یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

فیلم هایی که پرفروش می شوند


فیلم هایی که پرفروش می شوند

نبود امکانات تفریحی متنوع, باعث شده است سینما تبدیل به یکی از معدود گزینه های سالم تفریحی اقشار مختلف جامعه شود و حالا به جرات می توان گفت تعداد تماشاگران سینمای ایران که از جنبه تفریحی با آن برخورد می کنند, افزایش قابل توجهی یافته است

سینمای ایران چند سالی است که دوران جدیدی را تجربه می کند. دورانی که در آن پیش بینی واکنش تماشاگران نسبت به محصولاتش مانند گذشته دیگر کار غیرممکنی نیست. حالا می توان با ضریب خطای معقولی سرنوشت یک فیلم را در گیشه در همان روزهای اولیه اکران حدس زد. با تغییرات سریع اجتماعی، سیاسی جامعه ایران در چند سال اخیر و افزایش قابل توجه جمعیت جوان، گرایش به سمت استفاده از محصولات فرهنگی و در راس آن سینما در میان لایه های مختلف اجتماع افزایش یافته است.

این موضوع در کنار نبود امکانات تفریحی متنوع، باعث شده است سینما تبدیل به یکی از معدود گزینه های سالم تفریحی اقشار مختلف جامعه شود و حالا به جرات می توان گفت تعداد تماشاگران سینمای ایران که از جنبه تفریحی با آن برخورد می کنند، افزایش قابل توجهی یافته است. به گزارش پایگاه خبری هنر ایران، این در حالی است که تعداد تماشاگران جدی سینما به رغم تمام نگرانی های قبلی رقم امیدوارکننده ای است.

با این همه البته مانند همه جای دنیا غلبه با تماشاگرانی است که نخستین انتظارشان از سینما سرگرم ساختن آنهاست. در این میان رفتارشناسی و واکنش این نوع تماشاگران در چند سال اخیر نسبت به فیلم های مختلف، نتایج جالبی را به دست می دهد:

۱) تماشاگر امروز به شدت متاثر از تلویزیون است. این تماشاگر سینما را نیز در ادامه تلویزیون می بیند و علاقه دارد همان شخصیت ها و روابط را که در تلویزیون می بیند، بر پرده هم شاهد باشد. در واقع حالا تصاویر تلویزیونی سلیقه تماشاگران را شکل می دهد.

۲) مطلوب این تماشاگر مشاهده شکل متفاوتی از زندگی بر پرده سینماست که او را هرچند برای مدت محدودی از مصائب خاص زندگی پرمرارت امروز دور کند. از این منظر فیلم هایی که در فضایی فانتزی یا طنزگونه می گذرند در سال های اخیر با استقبال خوبی روبه رو شدند.

۳) تماشاگر این سال ها به شدت علاقه مند به ستاره ها است. متاثر از زندگی مصرف گرای امروز، ستاره ها تبدیل به الگوهای دست نیافتنی شده اند که تماشای آنها بر پرده می تواند تا حدود زیادی اشتیاق دست یافتن به آنها را پاسخ دهد. البته در سینمای امروز ایران انواع مختلفی از ستاره ها حضور دارند. در واقع در کنار بازیگرانی که روند تبدیل به ستاره را در سینما طی کرده اند، طیف دیگری از بازیگران محبوبی حضور دارند که از تلویزیون به شهرت رسیده اند. عملکرد و کیفیت حضور ستارگان سینمایی البته قابل مقایسه با این نوع ستارگان نیست. فیلم های پرفروش این سال ها هم نشان می دهد که تماشاگران «هدیه تهرانی» و «محمدرضا گلزار» و «امین حیایی» را به «جواد رضویان» و «حمید لولایی» و «مجید صالحی» ترجیح می دهند.

۴) تماشاگر امروز علاقه مند به تماشای فضاهایی است که در زندگی واقعی اش دست نیافتنی می نمایند. سینمایی مطلوب اوست که تصویری از زندگی افرادی را به او نشان دهد که دوست دارد مانند آنها گذران عمر کند. نمایش زندگی طبقات پایین اجتماع و مصائب بغرنج آنها جذابیتی برای او ندارد. در مقابل سر کشیدن به زندگی افراد مفرح و مناسبات و دغدغه های آنها برایش بسیار جذاب است.

۵) هرچند در چند سال اخیر تبلیغات و اطلاع رسانی اهمیت به مراتب بیشتری نسبت به گذشته در زمینه جذب تماشاگران در سینمای ایران پیدا کرده است اما همچنان برای تماشاگر این سال ها توصیه دوستان و آشنایانش و قضاوت آنها درباره فیلم ها نقش بسیار مهمی در تصمیم او برای تماشای فیلم ها دارد.

البته پرفروش شدن چند فیلم در سال های اخیر که نوآوری و ظرافت های خاصی در تبلیغات و اطلاع رسانی شان صورت گرفته بود، نشان داد که تبلیغات جذاب درحال تبدیل شدن به المان مهمی در جذب تماشاگران است.

۶) برای تماشاگر امروز روایت ساده داستان و آغاز و پایان مشخص به مراتب جذاب تر از شیوه های روایتی پیچیده و خاص است. او علاقه مند است که در پایان سرنوشت شخصیت ها را ببیند و عاقبت اعمالشان را مشاهده کند. از این منظر فیلم هایی که بدون پیچیدگی و ابهام داستانشان را بیان کرده اند در این سال ها به فروش بالایی دست یافته اند.