جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

پورشه ۹۱۱ توربو کابریو


پورشه ۹۱۱ توربو کابریو

در هنگام ترمز گیری قبل از ورود به پیچهای تند , هیجگونه اثری از عدم تعادل در ترمز گیری و یا پائین آمدن جلوی خودرو دیده نشده و با وارد عمل شدن شاسی استثنائیM۳ , این خودرو با كمی كم فرمانی“ under steer ″ پیچ را طی مینماید

در هنگام ترمز گیری قبل از ورود به پیچهای تند ، هیجگونه اثری از عدم تعادل در ترمز گیری و یا پائین آمدن جلوی خودرو دیده نشده و با وارد عمل شدن شاسی استثنائیM۳ ، این خودرو با كمی كم فرمانی“ under steer ″ پیچ را طی مینماید . اگر راننده در این شرائط دور موتور را افزایش دهد عقب خودرو كمی منحرف شده و در یك حركتی نمایشی چرخهای عقب شروع به هرزگردی مینمایند .

دیفرانسیل قفل شونده M power این خودرو در این شرائط از هرزگردی بیش از اندازه چرخ سمت داخلی پیچ جلوگیری مینماید و نیرو را به چرخ سمت خارج پیچ منتقل میکند . طراحی بی عیب و نقص سیستم تعلیق عقب آن باعث میشود تا پس از اتمام پیچ براحتی و بدون از دست دادن تعادل و منحرف شدن محور عقب به سمت چپ و راست ( Fish Tailing ) حركت در خط مستقیم را از سر بگیرد .

البته در این میان تایرهای نیمه اسلیك نیز بخوبی ایفای نقش نموده و با اتكاء بر سطح تماس گسترده شان مثل بادكشی خودرو را به سطح جاده می چسباند .S

رانندگی با ۹۱۱ متفاوت و منحصر بفرد است و وضعیت قرار گرفتن موتور آن در عقب خودرو باعث میشود تا حركت خودرو چند برابر حس شوند ، قابلیتهای حركتی ۹۱۱ بستگی زیادی به توانائی راننده آن دارد و در حركت پر شتاب با آن باید به دقت و به نرمی رفتار نموده و در واقع جاده را پیش بینی نمود .

فرمان این خودرو بدلیل عدم وجود وزن موتور روی محور جلو در حركت خط المستقیم بسیار سبك است و كوجكترین حركت فرمان باعث تغییر مسیر آن می گردد . در این خودرو باید با پدال گاز به ملایمت رفتار نمود . چنانچه ترمز گرفتن با آن و وضعیت انتقال وزن بین محورها را در آن فرا بگیرید میتوانید از این مسئله استفاده نموده و به عنوان تكنیكی برای سریع راندن استفاده كنید .

رانندگی در این نسل از ۹۱۱ مخاطراتی كه در رانندگی با مدلهای اولیه آن وجود داشت ( به دور خود جرخیدن یا اصطلاحا اسپین Spin در سر پیچها ) با اتكاء بر سیستم های الكترونیكی و بهبود سیستم تعلیق رفع گشته است ولی در هر صورت خودروئی است كه باید رانندگی با آنرا فرا گرفت ، تا بتوان این خودروی بسیار سریع و چابك را کنترل نمود .

در مقایسه باM۳ CSL فرمان آن طبیعی تر بوده و ناهمواریهای سطح جاده را بهتر به راننده اطلاع میدهد . در پیچهای پر سرعت اطمینان بخش تر از رقیب خود و در پیچهای تند چابكتر و سبكتر عمل میكند و در خروج از پیچ مثل گلوله ای از جا كنده میشود .

پورشه ۹۱۱ از تمام امكانات رفاهی از جمله تهویه مطبوع ، سیستم صوتی برخوردار بوده و برای استفاده هر روزه مناسب میباشد ، حتی در ترافیك نیز خارق العاده است . عملكرد مناسب کلاچ و ترمز آن در سرعتهای نزدیك به پیاده روی انسان و یا سرعتهای بالا ، بدون عیب و نقص است . بطور خلاصه باید گفت كهBMW در تبدیل خود روی خانوادگی اسپرتیM۳ به یك خودروی اسپرت تر موفق بوده است ولی در دراز مدت ۹۱۱ انتخاب بهتری میباشد . BMW در تلاش خود برای كاهش وزن و افزایش قدرت از هیچ اقدامی فروگذار نكرده است .

قدرت ، سبكی ، آئرودینامیك ، چسبندگی و ترمز ، زمینه هائی بوده اند كه BMW در بهبود دینامیك مدل M۳ CSL خود آنها را دچار تغییر نموده است . البته لازم به یادآوری است كه مدل M۳ معمولی خود به عنوان الگوئی برای خودروهای پر قدرت خانوادگی به شمار می آید . اولین اقدام BMW كاهش وزن M۳ بود ، زیرا این مسئله به تنهائی كافی است تا فرمان پذیری ، ترمز گیری و قابلیتهای حركتی خودرو بهبود پیدا كند .

در این زمینه بخش ام . موتور اسپرت ( M-motor sport ) وزن این مدل را ۱۰درصد كاهش داده كه بسیار چشمگیر است . اقلام حذف شده در این رابطه عبارتند از :

صندلیهای برقی ( جایگزین كردن آنها با صندلیهائی با فریم فایبرگلاس ) حذف سیستم تهویه مطبوع سبكسازی دربها و تودوزیهای داخلی حذف برخی عایقهای صوتی و حرارتی .

همانطور كه در ابتدای این مقاله ذكر شد سقف این مدل از جنس فیبر كربن است كه باعث کاهش شش كیلوگرم از وزن سقف میگردد . این موضوع از اهمیتی مضاعف برخوردار است زیرا باعث پائینتر آمدن مركز ثقل و بهبود قابلیت حرکتی خودرو در سر پیچها میشود . سپر جلو تا حدی بزرگتر شده كه هدف از این تغییر كاهش نیروی بالا برنده ( lift ) در سرعتهای بالا میباشد . حفره ای كه روی سپر جلو دیده میشود ورودی هوای موتور است . شیشه عقب خودرو نیز نازكتر از مدل استاندارد است .

حال می پردازیم به شاسی كه در این مدل مجهز به فنرهای كوتاهتر شده و سیستم تعلیق با توجه به كاهش وزن خودرو از نو تنظیم شده است . قطر دیسكهای ترمز نیز از mm۳۲۵ بهmm ۳۴۵ افزایش یافته است . وزن رینگهای چرخ و تایرها نسبت به مدل استاندارد ۱۱كیلوگرم سبكتر شده است . موتور M۳ استاندارد و سیستمdouble vanos آن خود یك شاهكار مهندسی است . (سیستم double vanos سیستمی است كه در آن تایمینگ میل سوپاپهای ورودی و اگزوز متغییر است ) .

در مدل استاندارد هر سیلندر دارای پروانه گاز (Throttle Body) منحصر به خود میباشد . مهندسین موفق شده اند با تغییر میل سوپاپها مدت زمان باز بودن سوپاپها را افزایش داده و با افزایش جریان هوا و كاهش بار اگزوز قدرت این موتور را از ۳۴۳ به ۳۶۰ اسب بخار افزایش دهند یعنی ۱۱۱ اسب بخار در ازاء هر لیتر حجم موتور كه در بین موتورهای اتمسفری ( بدون سوپرچارجر یا توربوچارجر ) خارق العاده است .