سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
نقش معماری در درمان بیماری اوتیسم
ضربه بسیار دردناکی خواهد بود هنگامی که پدر و مادری متوجه شوند فرزندشان مبتلا به بیماری اسرارآمیز اوتیسم است. والدین بچههای اوتیسم غمگین و نگران از آینده فرزند خود هستند، چون متاسفانه این بیماری روحی مهارتهای کلامی و غیرکلامی، تکامل اجتماعی کودک را آسیبپذیر کرده و او را با دنیای خارج بیگانه میکند. متاسفانه بروز این بیماری در جامعه ایران رشد تصاعدی به خود گرفته و به طور تخمینی از هر ۱۰۰۰ کودک، ۳کودک مبتلا به این بیماری متولد میشوند. علائم این بیماری از ۱۲ماهگی یا به عبارت دیگر قبل از ۳ سالگی نمایان میشود که هنوز علت و بروز آن نامعلوم و نحوه معالجه و درمان این بیماری هم به طور کامل مشخص نشده است. ولی آنچه در سالهای اخیر تجربه نشان داده، تاسیس فضاهای آموزشی در مکانهای به دور از آلودگیهای صوتی با کاربری خاص و بکارگیری تجهیزات آموزشی لازم و کمک پرسنل باتجربه میتوان کودکان مبتلا به اوتیسم را بموقع نجات داده و به زندگی طبیعی برگرداند.
اوتیسم اختلال رشدی در کودکان است که مهارتهای کلامی و غیرکلامی، ارتباطی و تکامل اجتماعی را به طور معنیداری تحت تاثیر خود قرار میدهد و عملکرد آموزشی را در کودکان کاهش میدهد. با توجه به گسترش این بیماری در جهان و اخیرا در ایران، بررسی تحقیقات اندک در این زمینه نشان میدهد که فضاهای درمان آموزشی با این بیماری به صورت تخصصی فقط در معدودی از کشورها نظیر آمریکا و آلمان به کار گرفته میشوند، ولی در ایران به دلیل عدم آشنایی با اوتیسم فقط یکی دو مکان آموزشی غیراستاندارد یا با تغییر کاربری ساختمانی و تبدیل آن به این مراکز در تهران دایر است که به هیچ وجه جوابگوی کودکان بیمار نیست و شهرستانها هم فاقد این امکانات هستند.
یکی از مهمترین ویژگیهای کودکان که در درک آنان از فضا موثر است، قوه تخیل است، ولی به دلیل اینکه این کودکان فاقد قوه تخیل یک کودک طبیعی هستند، ضرورت استفاده از عناصر و شکلهای متنوع و گوناگون در فضاهای داخلی و خارجی قابل درک است؛ زیرا به این گونه قدرت تخیل بارور شده و به آنها اجازه پرواز و رشد میدهد و فضاها را برای آنها خوشایند و مطلوب میکند. لازم به ذکر است که فضاها باید با استفاده از علم معماری بهنحوی شکل گیرند که کودک بتواند در مراحل مختلف آموزشی و تفریحی گام به گام بعد از تجربه کردن از یک مرحله به مرحله دیگر برسد. در مفهوم کلی مراکز توانبخشی و نگهداری کودکان اوتیسم باید محیطی قابل انعطاف باشد؛ محیطی که فضاهای مشخصی برای بازیهای فعال، آرام و گروههای آموزشی دارا باشد. برنامه فیزیکی مجموعه شامل فضاهای تفریحی و آموزشی، تفریحی و آموزشی، آبدرمانی، سوارکاری، زمین اسکیت، فضاهای بازی روباز، پیادهروی، باغ وحش و... است.کلاسهای آموزشی شامل کاردرمان ذهنی، توانبخشی، گفتاردرمانی، موسیقیدرمانی، بازیدرمانی، تئاتردرمانی و... میشود.فراموش نکنیم گرچه علل بیماری اوتیسم در کودکان هنوز ناشناخته است، اما با استفاده از علم معماری میتوان به درمان این دسته از کودکان کمک کرد و نهادهای حمایتی هم باید با ایجاد چنین مراکزی به خانوادهها برای کمک به این کودکان معصوم یاری رسانند.
نگین ایرانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست