پنجشنبه, ۱۴ تیر, ۱۴۰۳ / 4 July, 2024
مجله ویستا

شمشیرزن پیکسلی


شمشیرزن پیکسلی

شما و رقیب تان در فاصله چند متری یکدیگر ایستاده اید, با بالا و پایین کردن شمشیرها به دنبال پیدا کردن نقاط ضعف هم هستید

عنوان انگلیسی بازی: Nidhogg پلتفرم: PC ناشر: Messhof سازنده: Messhof سبک: مبارزه‌ای امتیاز: ۸

شما و رقیب‌تان در فاصله چند متری یکدیگر ایستاده‌اید، با بالا و پایین کردن شمشیرها به‌دنبال پیدا کردن نقاط ضعف هم هستید. نه به اندازه‌ای نزدیک هستید تا بتوانید رقیب را خلع‌سلاح کنید و نه آن‌قدر فاصله دارید که بتوانید روی سر او پریده و بدون این‌که با شمشیرش کشته شوید، وی را از پا دربیاورید. برای تحریک کردن یکدیگر به حمله، جلو و عقب رفته و شمشیرتان را تکان‌می‌دهید. در این بین ناگهان رقیب هجوم می‌آورد و ضربه‌اش را دفع می‌کنید. حالا او بی‌دفاع شده، سریع کارش را تمام کنید تا بتوانید مسیر خود را ادامه دهید. «نیدهاگ» عنوانی است در سبک مبارزه‌ای، شما در نقش شمشیرزنی قرار دارید و در قسمت تک‌نفره، با ۱۶ رقیب مبارزه خواهید کرد. شمشیربازی اساس گیم‌پلی محسوب می‌شود و میلی ثانیه‌ها و دقت در حرکات شمشیر از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و با این حال کاراکتر توانایی‌های دیگری مثل غلت‌خوردن و زدن زیر پای دشمن یا پریدن و لگد زدن به او را نیز انجام می‌دهد.

حتی اگر دست خالی هم باشید، می‌توانید با مشت و لگد به جان یکدیگر بیفتید، اما پیروز کسی است که سرعت عکس‌العمل بالاتری داشته باشد. اگر هنگام غلت زدن، دشمن شمشیرش را پایین بگیرد، فرقتان شکافته خواهد شد. اگر هنگام پریدن شمشیر رقیب بالا باشد، فولاد آن با خون گرم قلبتان سیراب می‌شود و لحظه‌ای غفلت و فرصت دادن به دشمن خلع سلاح شده کافی است با یک پشتک خود را به شمشیرش رسانده و نتیجه نبرد را تغییر دهد.

سبک بازی پیکسلی بوده و به ساده‌ترین شکل ممکن پیاده‌سازی شده است. با وجود این‌که جزئیات محیط زیاد نیست و حتی تنوع رنگی چندانی هم به چشم نمی‌خورد، اما هر بار که شما یا دشمنتان کشته‌شوید، ذرات پیکسلی که مثلا خونتان است روی زمین ریخته و تا انتهای مرحله محو نمی‌شود. از نظر بنده این قضیه از نقاط قوت بازی است زیرا به‌طرزی زیرکانه به شما یادآوری می‌کند که در کدام قسمت‌های مرحله ضعیف بوده‌اید تا سری بعدی حواستان را بیشتر جمع کنید. علاوه بر مکانیک‌های تشریح شده، مبارزان توانایی پرتاب شمشیر خود را نیز دارند که بسته به موقعیت محیط و زمان‌بندی می‌تواند عملی به سود یا ضررتان باشد. نیدهاگ در یک صفحه دو‌بعدی دنبال می‌شود، هر کاراکتر در یک سمت ایستاده و با کشتن دیگری اجازه حرکت رو‌به‌جلو را پیدا می‌کند.

هر مرحله شامل چند صحنه است که آخرین آن از هر سمت مربوط به محل پیروزی است که هیچ‌درگیری در آن اتفاق نمی‌افتد و کاراکتری که به این صحنه برسد، پیروز میدان بوده است. هر چه به سمت انتهای مرحله حرکت می‌کنید، پیشروی سخت‌تر شده و از آنجا که بازی بسیار سخت است، گاهی اوقات ممکن است ناگهان دشمن شما را کشته و تا قبل از صحنه پایانی مرحله از سمت خودش پیشروی کند. اگر اشتباه نکنم ۵-۴ مرحله در بازی وجود دارد که به صورت دوره‌ای و نه تصادفی تکرار می‌شوند. بعضی از این مراحل این فرصت را به شما می‌دهند تا روی سکوهایی بالای سطح دشمن پریده و حرکت کنید. در نیدهاگ برنده آن کسی نیست که تعداد بیشتری کشته باشد، بلکه کسی که موفق شود خود را به انتهای مرحله از سمت خودش برساند، پیروز نبرد است. متاسفانه این فلسفه در پیاده‌سازی با مشکل‌های جدی مواجه شده، یعنی چند بار پیش می‌آید که دشمن با اختلاف بیشتر از ده عدد شما را مغلوب کرده است، اما به محض این‌که موفق شوید یک بار او را کشته و جواز حرکت رو به جلو را به‌دست آورید، با کمی زرنگی می‌توانید از سکوهای بالای سرش حرکت کنید، با زمان‌بندی درست از بالای سر وی پریده و زمانی که شمشیرش را پرتاب می‌کند، با نشستن از آن جاخالی دهید. اگر همه این کارها را درست انجام داده و به انتهای مرحله برسید، پیروز شده‌اید و جنازه دشمن مغلوب شده را در لودینگ مرحله بعد، پیش پای خود خواهید دید!

مشکل دیگر این سوءاستفاده آنجاست که تعادل بازی را بر هم زده و به دفعات پیش می‌آید که در انتهای بخش تک‌نفره بازی که مثلا قرار است با سخت‌ترین نوع رقیبان که از الگوهای ترکیبی رقیبان پیشین برای حمله استفاده می‌کنند مواجه شوید، بعضا با فرار کردن از دست رقیب، مرحله را زودتر به اتمام رسانده و تازه پیروز هم شوید!

یکی از نکات جالب نیدهاگ، موانعی است که محیط برای‌تان ایجاد می‌کند مثلا وارد یک مزرعه یا کشتزار می‌شوید که علف‌های بلند آن جلوی دیده شدن کاراکتر را می‌گیرند یا ابرهایی که بخشی از صفحه را اشغال می‌کنند و حتی سکوهایی که در صحنه یکی مانده به آخر هر مرحله، ناپدید شده و زیر پای کاراکترها را خالی می‌کنند. این ایراد به بازی وارد است که گاهی رنگ تصویر پس‌زمینه اجازه دیده شدن شمشیر سفید کاراکتر را نمی‌دهد یا در دیدن آن خطای دید به‌وجود می‌آورد، در نتیجه بدون این‌که قربانی اشتباه خود در زمان‌بندی شوید، کشته می‌‌گردید. از طرفی هر کاراکتر زمان اندکی بعد از کشته شدن دوباره از همان صحنه به بازی بازمی‌گردد، ولی به شرطی که رقیب در حال پیشروی یا در انتهای صحنه نباشد. این قضیه چند بار به شکلی نامنصفانه باعث مرگ بنده شد، بعد از این‌که با کشتن رقیب بسرعت در حال پیشروی بودم، بر خلاف انتظار و قانون بازی، ناگهان رقیب در یک قدمی و درست قبل از تعویض صحنه مرحله ظاهر شد و با شمشیرش قلبم را درید. شدت این سوزش وقتی افزایش می‌یابد که می‌بینیم چنین بلایی سر دشمن نمی‌آید یعنی بازی هیچ‌گاه ما را به همان شکل جلوی او سبز نمی‌کند! به هرحال وقتی نیدهاگ را آنلاین بازی می‌کنید و درگیر تورنمنت‌هایی می‌شوید که تمام رقیبان‌تان انسان و در بیشتر موارد ماهرتر از شما هستند، روح واقعی بازی نمایان می‌شود.

گرچه تجربه بخش تک نفره بازی که حدود یک ساعت طول می‌کشد لذت‌بخش است و شما را از کرده خود پشیمان نمی‌سازد، اما آن نیدهاگی که اکنون همه جهان دهان به تحسینش گشوده‌اند، در بخش آنلاین و تورنمنت‌ها نمود پیدا می‌کند.

● حداقل سیستم مورد نیاز PC

OS/Windows XP, Vista, ۷

CPU/۱/۲GHz

RAM/MB ۵۱۲ رکوردها را شکست!

Graphics/DirectX ۸.۰ ۳۲MB

HDD/۱۷۵ MB

مجید رحمانی