سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

۷ عادت مردمان غیرموثر


۷ عادت مردمان غیرموثر

با ترک عادت های بدتان یک گام به موفقیت نزدیک تر شوید

شناخت عادت‌های غلط و دوری از آنها یکی از ساده‌ترین راه‌های نزدیک شدن به مرزهای موفقیت است. این مطلب، شما را با ۷ مورد از رایج‌ترین عادت‌های غلط‌ و ضدموفقیت آشنا می‌کند.

۱) کنار کشیدن: شاید شما هم این نقل قول را از وودی آلن شنیده باشید که: «۸۰ درصد موفقیت، حضور در صحنه است.» یکی از مهم‌ترین و ساده‌ترین کارهایی که می‌تواند ما را به موفقیت بیشتر در جنبه‌های مختلف زندگی نزدیک کند، حضور بیشتر است.»

۲) تعلل و پشت گوش انداختن: خیلی مختصر و مفید، ۲ راهکار برای ترک این عادت بد می‌توان پیشنهاد کرد:

▪ قورت دادن یک قورباغه: به زبان ساده، این یعنی اولین برنامه‌تان در صبح هر روز، انجام سخت‌ترین و مهم‌ترین کار آن روزتان باشد.

▪ تکه‌تکه کردن یک فیل: سعی نکنید فیل را با یک لقمه بزرگ ببلعید! کار سخت را یکجا و ناگهانی انجام ندهید. هر کار بزرگی را می‌توان به چند مرحله کوچک‌تر و قابل اجرا تقسیم کرد. ابتدا روی مرحله اول تمرکز کنید و کاری به مراحل بعدی نداشته باشید. پس از تمام کردن مرحله اول سراغ مراحل بعدی بروید.

۳) مشغول شدن به کارهای کم‌اهمیت: علاوه بر تعلل، یکی از عادت‌هایی که خیلی راحت، ما را گیر می‌اندازد، مشغول شدن به کارهای بی‌اهمیت و غیرضروری است. برای اینکه آدم موثری باشید، استفاده از بعضی سیستم‌های مدیریت زمان می‌تواند برایتان مفید باشد. یک سیستم ساده مانند قاعده ۸۰:۲۰ را می‌توان در شروع هر روز کاری به کار برد. قاعده ۲۰/۸۰ یا همان اصل «ویلفردو پارتو» می‌گوید که شما۸۰ درصد نتایج مورد نظرتان را تنها از ۲۰درصد فعالیت‌هایتان می‌گیرید. بنابراین باید بیشترین انرژی خود را روی آن چند وظیفه مهمی متمرکز کنید که شما را فردی اثربخش می‌سازند. برای استفاده از این قاعده، کافی است ۳ تا از مهم‌ترین کارهایی را که باید هر روز انجام دهید روی کاغذ بنویسید و سپس به ترتیب، شروع کنید به انجام آن کارها.

۴) زیاد فکرکردن و کم عمل کردن: اسیر شدن در چنگال تجزیه و تحلیل‌های آنچنانی ممکن است سال‌ها عمر شما را هدر دهد. هیچ‌کس مخالف تفکر قبل از اقدام نیست. باید تحقیق و برنامه‌ریزی و جنبه‌های مثبت و مشکلات کار را بررسی کرد اما وسواسی فکر کردن و باز هم فکر کردن و عمل نکردن فقط یک نتیجه دارد؛ از دست دادن زمان!

۵) دیدن نیمه خالی لیوان: وقتی به چیزی از دید منفی نگاه می‌کنید، فورا در انگیزه و اشتیاق شما اختلال ایجاد می‌شود. عیب و ایراد را همه جا می‌توان پیدا کرد اما مشکلات واقعی در خیلی جاها وجود ندارند. اگر دنبال بهانه‌ای می‌گردید که کاری را انجام ندهید،‌با یک دیدگاه منفی شاید بتوانید ۱۰ دلیل برای انجان ندادن آن کار پیدا کنید اما نتیجه‌اش این می‌شود که به خاطر همین کم‌کاری‌ها با هر کس که شنونده صحبت‌های شماست، از وضع فلاکت‌بار زندگی، شغل و موقعیت‌تان خواهید گفت. میزان رضایتی که شما از زندگی خود دارید، بستگی دارد به اینکه چگونه به جهان می‌نگرید و درباره آن چه می‌اندیشید. برای برطرف کردن این عادت باید محدودیت‌های نگاه منفی به قضایا را درک کنید و بدانید که این نوع نگاه، تصویر درستی از جهان به شما ارائه نمی‌دهد.

۶) فقط خود را قبول داشتن: برای بعضی‌ها دشوار است که بپذیرند عقاید یا افکار آنها بهترین نیستند. این افراد، حصاری دور ذهن خود می‌کشند و هرچه بیشتر، به افکار خود وابسته می‌شوند. راه‌حل، خیلی واضح است. فکرتان را باز کنید! از اشتباه‌های خودتان و دیگران درس بگیرید و از منابع دیگری مانند کتب و نشریات بهره ببرید. البته گفتن این حرف‌ها آسان است و عمل کردن به آنها مشکل. اما باید این موضوع را درک کنید که دانسته‌های شما و راه‌هایی که در زندگی انتخاب می‌کنید، بالاخره محدودیت‌هایی دارند.

۷) ذهن را انباشتن: پر کردن ذهن با اطلاعات گوناگون از راه خواندن کتب و نشریات و تماشای فیلم و استفاده از اینترنت و ارتباط‌های تلفنی و ... یک سیل اطلاعاتی را به ذهن شما سرازیر می‌کند که می‌تواند عوارض نامطلوبی در پی داشته باشد. بعضی از این اطلاعات جنبه منفی دارند. مثلا رسانه‌ها و اطرافیان شما ممکن است به دلایل مختلفی درباره موضوعی منفی‌بافی کنند.اگر شما اطلاعات دریافتی خودتان را گزینش نکنید، آن‌وقت شما هم به ورطه منفی‌نگری درخواهید افتاد و طرز فکر، احساسات و عمل شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. وقتی ذهن ما پیوسته با اطلاعات بمباران می‌شود و می‌خواهد از بین آن همه، بخشی را جدا کند؛ تصمیم‌گیری و اقدام مشکل می‌شود. دریافت انبوه اطلاعات به نوعی ما را فلج می‌کند. این همه دریافت را متوقف کنید! وگرنه درگیر عادت شماره ۳ خواهید شد که وقت شما را صرف انجام کارهای کم‌اهمیت می‌کند. به سایر دریافتی‌های خودتان از محیط نیز توجه کنید. مثلا هیجانات منفی را به ذهن خودتان راه ندهید. اگر فردی از اطرافیان اهل تعلل و کار امروز را به فردا انداختن است یا از روی اضطراب و تشویش، خود را به کارهای کم اهمیت مشغول کرده، ممکن است شما نیز از این خُلق او تاثیر بپذیرید. پس در را به روی چنین افرادی ببندید و روی کارهای مهم‌ترتان متمرکز شوید!

منبع: Shenzhen Stuff

ترجمه: سمیه مقصودعلی