دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
بسته بندی زیبایی و آسایش
بازارهای مربوط به لوازم آرایشی و مراقبت های شخصی بهتر از همیشه با شرایط سخت اقتصادی مواجه شده است. بر طبق گزارشات اخیر visiongain این بازارهای جهانیدر سال ۲۰۱۲ به ارزش ترکیبی ۴۶ میلیارد دلار (حدود ۵۰ میلیارد یورو) رسیده اند. الیزابت اسکودا وتیم اسکایز با تعدادی از شرکت ها درباره این ابداعات و گرایشات صحبت کردند.
امروزه، مصرف کنندگان توقع زیادی از محصولات آرایشی دارند. به طور ایده آل یک بسته باید به سادگی قابل استفاده باشد،درویترین مغازه برجسته باشد، حس با کیفیتبودن را القاء کند و دوستدار محیط زیست باشد. مصرف کنندگان بسته ای را دوست دارندکه مقداری خاص باشد.
هاوی گرینبرگ، مدیر فروش Allstate Paper Box، مثالی در این مورد می زند:"بخشبسته بندی لوکسهمیشه به دنبال ایده ها و طراحی های جدید برای متمایز کردن محصولات است. ما برایخاص کردن محصول در قسمت جعبه های کادو، به این نیاز به عالی بودن،با ایجاد قالب های جدید پاسخ داده ایم. برای مثال، ما جعبه هدیه ای با مدل کششی با کشیدن روبان را به جای جعبه ها و پاکت های متداول کادو تولید کردیم که برای عطرهای بلند و بطری های شراب و مشروبات الکلی عالی اند."
دامنه محصولات در بسته بندی های آرایشی حتی وسیع تر می شود، و مصرف کنندگان اغلب از ولخرجی برای لوازم آرایش لذت می برند و تولیدکنندگان بسته بندی و طراحان سود می برند. الیور دوبلی، مدیر گروه AIPتوضیح می دهد: "با صف عریضی از ارائه کنندگان، محصولات بیشتری وجود دارند. به عنوان مثال، کرم های ضد پیری، به عنوان اقلام لوکس با قیمت بالا تهیه شده اند. سقف بازار هدف خیلی خوبی برای ماست، و ما از این گرایش سود می بریم."
صنعت لوازم آرایشی در مقابل بحران اقتصادی مقاومت نشان داده است. پدرو لوپز، مدیر فروش بین المللیCoesa، تمایل آشکار مصرف کنندگان به نگهداری و خرید محصولات آرایشی را حتی در اسپانیا، جایی که بحران اقتصادی شدیدتر از سایر کشورها بوده است، ملاحظه کرده است.
"مصرف کنندگانی که مجبور شدند مخارج خود را کاهش دهند، چیزهای دیگری را برای قربانی کردن انتخاب کردند. در ذهن آنان محصولات آرایشی از اقلام لوکس به ضروری تغییر یافته اند."
● متفاوت سازی هوشمندانه
آنطور که استفان اشننیتزر مدیر عامل Cartondruck توضیح می دهد، که طراحی بسته بندی های لوازم آرایش در چند سال گذشته بویژه در بخش کالاهای لوکس تغییر کرده است.
"در بهترین بازارهای لوازم آرایشی و عطر، پرهیزی نسبت به طراحی های پرزرق و برق پر از جزئیات وجود دارد، که به نفع خط مشی زیرکانه ای است که در آن به طور مثال، از بافت های متفاوت و اثرات لامسه ای استفاده می شود. استفاده از لاک الکل های متفاوت، نظیر مخلوطی از انواع مات و براق آن برای تأکید برجزئیاتی نظیر لوگوها، همیشه محبوب تر است. همچنین مصرف کنندگان محصولات گران همواره به ساختارهای برجسته/کوچک بر روی سطح محصول علاقمندند. گرافیک ها و نازک کاری ها در یک یکپارچگی عالی، به جعبه های مقوایی تاشو اجازه می دهند داستان خود را بگویند."
توی چشم بودن در پشت ویترین بسیار مهم است. کلایو برودبنت، مدیر Global One-Pak می گوید: "مالکان برندها برای به دست آوردن نمای چشمگیر در پشت ویترین، بر روی شکل های جدید، طراحی های ممتاز وتزئینات سرمایه گذاری می کنند. با توجه به افزایش تقاضا برای سازه های ضد دست زدن که مانع باز کردن یا بوییدن محصول توسط مشتری روی قفسه می شوند، طراحی های چندکاره راه حل های خوبی هستند. اکثریت طراحی های پمپ لوسیون های ما دارای مکانیسم on/off به همراه یک بست کششی اختیاری آشکارکننده دستکاری کردن هستند."
سیسیلیا مانزونی مدیر بازاریابی Baralanخاطرنشان می کند که مدهای جدید همچنین بر اینکه چه چیز در صنعت مورد تقاضاست اثر می گذارند. شکل های متفاوت بسته ها مد شده و از مد می افتند. او می گوید: "البته در مناطق جغرافیایی متفاوت، تمایلات و ترجیحات متفاوتی وجود دارند، اما ما تمایل به بسته بندی های چهارگوش را بیش از انواع گرد یا عجیب و غریب ملاحظه کردیم."
برخی اوقات مدها توسط اتفاقات غیرمنتظره تحت تأثیر قرار می گیرند. ساری استرنسچین مدیر بازاریابی Qosmedix می گوید: "هنگامی که محبوبیت ژل های مانیکور، بسته لوازم خانگی ناخن و سایر طراحی های پیچیده تر ناخن با دیده شدن در بازی های المپیک لندن افزایش یافت، ما رشد زیادی در دسته لوازم بهداشتی ناخن مشاهده کردیم. البته این مسأله منجر به افزایش تقاضا برای انواع ابزارآلات مانیکور و پدیکور، ادوات آن، طرح های منحصر به فرد شیشه لاک، برس های هنری ناخن و لوازمی نظیر Qosmedix One-Touch Dispensing Bottle با Flip Top Cap طبیعی گردید."
● بسته های بهتر، محصولات بهتر
مشتری پادشاه است، و راحتی و سهولت مصرف، یک مسأله کلیدی است. کویینت کلدرز، مدیر عامل IPS می گوید: "بازار لوازم آرایش یک بازار جالب توجه با پتانسیل بالاست که در آن راحتی مصرف کننده یک روند مهم است. به همین دلیل نیاز به توزیع و کاربرد بهتر محصول، یک محرک کلیدی در صنعت است."
آقای کلدرز توضیح می دهد که بازار یک سیر تکاملی از لوله ها تا پمپ های aerosol و بی هوا را گذرانده است. برآورده کردن این تقاضا، جدیدترین نوآوری IPS به نام Airopack است.این یک pressurised dispenser تمام پلاستیکی است که به جای عوامل شیمیایی از هوای معمولی استفاده می کند.
همچنین مشتری ها محصولات طبیعی تری با مواد مؤثره طبیعی، حاوی مواد نگهدارنده کمتر می خواهند. این به معنی افزایش تقاضا برای بسته بندی است. بسته های دوتایی یعنی بسته هایی که می توانند حاوی فرمول های متفاوتی باشند، بعلاوه محصولاتی که می توانند مستقیماً روی پوست به کار روند.
برای مثال، Quadpack یک ظرف بدون هوای دو قسمتی تولید کرده است. تیم ایوز مدیر عامل Quadpack توضیح می دهد:"بسته های بی هوا، از فرمول ها در یک محیط محفوظ از هوا نگهداری می کنند. این بدین معنی است که مواد نگهدارنده کمتری مورد نیاز است، که آنها را برای فرمولاسیون های طبیعی و زیستی ایده آل می سازد. فرمول هایی که در بسته های بدون هوا هستند نسبت به بسته های دیگر ۲ تا ۵ برابر مواد نگهدارنده کمتری دارند. استفاده از مواد نگهدارنده گران می تواند سبب عکس العمل های پوستی شود، در حالیکه استفاده مفرط از این مواد واقعاً می تواند کارایی ضدمیکروبی آنها را کاهش دهد، بنابراین این بسته های بی هوا برای مواد آرایشی بدون مواد نگهدارنده یا حاوی مقدار کمی از آنها، ایده آل هستند. همچنین بسته های بدون هوای مخلوط دوقلو، با ایجاد قدرت تغییر نوع محصول، مشتری را جذب می کند. هنگامی که این محصول، برای سری محصولات درمانی، وارد مجموعه شیشه ها شود، روند معالجات صورت به سبک سالن های زیبایی را به خانهمی آورد."
● بسته بندی وسیله ای برای برند کردن
در یک بازار کاملاً رقابتی، جلب توجه مشتری بسیار حیاتی است. دامنه وسیع برندها و محصولات همواره تمایزگذاری بین آنها را مشکل می کند.
دومینیک باکیک، مالک Dieter Bakic Enterprises GmbH توضیح می دهد: "لازم است که برندها در تمام خطوط تولیدی اشان هویت ثابت خود را حفظ کنند و از طریق اشکال دو بعدی و سه بعدی خود با همان ارزش های برند ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این، بازرگانان نه تنها باید بر مکان فروش محصول تمرکز داشته باشند، بلکه به همان اندازه هم باید به مکان مصرف آن ها، یعنی حمام توجه داشته باشند، جایی که قوی ترین ارتباط بین برند/محصولات و مصرف کننده صورت می گیرد."
او ادامه می دهد: "میزان عملکرد و راحتی در تعیین عناصر برند کردن مهم تر شده اند. برای مثال، درسال های اخیر کشش زیادی به پمپ های بدون هوا وجود داشته است نه فقط به دلیل ویژگی حفاظت از محصولاشان (بدون هوا) بلکه به دلیل اینکه مصرف کنندگان می توانند هر محصول چبسناکی را توسط آن از هر زاویه و قسمتی بیرون آورند. مثال دیگر مکانیزم push-to open در حوزه Axe / Lynx و سرپوش های فشرده لغزنده در حوزه رنگ CK جدید است.Dieter Bakic به بازار تخصصی مراقبت از مو نگاهی انداخت و با یک شیشه که دارای مکانیزم بسته شدن منحصر به فردی بود مطرح شد. مکانیزم twist-and-turn فقط برای چشمگیر شدن در پشت ویترین نیست، بلکه یک طرح حرفه ای و جدید است که برای مشتری در هنگام مصرف تجربه جدیدی ایجاد می کند."
گزینه های متعددی برای چشمگیر ساختن بسته ها در پشت ویترین موجودند و یکی از آنها فویل های قابل چاپ هستند. الیور دوبلی از گروه API توضیح می دهد: " اخیراً بر روی نوآوری در زمینه هایی نظیر فویل های قابل چاپ تمرکز کرده ایم که می تواند دقیقاً به همان رنگ های مورد نیاز برند دست پیدا کند، ویا فویل های لیزری که به محصولاتی نظیر شامپوها کمک می کنند تا پشت ویترین بدرخشند. برای بازار خمیر دندان ما یک تکنولوژی dieless ایجاد کرده ایم تا در عین کاهش هزینه ها به یک افکت نقره ای بر روی بسته دست پیدا کنیم."
او می افزاید: " همیشه تقاضای بالایی برای رنگ های خاص و روغنی به خصوص در بازارهای محصولات آخرین مدل وجود دارد."
متفاوت بودن در زمینه چند لایه سازی نیز دارای اهمیت می باشد. فیلیپ مولر مدیر بازاریابی جهانی در Clarifoil اینگونه توضیح می دهد: هرکسی از چند لایه سازی جعبه ها چیزی جدید و متمایز می خواهد بدین منظور که تصویر و نمای آن برند را بهبود بخشیده و آن را در یک محیط شلوغ برجسته جلوه دهد. این شامل تمیزی و وضوح بالا برای مثال، با استفاده از رنگ های جدید، تاثیرات جلا داشتن و بهبود خاصیت لمسی و احساسآن و غیره می باشد. دو گرایش خاص می توانند مغایر هم باشند: محبوبیت اثرات فلزی کردن و نیاز برای راه حل های سبز (موافق محیط زیست). در پاسخ به این امر ما فیلم Clareflect خودمان را ایجاد کرده ایم که سطحی به شدت صیقلی و فلزی داشت درحالیکه محصولی درجهت پایداری محیط زیست بود و از خمیر چوبعاری از GM و مناسب برای کمپوست خانگی ساخته شد.
● رقابت برای خاص کردن
شرکت های بسته بندی اروپایی با افزایش رقابت با سازندگانی از ملت هایی با تولید انبوه و قیمت کمتر، بویژه چین، مواجه شده اند. بسیاری از شرکت ها برای کاهش قیمت ها در حال تلاش هستند و بنابراین از آسیا خریداری می کنند، که رقابت هایی را در صنعت بدنبال دارد.
کارستن وولانسکی مدیر عامل Awantys می گوید: این مساله در برخی از برندها که طراحی های استاندارد و هزینه های سرمایه گذاری کمتر را انتخاب کرده اند بازتاب داشته است. در مواجهه با این فشارها استراتژی شرکت های اروپایی از قبیل شرکت ما افزایش سفارشیکردن محصولات و ارزش افزوده بیشتر بوده است. ما در آلمان R&D را انجام دادیم، سپس ابداعاتمان را برای سازندگانمان نادیده گرفتیم که در اروپای شرقی پایه گذاری شده است. این تسهیلات تولیدی مخارج دستمزد یکسانی با چین داشت ولی البته سریعتر ارایه می شد و هزینه حمل و نقل کمتری داشت.
● آگاهیهای زیست محیطی
تقاضای مصرف کننده برای محصولات دوستدار محیط زیست به قدرت به پیش می رود، و شرکت ها برای برآورده کردن این نیازها بهترین ها را ارایه می دهند. ایلونا ورمیر (Ilona Vermeer) مدیر بازاریابی در گروه پلاستیکوم (Plasticum) می گوید : "بسته بندی سبک یک گرایش مهم است. این امر همزمانهم مؤثر بر هزینه ها بوده (cost effective) و در هم دوستدار محیط زیست می باشد."
پیشرفت در ابداع و طراحی شرکت ها را قادر به استفاده کمتر مواد در بسته بندی می کند. پدرو لوپز از Coesa اینگونه توضیح می دهد :"در پاسخ به نیاز زیست محیطی، ما به راهی برای حذف فیلم پلاستیکی که بسته موج دار را می پوشاند اندیشیده ایم. ما یک لاک الکل محافظ ایجاد کرده ایم که می تواند جایگزین فیلم شود. این ماده در زمینه محافظت بسته همان خاصیت عملکردیرا دارد ولی یک لایه از بسته بندی را حذف می کند و کل بسته قابل بازیافت و قابل پروسس مجدد می باشد."
الیور دوبلی از گروه API می افزاید: "با افزایش پذیرش مواد دوستدار محیط زیست، مشتریان ما اغلب از ما می خواهند که ظاهر مقوای بازیافتی را بهبود دهیم."
استفان شنیتزر از Cartondruck می گوید: "پایداری محیط زیست یک محرک مهم برای بازار است. تقاضای شدیدی برای کیفیتمقواهای تولیدی مسئول در برابر محیط زیست و نیز مقوای بازیافتی مرغوب وجود دارد. سطح پوشیده نشده یک اثر طبیعی را نشان می دهد که با لاک الکل های برپایه آب و جوهرهای دوستدار محیط زیست محافظت می شود. در Luxe Pack Monaco ما در حال ارائه یک پروژه محیط زیستی با تشریک مساعی هستیم، که شامل تولید کنندگان سایر مواد بسته بندی و نمایندگان طراحی است که هدف آن این است که نشان دهد چگونه تجمل و مسئولیت پذیری در مقابل محیط زیست با هم جمع می شوند. ما در بخش از آن برخی راه حل های ابتکاری را ارائه خواهیم کرد."
● نوآوری ها
ماده بسته بندی هر چه که باشد، شرکت ها برای اینکه در این رقابت جلو باشند مشغول نوآوری کردن بوده اند.
کلایو برودبنت از Global One-Pak می گوید: "ما مقدار طرح های جدید پمپ قفلی امان را از ۵/۱ میلی لیتر به ۲ میلی لیتر افزایش داده ایم و طرح های جدید پمپ لوسیون و اسپری رطوبت که برای عدم تماس با فلز، فنرهای فلزی خارجی دارند."
Airopack شرکت IPS نیاز به توزیع و استعمال بهتر محصول را برآورده می سازد، یک pressurised dispenser تمام پلاستیک که از هوای معمولی به جای عوامل شیمیایی استفاده می کند.
کویینت کلدرز از IPS می گوید: "بازار یک سیر تکاملی را از لوله به aerosol ها و پمپ های هوا از سر گذرانده است.Airopack که در حال تولید است، قدم دیگری را به نمایش می گذارد، جایگزین کردن aerosolها که حاوی عوامل شیمیایی اند. به علاوه عملکرد بهتر نسبت به aerosol ها ی موجود، این محصول جدید می تواند یک محصول مناسب با محیط زیست به بازار عرضه شود زیرا فلز aerosol می تواند با پلی پروپیلن جایگزین شود."
ایلونا ورمیر از Plasticum می گوید: "Plasticum، سرپوش های اسپری را با فناوری Integrated Spray technology عرضه می کند، یک راه حل اسپری مؤثر برای طرح هایaerosol، که توسط Plasticum ایجاد شده و دارای حق امتیاز گردیده است.insert-معمولاً یک بخش مجزا- کاملاً درactuator جا داده شده است. به وسیله تطبیق سوراخ با فرمولاسیون، دامنه وسیعی از الگوهای متفاوت اسپری امکان پذیر است. سرپوش های اسپری یک تکه که فقط با یک تزریق قالبگیری ساخته می شوند، باعث صرفه جویی در زمان، ماده و انرژی می شوند."
ایوز از Quadpack به یک پمپ روغنی ابتکاری اشاره می کند.Apollo Oil Pump که منحصراً از تهیه کننده بین المللی بسته بندی لوازم آرایش Quadpack قابل تهیه است، برای مبارزه با اثرات جابه جایی روغن مهندسی شده است. با استفاده از اجزاء خاص، پمپ برای جلوگیری از نشت کردن در مقابل تورم ناشی از روغن مقاومت کرده و باعث تمیز و خشک ماندن پمپ و بطری می شود. به علاوه، نازل بلندتر متمایز آن، هوشمندانه زاویه دار شده است تا از چکه کردن محتویات جلوگیری شود. شکل آن تضمین می کند که تراوشات فرمول به سادگی به اتاقک خود برمی گردد. این محصول با خصوصیات تزئینی غیرمعمول برای پمپ های روغنی، می تواند به یک ظاهر واقعاً عالی دست پیدا کند.
Eurovetrocap یک شیشه دهان گشاد ابتکاری ساخته شده از شیشه و پلاستیک ایجاد کرده است که تمام تزئینات آن بر روی سرپوش می باشد. روسانا لردینی از قسمت بازاریابی شرکت توضیح می دهد: "امکانات تزئینی متفاوتی موجودند، از master staining، نقاشی،metallizing UV، و چاپ توری گرفته تا three passages and padprinting یا قالبگیری داغ بر سطح خارجی سرپوش های ساخته شده از PP و یا بر روی لنز در PETG انجام می شوند. این شیشه ها با رنگ شفاف ساخته می شوند و می توانند طبق طراحی اختصاصی اشان نقاشی شده یا متالیزه شوند."
Hermann Koch GmbH یک روش ساختاریافته برای نوآوری ظروف لوازم آرایشی اش دارد. کریستین اشمیت از بخش بازاریابی این شرکت می گوید: "مهم است که بهترین سطوح تزئینی تولید شود، انعطاف پذیری اجزاء و اندازه در نظر گرفته شود، و سازگاری با محیط زیست نیز مورد ملاحظه قرار گیرد."
نوآوری هایی در زمینه چاپ بسته های آرایشی با چاپ thermochromic ایجاد شده است. افکت های گیرایی می توانند با جوهر بر روی ظرف به وجود آیند، تغییر رنگ به دمای محیطی بستگی دارد.
کریستین اشمیت توضیح می دهد: "جوهر چاپ توری که توسط ما استفاده می شود در دمای ۱۹ درجه سانتی گراد تغییر می کند. اگر بطری در دمایی سردتر از ۱۹ درجه باشد، سایه های آبی زیادتر می شوند. جوهر چاپ توری thermochromicدر سایه های مختلف و دامنه های دمایی مختلف در دسترس است و چاپ رنگی قوی و براقی عرضه می کند."
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست