چهارشنبه, ۱۳ تیر, ۱۴۰۳ / 3 July, 2024
مردم شناسی اسلامی و مردم شناسی اسلام
انسانشناسی از نگاه فرهنگ آداب و رسوم كه گاه مردمشناسی نیز گفته میشود، از منظر اسلامی آن مورد بحث و بررسی نوسینده مقاله است. او سه رویكرد (در نظر او مهم را) مطرح میكند و به بررسی آنها میپردازد. طرح بحث و نقادیهای او، جای سخن فراوان دارد. اما آنچه برای ما در چاپ این مقاله مهم مینمود، اطلاع از دیدگاه غربیان در باب مطالعات انسانشناسی اسلامی و شیوه تحلیل آنهاست. این مقاله از Anthropology Quarterly شماره بهار و تابستان ۱۹۵۵ گرفته شده است. این مقاله طرحهای متنوع برای یك «مردمشناسی اسلامی» و ارتباط آنها با «مردمشناسی اسلام» را مرور میكند. مردمشناسی اسلامی، بر اساس ارزشها یا اصول اسلامی و با فنون تحلیلیای كه از متون و سنتهای اسلامی استخراج شدهاند، به پدیدههای اجتماعی و فرهنگی روی میكند این رویكرد به ادله گوناگون، مانند اینكه تحقیقات آكادمیك، مطالعه مبتنی بر ارزش درباره ارزشها را مقبول نمیداند، تحقیر شده است. اما، همه مردمشناسیهایی كه در دهههای اخیر با اقبال فزایندهای روبرو شدهاند تا حدی مبتنی بر ارزش و دربند فرضها و تعریفهای خود در باب ربط و معنا هستند. این امر در مورد دگر مردمشناسیهای مبتنی بر ایدئولوژی از قبیل مردمشناسیهای ماركسیستی یا فمینیستی یا كاربستی بلا وضوح بسیار صادق است. اگر مطلب از این قرار است، یك مردمشناسی اسلامی (خواه موضوع آن جامعه و فرهنگ اسلامی باشد یا جامعهها و فرهنگهای دیگر) از چه جهات با سایر «مردمشناسیهای اسلام»، (یعنی مطالعات در باب جامعهها و فرهنگهای اسلامی یا بالاخص، در باب سنتها، اعتقادات و آداب و رسوم اسلامی) متفاوت است؟
مردمشناسی و خاورمیانه اسلامی
انسانشناسی اسلام، به عنوان یكی از حوزههای فرعی مردمشناسی دین، چند دهه عمر دارد. من آن را كاربرد روشهای مردمشناسی فرهنگی / اجتماعی در مطالعه اسلام به مثابه یك دین جهانی و مجموعههایی از نهادهای اجتماعی وابسته به آن میدانم. در باب این شیوهها، رویكردهای گونه گون و چندین بررسی وجود دارد. (بخصوص اسد۱۹۸۶ آیكلمن ۱۹۸۱، ۱۹۸۲،۱۹۸۹; الزین۱۹۷۷) و من در اینجا قصد ندارم بررسی دیگری [بر آنها] بیفزایم. بلكه به یك نوع رویكرد خاص [یعنی] مردمشناسی به اصطلاح اسلامی، كه به تازگی شهرت یافته استخواهم پرداخت، چندین قسم مردمشناسی اسلامی رقیب وجود دارد كه حداقل در چهار كتاب و انبوهی از مقالات، كه در طول دهه ۱۹۸۰ انتشار یافتهاند، بیان شدهاند. من به چهار كتاب میپردازم: كتاب الیاس بایونس و فرید احمد كه برخلاف عنوانش جامعهشناسی اسلامی در اصل طرحی استبرای مردمشناسی اسلامی; دو اثر عمده درباره این موضوع نوشته اكبر احمد (به سوی مردمشناسی اسلامی و كشف اسلام); و كتاب مریل وین دیویس; (شناختیكدیگر). پیشنهاد دهندگان [مردمشناسی اسلامی] در این باره، كه مردمشناسی اسلامی باید توجهش را به جامعههای اسلامی محدود كند یا باید چشم اندازی جهان شمول (جهان گرایانه) داشته باشد، اختلاف دارند. به عبارت دیگر، مردمشناسی اسلامی، فی المثل مانند مردمشناسی اقتصادی یا سیاسی، لزوما به معنای مطالعه انسان شناختی اسلامی نیست، چنانكه مردمشناسی ماركسیستی یا فمینیستی نیز به معنای مردمشناسی ماركسیسم یا فمینیسم نیست. بكله، اجمالا، به معنای پرداختن به نوعی مردمشناسی است، كه از روشهایی كه بنحوی از اسلام استنباط شدهاند، متاثر است. روایتهای مختلف مردمشناسی اسلامی در این كه اساس همه آنها متون اسلامی است، با یكدیگر مشتركند. به عبارت دیگر، اینها به جای اینكه رویكردهای انسان شناختی نسبتبه مطالعه متون اسلامی باشند، رویكردهای اسلامی نسبتبه مطالعه متون انسان شناختیاند.
نوشتههای پیشین در باب مردمشناسی اسلامی طرحهاییاند كه مسلمانان متقابلا آنرا نقد كردهاند. از انسان شناسان غیر مسلمان، نكتههای انتقادی كمی وجود دارد و اكثرا یا خواستهاند نسبتبه مردمشناسی اسلام غفلتبورزند یا بدون بحث جدی و بسیار مشتاقانه آن را، به منزله تحولی جدید كه آینده روشنی دارد، پذیرفتهاند. باید گفت علی الظاهر بیشتر این طرحها در مرحله اول، مخاطبانشان انسان شناسان یا استادان دانشگاهها نبودهاند، بلكه انبوهی از افراد غیر دانشگاهی و عمدتا مسلمان بودهاند. با این حال، من فكر میكنم بحث جدی انسان شناسان درباره مردمشناسی اسلامی حائز اهمیت است و از این بحث میتوان چیزی آموخت. خواه معلوم گردد كه نسبتبه تحول نظرات انسان شناختی به صورت كلی، ارزش مثبت دارد یا نه.
مساله
همدلی كردن با شكوه اكبر احمد آسان است:
امروزه، روشنفكر مسلمان در مواجهه با جهان گاهی نا امید میوشود. او برای روبرو شدن با این جهان مجهز نیست. و این بی جهازی، او را در نظر خودش هم كم ارزش كرده است. او در میان دو دنیا متحیر است: دنیایی كه مرده است; و دنیای بدون قدرت دیگری كه تولد یافته است. ضربههایی كه او متحمل شده است از خود او برخاستهاند. ریشه انحراف فكری وی در آنست كه از درك و فهم اسلام در قرن بیستم عاجز است.
این احساسات در میان تعداد كثیری از آثار مسلمانان بازتاب پیدا كرده است و در واقع این امر در نوشتههای روشنفكران جهان سوم وجه رایج است. دیویس و دیگران این موضوع فرعی را اندیشمندانه و با اندكی تفصیل توضیح دادهاند، با فرض رابطه بین دانش و قدرت (دانش قدرت میآورد و قدرت برای دانش حد و مرز قرار میدهد)، گروههایی از این كه دیگران آنها را مطالعه كنند و بشناسند، آزرده میشوند. روشنفكران جهان سوم به دنبال دورهای از تسلط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی غرب، سر برآوردند و اندك اندك از پذیرش این سلطهها و شیوهای كه به موجب آن این سلطهها، در نوشتهها و سخنرانیهای شرق شناسان، به یكدیگر پیوند میخوردند و نیز از پذیرش حد و مرزهایی كه آنها از علم بدست میدادند امتناع كردند. زیرا هویت امتهای مسلمان و اسلام و فرد مسلمان كه مدتی دراز از ارزشهای غربی و مادی ضربه یا صدمه دیده بودند، باید در همه سطوح و از آن جمله حدود شناخت و معرفتبازنگری میشد. موضوعی كه مردمشناسی اسلامی (چنانكه دیگر مردمشناسیهای نقدی) مطرح كرده است، رابطه میان مردمشناسی و مسائل مورد مطالعه آن است (از قدیم غرب، دیگران را مطالعه میكند، شرق شناس هم خیره میشود): عینیت و تبیین (علم) یا همدلی و تفهم (انسان). مردمشناسی اسلامی، با دقتبیشتری، این سؤال را مطرح میكند كه آیا غیر مسلمانان میتوانند اسلام (و فرهنگ و جامعه مسلمانان) را مطالعه و درك كنند؟ به عبارت دیگر، ماهیت و توانایی یك مردمشناسی اسلام چه مقدار است؟
مسعود پزشکیان سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری 1403 انتخابات پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ایران جلیلی مناظره مناظره انتخاباتی مجلس شورای اسلامی
قتل سلامت عربستان تهران وزارت بهداشت هواشناسی خانواده قوه قضاییه آموزش و پرورش شهرداری تهران سازمان هواشناسی حوادث
اقتصاد ایران قیمت دلار خودرو دولت سیزدهم قیمت طلا بازار خودرو قیمت خودرو بازار سرمایه دلار قیمت سکه حقوق بازنشستگان بورس
سینمای ایران تخت جمشید سارا بهرامی تلویزیون علیرضا قربانی سینما رسانه ملی کنسرت دفاع مقدس
دانش بنیان مغز وزیر علوم
رژیم صهیونیستی ترکیه جنگ غزه غزه اسرائیل آمریکا فلسطین روسیه فرانسه جو بایدن دونالد ترامپ چین
یورو 2024 فوتبال استقلال پرسپولیس کریستیانو رونالدو باشگاه استقلال جام ملت های اروپا باشگاه پرسپولیس لیگ برتر نقل و انتقالات لیگ برتر ایران سپاهان
هوش مصنوعی نمایشگاه الکامپ سامسونگ اینستاگرام اپل فیبرنوری موبایل ربات ایرانسل
تغذیه میوه کاهش وزن سیب زمینی دیابت ویتامین تب دانگ