرچمهایش شكستخورده بر نخواهد گشت.
همچنین امام صادق، علیهالسلام، در پاسخ ابو خدیجه كه از ایشان درمورد حضرت قائم سؤال كرده بود، فرمودند: كلنا قائم بامر الله واحد بعد احد حتی یجیء صاحب السیف فاذا جاء صاحب السیف جاء بامر غیر الذی كان. (۳)
همه ما یكی پس از دیگری قائم به امر خدا هستیم تا زمانی كه صاحب شمشیر بیاید. پس آنگاه كه صاحب شمشیر آمد برنامه و دستوری غیر از آنچه بوده به اجرا درمیآورد. گویا مراد حضرت از این عبارت آن باشد كه پدرانش مامور به تقیه و مدارا بودند و او مامور به جهاد و براندازی ظلم و زور.
دهها حدیث دیگر از این قبیل وجود دارد كه همگی بیانگر قیام حضرت مهدی و رویارویی او با دشمنانش به وسیله شمشیر و سلاح جنگی پیامبر اكرم و امیر مؤمنان است.
شكی نیست كه حضرتش هیچگونه استفادهای از وسائل و نیروهای تاخت و تاز فعلی دنیا نخواهد كرد. با توجه به قیام عدل مآبانه اسلامی و انسانی آن بزرگوار به منظور برچیدن بساط ظلم و ستم و برقراری عدل و داد از یك سو و ظالمانه بودن استفاده از هر نوع سلاحهای جنگی فعلی از سوی دیگر معقول و قابل قبول نیست كه حضرتش از سلاحهای جنگی - غیر شمشیر و نیزه - این چنینی استفاده نماید و قطره خونی را
مهدی از این جهتبا جدش محمد مصطفی، صلیاللهعلیهوآله، شباهت دارد كه با شمشیر قیام میكند و دشمنان خدا و رسولش و زورگویان و طاغوتیان را به قتل میرساند....
بنا حق بریزد یا ظالمانه بهجان و مال مردم آسیب رساند.
آری به شرحی كه برخوردهای جنگی پیامبر و امیر مؤمنان و درگیریهای آن دو بزرگوار را با كفار و مشركین و یهود و نصاری و منافقین - در رابطه با نشر و گسترش اسلام - در مصادر تاریخی و حدیثسنی و شیعه ملاحظه میكنیم، حضرت مهدی موعود، روحیلهالفداء، هم عینا برای ادامه خط و رسم آن دو بزرگوار بدون هیچگونه اقدام ظالمانهای به گسترش اسلام و برقراری عدل و داد جهانی میپردازد و حدیث:
یملا الله به الارض قسطا و عدلا بعد ما ملئت ظلما و جورا. و دیگر احادیث و پیشگوییهای پیامبر اكرم، صلیاللهعلیهوآله، و پیامبران پیشین و ائمه اطهار، علیهمالسلام، را تحقق میبخشد.
اكنون این سؤال مطرح است كه: چگونه حضرت مهدی با شمشیر و نیزه در مقابل آن همه سلاحهای جنگی و هواپیماهای بمبافكن و موشكانداز و نیروهای آتشزا و مخرب و وسائل نقلیه زمینی، هوایی، و دریایی میتواند استقامت كند و جمعیتها و گروههای منحرف و بیراههرو و ضد اسلام را به اسلام و قرآن گرایش دهد و در صورت تمرد و تخلف آنها از پذیرش اسلام به كار آنها خاتمه دهد؟
در پاسخ این سؤال باید گفت كه: اگر بخواهیم از بعد معجزه و استفاده از نیروی معنوی و یاری الهی وارد شویم، میتوانیم بگوییم: همانطوری كه به شرح مندرج در آیات قرآنی، خداوند با یك قطعه چوب (عصا) حضرت موسی و هارون را بدون همكاری بنیاسرائیل و یاری آنها بر فرعون و دارودسته و نیروی یك میلیون و ششصد هزار نفری او مسلط و پیروز كرد. (۴)
چنانكه میدانید بعد از آنكه فرعون هشتاد نفر از نیروهای ساحر و جادوگر خود را احضار كرد و آنها در مقابل حضرت موسی با گستردن طناب و چوب و دیگر چیزها صحنه جست و خیزی در شكل مارها و دیگر حیوانات وحشتزا را به نمایش درآوردند; حضرت موسی به امر الهی عصای خود را بر زمین زد و فورا عصا به شكل اژدهای عظیمی به حركت درآمد و تمام وسائل و مایههای جادویی جادوگران را بلعید، آن چنانكه آنها به شگفت آمده و وحشتزده شدند و همه در مقابل حضرت موسی تسلیم شدند و به سجده افتادند و گفتند ما به خدای موسی و هارون ایمان آوردیم و معتقد به خدای راستین حضرت موسی شدند و در پاسخ فرعون كه آنها تهدید به قطع دست و پا و به دارآویختن نموده بود، گفتند: مهم (۵) نیست هر كاری میخواهی بكن، ما گناهانی كردهایم كه میخواهیم با ایمان به خدا و تسلیم در مقابل پیغمبرش ما را ببخشد و بیامرزد.
و نیز حضرت موسی به با توجه به قیام عادلانه و انسانی آن بزرگوار استفاده از هر نوع سلاحهای جنگی فعلی به دلیل ظالمانه بودن آنها معقول و قابل قبول نیست. ... امر الهی عصا را بر آب رود نیل زد و آبهای آن مثل كوه روی هم انباشته شد و دوازده جاده خشك به وجود آمد، پس حضرت موسی با دوازده فرقه بنیاسرائیل وارد جادههای خشك شدند و فرعون هم به همراه لشكرش در تعقیب موسی وارد جادههای خشك رود نیل شد و بالاخره پس از آنكه آخرین نفر از بنیاسرائیل از دریا خارج شد و پا بیرون نهاد آخرین نفر از نیروها و دنبالهروان فرعون وارد دریا شد، آنگاه خداوند با موجی لحظهای دریا را پر از آب و فرعون - همان خدای دروغین را - با انبوه زر و زیورهای وزنهدار آویخته بهخود و سلاحهای سنگین و همراهانش همه را غرق كرد و جثه فرعون را مثل پر كاه روی آب قرار داد كه كافر و مؤمن همه به حیرت درآمدند. در حالی كه موسی و هارون و تعداد ششصد هزار نفر بنیاسرائیل همه نجات یافتند و بنیاسرائیل وارث و مالك تشكیلات فرعون و سرزمین مصر شدند. (۶)
بهفرموده امام رضا، علیهالسلام، حضرت مهدی، علیهالسلام، عصای موسی و انگشتر سلیمان را در دست دارد; و طبعا همانند موسی از عصا (۷) و همانند سلیمان از انگشتر استفاده معجزهآسا خواهد كرد.
بدین ترتیب برای خداوند خیلی سهل و آسان است كه حجتش امام زمان، علیهالسلام، را بر دنیای كفر و استعمار و زور و قلدری مسلط و پیروز فرماید. آن چنانكه دنیای كفر و ایمان به حیرت درآید و اسلام راستین هر چه سریعتر و گستردهتر در سراسر جهان به نمایش درآید و بساط ظلم و كفر برچیده شود.
اكنون اگر با گذشتبیش از سه هزار سال از تاریخ ماجرای برچیده شدن بساط خدایی خیالی و دروغین فرعون بهوسیله حضرت موسی تجسم ذهنی جزئیات قضیه و به وقوع پیوستن آن برای ما مشكل استبه سراغ ماجرای از هم پاشیده شدن دستگاه وسیعترین حكومت جهانی، یعنی شوروی - آنهم بدون جنگ و خونریزی - میرویم.
آری، این شوروی بود كه با تشكل و بههم پیوستگی زورمندانه پانزده كشور از كشورهای آسیایی و اروپایی كه جمعا بالغ بر دویست و سی و پنج میلیون و هفتصد هزار نفر جمعیت آن بود، به اضافه جمعیتهای تعدادی جمهوریهای خودمختار و چند منطقه ملی و گسترش یافتن آن به وسعتسه برابر آمریكا و همانند قارهای در مقابل قارههای آسیا و آفریقا و اروپا با انواع قدرتهای نظامی و سلاحهای جنگی فعلی و درآمدهای مالی، مخازن گسترده نفت، تولیدات وسیع مواد معدنی، كشاورزی، مواد غذایی، صنایع فلزكاری، كشتیسازی، اسلحهسازی، دامپروری،
برای خداوند آسان است كه امام زمان، علیهالسلام، را بر دنیای كفر و استعمار آن چنان مسلط و پیروز فرماید كه دنیای كفر و ایمان به حیرت درآید.... و دیگر چیزهای سرنوشتساز یكی از دو حكومت فوق قدرت جهانی تلقی و قلمداد شده و با جمعیتی بالغ بر ۰۰۰،۴۱۴،۷۴۰ نفر بر اساس برآورد سال۱۹۶۹ میلادی توسط سازمان ملل متحد یكی از دو قدرت بزرگ (۸) جهان بود.
اما بر اثر بیراههرویهای مختلف نظام حكومتی شوروی و كوبیدن راه و رسم انسانی و نارسائیهای قانونی و ندانمكاری و قلدری مسؤولان درجه بالا و سرنوشتساز و آن فشار اقتصادی و از همه بدتر و زیانبخشتر فاصلهاندازی بین دین و مردم دیدیم كه ناگهان از هم پاشیده شد و سقوط كرد.
اینگونه قضایا كه در گذشته بهطور فراوان به وقوع پیوسته و دنیای كنونی هم در گوشه و كنار جهان دستبه گریبان آن میباشد هر یك میتواند سرنخی باشد برای قابل قبول بودن قیام جهانی حضرت مهدی موعود و امكان آغاز آن با تجمع سیصد و سیزده نفر از عوامل (۹) اصلی قیام از بلاد اسلامی و مناطق مختلف در مكه معظمه و رسیدن آمار اصحاب و تجمعكنندگان به ده هزار نفر یا كمی بیشتر كه در این موقع از (۱۰) مكه خارج میشوند و آنگاه پیروزی حضرتش در رابطه با برقراری عدل جهانی و نابودی حكومتهای ظلم و كفر و استعمار و استبداد به حقیقت میپیوندد و به نمایش عملی در میآید.
آری قرآن مجید با ایراد آیه شریفه: كم من فئهٔ قلیلهٔ غلبت فئهٔ كثیرهٔ باذن الله. (۱۱) خاطر نشان فرموده است كه چه بسیار گروه اندك كه به اذن الهی بر گروه فراوان و رقم چند صد برابر یا چند هزار برابر چیره و پیروز شدند و نمونههای متعددش پیروزیهای حیرتانگیز پیامبر گرامی اسلام بود با نیروهای كم بر نیروهای چند برابری كفار و مشركین و بالاخره گسترش هر چه بیشتر اسلام و برچیده شدن بساط شرك و بتپرستی از صحنه حجاز و عربستان و بعدا دیگر مناطق و بلاد دور و نزدیك به حجاز.
پینوشتها:
۱. المجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۵۲، ص۲۴۲، ح۲۴۲; ص۳۰۱، ح۶۶; ص۳۰۴، ح۷۲;
ص۳۰۷، ح۸۰; ص۳۲۱، ح۲۶; ص۳۳۸، ح۱۱۳-۱۱۶; ص۳۶۱، ح۱۲۹; ص۳۷۲، ح۱۶۴.
۲. همان، ج۱، ص۲۱۸.
۳. الكلینی، محمدبن یعقوب، الكافی، ج۱، ص۵۳۳.
۴. المجلسی، محمدباقر، همان، ج۱۳، ص۱۲۲.
۵. «لاقطعن ایدیكم و ارجلكممن خلاف و لاصلبنكم اجمعین»، سوره شعرا(۲۶)، آیه۴۹.
۶. ر.ك: آیات ۱۰ تا ۶۸ سوره شعراء و تفسیر نمونه، ج۱۵، ص۱۹۴-۲۵۰ و دیگر تفاسیر فارسی و عربی.
۷. الشیخ الصدوق، محمدبن علی بن الحسین، كمالالدین، ج۲، ص۴۸; الطبرسی، ابوعلی الفضل بن الحسن، اعلامالوری، ص۴۰۷; الاربلی، كشفالغمهٔ، ج۳، ص۳۶۴; المجلسی، محمدباقر، همان، ج۵۲، ص۳۲۲; الفیض الكاشانی، الوافی، ج۲، ص۱۱۳; الحر العاملی، محمدبن الحسن، اثباتالهداهٔ، ج۳، ص۴۷۸.
۸. ر.ك: شاملویی، حبیبالله، جغرافیای كامل جهان، ص۷۱۷-۷۱۸.
۹. ر.ك: الصافی الگلپایگانی، لطفالله، منتخبالاثر، ص۴۷۵-۴۷۶.
۱۰. النوری، حسین، كشفالاستار; الصافی الگلپایگانی، لطفالله، همان، ص۴۶۶.
۱۱. سوره بقره (۲)، آیه۲۴۹.
مرجع : ماهنامه موعود
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست