شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا

ابعاد توسعه در نظام اسلامی از دیدگاه امام خمینی ره


ابعاد توسعه در نظام اسلامی از دیدگاه امام خمینی ره

هدف عمده از این مقاله بررسی اهداف توسعه از دیدگاه حضرت امام خمینی ره است كه این اهداف در ابعاد توسعه و انسان, توسعه معنوی, توسعه سیاسی, توسعه علمی و فرهنگی و توسعه اقتصادی با بهره گیری از سخنان ایشان تبیین شده است

جایگاه توسعه در اندیشه امام خمینی (ره) فراتر از تعاریف نظری توسعه می‏باشد كه غالبا معطوف به مفاهیم اقتصادی و بعضا سیاسی است . نگرش ایشان به توسعه، متاثر از دیدگاه مذهبی او می‏باشد كه نشات‏یافته از جهان‏بینی دینی است . در این دیدگاه با آنكه توسعه متوازن در همه ابعاد جامعه پذیرفته شده اما این فرآیند باید در مجموع به استحكام پایه‏های دین و تقویت مبانی اسلام و تربیت و هدایت انسان منتهی گردد .

در اندیشه امام، توسعه در ابعاد مختلف خود می‏بایستی اهدافی بلند و متعالی را برآورده سازد كه آن اهداف از درون اندیشه دینی ناشی می‏شوند . هدف عمده از این مقاله بررسی اهداف توسعه از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) است كه این اهداف در ابعاد توسعه و انسان، توسعه معنوی، توسعه سیاسی، توسعه علمی و فرهنگی و توسعه اقتصادی با بهره‏گیری از سخنان ایشان تبیین شده است .

● روش تحقیق

روشی كه در این بررسی به كار گرفته شده، روش «تحلیل متن‏» یا تحلیل درونی متن است كه عملی فكری بوده و بر پایه‏های عقلانی استوار می‏باشد . یعنی برای تفسیر، توضیح و بازنمایی موضوع از عقل و روش ذهنی استفاده می‏شود . به منظور نیل به عینیت‏بیشتر در این بررسی، تكیه اصلی بر سخنان امام خمینی بوده كه در متون مختلفی به ویژه صحیفه نور، ولایت فقیه و ... آمده است . بنابراین روش كار، پژوهش كتابخانه‏ای بوده كه طی آن برای جمع‏آوری اطلاعات به منابع مربوطه مراجعه شده و مطالب مورد نیاز از آنها استخراج و مورد استفاده و تحلیل قرار گرفته

مباحث مربوط به توسعه از جمله مباحثی است كه سالها توجه اقتصاددانان و جامعه‏شناسان را به خود مشغول داشته است . دانشمندان و نظریه‏پردازان علوم اقتصادی - اجتماعی با هدف حل مشكلات و مسایل كشورهای جهان سوم یا توسعه نیافته به ارائه دیدگاهها و نظریاتی پرداختند كه از عمده‏ترین آنها می‏توان به نظریه رشد، نظریه ماركسیستی، نظریه وابستگی، نظریه روانشناختی توسعه، دیدگاه نوسازی، و نظریه‏های ملهم از عوامل سیاسی و فرهنگی و غیره یاد كرد .

مفهوم توسعه در علوم اجتماعی و اقتصادی دربردارنده معانی و مفاهیم گوناگونی است . وجود دیدگاههای نظری گوناگون در این تنوع تعاریف مؤثر بوده است . زیرا اولا هر یك از این دیدگاهها و تعاریف، با ارائه تعبیری خاص و با نگاه از منظری ویژه، بیانگر بخشی از واقعیت هستند و نه همه آن . ثانیا اغلب دیدگاهها و نظریات توسعه، مستقیم و یا غیر مستقیم، از مقایسه جوامع جدید (توسعه یافته) و جوامع توسعه نیافته یا در حال توسعه شكل گرفته‏اند .

نظریه رشد اقتصادی، با توجه به چگونگی و عوامل رشد اقتصادی در جوامع توسعه یافته، به ارائه طریق برای رشد اقتصادی كشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه پرداخته‏اند . نظریه ماركسیستی چگونگی تحول جوامع توسعه یافته سرمایه‏داری از مراحل پیشین به مرحله سرمایه‏داری و سپس از آن مرحله به مرحله سوسیالیسم و كمونیسم را مد نظر قرار داده است . و توسعه در نظریه نوسازی به مرحله انتقال از جامعه سنتی به جامعه مدرن (صنعتی) اطلاق می‏شود . جامعه‏ای كه این انتقال را به خوبی به انجام برساند، توسعه یافته است و جامعه‏ای كه در جهت این روند انتقال باشد، جامعه در حال توسعه تلقی می‏شود . سایر دیدگاهها مانند دیدگاه وابستگی و دیدگاه نهادی، كه برداشت جدیدی از توسعه را در دهه‏های هشتاد و نود بر اساس همان دیدگاه نوسازی ارائه می‏دهد، در انتقاد به دیدگاههای فوق، پدید آمده‏اند . با وجود پراكندگی و تنوع نظرات جدید، وجه مشترك اغلب این نظریات، توجه به نهادهای اجتماعی، اقتصادی كشورهای جهان سوم، چند بعدی دیدن توسعه و اهداف آن و اصلاح آموزه تقابل سنت و مدرنیسم در دیدگاه نوسازی است . بر این اساس، توسعه مستلزم تغییرات اساسی در ساخت اجتماعی، ط‏رز تلقی عامه مردم و نهادهای ملی و نیز تسریع رشد اقتصادی، كاهش نابرابری و ریشه‏كن كردن فقر مطلق است . با گسترش مفهوم توسعه به همه شوون اجتماعی، توسعه در اصل باید نشان دهد كه مجموعه نظام اجتماعی، هماهنگ با نیازهای متنوع اساسی و خواستهای افراد و گروه‏های اجتماعی در داخل نظام، از حالت نامطلوب زندگی گذشته خارج شده و به سوی وضع یا حالتی از زندگی كه از نظر مادی و معنوی «بهتر» است‏سوق می‏یابد . (۲)

برای نمونه «سیرس Seers » توسعه را به معنای دستیابی به ظرفیتهای شخصیت انسانی می‏داند كه در سه هدف متجلی می‏شود:

الف) تامین نیازهای اساسی (رفاه فردی)،

ب) ایجاد اشتغال كامل،

ج) كاهش نابرابری . (۳)

در تعریف دیگری از توسعه، برای درك معنای درونی آن باید حداقل سه ارزش اصلی به عنوان پایه فكری و رهنمود علمی در نظر گرفته شود . این ارزشها عبارتند از: معاش زندگی، اعتماد به نفس، و آزادی حق انتخاب . (۴) در نظریه‏های جدید بر لزوم ملحوظ قرار دادن ویژگیهای خاص اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی هر كشور در استفاده از راهبردهای توسعه تاكید شده است و توسعه «متناسب‏» یا توسعه «الگوی بومی‏» منطبق بر ویژگیهای هر كشور و جامعه مورد تبلیغ و تشویق واقع شده است . (۵)

هدف عمده در این مقاله بررسی اهداف توسعه از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) است كه جایگاه توسعه در اندیشه ایشان فراتر از این تعاریف نظری معطوف به مفاهیم اقتصادی می‏باشد .

۱ . امام خمینی و توسعه

نگرش امام خمینی (ره) به توسعه متاثر از دیدگاه مذهبی ایشان می‏باشد كه منبعث از جهان‏بینی دینی است . مواضع و دیدگاههای ایشان در قبال پدیده‏های اجتماعی به ویژه پدیده‏های جدید، تحت تاثیر مبانی كلی‏تری قرار دارد كه مبانی نظری و عملی ایشان را تشكیل می‏دهد . از جمله ویژگیهای امام، شناخت و اعتقاد به اسلام به عنوان دینی جامع و جاودان و همیشگی كه در هر عصر و زمان و متناسب با هر سطح از پیشرفت، امكان تمسك به آن و اجرای آن وجود دارد . علاوه بر این به حفظ و بقای استمرار دیانت اسلام و به جدایی‏ناپذیر دانستن دین از سیاست و تاكید بر تشكیل حكومت اسلامی به منظور تحقق بخشیدن به آیین اسلام در جامعه و ایجاد زمینه مناسب برای حفظ و استمرار آن معتقد و متعهد می‏باشد .

با این حال، اصل تغییر و تحول در جوامع در طول زمان را می‏پذیرد و اجتهاد پویا را با در نظر گرفتن نقش زمان و مكان و مصالح كشور و اسلام به كار می‏گیرد و بین ثبات احكام دینی از ثبات موضوعات و مصادیق تفكیك و تمیز قائل است .

امام خمینی (ره) به عنوان برجسته‏ترین اسلام‏شناس و متفكر اسلامی معاصر، دركی عمیق و جامع الاطراف از اسلام دارند و اسلام را در ابعاد فردی و جمعی، عبادی و اعتقادی، سیاسی و اجتماعی و به عنوان یك مكتب جامع می‏شناسند . نگاه ایشان به توسعه نیز مستثنی از این قاعده نیست . یعنی فرایند توسعه را در تمامی شؤون جامعه مؤثر و مفید می‏داند . در دیدگاه ایشان با آنكه توسعه متوازن و متناسب در همه ابعاد جامعه پذیرفته شده لیكن فرایند توسعه باید در مجموع به استحكام پایه‏های دین و تقویت مبانی اسلام و تربیت و هدایت انسان منتهی گردد .

نكته قابل ذكر دیگر این است كه در مبانی نظری و معرفتی اندیشه امام (ره)، جامعه و مردم جایگاه ویژه‏ای دارند . مصلحت جامعه و مردم، همانند مبانی و اصول مكتب، از اصول عمده اندیشه ایشان را تشكیل می‏دهد . از این‏رو امام، توسعه را برای تعالی جامعه و بستر سعادت و رشد مردم ضروری می‏داند اما این توسعه را در همه ابعاد جامعه می‏پذیرد; یعنی توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و غیره .

این نكته را نیز باید در نظر داشت كه امام خمینی یك عالم علم توسعه یا جامعه‏شناس توسعه نیست كه كوشش نظری ایشان معطوف به تبیین پدیده‏های اجتماعی در چارچوب روشهای رایج این علم باشد، بلكه ایشان یك رهبر دینی - سیاسی و یك اندیشمند اجتماعی است كه با نگاهی عام و كلی‏نگر از طریق استنتاج عقلانی به هدفهای عمده‏ای كه انسان باید در حصول آنها حركت نماید توجه نموده است . اگر توسعه به تحقق آن اهداف عالی كمك نماید و رضایت‏خداوند حاصل شود و مصلحت جامعه و مردم تامین گردد، مقبول ایشان واقع خواهد شد . بنابراین نباید آن گونه كه از یك عالم توسعه اقتصادی توقع است، انتظار داشت كه امام نیز به عنوان یك عالم توسعه به مفهوم رایج آن، به مسایل توسعه پرداخته باشد .

بنابراین در اندیشه امام (ره) توسعه، چه توسعه سیاسی و اقتصادی و چه توسعه علمی و فرهنگی و غیره علاوه بر آنكه اصول، مبانی و ملزومات خاص خود را دارد، می‏بایست‏برآورنده اهدافی بلند و متعالی باشد كه از بطن اندیشه دینی ناشی می‏شوند و در راس همه، خداباوری و حاكمیت توحید در جامعه می‏باشد . توسعه در هدف غایی خود باید رضایت‏خداوند را برآورده سازد و گرنه اثر آن در همین حیات مادی مختصر می‏شود; اگر اثری بر آن مترتب باشد . اما اگر توسعه مادی به توسعه معنویت پیوند یافت و جامعه‏ای انسانی با مقاصد عالی ظهور یافت، این توسعه، پایدار و مبتنی بر هدف اصلی خود بوده است .

۱ - ۱ . اهداف توسعه از دیدگاه امام (ره)

در تبیین دیدگاه امام در باره اهداف توسعه، می‏توان چند محور عمده را طرح نمود و در هر محور، شاخصهای برجسته را كه جزو اهداف توسعه به شمار می‏روند بر اساس سخنان ایشان معین نمود .

۱ - ۱ - ۱ . امام، توسعه و انسان

از دیدگاه امام خمینی، محور توسعه، «انسان‏» است و نگاه او به توسعه دیدگاهی انسان‏شناسانه و در قلمرو معرفت دینی است كه هدف غایی توسعه را تربیت «انسان كامل‏» در جامعه می‏داند . انسانی كه در همه ابعاد وجودی‏اش، كمال یافته است و توانایی ایجاد تحول و دگرگونی در جامعه را به سوی خیر و صلاح عمومی دارد . توسعه هم باید ناظر به بعد مادی انسان و هم به بعد معنوی او باشد; به عبارت دیگر به برآورده ساختن نیازهای دنیایی و حیات اخروی هر دو منجر شود . در دیدگاه امام در وجه ظاهر، دنیا و آخرت با یكدیگر به حساب می‏آید . نه دنیاگرایی كامل و نه زهد و آخرت‏گرایی هیچ كدام ممدوح نیستند . بلكه باید هر كدام در حد خود تامین گردد . اگرچه در افقی بالاتر و در وجه درونی عالم، امام حیات كمالی دیگری را مطرح می‏نماید كه هدف عمده تحقق آن است و حركت انسان باید نیل به آن حیات طیبه و معقول باشد . امام در رابطه با این هدفهای عالی‏تر از اهداف مادی می‏گوید:

«مقصد اسلام خانه نیست . مقصد بالاتر دارد و همه چیز در آن هست ... و توجه به جهات معنوی بالاتر از توجه به جهات مادی است .» (۶)

و یا می‏فرماید:

«مكتبهای توحیدی كه در راس آنها مكتب اسلام است و در عین حال كه به مادیات و با مادیات سر و كار دارند، لكن مقصد این است كه مردم را طوری تربیت كنند كه مادیات حجاب آنها برای معنویات نباشد، مادیات را در خدمت معنویات می‏كشند .» (۷)

امام بارها بر تحول درونی، تحول همه‏جانبه فكری و روحی انسانها، كمال و رشد معنوی انسان، خودسازی و خودشناسی تاكید نموده و اهداف مهم مكتب، تعالیم اسلام، انبیاء الهی و رهبران و مصلحان دینی را انسان‏سازی و تربیت انسان ذكر كرده است . از دیدگاه امام، همه تلاشها و كاركردها در حوزه‏های مختلف علمی، فنی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نهایتا باید به ساخته شدن انسان، تربیت و هدایت او منجر شود . زیرا اگر انسان درست‏شد هم جامعه را به مسیر كمال و راههای درست‏سوق می‏دهد و هم مكتب را حفظ می‏نماید، در نتیجه زمینه مناسب برای زندگی و حیات جامعه انسانی فراهم می‏گردد . ساخته شدن این انسان را بر دوش عالمان دینی و دانشگاهیان هر دو می‏گذارد . برای نمونه می‏فرماید:

«شما دانشگاهی‏ها كوشش كنید كه انسان درست كنید، اگر انسان درست كردید مملكت‏خودتان را نجات می‏دهید . اگر انسان متعهد درست كردید، انسان امین، انسان معتقد به یك عالم دیگر، انسان معتقد به خدا، مؤمن به خدا، اگر این انسان در دانشگاههای شما و ما تربیت‏شد، مملكتتان را نجات می‏دهد .» (۸)

پی‏نوشت:

۱) عضو هیات علمی دانشگاه شیراز - بخش تاریخ .

۲) جرالد . ام، مایر . دادلی سیرز، پیشگامان توسعه، ترجمه علی‏اصغر هدایتی و علی یاسری، انتشارات سمت، تهران، ۱۳۶۹، ص‏۱۷ بعد; رحیم‏زاده اسكویی، رحیم، مقاله «توسعه نیافتگی از دیدگاه تئوریك‏» ، كتاب توسعه، شماره ۴، نشر توسعه، زمستان ۱۳۷۱، ص‏۶۹ و ۷۰ . فرانك، آندره گوندر، جامعه‏شناسی توسعه و توسعه نیافتگی جامعه‏شناسی، ترجمه منوچهر مناجیان، تهران، انتشارات دانشگاه صنعتی شریف، ۱۳۵۹ . آزاد برمكی، تقی، مقاله «مشاركت و توسعه اقتصادی - اجتماعی‏» ، مجله فرهنگ و توسعه، شماره ۱۰ بهمن و اسفند ۱۳۷۲، ص‏۴۶ و بعد . حسنی، محمدحسن، نوسازی جامعه از دیدگاه امام خمینی، چاپ دوم، تهران، مؤسسه چاپ و نشر عروج، ۱۳۷۸ .

۳) افروغ، عماد، مقاله «روش‏شناسی مردم، پایه نظری دیدگاه نوین توسعه‏» ، مجله فرهنگ توسعه، شماره ۱۰، بهمن و اسفند ۱۳۷۲ .

۴) تودارو، مایكل، توسعه اقتصادی در جهان سوم، ترجمه غلامعلی فرجادی، چاپ پنجم، تهران، سازمان برنامه و بودجه، ۱۳۷۰، ص‏۳۹ .

۵) در این باره بنگرید به: مولانا، گذر از نوگرایی، ترجمه یونس شكرخواه، مركز مطالعات و تحقیقات رسانه‏ها، تهران، ۱۳۷۱، فصل اول .

۶) صحیفه نور، ج‏۱۰، ص‏۲۷۵ و ۲۷۶ .

۷) همان، ج‏۸، ص‏۲۳۷ .

۸ همان، ج‏۷، ص‏۶۳ .

۹) همان، ص‏۶۴ - ۶۳ .

۱۰) همان، ج‏۸، ص‏۸۳ .

۱۱) همان، ص‏۱۷۴ . در سخنی دیگر می‏فرماید: «سازندگی‏های روحی مقدم بر همه سازندگی‏هاست .» صحیفه نور، ج‏۶، ص‏۴۶۷ .

۱۲) همان، ج‏۷، ص‏۱۶ - ۱۵ و نمونه دیگر در ج‏۸، ص‏۴۶۸ - ۴۶۷ .

۱۳) همان، ج‏۱۱، ص‏۱۲۵ .

۱۴) همان، ج‏۸، ص‏۹۵ .

۱۵) همان، ج‏۱۲، ص‏۲۷۴ .

۱۶) همان، ج‏۳، ص‏۱۱۶ . برای نمونه‏های دیگر ر . ك: صحیفه نور، ج‏۱، ص‏۱۲۲ و ۱۶۲ و ج‏۱۲، ص‏۱۰۱ و ج‏۲، ص‏۲۶۳ و ج‏۷، ص‏۷۸ و ج‏۳، ص‏۸۱ و ج‏۴، ص‏۲۱ و ۳۷ .

۱۷) همان، ج‏۸، ص‏۱۴۴ .

۱۸) همان، ج‏۹، ص‏۳۱۵ . «... مایی كه می‏خواهیم آن مسایل الهی و آن مقاصد الهی و مقاصد حق در ایران جایگزین باطلها بشود، خداوند با ما همراهی می‏كند .» (همان‏ص‏۳۰۴) .

۱۹) همان، ج‏۶، ص‏۲۴ .

۲۰) همان، ص‏۴۴ . نمونه دیگر: «نظر ما به این است كه همه بلاد اسلامی باشد و حكومت اسلامی برقرار بشود و حكومت عدل اسلامی در همه جا مستقر بشود .» (همان، ص‏۱۰) .

۲۱) همان، ج‏۵، ص‏۱۱۰ - ۱۰۴ .

۲۲) همان، ص‏۱۷۰ .

۲۳) همان، ج‏۹، ص‏۱۸۷ .

۲۴) همان، ج‏۸، ص‏۱۰۶ .

۲۵) امام خمینی، كلمات قصار (پندها و حكمتها)، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، ۱۳۷۲، ص‏۱۸۴ .

۲۶) همان، ص‏۱۸۴ .

۲۷) صحیفه نور، ج‏۸، ص‏۱۰۷ .

۲۸) همان، ج‏۱۴، ص‏۲۳۳ .

۹) همان، ج‏۶، ص‏۱۲۰ .

۳۰) همان، ج‏۱۱، ص‏۱۸۶ .

۳۱) همان، ج‏۸، ص‏۸۰ .

۳۲) همان، ص‏۸۳ .

۳۳) همان، ص‏۸۱ .

۳۴) همان، ص‏۱۰۸ .

۳۵) همان، ج‏۲، ص‏۲۱ - ۲۰ .

۳۶) همان، ج‏۹، ص‏۱۸۶ .

۳۷) همان، ج‏۱۴، ص‏۲۳۳ .

۳۸) همان .

۳۹) همان، ج‏۹، ص‏۱۶۶ . در ضرورت استفاده از افراد متخصص و كاردان می‏فرماید: «دولت‏بدون گزینش اشخاص متعهد و متخصص در رشته‏های مختلفه موفق نخواهد شد و دولتمردان در گزینش همكاران به كاردانی و تعهد آنان و بهتر خدمت كردن آنها به كشور و در منافع ملت‏بودن آنان تكیه كنند . نه بر دوستی و آشنایی و حرف شنوی بی‏تفكر و تامل كه این رویه موجب ناكامی در خدمت‏به كشور ات .» (صحیفه نور، ج‏۱۹، ص‏۱۰۸) .

۴۰) همان، ج‏۵، ص‏۳۴ - ۳۲ .

۴۱) همان، ج‏۱۳، ص‏۹ .

۴۲) همان، ج‏۳، ص‏۱۳ .

۴۳) همان، ج‏۵، ص‏۳۳۴ .

۴۴) همان، ص‏۴۲۸ .

۴۵) همان، ج‏۸، ص‏۳۴ .

۴۶) همان، ج‏۷، ص‏۲۴۱ . ایشان طی وصیت‏خود در این باره چنین می‏فرماید: «و اما به ملتهای اسلامی توصیه می‏كنم كه از حكومت جمهوری اسلامی و از ملت مجاهد ایران الگو بگیرند و حكومتهای جائر خود را در صورتی كه به خواست ملتها كه خواست ملت ایران است‏سر فرود نیاوردند، با تمام قدرت به جای خود بنشانید كه مایه بدبختی مسلمانان، حكومتهای وابسته به شرق و غرب می‏باشند .» (صحیفه انقلاب، شیراز، سازمان تبلیغات اسلامی فارس، ۱۳۷۸، ص‏۳۴) .

۴۷) همان، ج‏۵، ص‏۳۲۶ . البته در معنای صدور انقلاب می‏فرماید: «ما كه می‏گوییم انقلابمان را می‏خواهیم صادر كنیم، می‏خواهیم این را صادر كنیم ... همین معنویتی كه پیدا شده است در ایران، همین مسایلی كه در ایران پیدا شده است، ما می‏خواهیم این را صادر كنیم .» (صحیفه نور، ج‏۷، ص‏۴۳۴) .

۴۸) كلمات قصار، ص‏۱۲۹ .

۴۹) صحیفه نور، ج‏۶، ص‏۵۳۸ . برای سخنان دیگر بنگرید به صفحات ۵۰۵ - ۴۹۷ و ۵۲۷ - ۵۲۱ .

۵۰) همان، ج‏۵، ص‏۳۴۴ .

۵۱) همان، ص‏۴۸۶ .

۵۲) همان، ج‏۸، ص‏۳۶۲ .

۵۳) همان، ج‏۲۱، ص‏۴۹ .

۵۴) همان، ج‏۱۰، ص‏۱۳۶ .

۵۵) انتخابات و مجلس در كلام و پیام امام خمینی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام، تهران، ۱۳۷۰، ص‏۱۵ .

۵۶) صحیفه نور، ج‏۱۴، ص‏۲۶۹ - ۲۶۸ .

۵۷) همان، ج‏۱۴، ص‏۲۶۹ - ۲۶۸ . نیز بنگرید به صحیفه نور، ج‏۸، ص‏۳۱۶ - ۴۲۹ .

۵۸) همان، ص‏۲۳۹ .

۵۹) همان، ج‏۱۳، ص‏۷۰ .

۶۰) كلمات قصار، ص‏۱۲۱ .

۶۱) صحیفه نور، ج‏۶، ص‏۲۳۹ .

۶۲) همان، ص‏۲۶۰ .

۶۳) همان، ص‏۲۰۶ .

۶۴) همان، ص‏۲۶۳ .

۶۵) همان، ج‏۱۶، ص‏۳۷ .

۶۶) همان، ج‏۳، ص‏۴۹ .

۶۷) همان، ص‏۲۳۶ .

۶۸) همان، ج‏۶، ص‏۱۲۱ . برای نمونه دیگر ر . ك: همان، ص‏۱۴۴ .

۶۹) همان، ص‏۲۱۲ .

۷۰) همان، ص‏۵۷۳ و ۵۷۴ و ۵۷۷ . در سخنی دیگر آمده است: «شرق، فرهنگ اصیل خود را گم كرده است و شما كه می‏خواهید مستقل و آزاد باشید باید مقاومت كنید و باید همه قشرها بنای این را بگذارند كه خودشان باشند ... همچنین دانشگاهها خودكفا و مستقل باشند تا نیاز به غرب نداشته باشیم .» (همان، ص‏۵۷۷) .

۷۱ همان، ج‏۹، ص‏۴۷۰ .

۷۲) همان، ج‏۸، ص‏۸۴ .

۷۳) همان، ص‏۱۰۲ . «ما می‏خواهیم به همه ملتها بفهمانیم كه اسلام یك دین وحدت است، یك دین برادری است، دین برابری است، هیچ یك از قشرهای او بر دیگری تفوق ندارند مگر به تقوا .» (همان، ص‏۱۰۳) .

۷۴) همان، ص‏۶۹ .

۷۵) همان، ج‏۹، ص‏۱۹۱ .

۷۶) همان، ج‏۶، ص‏۳۷ .

۷۷) همان، ج‏۷، ص‏۲۵۹ .

۷۸) همان، ج‏۲۰، ص‏۵ .

۷۹) همان، ج‏۸، ص‏۶۰ .

۸۰) همان، ص‏۶۳ - ۶۲ . «اسلام می‏خواهد كه دولتها خدمتگزار ملتها باشند .» (صحیفه نور، ج‏۶، ص‏۱۶۸) .

۸۱) همان، ص‏۶۵ .

۸۲) همان، ج‏۶، ص‏۲۶۶ .

۸۳) همان، ج‏۸، ص‏۱۳۶ . امام در باره خود می‏فرماید: «من آمده‏ام تا پیوند خدمتگزاری خودم را به شما عزیزان عرضه كنم كه تا حیات دام خدمتگزار همه هستم، خدمتگزار ملتهای اسلامی، خدمتگزار ملت‏بزرگ ایران ...» . (صحیفه نور، ج‏۶، ص‏۲۰۵) .

۸۴) همان، ص‏۲۷۵ .

۸۵) همان، ج‏۹، ص‏۸۸ . برای مورد دیگر بنگرید به: صحیفه نور، ج‏۶، ص‏۲۰۹ .

۸۶) همان، ج‏۳، ص‏۱۷۸ .

۸۷) همان .

۸۸) همان، ص‏۵۸ .

۸۹) همان، ج‏۷، ص‏۹۲ .

۹۰) همان، ص‏۴۲ .

۹۱) همان، ج‏۲، ص‏۱۳۰ .

۹۲) همان، ج‏۵، ص‏۲۳۸ . «یكی از اهداف اسلام استقلال كشور، آزادی برای همه و سرافرازی همه ملتهای اسلامی است .» (صحیفه نور، ج‏۶، ص‏۵۲) .

۹۳) تودارو، مایكل، همان، ص‏۱۳۴ .

۹۴) طلیعه انقلاب اسلامی (مصاحبه‏های امام خمینی در نجف، پاریس و قم)، تهران، مركز نشر دانشگاهی، ۱۳۶۲، ص‏۳۳۳ - ۳۳۲ .

۹۵) صحیفه نور، ج‏۳، ص‏۱۱۸ .

۹۶) همان، ج‏۶، ص‏۱۲۶ .

۹۷) همان، ص‏۱۸۳ .

۹۸) همان، ص‏۴۸۵ .

۹۹) همان، ج‏۷، ص‏۱۹ و نمونه‏ای دیگر در، ج‏۶، ص‏۴۹۲ و ۴۹۳ .

۱۰۰) همان، ص‏۳۹ .

۱۰۱) همان، ج‏۹، ص‏۲۹۶ .

۱۰۲) همان، ص‏۶۳۱ .

۱۰۳) همان، ج‏۶، ص‏۴۹۳ .

۱۰۴) همان، ج‏۵، ص‏۴۴۵ .

۱۰۵) همان، ج‏۶، ص‏۲۵ .

۱۰۶) همان، ج‏۲۰، ص‏۱۲ .

۱۰۷) همان، ص‏۱۲۹ .

۱۰۸) همان، ج‏۱۹، ص‏۲۰۴ .

۱۰۹) همان، ج‏۶، ص‏۴۹۱ .

۱۱۰) همان .

۱۱۱) همان، ج‏۲۰، ص‏۵ و ۴ .

۱۱۲) همان، ج‏۲۱، ص‏۳۹ - ۳۸ .

۱۱۳) همان، ج‏۱۵، ص‏۸۲ . «ما وظیفه داریم مردم مظلوم و محروم را نجات دهیم .» (ولایت فقیه، ص‏۴۳ - ۴۲) نمونه‏ای دیگر در: صحیفه نور، ج‏۱۳، ص‏۷۸ - ۷۷ .

۱۱۴) همان، ج‏۴، ص‏۱۹۱ .

۱۱۵) همان، ج‏۳، ص‏۹۲ .

۱۱۶) همان، ص‏۹۲ .

۱۱۷) همان، ص‏۷۱ .

۱۱۸) همان، ص‏۲۰۱ .

۱۱۹) همان .

منبع:فصلنامه حكومت اسلامی، شماره ۲۳


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 5 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.