سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
ارزش های اقتصاد تعاونی توسعه اجتماعی و توسعه اقتصادی
در وضعیت کنونی از یک سو، رقابت کشورهای صنعتی برای تسلط بر بازار و اقتصاد جهانی و از سوی دیگر، تلاش بیسابقه کشورهای درحال توسعه برای جبران عقبماندگیهای گذشته خویش، شرایطی را فراهم ساخته است که همه کشورهای جهان در حیطه اقتصاد رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر به سر میبرند، رقابتی که متأسفانه در بیشتر اوقات اهداف اساسی توسعه اقتصادی جوامع در حال توسعه را قربان زیادهطلبی کشورهای صنعتی میکند.
این شرایط پیچیده نوین اقتصاد جهانی که در بیشتر کشورها با ساختار گسسته و ناهماهنگ اجتماعی تؤام شده است، دنیای اقتصاد را به نحوی مهیا کرده است که مناسبات اقتصادی، همپیوستگی کاملی با رقابتهای خودخواهانه، غرض آلود و برتریطلبانه پیدا کند و کشورهای درحال توسعه در مقابل کشورهای صنعتی آسیبپذیرتر از پیش میشوند. این در حالی است که برخلاف اقتصاد آزاد و سرمایهداری، "اقتصاد تعاونی"به ارزشهای اصیل خود همانند گذشته پایبند مانده است و عاملی مهم در کنترل بیبند و باری و زیادهخواهی اقتصاد آزاد است. دراین مقاله ضمن توصیف اقتصاد تعاونی، به نقش آن در توسعه اقتصادی ممالک پرداخته می شود.
● تعریف و ویژگی های اقتصاد تعاونی
پس از سالیان متمادی هنوز هم نظام اقتصاد سرمایهداری در سطوح ملی و بین المللی از رقابت خصومتآمیز با اقتصاد تعاونی دست برنداشته است. رقابتی که عمر آن به قدمت پیدایش اقتصاد نوین تعاونی است. اقتصاد تعاونی در بافت و ساختار این رقابت پیچیده، در مقایسه با رقبای خود که انحصارطلبی و تکاثر را در ابعاد ملی و بین المللی در سر میپرورند و در پی کسب جایگاهی بیهمتا، ممتازتر و مستحکمتر از گذشته در عرصه اقتصاد جهانی میباشند، نه تنها به فلسفه اساسی خود که بسط و گسترش عدالت اقتصادی است، وفادار مانده، بلکه در روند تأمین نیازهای زندگی مردم، اصول دموکراسی اقتصادی و اجتماعی، سرمایهگذاری داوطلبانه، همبستگی اجتماعی، برخوردار نمودن مردم از منابع موجود و... را شعار و پیشه خود قرار داده است و به دنبال جستجوی مکان و موقعیتی است که به بهبود زندگی مردم درآورد. گفتنی است که در این راه نیز به موفقیتهایی نایل شده است.
قدمت اقتصاد تعاونی به عنوان یک رویکرد اقتصادی بسیار طولانی است و عموم اندیشمندان معتقدند از هنگامی که انسان به زندگی اجتماعی روی آورده است، برای ادامه حیات، بقا و تکامل خود همواره از تعاون یاری گرفته است. از همین رو، تعاون، رویکری است که همه مکاتب اقتصادی و اجتماعی و به ویژه دین مبین اسلام برای آن ارزش فراوانی قایل شدهاند، اما نظام اقتصاد نوین تعاونی با همت بیبدیل پیشگامان راچدیل بنیان گذاشته شد و به زودی در سر تا سر جهان گسترش یافت.
گسترش سریع و همهگیر شدن اقتصاد تعاونی در سطوح مختلف ملی، منطقهای و بین المللی نشان از آن دارد که عمده مردم دنیا به ارزشهای آن واقف شدهاند. طبیعتا هر چه اقتصاد تعاونی دریک جامعه از گستره وسیعتر و اهمیت بیشتری برخوردار باشد، نشاندهنده آن است که ارزشهای آن برای مردم ملموستر و عینیتر بوده است. با وجود این، نیل به اهداف و اقتصاد تعاونی، عاملی مهم در کنترل بیبند و باری و زیادهخواهی اقتصاد آزاد است.
توسعه اقتصادی تعاونی هنگانی رنگ واقعیتر به خود خواهد گرفت که راهبردها و سیاستهای توسعهگرانهای تنظیم و عملا به اجرا گذاشته شوند. بدیهی است که راهبردها و سیاستهای توسعه اقتصادی در هر جامعه میبایست مزین به ارزشهای تعاون(به منزله مفاهیم کلیدی و اساسی) باشند، زیرا اقتصاد تعاونی دارای ارزشهای بیبدیل و قابل توجهی است که عمدتا منبعث از فلسفه این مکتب اقتصادی- اجتماعی میباشد. از مهمترین کلید واژگان آن نیز میتوان"مردم محوری"، "مردمگرایی"، "دموکراسی"، "مشارکت"، "همفکری"، "هم یاری"، "همراهی"، "همپیمانی"و. . . را نام برد.
● ارزشگذاری اقتصاد تعاونی از نگاه مردم
در هر جامعه مقبولیت عمومی از اقتصاد تعاونی در چگونگی و میزان گرایش مردم برای پیوستن به تعاونها و عملکرد محسوس آنان در بهرهبردرای از خدمات شرکتهای تعاونی تبلور خواهد یافت. براساس نشانههای عینی میزان تمایل مردم برای قبول عضویت در تعاونیها و بهرهبرداری از آنها در اعتلای زندگی خویش، میتوان سه گزینه اصلی را در باب اهمیت و ارزش اقتصاد تعاون از دیدگاه"مردم"پیشبینی کرد:
▪ گزینه اول- ارزش استفاده واقعی:
میتوان پیشبینی کرد که در هر جامعه ارزشهای اقتصاد تعاونی در نزد گروهی از مردم کاملا شناخته شده است و از این رو، به آنان گرایش شدید و مثبت دارند. نشانه عینی آن نیز در بهرهبرداری عملی این گروه از مردم اقتصاد تعاونی و خدمات آن برای تأمین نیازهای زندگی جلوهگر میشود. در واقع، آنان اقتصاد تعاونی را به عنوان نخستین و بهترین منبع و مأخذ اقتصادی انتخاب کردهاند و به این شکل برای تعاونیها و استفاده از آنها ارزش اقتصادی خاصی قایل شدهاند. اکثر قریب به اتفاق"اعضای تعاونیها"در این گروه جای دارند.
▪ گزینه دوم-ارزش میل و اختیار:
میتوان گروهی از مردم را در یک جامعه یافت که از ارزشهای اقتصاد تعاونی مطلع و آگاه هستند و از این رو، به شرکتهای تعاون تمایل نشان میدهند و حامی و مدافع آنها میباشند، اما با این حال، به هر دلیلی که تصور شود، این گروه عملا از تعاونیها در فرآیند چرخه اقتصادی زندگی خویش، استفاده جدی (مشابه گروه اول)به عمل نمیآورند، یعنی هماکنون به دلایل مختلف(که فراهم نبودن امکانات و شرایط فرد برای عضویت یا در دسترس نبودن تعاونی مورد نظر برای عضو شدن یا... از عوامل مهم آن در کشورهای در حال توسعه است) عضو تعاونیها نیستند، اما این امید را در خود زنده نگهداشتهاند که در آینده به عضویت تعاونیها درخواهند آمد. آنان در مناسبات اقتصادی زندگی، شرکتهای تعاونی را ترجیح میدهند و در روابط و محاورات اجتماعی روزمره خویش از تعاون و زندگی تعاونی به عنوان یک ارزش یاد میکنند.
▪ گزینه سوم- ارزش وجودی:
در هر جامعه گروهی از مردم مشاهده میشوند که به اقتصاد تعاونی اصالت داده و از دیدگاه آنان این اصالت توأم با ارزش والایی است. در واقع، اساس این باور مبتنی بر سودمندی و ارزنده بودن خدمات اقتصاد تعاونی برای مردم و جامعه است. با وجود این، این گروه نه درحال و نه درآینده، تمایلی به استفاده از تعاونیها ندارند. به طور مثال، گروهی از مردم طبقه مرفه و ثروتمند یک جامعه برای تعاونیها ارزش قایل میشوند، ولی به دلایلی(مانند احساس بینیازی) به عضویت تعاونیها در نمیآیند، زیرا لزومی به استفاده از خدمات اقتصاد تعاونی را احساس نمیکنند.
اگر چه میتوان گزینه چهارمی را شامل گروه مخالف اقتصاد تعاونی نیز تصویر نمود، اما شواهد موجود حاکی از آن است که در بین تودههای مردم، سه گروه یاد شده بیشترین جعمیت طرفدار اقتصاد تعاونی در کشورهای دنیا را تشکیل دادهاند و گروه مخالف از اقلیت بسیار ناچیز و قابل اغماضی برخودار است.
با این اوصاف، ارزش اقتصاد تعاونی بر عموم تودهها بارز و روشن است و از نگاه مردم این ارزش ناشی از دو جنبه اصلی"اقتصادی"و "اجتماعی"است که آنان را هم در"برابری اقتصادی"و هم در نیل به"عدالت اجتماعی" کمک و یاری میکند.
● ارزشهای اقتصاد تعاونی
شرکتهای تعاونی، اصلیترین اهرمهای اجرایی و عملیاتی اقتصاد تعاونی به شمار میآیند که بر پایه اصول، فلسفه و قواعد اقتصاد تعاونی، خدمات اقتصادی و اجتماعی خد را به مردم ارایه میدهند. این تعاونیها، اگر چه از منظر نوع فعالیت و گستره خدمات اقتصادی که به ارباب رجوع خود عرضه میکنند، متفاوت و گوناگونند، اما در جنبه اهداف و پیروی از اصول و روشهای اقتصاد و تعاونی مشابه و هم راستا هستند. عموم شرکتهای تعاونی در فرآیند فعالیتهای روزمره خود دو ارزش محوری زیر را به جامعه اعطا میکنند، ارزشهایی ناشی از روح و کالبد اقتصاد تعاونی. به این شرح:
الف- ارزشهای اقتصادی:
شرکتهای تعاونی، خدمات اقتصادی مطلوبی را به مردم عرضه میکنند که صرفا محدود به "حصار"اقتصاد نیستند. این خدمات، در واقع، با انواعی از صفتها و ارزشها همراه هستند که آن را از دنیای اقتصاد آزاد متمایز میسازد. ارزش خدمات اقتصادی شرکتهای تعاونی در مناسب، ارزان، سالم و کیفی بودن آن و تطابق با خواستههای ارباب رجوع و مردم(به ویژه اعضا) است. همه اعضای تعاونیها به دور از تبعیض، برتریطلبی، سوداگری، دلال بازی، گرانفروشی، کمفروشی و هر گونه آلودگیهای اقتصادی به این خدمات دسترسی دارند. یعنی هدف از ارایه هرگونه خدمات اقتصادی از سوی تعاونیها، صرفا تحصیل سود و منفعت نیست، بلکه حل کردن مشکلات و رفع نیازهای مردم ارباب رجوع مقصد آغازین و پایانی آنهاست. گفتنی است که ارزش اقتصادی تعاون در عرضه خدمات اقتصادی در یک چارچوب مردمی، سالم و توسعهای با بهرهوری مناسب از منابع مردم تبلور مییابد و این خدمات ارزشمند رمز اقبال عمومی مردم از اقتصاد تعاونی به حساب آمده است.
ب-ارزشهای اجتماعی:
هر یک از شرکتهای تعاونی بر پایه مشارکت فعال و داوطلبانه گروهی از مردم که نیاز، هدف و آرمان مشترک دارند، تشکیل میشوند. از اینرو، تعاونیها، کانونهای اجتماعی پایدار و فعال و نیز مراکزی برای تضارب آرا و عقاید، همکاری و همیاری گروهی از افراد جامعه هستند. آنان برای نیل به اهداف خود اشتراک مساعی دارند و بدیهی است که برای این کار به وحدت گروهی(اجتماعی) نایل شدهاند. به بیان دیگر، شرکتهای تعاونی از دریچه کانونهای اعطاکننده برخی ارزشهای اجتماعی به مردم، فراهمساز کانونهای پایداری اجتماعی برخوردار از دموکراسی، مشارکت، همیاری، خودیاری و هماندیشی محسوب میشوند.
با این وصف، ارزش اجتماعی اقتصاد تعاونی آن است که"فردگرایی"و"عزلتگزینی" را از سیمای جامعه میزداید و آن را با رفتار آرمانی، یعنی"جمعگرایی"، "توحید اجتماعی"، "عدالت گستری"و. . . جایگزین میسازد.
ارزش اقتصاد تعاونی در آن است که گسستگیهای اجتماعی را به پیوستگیهای اجتماعی تبدیل میسازد، ارزش و صفتی که اقتصاد آزاد و سایر مکاتب اقتصادی فاقد آن بوده و گاهی نیز آگاهانه و ارادی از آن پرهیز میکنند تا سود و تحصیل منفعت مادی خود را به مخاطره نیندازند. بدین ترتیب، میتوان پی برد که در اقتصاد تعاونی"سرمایه انسانی"مقدم و حاکم بر "سرمایه مادی"است و این یک ارزش بیتبدیل محسوب میشود.
● نقش اقتصاد تعاونی در توسعه اجتماعی و اقتصادی
با توجه به مطالبی که بیان شد، یک بعد ارزشی اقتصاد تعاونی، بعد اقتصادی آن است. متولیان و مسوولان اقتصاد هر جامعه، اگر برآنند که وظایف و مسوولیت خود را جایگزین شعارپردازی نمایند و عزم آن کردهاند که اقتصاد ملی جامعه خویش را به قلههای رفیع توسعه هدایت کنند، میبایست راهبردها، سیاستها و خط مشیهایی را که برگرفته از اصول و فسلفه تعاون میباشد، تنظیم و به مرحله اجرا گذارند تا خدمات اقتصاد تعاونی بیش از گذشته به نحوی منطقی و واقعی در دسترس همه مردم قرار گیرد. در این صورت، میتوان امیدوار بود که حضور اقتصاد تعاونی در آن جامعه رنگ واقعی به خود گرفته و از آهنگی پویا و توسعهای بخوردار شده است.
درواقع، دولتهای مردمی میباید تدابیری را اتخاذ کنند که اگر نه بیشتر، بلکه هم وزن سایر بخشهای اقتصادی منابع و امکانات و نیز حمایت و پشتیبانی دولتی و عمومی مناسب و مؤثری را در اختیار بخش تعاونی قرار دهند. درصورت وقوع این امر، دور از انتظار نخواهد بود که ارزشهای اقتصادی بخش تعاون در جامعه ذیربط با فلسفه اصیل تعاون پالایش شده و بالندگی خدمات اقتصادی ارزشمند آن بر مردم بارز و آشکارتر از پیش شود، ضمن آن که دولت و قوانین ذیربط در آن جامعه، مردمگرایی خود را به اثبات رسانده و ملت خویش را به سوی توسعه پایدار و مردمی رهنمون خواهند ساخت.
این درحالی است که متأسفانه در بیشتر کشورها، آن طور که شایسته است به اقتصاد تعاونی و نیازهای آن توجه خاص و مساعدی روا نمیدارند. دلایل این امر نیز متعدد است، اما با کمی اغماض و تعدیل نظر، میتوان دلیل اصلی این کم توجهی را در مردم(عدم آگاهی از ارزشهای تعاون)، دولتها (قصور و ندام کاری) و سایر بخشهای اقتصادی(رقابت خصومتآمیز با تعاون) جستجو کرد.
شواهد حاکی از این است که با توجه به جایگاه و منزلت کشورها در طیف توسعهیافتگی، میزان برخورداری مردم آن کشور از ارزشهای تعاون متفاوت خواهد بود. به عبارت دیگر، هرچه کشور مورد نظر از درجه توسعه یافتگی بالاتری برخوردار باشد، یقینا کیفیت و کمیت خدمات اقتصاد تعاونی درآن کشور نیز اصیلتر و واقعیتر خواهد بود. به همین دلیل، دراین جوامع اقتصاد تعاونی موفق خواهد شد که نقش مؤثرتری را در فرآیند توسعه اقتصادی ایفا کند و مردم آن نیز ارزشهای خدمات تعاون را به نحوی ملموس و عینی درک کنند.
به علاوه، نقش شرکتهای تعاونی نیز در ارایه خدمات اقتصادی مناسب و مطلوب که مآلا نشانگر میزان خدمات مؤثر آنها در تحقق توسعه اقتصادی خواهد بود، عموما یکسان نیست. درجه توسعه یافتگی هر شرکت تعاونی که از فلسفه تعاون و پایبندی به اصول و قواعد اقتصاد تعاونی متأثر و منبعث میشود، مشخصکننده میزان تأثیر و مشارکت آن در توسعه اقتصادی جامعه و نشاندهند درجه ارزش خدمات آن تعاونی برای مردم میباشد.
اگر دریک جامعه به اقتصاد ملی به مثابه یک سیستم جامع نگریسته شود، این حقیقت آشکار خواهد شد که اقتصاد ملی به منزله یک سیستم(کل)است که خود متشکل از سه خرده سیستم اصلی(اقتصاد تعاونی، خصوصی و دولتی)است که بر هم تأثیرگذار و از هم تأثیر پذیرند و به عبارت بهتر، دارای روابط متقابل میباشند. دراین صورت، اقتصاد تعاونی به عنوان یک خرده سیستم اصلی از اقتصاد ملی، نقش موثر و با اهمیتی در جامعیت بخشیدن به نظام اقتصادی و توسعه آن خواهد داشت، خصوصا اگر شرکتهای تعاونی به رسالت حوزه به منزله مراکز اقتصادی مردمی و مطمئن برای تأمین نیازهای اقتصادی تودهها عمل کنند و این نیازها را با شیوههای مناسب، ارزان، با کیفیت، سریع و آسان در دسترس همه قرار دهند.
با این وصف، مشخص میشود که به یاری مشارکت داوطلبانه و سرمایهگذاری(هر چند اندک)مردم و تشکیل تعاونیها، میتوان بهای سنگین توسعه اقتصادی را با یاری اقتصاد تعاونی تا حدود زیادی ارزان کرد و تأمین ساخت. از همینرو، فقدان اقتصاد تعاونی، آسیبهای جدی را به کیفیت توسعه یک جامعه وارد نموده و سرعت آن را کند خواهد ساخت. همچنین، نقش تعاونیها در توسعه اقتصادی در مراحل مختلف رشد اقتصادی(کم یا زیاد)زایل خواهد شد.
یکی دیگر از ارزشهای اقتصاد تعاونی و نقش مؤثری که در توسعه اقتصادی هر کشور ایفا خواهد کرد، ممانعت جدی آن از حاکم شدن بیتفاوتی و کاهش حساسیت مردم در ابعاد نظری و عملی نیست به جریانات و رخدادهای اقتصادی زندگی خود و جامعه خویش است، زیرا اقتصاد تعاونی عال گسترش و تقویت توجه و مشارکت مردم در فعالیتهای اقتصادی و فرایند توسعه اقتصاد جمعی میباشد. این در حالی است که مشارکت یک فرایند طولانی مدت است که توجه مداوم به آن، بتدریج جمعیت فعال کشور را وارد عرصههای اقتصادی خواهد کرد. اصلیترین وجه مشارکت در اقتصاد تعاونی، تامین نیازهای اقتصادی انسانهای مشارکتکننده(اعضا) از سوی خود آنان است که نمیتوان ارزش بیبدیل آن را انکار کرد.
یک ارزش مهم اقتصاد تعاونی نیز "سالمسازی و بهسازی محیط اقتصادی"جامعه است. شرکتها تعاونی به علت بهرهگیری از مدیریت مشارکتی و اصل"خودیاری"، کانونهای اقتصاد مردمی هستند که یک جریان بالنده اقتصادی سالم را تشکیل میدهند، جریانی که مبارزه و پیشگیری از آلودگیهای اقتصادی را (احتکار، گرانفروشی، تورم، واسطهگیری، دلال بازی و. . . ) در دستور کار خود قرار داده و به مثابهء یک فلسفه، ارزش و هدف بنیادین مورد نظر دارند. از همینرو، اقتصاد تعاونی قادر است در وضعیت ایدهآل، نشاط و آرامش خاصی را به جامعه بخشیده و مردم را به عنوان گروههای فعال اجتماعی در فرایند توسعه سهیم و درگیر سازد.
● توصیه هایی برای توسعه اقتصاد تعاونی
با توجه به مطالب یاد شده، میتوان پی برد که در صورت داشتن سیاستها، راهبردها و حمایتهای کافی، اقتصاد تعاونی نقش بسیار مؤثری در توسعه اجتماعی و توسعه اقتصاد ملی خواهد داشت. دراین راستا، گفتنی است که میزان و چگونگی اهمیت و ارزشی که مردم هر جامعه برای اقتصاد تعاونی قایل میشوند، دراستقبال عمومی و تمایلات آنان نسبت به تعاونیها به عنوان یک سازمان اقتصادی متبلور میشود.
فلسفه پیدایش اقتصاد تعاونی و گسترش وسیع آن در سرتاسر جهان بیشتر به کسب منافع آنی، آتی و با صرفه مردم از تعاونیها نیز برمیگردد، منافعی که حاصل از استفاده بهینه و صادقانه از سرمایه و توزیع منصفانه آن در بین اعضا و مردم است. این بدان معنا است که هر شرکت تعاونی هنگامی دچار یک وضعیت غمانگیز میشود که برخی نابسامانیها موجب گاهش بهرهبرداری بهینه و معقول از سرمایه و منابع اعضا از سوی خود اعضای آن تعاونی شود. در واقع، این امر آسیبی جدی به ارزشهای تعاون و اقبال مردم از تعاونیها وارد میسازد و نقش اقتصاد تعاونی را در توسعه اقتصادی زایل میسازد. به عبارت دیگر، هر چه شرکتهای تعاونی به اصول و فلسفه تعاون، اعتقاد راسختر و پایبندی بیشتری داشته باشند و هر چه خدمات اقتصادی آنها از کمیت و کیفیت مطلوبتر و نیز از مشارکت بیشتر اعضا برخوردار باشد، در واقع، موازنه ارزشگذاری تعاون از سوی مردم به سوی اقتصاد تعاونی پیشرفت خواهد کرد.
نکته اساسی این است که ارزشمند دانستن خدمات اقتصاد تعاونی، رابطه مستقیم با نقش آن در توسعه اقتصادی خواهد داشت، یعنی هرچه دریک کشور، مردم(به دلیل ارزش قایل شدن به خدمات تعاونیها) از اقتصاد تعاونی استقبال بیشتری به عمل آورند، یقینا سهم این اقتصاد در توسعه اقتصاد ملی افزونتر خواهد شد.
ازسویی نیز اهداف اقتصاد تعاونی عمدتا بر پایه حفظ تعاول اقتصادی، اعتلا بخشیدن به کیفیت زندگی انسان و استفاده معقول از منابع مردم توسط خود آنان پیریزی شده است. به همین سبب، رشد اقتصادی را با آهنگی شتابان به سر منزل مقصود هدایت خواهد کرد.
گرچه جامعه انسانی برای بقا و تأمین نیازهای مادی خود به"تولید"متکی است، اما مناسبات و رویکردهای دیگر اقتصاد(توزیع، بازاریابی، مصرف و. . . ) از جمله مواردی است که زندگی انسان از آنها تأثیرپذیر است. با توجه به این نکته، اقتصاد تعاونی در هر جامعه برای تحقق بخشیدن اهداف خود(اعتلای کیفیتزندگی مردم)میبایست انواع شرکتهای تعاونی را(تولید، توزیع، مصرف، خدمات و. . . ) در همه بخشهای اقتصادی(کشاورزی، صنعت، خدمات)هم ارز یکدیگر توسعه و گسترش دهد، به شیوهای که تعاونیها هم بنیاد توسعه صنعت و هم بستر تولیدات کشاورزی و نیز شرایط مناسب توزیع و مصرف را فراهم سازند و از این طریق، مردم و جامعه آرامش خود را با بهرهگیری از تعاونیها تضمین کنند.
متأسفانه با وجود ارزشهای مشخص و مبرهن اقتصاد تعاونی و ارمغانهای ارزشمندی که تا کنون از این طریق نصیب مردم و جوامع مختلف شده است، هنوز هم در برخی از کشورها، سهم بخش تعاونی از اقتصاد ملی تا شأن واقعی آن فاصله زیادی دارد و دولتهای این کشورها، به دلایل مختلف موجه یا غیر موجه، از حمایت و پشتیبانی اقتصاد تعاونی غفلت ورزیده، تعاونیها را با تنگناهای اقتصادی و غیر اقتصادی فزاینده مواجه ساختهاند و مردم را برای پیوستن به اقتصادی تعاونی مورد تشویق قرار ندادهاند و... در نتیجه، در این کشورها، سرمایهگذاری و مشارکت مردم در اقتصاد تعاونی و لاجرم در توسعه ملی چندان مطلوب نیست؛ هر چند که برخی از دولتهای مزبور برای توسعه اقتصادی کشور خود، شعارهای پرطمطراقی هم سر میدهند. به هر حال، دولتها و مسوولان اقتصاد ممالک مزبور برای حل این نقیصه باید چراهای بیندشیند، معقولانهتر فکر کنند و واقعیتر عمل نمایند.
درکشورهایی که توصیف آنها گذشت و برای اقتصاد تعاونی چندان اهمیتی قایل نمیشوند، سیاستگذاران و متولیان بخشهای اقتصادی ممکن است ابعاد و ارزشهای اقتصادی و اجتماعی تعاون را عملا درک نکرده باشند. حتی چنانچه اعتقاد مثبتی هم به آن داشتهاند، به دلیل عدم تنظیم راهبردها، سیاستها، قوانین مناسب و نداشتن ساختار منظم سازمانی و تشکیلاتی و... اقدامهای آنان غالبا در سطح شعار باقی مانده است، خصوصا آن که مطالعات و پژوهشهای لازم و مناسب در ابعاد مختلف نقش، الگوها، روشها، زمینهیابی و اقتصاد تعاونی در این کشورها صورت نگرفته است. در نتیجه، ارمغانها و ارزشهای اقتصاد تعاونی کاملا واضح و آشکار نبوده و پیامد آن نیز چیزی بیش از کم توجهی در قبال این بخش نخواهد بود. بدیهی است که چنانچه مطالعات کافی و موارد مزبور صورت گیرد، زیانها و آسیبهای احتمالی اقتصادی-اجتماعی ناشی از فقدان یا کمرنگ بودن تعاونیها برای همه آشکار خواهد شد و این کمکی است که مسوولان بخش تعاونی میتوانند به ساماندهی اقتصاد تعاونی و مآلا به اقتصاد ملی جامعه خود به عمل آورند.
از آنجا که فلسفه و ذات تعاون مبتنی بر مردمگرایی و مشارکت فعال مردم است که به آن شکل و شمایل واقعی میبخشد، غفلت از ترویج فرهنگ تعاون به منظور تقویت و توسعه نگرش مردم برای پیوستن به این مکتب اقتصادی یکی از دلایلی است که گستره استفاده از اقتصاد تعاونی را محدود نگهداشته است.
نویسنده: مهندس محمدرضا عباسی
منابع:
- عباسی، محمد رضا،«کارکردهای آموزش و ترویج تعاون».مجله تعاون.شماره ۷۵.
- بهرامی،ایرج.«اصول شرکت های تعاونی».انتشارات دانشگاه ملی ایران.تهران.
- لیدلاوراف.«آموزش و ترویج در نهضت تعاون».انتشارات سازمان مرکزی تعاون.
- عباسی،محمد رضا.«مروج تعاون وتعارض نقشها»،مجله تعاون.شماره ۷۱.
- اوکلی،پیتر و گارفورث،کریستوفر.«راهنمای آموزش ترویج».انتشارات مرکز تحقیقات وسایل. روستایی.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست