دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
چگونه می توان در استنباط فقهی از هوش مصنوعی بهره برد
● مقدمه
استنباط حکم خدا از منابع اسلامی ازیک سو نیازمند شناخت جامع و کامل ازاسلام و از سوی دیگر محتاج آگاهی ازرفتار و نیاز امت اسلامی است تا از اینرهگذر بتوان به تشخیص درست ازنادرست نائل آمد و به متقنترین تایجدستیافت.
میزان موفقیت در این امر بستگی بهچگونگی شرایط پیرامون فرد استنباطکننده، میزان قدرت او و کیفیت ابزارهایموجود نزد وی دارد. لذا هر گونه حرکتیجهت افزایش قدرت و تهیه ابزار لازم وبهینهسازی شرایط مناسب برای جامع ودقیق شدن استنباط، امری لازم و ضرورمیباشد. استنباط کننده باید دائما با تکیه بردانش و هوش و استعدادهای دیگرشتلاش کند تا با دسترسی به حد اکثر منابعموجود و تعیین دقت و درستی منابع، براساس قواعد موجود و با استفاده از قدرتاستدلال خود دستبه قضاوتی درست وانتخابی شایسته امت اسلامی در زمانخویش بزند تا راه رستگاری را پیش رویمردم بگشاید. فرایند تحقق چنین امریبسیار پر پیچ و خم و دشوار بوده و جزمتقیان و عالمان ربانی از آن به سلامتعبور ننمودهاند.
اولین سؤالی که مطرح است این استکه آیا فنآوری اطلاعات قادر به تسهیلراه به منظور کسب نتایجبه نحو بهتر وسریعتر برای فقیه میباشد؟ اگر پاسخ مثبتاست چگونه؟
در پاسخ سؤال اول باید گفت «بله»،تکنولوژی اطلاعات در دهه اخیر ابزارهایپرقدرتی را در اختیار مصرف کنندگانقرار داده است. خصوصا در زمینه طراحیسیستمهای هوشمند پیشرفتهای شایانیصورت گرفته است. اگر چه همه اینحرکتها، ابزارها و پیشرفتها در مقابلعظمت امر استنباط حکم خدا از منابعاسلامی یا به عبارت دیگر درک متونقرآن و حدیث ناچیز است ولی میتواندر صورت به کارگیری درست آنها بهنتایجخوبی دستیافت.
و اما پاسخ به سؤال دوم مستلزمتعریف کامل مسئله و بهکارگیری ابزارمناسب جهتحل مسائل مختلف موجودمیباشد. در این مقاله سعی شده است قبلاز بیان برخی از تکنیکها و معرفی ابزار،ابتدا به تشریح صورت مسئله و بیان ابعادآن پرداخته شود و سپس با معرفی مدلیجامع جهت تسهیل امر مورد نظر گامیمؤثر برداشته شود. این گام هر چند درمقایسه با راهی که باید طی شود بسیار ناچیزاست اما شاید بتواند در آستانه حرکت،دورنمایی از حرکتهای لازم و مسیر موردنظر را ارائه کند.
● طرح مسئله
استنباط حکم خدا از منابع اسلامیخود مقولهای پیچیده، گسترده، حساس،دقیق و عمیق میباشد. نخست از آن جهتکه مباحث در این عرصه متنوع و متاثر ازیکدیگرند. از راوی حدیث گرفته تاشخصیت و توان شنونده و از زبان بیانگرفته تا تفاوت فرهنگها در طول تاریخ. باتمام این تنوع، فقیه باید پاسخگوینیازهای امتباشد و با تفکری جامع وگسترده به استنباط دستبزند. حساسیتاستنباط به حوزه نفوذ و گستره مخاطبانآن بستگی مستقیم دارد. هر لغزش وکمبود مختصر میتواند اثرات نامناسبی رادر نتیجه کار بویژه در مقام عرضه به مردمبر جای بگذارد.
بحث دقت از اهمیت ویژهایبرخوردار است; دقت در استخراج منابع،دقت در درستی منابع، دقت در رعایتاولویتها، دقت در استدلال و به کارگیریقواعد و نهایتا دقت در انتخاب حق از باطلو درست از نادرست. به نظر میرسد درطول تاریخ و ادوار فقه، دستیابی به دقتمورد نظر باعث رشد و به کارگیریدانشهایی مانند علم رجال، علم حدیث،منطق، علم معانی و بیان و اصول فقه گشتهاست که بار مسئولیت این امر بر دوش علماو فقهای بزرگ شیعه بوده است. اینبزرگان همواره در تلاش بودهاند تا باتهذیب نفس خویش و تمسک به قرآن وحدیث و به کمک عقل و دانش خویش ازعهده این وظیفه خطیر برآیند.
به کارگیری فنآوری جدید تا حدودیمیتواند در تسهیل این ماموریت الهیمفید باشد. البته موفقیت نهایی در تحققاین مقصود، نیازمند بذل همکاری از سویاستادان، مجتهدان و فقهای بزرگوارمیباشد. در توضیح این امر باید گفت کهبه طور کلی به کارگیری ابزار وتکنیکهای هوشمند زمانی امکانپذیراست که دانشها و روشهای استنباط کهتوسط فقها به کار میرود به نحویبهصورت قابل فهم برای کامپیوترهادرآمده و توسط آنها به کار گرفته شود.
خوشبختانه در چند سال اخیر با همتعلاقهمندان به استفاده از کامپیوتر در علوماسلامی اکثریت منابع اسلامی به صورتمتون کامپیوتری درآمده است که باعثبوجود آمدن بستری مناسب جهت پیادهسازی تکنیکهای جدید هوشمند شدهاست. در این موقعیت، نقطه شروع بسیارمهم و حساس است. به همین جهت در اینمقاله سعی شده است تا با نگاهی جامع ودقیق به موضوع، دورنمایی از نقطه شروعمناسب ارائه گردد. به طور کلی ایجادپایگاههای دانش و استفاده از تکنیکهایهوش مصنوعی جهت اعرابگذاریمتون، تشخیص صحت و سقم احادیث واسناد، یافتن طبقات راویان، ریشهیابیلغات، تفسیر لغات در متن، محاوره باماشین و کسب اطلاعات مورد نیاز و نهایتادرک متن و استنباط حکم بر اساسمکانیسمهای استنتاج و استدلال نیاز بهیک دید واحد و یک مدل جامع دارد،زیرا که هدف تمام این فعالیتها تنهااستنباط درست و بجا از منابع و متونمیباشد.
در قسمتبعد سعی شده است تا باارائه مدل پیشنهادی و بیان اجزا و عواملموجود و روابط بین آنها گامی در جهتآغاز حرکتسیستماتیک مورد نظربرداشته شود.
● معرفی مدل جامع
یکی از روشهای موجود برای حلمسائل پیچیده و گسترده مدل کردن مسئلهمیباشد. حرکت از تعریف یک مدل سادهآغاز و به مرور بر پیچیدگی آن افزودهمیگردد تا بهترین پوشش را به مسئله بدهدو سرانجام مسئله قابل حل گردد. بر ایناساس در این بخش ابتدا مدل سادهای برایهدف فوق ارائه میگردد.
با توجه به اینکه هدف این حرکت،درک اتوماتیک متن قرآن و حدیثاست در ابتدا عناصر اصلی مدل ارائهمیشود.
«درک متن» بیانگر وجودی یک بیانکننده و یک درک کننده و یک بیان شدهمیباشد. (بیان کننده میتواند خود یکدرک کننده باشد ولی به طور قطعهمزمانی بین این دو نقش نمیتواند وجودداشته باشد). در نتیجه رابطه بین درک وبیان یک فرد در یک موضوع با رابطه بینبیان و درک یک شنونده و یک گویندهکاملا متفاوت است. در حالت اول، موضوع پس از درک قابل بیان است (البتهبا توانهای متفاوتی که در شخص به عنوانتوان درک و توان بیان وجود دارد). اما درحالت دوم زبان و توان بیان و درک بایکدیگر متفاوت هستند و ضرورتا احتیاجبه وجود واسط بیان (صحبت، نوشته، نقاشی، زبان) میباشد. هر یک از عواملسهگانه فوق متاثر از شرایط محیطی یابیرونی (فرهنگ، شرایط سیاسی،..) وشرایط درونی (عقل، دانش، نیت،انگیزه،..) و ابزار بیان (زبان، لغت، ساختارزبان) میباشند.
اگر به این مدل، تنوع موضوعی رااضافه کنیم، با توجه به توانهای متفاوتافراد در بیان و درک موضوعات مختلف،میتوان به یک منحنی سهبعدی دستیافت که در آن مقدار درک و بیان افرادنسبتبه موضوعات مختلف با توجه بهدانش و استعداد آنها متفاوت میباشند.
همان طور که اشاره شد میزان درک وبیان به عوامل بیرونی و درونی در زمانهایمختلف و در حوزه موضوعات متفاوتتغییر میکند. به طور مثال ممکن استموضوعی به واسطه شرایط اقتصادی و یافرهنگی یک شخص در زمانی (اگر فرضکنیم دانش او ثابت است) بهتر یا کمتر اززمان دیگر قابل درک باشد. همچنینامکان دارد موضوعی بنا به دلایلی عقلایییا غیر آن، امکان بیان بیشتر یا کمتری داشتهباشد. از طرف دیگر اگر دانش شنونده همدر طول زمان تغییر کند یا از اولویتمتفاوتی برخوردار شود آنگاه میزان درکو قدرت بیان نیز متفاوت خواهد بود.
بنابر این ویژگیهای درونی شنونده یاگوینده نیز کاملا در تعیین میزان درک وبیان مؤثر است. به عنوان مثال ما سفارششدهایم که با هر کس به اندازه عقل اوسخن بگوییم. یا اینکه نباید به سخنانی کهبر اراده و نیتباطل پایهگذاری شده استگوش فرا دهیم، حتی اگر سخن حق باشد.
بنابر این مشخصات شنونده و گوینده نیزدر میزان درک و بیان بسیار مؤثر است.
در حالت ایدهآل، شنونده فردی استکه دارای شخصیت کامل، عقل و هوشسالم، نیازهای الهی و ایمان و اعتقاد وتقوای کامل میباشد (پیامبران ومعصومان). در این حالتبر اساس اینمدل میتوان نتیجه گرفت که درک او(شنونده) از آنچه شنیده است کامل و درحد نهایتا ممکن است.
در حالت ایدهآل، گوینده فردی استکه درک او از آنچه شنیده کامل است ودر بیان نهایت صداقت و توان خویش رابکار میبرد. این حالت تنها میتواند ازپیامبران و معصومان مورد انتظار باشد.
در هر دو حالت ایده آل زمان وموضوع اثری بر روی میزان درک و بیانآنها ندارد و تنها بیان آنها متناسب با نیازشنونده و قدرت درک او میتواند انتخابشود.
در خصوص رابطه بیان جهت ایجادرابطه بین گوینده و شنونده، علاوه بر ابزارانتقال مفهوم مانند لغات، جملات، ساختارزبان و قواعد دستوری میتوان به چندنکته اشاره نمود.
الف) تعداد شنونده.
اگر تعداد شنونده بیش از یک نفرباشد علاوه بر عوامل ذکر شده، عواملدیگری مانند فرهنگ و اعتقاد و نیازجمعی میتواند بر میزان درک آنها اثربگذارد که منجر به درک جمعی خواهدشد. تنوع تعداد گوینده در مورد یکموضوع میتواند اثرات مثبتیا منفینسبتبه درک فردی یا جمعی ایجاد کند.
ب) تفاوت زمان بیان و زمان درک.
در صورت همزمانی و هممکانی وهمزبانی شنونده و گوینده، اثر بیان ودرک مستقیم خواهد بود. زیرا در ینحالتبسیاری از شرایط فرهنگی،سیاسی.. یکسان است. در نتیجه عواملدیگر میتواند اثرات بیشتری داشته باشد.
اما در حالتی که گوینده زمانی قبل ازشنونده باشد و تفاوت زمانی باعث ایجادتغییرات در عوامل اصلی مؤثر بر شنوندهشده باشد مسلما درک شنونده با شنوندههمزمان و هممکان متفاوت خواهد بود.
نمونه این امر سخنان و کلام بزرگان استکه در سالهای بسیار دور و در شرایطیکاملا متفاوت بیان شده و ما (شنوندههایزمان حاضر) میخواهیم آن را درک کنیم.
این درک نیز قطعا وابسته به شرایط زمانیو مکانی فعلی نسبتبه زمان بیان آنخواهد بود. البته حالتخاصی هم در اینمورد وجود دارد و آن این است که درکآینده صورت گیرد و در زمان بیان نسبتبه حوادث آینده خبر داده شود مانند درکپیامبر در عروج از حوادث مستقل از زمانو مکان.
ج) تفاوت در مفاهیم بیان و درک.
تفاوت زمانی و مکانی میتواند منجربه تفاوت در درک مفاهیم از لغاتمشترک گردد. مثلا مفهوم نور چراغ در۱۴۰۰ سال پیش که توسط شنوندهادراک میشده استبا مفهوم این لغات درحال حاضر متفاوت است و ممکن است درآینده نیز این مفهوم کاملا متفاوت درکشود.
د) تفاوت در زبانهای بیان.
ساختار و مدلهای تولید بیان درزبانهای مختلف کاملا متفاوت است. بههمین ترتیب میتوان در درک و بیانمفاهیم به زبانهای مختلف تفاوتی قائلشد. بنابر این ترجمهها و تفسیرها میتوانندبیان و درک متفاوتی را نسبتبه متوناصلی ایجاد نماید.
ه) تفاوت در شکل و ابزار بیان.
در دنیای امروز بیان تصویری صوتیدر کنار بیان مکتوب گذشته بستر درکجدیدی را ایجاد مینماید. در صورتی کهدر گذشته بسیاری از مفاهیم میبایست ازطریق بیان گفتاری یا مکتوب یا تصویریساده انتقال مییافت. به عنوان یک سؤالمهم میتوان پرسید که اگر در ابتدایزندگی اجتماعی بشر ابزار تصویری مانندفیلم، عکس و.. وجود داشت، آیا حروفالفبا به شکل فعلی ظاهر میگشت؟
در پایان این قسمتباید گفت کهسؤالات بسیاری را در خصوص نحوهاثرگذاری هر یک از عاملها (پارامترها)بر میزان درک و بیان میتوان مطرح کرد وپاسخ آن را یافت.
● اثر قطعیت و عدم قطعیت دربیان و درک
شناخت ابعاد مختلف مدل پیشنهادی واثرات متقابل عوامل مختلف بر بیان ودرک خود امری پیچیده و بکر است کهزمینه مناسبی برای تحقیق در آن وجوددارد. اما مشکلی که بر این پیچیدگیمیافزاید، مشکل عدم قطعیت در تمامعوامل مختلف این مدل است. بر اساساین مدل، میتوان قرآن را منبع قطعیدانست که تفسیر آن، مسئله استنباط کنندهاحکام الهی میباشد. زیرا که خداوندمتعال نخستین گوینده ایدهآل در مدلمورد نظر است و شنونده او یعنی پیامبر نیزشنونده ایدهآل است. وقتی کل حقیقتبراو نازل گشت، به زبان عربی و در طولزمان مشخصی متناسب با شرایط آیات بهبشریت ارائه شد بدون هیچگونه عدمقطعیتی. اما پس از آن با صرفنظر ازامامان معصوم شنوندگان از پیامبر وبیانکنندگان عبارت شدند از انسانهای غیرمعصوم. آنگاه در طول تاریخ بعد ازائمه (ع) نیز این بیان و درک با تماممحدودیتهای بیان و درک و زبانهایارتباطی و تحت تاثیر شرایط مختلفتکرار شد و کار تشخیص درست ازنادرست و قطعی از غیر قطعی را بسیارمشکل ساخت. لذا علوم و شاخصهایلازم جهت تعیین احادیث معتبر نقش اهمیتبسیاری در استنباط حکم خدا پیدامیکند. به همین دلیل است که قرآن وعقل و اجماع در کنار سنت میبایدبهعنوان مرجع و منبع درستی و قطعیتلحاظ گردند.
یکی از کارهایی که در این زمینه بایدانجام شود مکانیزه کردن تعیین قطعیت وعدم قطعیت احادیث میباشد. به عبارتدیگر باید به دنبال راهی بود تا به وسیله آنبتوان معتبر بودن حدیث را بهسرعت و بهدقت تعیین کرد و درجهبندی نمود.
حصول این مرتبه نیازمند فعالیتهای گستردهو بهکارگیری دانش و ابزار هوشمندبسیاری میباشد. البته پیش از انجام هراقدامی در این زمینه نخستباید از امکانعملی چنین ایدهای اطمینان حاصل نمود وبرای این منظور نخست لازم است تا پاسخسؤالات زیر را به دست داد:.
ـ مدل دانش و هدف آیات قرآنچیست و چگونه میتوان از آن به عنوانیک مرجع جامع و کامل استفاده بیشترینمود؟
ـ رابطه احادیثبا قرآن چگونهبرقرار میگردد و شان نزول قرآن و ذکراحادیث چه رابطهای دارند؟
ـ عقل چیست و چگونه میتوان بهعنوان ابزار قویتر در تحقق اهداف موردنظر از آن استفاده نمود؟
ـ اتوماسیون چگونه میتواند در هریک از موارد فوق صورت گیرد؟
ـ تکنیکها و ابزار مورد نیاز جهتپیادهسازی اتوماسیون استنباط کدامند؟
ـ آیا یک سیستم مجتمع و هماهنگمیتواند برای تحقق امور طراحی گردد؟چگونه؟
ـ آیا میتوان شاخصهایی برایقضاوت، تفسیر و انتخاب درست تعریفکرد؟
ـ آیا دسترسی به دانشها و روشهایمورد نیاز امکانپذیر است و آیا خود مورداعتماد هستند؟
این سؤالات و بسیاری از سؤالاتدیگر برای رسیدن به هدف مطلوب بایدپاسخ داده شود تا بر اساس پاسخ آنها اولاامکان دستیابی به هدف مزبور را بررسینمود و سپس بتوان به سمت آن و طراحیمدل مناسب برای این منظور حرکت کرد.
● نتیجه گیری.
جهت آغاز این حرکت عظیم بایدقلمروهایی را که عمدتا مورد نیاز هستندبررسی نمود. در بعد هوش مصنوعی ابتداباید مبانی مدلسازی مفاهیم توسط ابزار وتکنیکهای هوشمند را تعریف کنیم.
به عنوان مثال، آیا میخواهیم از مدلریاضی جهتشبیهسازی رفتار استدلالیفقیه استفاده کنیم; مدلهایی مانند (فازی، منطق و..)؟
- آیا یک یا چند مدل باید به کارگرفتیا یک یا چند مدل مناسب ایجادکرد؟
- در حوزه استدلال و استنباط چگونهباید مفاهیم غیر قطعی روابط پیچیده بینعوامل مختلف را شناسایی و مدل کرد واثرات هر یک بر دیگری را تعریف نمود؟
ـ آیا عقل را میتوان مدل کرد؟
- ساختار دانش و مکانیسم بهکارگیریابزار استدلال و استنباط و رابطه آنها بایکدیگر چگونه باید باشد؟
- نحوه نمایش ساختار دانش و مدلهایمورد نظر در کامپیوتر چگونه باید باشد؟
- معماری سیستم مورد نظر از چهقواعدی پیروی میکند؟ و فضایجستجوی تفسیر چگونه تعریف میشود؟
- آیا سیستم مورد نظر باید به صورتمتمرکز و یا توزیع یافته عمل کند؟
- آیا احتیاجی هست که قبل ازپردازش دانش، عمل Automatic Indexing صورت گیرد؟
- آیا مدیریت عدم اطمینان و عدمقطعیت در سیستم مورد نظر میتواندمجتمع باشد؟
- آیا هزینه تحقق امور فوقترجیحپذیر هست؟
این سؤالات و بسیاری از سؤالاتدیگر در تعیین و تعریف سیستم مورد نظرمؤثر و لازم هستند. لذا بر اساس آنالیزمدل ارائه شده باید تمام سؤالات فوقبه طور دقیق پاسخ داده شود تا مقدماتطراحی سیستم نهایی مهیا گردد. انجام اینامور گسترده و متنوع نیاز به سازمان وبرنامهریزی و مدیریتی منسجم، مقتدر وصبور دارد. کار بسیار عمیق و بنیادین استو تبیین اولویتها و استراتژیهایی برایانجام آن ضرور بهنظر میرسد.
در پایان این مقاله لازم به یادآوریاست که انجام این امر خطیر مستلزم نگاهیاز بالا به پایین و توجه به رابطه تنگاتنگمجموعه عملیاتی است که باید تحتمدیریتی واحد به طور اتوماتیک انجامگردد.
امید است این مقاله بخشی از عظمتحرکت مورد نظر را بهصورت اجمالی بیاننموده باشد و در استمرار این حرکتگامهای بلندتری برداشته شود.
http://qomelecom.parsiblog.com/
دکتر بیکزاده
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست