جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
نمونه ای برای سنجش فیلم های فاخر
در چند ساله اخیر اصطلاح جدیدی به سینمای ایران اضافه شد به نام فیلم فاخر که معنایش صرف بودجههای میلیاردی از بیتالمال و شکستهای سنگین و مفتضح تجاری در گیشه بود. همین مساله و ناکامیهای پیدرپی فیلمهای مذکور نوعی فضای بدبینی را در میان منتقدان و اهالی سینما پیرامون اینگونه فیلمها به وجود آورد و فضایی را ساخت تا این ذهنیت حاصل شود که هرکس به مدیران دولتی نزدیکتر باشد و ارتباطاتش قویتر میتواند از بودجههای میلیاردی برای خودش کلاهی بدوزد و محصولی را فارغ از محتوا و ساختار و تنها با عنوان فیلم فاخر به کارنامه سینمای ایران اضافه کند.
ساخت استرداد و حواشی آن به ویژه حواشی گوناگون تهیهکنندهاش محسن علیاکبری نیز بر این بدبینی افزود اما نمایش این فیلم در جشنواره سیویکم خط بطلانی بر همه این دیدگاههای منفی کشید. فارغ از اینکه جوایز تعلق گرفته به این فیلم چه مقدار حق بود و درست، میخواهم تاکید کنم که اتفاقا استرداد فیلم خوشساختی است که شاخصههای لازم را در بخشهای مختلف فرم و محتوای خود برای مخاطب به همراه دارد. از بازیهای خوب و یکدست که سرآمد همه آنها حمید فرخنژاد است تا فیلمنامه قوی، پرکشش و جذاب آن که همه و همه کاملا در خدمت ساختار درآمدهاند و بر موفقیتهای فنی فیلم افزودهاند. «استرداد» یک ماجرای مستند تاریخی و دریافت غرامت از روسها پس از جنگ جهانی دوم را دستمایه کار خود قرار داده و روایتگر ماجرای یک تیم زبده نظامی ایرانی به سرپرستی سرهنگ فرامرز تکین (حمید فرخنژاد) است که مامور بازپسگیری و استرداد یازدهونیم تن طلا میشوند.
فیلم، ضمن توجه به خط اصلی معمایی و تعلیقیاش شخصیتهای پرداخته شده و باورپذیری هم دارد. انتخاب درست بازیگران و بازیهای خوب آنها سهم عمدهای در همراهی تماشاگر دارد و تجسم درستی از فضای فیلم میدهد. ضمن اینکه اصل غافلگیری مخاطب و تماشاچی نیز سرلوحه کار کارگردان قرار گرفته تا مخاطبش را مدام به اشتباه بیندازد و مجددا او را به مسیر اصلی و درست قصه بازگرداند. به همه اینها باید اضافه کرد تنوع لوکیشنها و فیلمبرداری قدرتمندانه و چشم نواز محمود کلاری را در کنار موسیقی جذاب و به اندازه ستار اورکی و هارمونی جالب و دیدنی طراحی صحنه و لباس که دقت در برخی قسمتهای طراحی صحنه و لباس مخاطب را به یاد آثار زندهیاد علی حاتمی میانداخت که با چه دقت و وسواسی به طراحی صحنه و لباس کارهایش نظارت میکرد.
در مجموع جدا از زیانهایی که از همان زمان پیش تولید استرداد بابت فاخر بودن آن به کلیت کار وارد شد باید اذعان داشت که این فیلم در مجموعه فیلمهای اکران سال ۹۲ میتواند یکی از آثاری باشد که گیشه خوبی را با خود به همراه داشته باشد و بنیاد سینمایی فارابی نیز بتواند پس از مدتها حداقل چه در بخش ساختاری و محتوایی و چه در بخش گیشهای به این تولید خود ببالد.
چنانچه قرار باشد از زمان راه افتادن کاروان فیلمهایی که اصطلاح فاخر را با خود یدک میکشیدند نمونه تقریبا مناسب و خوبی از فیلم فاخر ارائه کنیم گمان میکنم استرداد بتواند سرمشق خوبی برای سازندگان سایر آثار اینگونه باشد تا در کنار عمل به دغدغهها و مثلا رسالت فرهنگی خود محصولی را روانه بازار کند که حرفی برای گفتن داشته باشد و تحمیق و ساده انگاری تماشاچی را نه تنها در دستور کار خود قرار ندهد بلکه از ساختاری بهره گیرد که تماشاچی بتواند پس از پایان نمایش آن، سالن سینما را راضی ترک کند.
نویسنده : لاله محمودی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران غزه حسن روحانی روسیه مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
هلال احمر یسنا سیل آتش سوزی قوه قضاییه پلیس تهران بارش باران شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
بانک مرکزی دولت سیزدهم حراج سکه قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار خودرو بازار خودرو دلار سایپا ایران خودرو کارگران
سریال نمایشگاه کتاب کتاب مسعود اسکویی تلویزیون عفاف و حجاب سینمای ایران سینما دفاع مقدس
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین حماس جنگ غزه اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس نتانیاهو ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال علی خطیر پرسپولیس سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی گوگل کولر اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون خواب کبد چرب بیمه کاهش وزن دیابت داروخانه