سه شنبه, ۱۲ تیر, ۱۴۰۳ / 2 July, 2024
سازمان مشتری مدار
![سازمان مشتری مدار](/web/imgs/16/87/njmn21.jpeg)
یک سازمان دارای طبقهبندیهای اداری ، چارتهای سازمانی ، قسمتهای مختلف و اهداف و خطیمشیها، دستورالعملها و بسیاری موارد دیگر است. که مسلماً برای مشتریان وبزرگی سازمان وقسمت های مختلف آن اهمیت ندارد بلکه میخواهند کسی مشکلاتشان را حل نماید. سازمان مشتری مدار سازمانی است که هدف آن پیشگرفتن درخواست های مشتریان در مسائلی که بیشترین ارزش را برای آنها داراست میباشد و رضایت مشتری را سرمایه خود و ضامن برگشت سرمایه سازمان میدانند. ارائه خدمات به مشتری همواره سرلوحه تفکرات و برنامهریزیها میباشد و در زندگی و مشکلات موجود برای کسانیکه مسئول راضی نگه داشتن مشتری هستند تغییر و بهبود حاصل مینمایند .
و سازمانی که نتایج عملکرد آن براساس انتظارات و خواست های مشتریان سنجیده میشود. ملاک واقعی ارزش یک شرکت از نظر جامعه و صاحبان آن رضایت مشتری است و بدون این هیچ کسب و کاری نمیتواند ادامه حیات داده و ایجاد شغل نموده و یا زندگی کسانی را که در آن کار کرده و به مردم خدمت ارائه میدهند تأمین نماید.یک سازمان مشتری مدار بدون ایجاد ارتباط مناسب با مشتریان خود نمیتواند موفقیتی حاصل کند و در دنیای امروز که دنیای کیفیت محور مشتری مدار است ، مشتری هدف کار و مشتری گرایی زیربنای کلیه فعالیتهای تجاری و اقتصادی خواهد بود. در این راستا جذب کارکنان مشتری مدار که ویژگیهای بارز ارتباطات انسانی را در رفتار خود لحاظ کرده باشند ضروری است.
ویژه گیهای سازمان های مشتری مدار
هر عضوی از آن مفهوم مشتری مداری و رضایت مشتری را بخوبی درک کرده باشد.
به طور صحیح عمل نماید
مفهوم خدمات را به طور جامع درک کرده باشد
شکایت و اشکالات وارده را بطور دقیق و در اسرع وقت رفع کند
آموزش و فراگیری مستمر موجب رشد میشود و کارکنان را تبدیل به منابع رقابتی میکند. ارتقاء و ایجاد توانمندی اگر با ابتکار و ابداع همراه شود سرمایه لایتناهی در سازمان به وجود میآورد که در صورت تغییرات سریع سازمان دچار بحران نخواهد شد.
انعطاف پذیری برای هرگونه تغییر در واقع نوعی تخصصیشدن فعالیتها است که موجب بقای سازمان و رضایت مشتری میشود.
مدیر مشتری مدار
ارتباطات مؤثر بین کارکنان ضامن کیفیت مطلوب است ، عموماً برای اجرای یک پروژه تقسیم وظایف مقدم بر ایجاد ارتباطات مؤثر بین افراد قرار میگیرد در نتیجه روابط بطور نامطلوب گسترش یافته ، اشتباهات بروز و نهایتاً اهداف اصلی گم خواهند شد. بنابراین باید قبل از شروع هر پروژه کارکنان را نسبت به اهمیت روابط متقابل در انجام وظایف و مسئولیت محوله ، برای حصول نتیجه مورد انتظار آگاه ساخت.
بدین ترتیب است که هرکسی متوجه نقش و تأثیر فعالیتهای خود بر کار سایرین شده و میتوان با تغییر کانون توجه افراد از عملکرد انفرادی به کار گروهی توقعات کارفرما را ارضاء و همه افراد را برنده تلقی نمود. آگاه سازی کارکنان از وظایف یک مدیر مشتری مدار میباشد.
پیش ازاین خصوصیات یک سازمان مشتری مدار مورد بررسی قرار گرفته است. بطور کلی یک مدیر که به اصول یک سازمان مشتری مدار معتقد باشد و دارای صبر فراوان ، تواضع ، انتقادپذیری ، آراستگی ، راستگویی و صداقت ، مطلع از خدمات سازمان و شنونده و پاسخ دهنده خوب جهت مشکلات مشتریان و … را میتوان یک مدیر مشتری مدار محسوب کرد.
مدیران هر سازمان از هستههای اصلی آن محسوب شده و باید خصوصیات و ویژگیهای مشتری مداری را در خود تقویت نمایند.
ویژگی های مدیران مشتری مدار
مشتری را میشناسند.
در سازمان جهت مشتری ایجاد اهمیت میکنند.
به مشتری خدمت میکنند.
برای مردم احترام قائلند.
در مردم احساس برنده شدن ایجاد میکنند.
در مورد مردم مانع اظهارات مخرب میشوند.
ظرفیت انتقادپذیری سازمان را افزایش میدهند.
مردم را از ارائه انتقاد سازنده منع نمیکنند.
به انتقاد سازنده مردم به موقع پاسخ میدهند.
تمایل به قبول اشتباه دارند.
کارکنان مشتری مدار
مدیران مشتری مدار بدون کارکنان مشتری مدار موفق نخواهند بود وکارکنانی که ویژگی های ذیل را داشته باشند در زمره کارکنان مشتری مدار قرار دارند :
مردم دارند ومردم را دوست دارند .
همیشه جانب مشتری را می گیرند .
به سوالات مشتری پاسخ مناسب می دهند .
به حرف های مشتری خوب گوش می دهند .
شیک پوش وخوش صحبت هستند .
ظاهروباطنی آراسته و وارسته دارند .
خود را به جای مشتری قرار می دهند .
بیشتر به فکر ارایه خدمات هستند تا سود شخصی .
همیشه بیشتر از حد انتظار مشتری برایشان کار می کنند .
با مشتری همانند میهمان خود رفتار می نمایند .
رفتار آنها نشانگر این است که مردم ومشتریان را در اولویت قرارمی دهند .
با چنین دیدگاهی کارکنان مشتری مدار، مدیران مشتری مدار و سازمان مشتری مداری پیوستاری از خدمت به مشتری هستند به طوری که اگرهر کدام وظیفه و مسولیت خود را نسبت به مشتری به درستی انجام ندهند فرآیند خدمت لطمه می خورد و به کاهش رضایت مشتریان می انجامد..
نقل از: http://yahyaee.com/۲/archives/۲۰۰۶/۰۵/post_۷.htm
احمد یحیایی ایله ای
سحر میرشاهی
مدیر سایت / فارغ التحصیل مهندسی علوم و صنایع غذایی از دانشگاه شهید چمران اهواز
مسعود پزشکیان سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 پزشکیان ایران جلیلی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ مناظره انتخاباتی
هواشناسی وزارت بهداشت قتل تهران آتش سوزی خانواده آموزش و پرورش شهرداری تهران سلامت سازمان هواشناسی پلیس سیل
خودرو قیمت دلار قیمت طلا دولت سیزدهم بازار خودرو قیمت خودرو قیمت سکه بورس دلار حقوق بازنشستگان بازار سرمایه الکامپ
علیرضا قربانی تلویزیون سینما تخت جمشید سینمای ایران رسانه ملی دفاع مقدس کتاب کنسرت شهید
دانشگاه تهران دانش بنیان حوزه علمیه دانشگاه آزاد اسلامی ماهواره وزیر علوم
آمریکا اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه روسیه فلسطین جو بایدن فرانسه ترکیه جنگ غزه دونالد ترامپ لبنان
یورو 2024 فوتبال استقلال پرسپولیس باشگاه استقلال لیگ برتر باشگاه پرسپولیس نقل و انتقالات نقل و انتقالات استقلال علیرضا بیرانوند لیگ برتر ایران بازی
هوش مصنوعی نمایشگاه الکامپ زمین موبایل ربات اپل ایرانسل گوگل وزیر ارتباطات
کاهش وزن ورزش تغذیه سرطان دیابت آلزایمر ویتامین سکته مغزی