شنبه, ۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 25 January, 2025
تاریخ در نگاه نراقی
ملااحمد نراقی، دانشمندی آگاه بود كه درباره تاریخ اسلام و جهان پیرامون خود، اطلاعات با ارزشی داشت. وی با مطالعه و كند وكاو در كتابهای تاریخی، گفتوگو با ادیبان و مورخان، سفرهای گوناگون به اطراف ایران و مسافرتهای زیارتی به مكه و كربلا، نشست و برخاستبا اربابان مذاهب یهود و زرتشت و ترسا و... در گنجینه خاطراتش نكتههای تاریخی فراوانی انباشته بود. این آگاهیهای ژرف و پر دامنه جغرافیایی و تاریخی و آشنایی با ادبیات فارسی و عربی و تركی (۱) محفلهای درسی و ادبی و تبلیغی او را گرم و پرجاذبه ساخته بود. دربارهاش نوشتهاند:
حاجی ملااحمد حاكم شرع كاشان، طبع شعر داشت. لطایف و ظرایف بسیار میدانستحكایات و افسانههای شیرین از برداشت و قطعات و ابیات خوش مضمون در گنجه خاطر سپرده بود كه ضمن صحبتبه مناسبتبرزبان میآورد. از این رو محفلش گرم بود. (۲)
نراقی در نوشتههای فارسی خود، از گزارشها و رویدادهای تاریخ ایران و جهان استفاده بسیار كرده است و در شعر و نثر و بهویژه موضوعات اخلاقی او، كمتر مسئلهای سراغ داریم كه با شواهد تاریخی دلنشین و متناسب همراه نباشد. نگاه نراقی به تاریخ سرگرمی و پركردن اوقات فراغت و به سبك و روش نقالان نیست، بلكه تاریخ در نگاه او ابزار معرفت و شناخت است و مدرسهای بزرگ به پهنای بشریتبرای استفاده و تجربه آموزی، و بهرهگیری از دست آوردهای بشر و انسانهای بزرگ میباشد.
● كاربردهای مختلف تاریخ از نگاه نراقی
۱) نراقی، از رویدادهای تاریخی برای درك و بیان مسائل اعتقادی و بارور كردن باورهای دینی و پرورش نیروی عقلانی استفاده بسیار كرده است. در مثنوی طاقدیس با گزارش زندگی پیامبران، افزون بر روشن كردن زوایای پنهان تاریخ گذشته و شرح آن، به بیان نكتههای اعتقادی اسلام میپردازد. او با طرح گفتوگو و محاوره دو جانبه بین مؤمنان، و كافران، هدایتشدگان و گمراهان و نزدیك شدن به سرگذشت فرقههای اعتقادی و دیدگاههای آنان، علاوه بر نقد ناهنجاریهای فكری و انحرافها به بیان مسائل توحیدی و مسئله مبدا و معاد و رازهای خلقت توجه كرده و مسئله خداجویی و عشق به خالق هستی را در همه این ماجراها دنبال میكند. او كه ضمن داستان شوریدهای به كلیسا رفت، به شرح توحید و صفات خدا میپردازد و معانی بلند عرفانی را با جملههای ساده و داستان وار شرح میدهد.
وهم را اندر حریمش بار نیست
عقل محرم اندر آن دربار نیست
دیدهها كورند از دیدار او
لیك دلها روشن از انوار او
ای بزرگ آن پادشاه ذوالجلال
خود نشان بینشان و بیمثال
عالم از او هم پر وهم خالی است
جان از او پرگوهر و اجلالی است (۳)
و در داستان گفتوگوی حضرت موسی علیه السلام با پیرگبر، از اثبات قدرت خداوند و ثبوت معاد جسمانی سخن میگوید و در ضمن این ماجرا به شبهات منكران معاد پاسخ میگوید. (۴)
و در ماجرای، شخصی كه گوش دیگری را با دندان زخمی نمودهبود و ماجرا را به قاضی بردهبودند، در ضمن بیان استدلال های مدعی و منكر، به شرح مسئله پیچیده جبر و اختیار و حدیث معروف «لا جبر و لا تفویض بل امر بین الامرین» میپردازد. و با رد استدلالهای هواداران جبر، با زبانهای گوناگون، ثابت میكند كه در تكالیف شرعیه بنده مجبور نیست و مختار است و كسی نمیتواند از مسئولیت كارهای خود فرار كند.
آنچه باشد مورد تكلیف تو
اختیار تو در آن تشریف تو
خواه حكم شرع خواهی كم وضع
اندر آنها نیست جبر و دفع ومنع
وآنچه جز این جمله دست دیگریست
اختیاری بندگان را نیست نیست
هم حیات از او بود، هم مرگ از او
بینوائی ز و نوا و برگ ازو
گوش از او دند از او لیك ای عمو
گوش را دندان گرفتن نیست از او
نیك بنگر قاضیا این كار كیست
اینهمه تاخیرت اندر حكم چیست (۵)
نراقی در كتاب خزائن و سیف الامه، شرحی از عقاید و باورهای مسیحیان ارائه دادهاست و به طور مختصر و فهرستوار به مسائل و موضوعات مندرج در كتاب تورات اشاره نمودهاست كه اطلاعات سامان یافتهای را به مخاطب منتقل میسازد (۶) و در كتاب سیف الامه آن را نقد كردهاست.
۲) عبرتهای تاریخی:
موضوع مهم دیگر در نوع گزارشهای تاریخی نراقی است، جامعه معاصر نراقی با مشكلات بسیاری روبرو بود: استبداد و ظلم و ستم شاهان و كارگزاران به مردم، (كه از راههای گوناگون اموال مردم را چپاول میكردند و آنان جرات دم زدن نداشتند)، رواج فرقههای انحرافی و دستاندازی و سوءاستفاده از مذهب (كه به پیدایش عارف نمایان و زاویه نشینان منجر شدهبود)، رواج مفاسد اخلاقی و زن بارگی درمیان طبقات مرفه و ثروتمند و... . نراقی، برای مبارزه با مفاسد اجتماعی از ابزار تاریخ بهره میگیرد و با نقل داستانهایی در ارزش دادگری و عدالت و فرجام زشت و هولناك گناه و ستم، از تاریخ گذشتگان، رویاروی و به كنایه، شاهان و كارگزاران قاجار را اندرز میدهد و از زبان دیگران آنان را به عدالت میخواند و با گزارش حكایتهایی از زندگی سلطان محمود غزنوی و ملك شاه سلجوقی به شاهان قاجار اندرز میدهد كه آن چیزی كه نام آنان را به نیكی بلند كرده است، عدالت و دادورزی آنان بودهاست و شاهان به جای كشورگشایی و یا ماندگار كردن نام خود در سكهها میباید با دادگری نام خود را در سینهها نقش كنند تا آیندگان از آنان سخن گویند و نامشان در منبرها و كتابها گفته و نوشته شود.
و نمیدانم كدام خطبه از این بلند آوازهتر كه حال، قرون بیشماری است كه در جمیع منابر عالم به اسم سامی این دو سلطان خوانده میشود و چه سكه از این نقش پایندهتر كه حال، بسی روزگاران است كه دردفاتر و كتب به نام نامیشان نقش میشود. (۷)
او به ستمكاران اندرز میدهد، در سرنوشتشاهان ستمكار بنگرند و احوال گذشتگان را به یادآورند و این درس را بگیرند كه ظلم و ستم به جای نخواهد ماند و جز مظلمه و بدنامی و وبال و نكال از برای ظالمان چیزی ماندگار نخواهد شد:
خبر داری از خسروان عجم
كه كردند بر زیر دستان ستم
نه آن شوكت و پادشاهی بماند
نه آن ظلم بر روستایی بماند
جهان ای پسر ملك جاوید نیست
ز دنیا وفاداری امید نیست (۸)
نراقی، در بحث از راهكارهای تهذیب اخلاق و محاسبه و مراقبه نفس، مطالعه احوال و زندگانی گذشتگان صالح و كند و كاو در سادهزیستی و مردمداری و دلاوری و غیرتمندی و شكیبایی بزرگان دین را بهترین راه گسترش ایثار و فداكاری و صبر و سپاسگزاری در میان افراد جامعه میشمرد و خوانندگان را به كندوكاو و مطالعه درسهای تاریخ فرامیخواند:
باید در این زمان اكتفا نمود به مطالعه احوال گذشتگان و خواندن حكایات ایشان. و هر كه حكایات ایشان را بشنود و بر كیفیت اعمال ایشان مطلع گردد، میداند كه ایشان بندگان خدا و در دعوی بندگی صادق بودهاند. (۹)
۳) كاربرد تاریخ در فقه و اجتهاد:
در نظر نراقی، مطالعه تاریخ در اجتهاد و فقه نیز كاربرد دارد; چه احكام و دستورات شریعتبرای مصالح انسانها تشریع شدهاست و در احكام اختلاف زمان و حالات اشخاص در نظر گرفته شدهاست. (۱۰) براین اساس امامان در هنگام صدور حكم شرایط و ویژگیهای راویان و محیط و شرایط مورد سوال را از نظر دور نمیداشتند. ما برای شناخت درست موضوع و فهم تناسب موضوع و حكم آن، ضرورت دارد به زمان صدور احكام برگردیم. و با مطالعه در بستر تشریع و احوال و شرایط سیاسی و اجتماعی راویان و پرسندگان و موقعیتسیاسی جامعه، به جایگاه درست اخبار و جهت صدور آن دستیابیم. فقها، معمولا با بررسی شرایط سیاسی عصر معصومین، روایات صادر شده از روی تقیه را از روایات غیر تقیهای، جدا میسازند.
۴) افزون بر موارد یاد شده، تلطیف روح و بشاشت نفوس و جلوگیری از افسرده شدن جان از دیگر انگیزههای نراقی برای نقل حكایتهای تاریخی است; چه برخی از طلاب و جویندگان دانش در كند و كاو فراوان مسائل علمی كسل میشوند، لذا نقل داستان و قصص گذشتگان، به آنان مجال استراحت و آرامش میدهد. مرحوم شهید ثانی برای نشاط روح و پیشگیری از افسرده شدن روح و تداوم نشاط علمی به طلاب توصیه میكند در كنار درسهای عمیق علمی، قصص و حكایات گذشتگان را مطالعه كنند. (۱۱) نراقی نیز برای این مقصود كتاب خزائن را نوشت و در آن حكایات و قصص زیبا و نشاط انگیزی را از گذشتگان گرد آورد و در انگیزه نگارش آن نوشته است:
چون طبع طالبان علم پس از غور و بررسی مسائل علمی، نیازمند به آرامشاند و نیازمند باغی هستند كه با گشت و گزار در آن به جانهای خود طراوت بخشند و روح را تازه كنند، من به خاطرم رسید كه كتابی بنویسم كه در بردارنده حكایتها و اشعار و فكاهیات دلنواز باشد و این تصمیم به نوشتن خزائن انجامید. (۱۲)
این كتاب گنجینهای است از لطایف و قصص و حكایتهای عالمان، امیران، ادبا و تودههای مردم، كه افزون برطراوت روح، در ضمن داستانها و نكتههای طنزآمیز، پیامهای عالی و بزرگی را به مردم القا كرده است.
● صیانت تاریخ
تاریخ در نگاه ملااحمد رشته ارتباطی عقلی و ادبی اكنون و گذشته است كه به وسیله آن نسلها از دورترین زمان گذشته تا آینده را به یكدیگر متصل میكند. میراث گذشته، امانتی است در دست ما كه نسل در نسل برای ما به یادگار مانده و ما وظیفه داریم آن را حفاظت كنیم و امانت را بدون تحریف به دست آیندگان بسپاریم. از این رو وی تاكید دارد كه در نقل گزارشهای تاریخی دقتشود و از گزارش داستانهای خرافی و... دوری گردد.
ملااحمد، در نقل تاریخ سختگیر است و قاعده تسامح در ادله سنن را درباره گزارشهای تاریخی نمیپذیرد. و لازم میداند كه گزارشها متقن و مستند باشد. او از روش برخی از مبلغان و مرثیه سرایان كه برای گریاندن مردم، قصهها و داستانهای عجیب و شگرف میبافند، شكوه میكند (۱۳) و كار آنان را تحریف تاریخ و بیامانتی و خلاف شریعت میشمرد. براین اساس، ملااحمد نمیتواند با همه آنچه پدر دانشمندش در كتاب محرق القلوب به نقل از روضهٔ الشهداء، كاشفی (۱۴) ، با تكیه به دلیل تسامح در ادله سنن، نوشته است، موافقت كند و مرز قاعده تسامح را تنها در حوزه مستحبات و مكروهات محدود میكند. (۱۵) و حال این كه اثرگذاری داستانها و قصههای تاریخی بسی فراتر از دایره مستحبات و مكروهات است و واجبات و محرمات و باورها و ارزشها را نیز در برمیگیرد.
● گستره تاریخ
استفادههای تاریخی نراقی، همه پهنه جهان و انسان، ایران و روم و هند و یونان را در برمیگیرد و از هر نقطه جهان پیامی انسانی و جاویدان را از حكایتها و سرگذشت انسانها برگرفته و آن را به ما سپردهاست كه در یك جمعبندی میتوان به موارد زیر اشاره كرد:
۱) داستانهای انبیا:
سهم قصص اسلامی در كتابهای نراقی كه حاصل معرفت و جهانبینی دینی و حوزوی اوبود، از همه بیشتر است. نراقی، قصههای پیامبران را از قرآن و حدیثبرمیگیرد و با بررسی و كند و كاو، در تاریخ و شرایط روانی و جغرافیایی بشر و وقوع ماجراها و كشف رابطهها و نكتههای پنهانی ماجرا، به داستانها لباس زیبا میپوشاند و آن را با بیانی لطیف و تازه، بیان میكند و از هر كدام از قصهها پیامی برای گشودن پارهای از مشكلات اخلاقی و اجتماعی جامعه خود، استنباط میكند. در این راستا، در مثنوی طاقدیس ماجرای ابراهیم و اسماعیل و رابطه ابراهیم و خداوند را با بیانی زیبا و هنرمندانه مطرح ساخته و از آن صدها پیام معنوی به ما القا كردهاست، داستان موسی، داستان یوسف، داستانهایی از زندگی پیامبر، داستانهایی از زندگی علی علیه السلام، داستان عبدالمطلب و ابرهه، و دهها ماجرای دیگر از تاریخ اسلام و پیامبران موضوعاتی هستند كه نراقی آنها را گزارش كرده است. از جمله، در ماجرای ذبح اسماعیل، پاسخ هاجر را به وسوسه شیطان چنین گزارش میكند:
گفت هاجر چون بود فرمان او
صد چو اسماعیل من قربان او
من از او، فرزند از او، شوهر ازو
جسم ازو جان ازو و سر ازو
كاش میبودی مرا سیصد پسر
همچو اسماعیل با صد زیب و فر
جمله را در راه او من كشتمی
كاكلش در خاك و خون آغشتمی
گرد آیید ای همه همسایگان
یافتم من عید قربان رایگان
بر من ای یاران! مبارك گشت عید
این چنین عیدی به عالم كس ندید
اندرین كشتن حیات سرمدیست
نیست كشتن، بلكه عین زندگیست
این به گفت و خانه را بست و رفت
اهرمن را هم كمر بشكست و رفت (۱۶)
نراقی در تبیین مفهوم توكل و ارزش كار و كوشش و نان خوردن از دسترنجخویش از تاریخ پیامبران شاهد میآورد و براین عقیدهاست كه همه پیامبران و امامان زحمتكش بودهاند.
موسی عمران پی تحصیل زاد
چوب چوپانی به گردن بر نهاد
آن زره سازی روان آغاز كرد
وان دگر زنبیل بافی ساز كرد
آن كه كردش هفت اختر چاكری
هم شبانی كرد و هم سوداگری
شیر یزدان شهسوار ملك دین
كش دو عالم بود در زیر نگین
باغها از دستخود آباد كرد
بندهها از كسب خود آزاد كرد
او همی با بیل كاویدی زمین
رشك بردی بر زمین، چرخ برین
جمله اینها كه خاصان حقاند
چهار سوق دین حق را رونقاند
نانشان از مزد دستخویش بود
دستشان از آبله پرریش بود (۱۷)
● تاریخ اسلامی
بخش مهمی از شعر و نثر نراقی درباره تاریخ اسلام است. او به مناسبتهای گوناگون به گزارش رویدادهای صدراسلام، زندگی پیامبر و امامان پرداخته كه افزون بر پیامهای تاریخی، نقاط تاریك و پرابهامی را روشن میسازد. او از دوره كودكی پیامبر، جریان عامالفیل و حمله ابرهه به مكه (۱۸) ، امی بودن پیامبر (۱۹) و تحلیل جمع آن با حدیث: «ایتونی بدواهٔ ...» ، مطالبی را بیان میكند و از آن نكتههای جالبی را به دست میدهد تاریخ پیامبر، ویژگیهای اخلاقی، سادهزیستی، رفتار اجتماعی و فردی پیامبر، بخشهای دیگری از گزارش اوست. (۲۰)
جنگهای پیامبر عنوان دیگر مندرج در سخنان نراقی است او ۲۶ غزوه برای پیامبر برمیشمرد و امكانات و تعداد نیروی پیامبر در هر یك از این غزوهها را ذكر میكند. (۲۱) در بخشی دیگر به شرح زندگی فرزندان پیامبر، امامان و فرزندان آنها به طور خلاصه پرداخته است و در سرتاسر معراج السعاده نكتههای جالبی از زندگی و سیرت اخلاقی امامان روایت كردهاست كه جمع آنها مجموعهای بزرگ از تاریخ امامان را تشكیل میدهد. نكتههای ویژه از زندگی امامان، موضوع جالب دیگر در آثار نراقی است. از جمله درباره مهربانی علی علیه السلام با اسرای ایرانی و آشنا بودن آن حضرت با زبان فارسی مینویسد:
وقتی كه شهر بانو را اسیر كردند و به نزد عمر آوردند و عمر او را در مجلس مرد طلبید پس شهربانو جد خود پرویز را دشنام داد كه: دیم پرویز سیه كاغذش پاره كه من بندگی گفتن. عمر نفهمید، چنان تصور كرد كه او را دشنام داد.
حضرت امیر علیه السلام فرمودند كه بلكه نفرین به پرویز كرد و یك روز حضرت امیر با شخص اصفهانی اوصاف اهل اصفهان را بیان كرد. پس از سكوت حضرت، آن شخص عرض كرد دیگر بگو: حضرت فرمودند: امروز این و سن. یعنی امروز این تو را بس است. (۲۲)
او در جای دیگر از جنگهای علی علیه السلام (۲۳) گزارش میكند و در جایجای كتاب معراج السعاده، از شیوه زندگی و روش حكومت و برنامههای سیاسی علی علیه السلام حكایتها نقل میكند.
ایشان در شرح زندگی امام حسن مجتبی گفته است: آن حضرت در دوره عمر همراه سعدبن ابی وقاص به ایران سفر كرد و از شهر ری، اردستان و اصفهان بازدید نمود. (۲۴) نراقی در گزارش زندگی امام حسن علیه السلام برخی از داستانهای غیر مستند تاریخی مانند تعدد ازدواج امام را نیز بدون بررسی نقل كردهاست كه سزاوار بود از كنار آن بدون نقد و بررسی نگذرد و این را اضافه كند كه این گزارشها بیشتر ساخته دستگاه امویان برای بی اعتبار كردن امام است; وگرنه اندك بودن اولاد امام حسن دلیل آن است كه ایشان از عرف ازدواجهای سایر امامان فراتر نرفته است. و در شرح زندگی امام حسین علیه السلام افزون بر شرح فرزندان و نكتههایی از زندگی در باب همسر امام حسین علیه السلام (۲۵) در مثنوی طاقدیس به طور مشروح و مفصل به بیان تاریخ كربلا، زمینههای قیام امام حسین علیه السلام و رویدادهای روز عاشورا و شهادت یاران امام حسین پرداخته و از آن درسهای بزرگی را به خوانندگان داده است. از جمله در ورود امام به كربلا این چنین میسراید:
شاه پرسید این زمین را نام چیست؟
آن كه این جا را شناسد، نام كیست؟
آن یكی گفت این زمین نینواست
نام آن هم ماریه هم كربلاست
گفت نی نی نینوا نی قتلگاست
كربلا نی منزل كرب و بلاست
كربلا نی هم منای ماست این
این سركوی وفای ماست این
كشتی ما را در این جالنگر است
منزل ما تا صباح محشر است (۲۶)
● تاریخ خلفا و شاهان مسلمان
نراقی در خزائن به طور سامان یافته، سیری تاریخی در سرگذشتشاهان و حكام بنیامیه و بنیعباس انجام داده است و اطلاعات شفاف و مفیدی را در اختیار خوانندگان نهاده است. او حكومت معاویه و سپس حاكمان بنیمروان تا حكومت مروان چهارم را گزارش كرده، آنگاه از ظهور بنیعباس و زمینههای پیروزی آنان سخن گفته است. در ضمن بحث از عباسیان به حكومت آلبویه و دولت فاطمیان مصر پرداخته و بحث را با حمله مغول و سقوط بنیعباس در سال ۶۵۱ق پایان داده است. (۲۷)
او در جاهای دیگر به بخشهایی از زندگی منصور (۲۸) و هارون و مامون عباسی، و برامكه (۲۹) و هجوم قرامطه (۳۰) به مكه اشاره كرده است. همچنین به مناسبتهایی از تاریخ سامانیان و غزنویان و سلاجقه و شاهان مغول حكایتهایی را نقل كرده است. (۳۱)
● تاریخ علما
بخشی از نوشتههای تاریخ نراقی درباره تاریخ علما و نكتههای آموزنده از زندگی علمی آنان است. وی در این زمینه نكات پنهان و پرابهامی را از تاریخ دانشمندان روشن میسازد كه برای طالبان علم آموزنده است. از جمله:
۱) نكتهای از زندگی ابن خالویه از ادبای دوران آل بویه. (۳۲)
۲) معرفی ابن جریر و این كه محمدبن جریر طبری كیست و در شرح آن گفته است كه یكی ابنجریر طبری، شافعی مذهب است و دیگری محمدبن جریر بن رستم طبری كه از بزرگان شیعه است و اضافه كرده است كه بر مؤلف معجم البلدان این مطالب پنهان مانده است. (۳۳)
۳) معرفی جفنعی، كراجكی، حمصی و ابن شهرآشوب از علمای سده پنجم و ششم قمری. (۳۴)
۴) نكتهای از ابوالعلای معری از دانشمندان سده پنجم قمری. (۳۵)
۵) شرحی در علم و دانش و اخلاق بیضاوی از علمای شافعی مذهب و مفسر قرن هفتم قمری. (۳۶)
۶) معرفی نویسندگان صحاح سته اهل سنت و محدثین مشهور آنان. (۳۷)
۷) گزارش زندگی تحصیلی كسایی از ادبای مشهور سده سوم قمری. (۳۸)
۸) نراقی در خزائن، نكات زیبایی از زندگی و پژوهش علمی پارهای از علمای دوران صفویه را نگاشته است از جمله:
نكات آموزندهای از زندگی و دانش شیخ بهایی (۳۹) ، داستانهایی از زندگی فندرسكی و سیاحت او به هند و محاورهای را از فندرسكی با یكی از علمای عامه گزارش كرده است. (۴۰) و در مثنوی طاقدیس محاوره او با اربابان مذاهب هند و پیروزی میرفندرسكی بر هندوان را به شعر گزارش كرده است. (۴۱)
نكتهای از درس آقا جمال خوانساری (۴۲) ، نكتهای از محاوره آقا حسین خوانساری و خلیل قزوینی (۴۳) ، خاطرهای از سیدداماد، (۴۴) مشایخ اجازه میرزا محمد اردبیلی از علمای دوره صفویه كاشان، (۴۵) نقدی بر یكی از نوشتههای مقدس اردبیلی و نیز نقدی بر یكی از مطالب صاحب مدارك (۴۶) از جمله مطالب اوست. او همچنین خاطراتی را از علمای معاصر و اساتید خود از جمله شیخ محمدجعفر كاشف الغطا (۴۷) و قاضی احمد قمی (۴۸) ، یاد كرده است.
این بخش را با گزارش ترجمه وصیتشهیدقدس سره كه نراقی آن را گزارش كرده استبه پایان میبریم:
برتو باد به تقوا و نگاهداشتحرمتخداوند در آشكار و پنهان و خیرخواهی برای همه بندگان، گر چه به تو بد كنند. و تحمل كردن آزار بندگان خدا، گر چه تو را دشنام دهند و اهانت كنند. دشنام دهنده را پاسخ مگو، در وقتخشم از سخن گفتن بپرهیز و لكن از جایتبه مكان دیگر برو و به چیزی كه خشمت را از میان ببرد، بپرداز و برای دنیا و آخرتتبیندیش و در همه كارهایتبر خداوند توكل كن و در همه حال به خداوند تكیه كن. در برابر آن كس كه به تو نعمتی میدهد، سپاسگزار باش. از خنده بپرهیز كه دلت را میمیراند. از تاخیر انداختن نماز از اول وقتخود دوری جو، هر چند شغل تو مهم باشد. و نماز قضای خود را به تاخیر نینداز.
پس از نماز واجب نافله بخوان. در همه حال دانش بیندوز و از كشمكش با استادت بپرهیز و بر او مطلبی را برنگردان و آنچه به تو میگوید، بپذیر. در آنچه میآموزی، مطالعه كن و برای خود وظیفهای برای خواندن قرآن معین كن و اگر میتوانی آن را حفظ كن. و كوشش كن كه هر روزت ولو به اندك بهتر از دیروزت باشد.
به سخن سخنچین گوش مسپار، به جز دانش در پیرامون با دیگران گفت وگو نداشتهباش. از پرحرفی دوری كن و سخنان دیگران را نقل مكن. هر روز ۲۵ بار بگو: اللهم اغفر للمؤمنین و المؤمنات و المسلمین و المسلمات. كه در آن ثواب بسیار است. پس از نماز عصر ۷۷ بار استغفار كن و سوره انا انزلنا سوره قل هو الله احد را بسیار تلاوت كن. (۴۹)
● تاریخ معاصر ایران
در نوشتههای نراقی درباره تاریخ و رویدادهای تاریخ معاصر او نكتههای فراوانی گنجانده شده كه اطلاعات ذی قیمتی را از اوضاع سیاسی و اجتماعی به دست میدهد.
او در ضمن سخن از اوضاع كشاورزی و نابهسامانی كشاورزان، ورشكستگی پیشهوران، (۵۰) ظلم و استبداد برخی از كارگزاران، نابهسامانی قوانین و بهویژه حكومت قانون ایلی به جای قانون اسلامی حكایتها دارد. (۵۱)
نیز در شیوع فرقهسازی و آرمانها و عقاید و روشها و منشهای اربابان مذاهب و فرقهها، و شیوع فساد و تباهی در درون فرقههای صوفیه و... نكتههای ارزندهای را بهدست میدهد. (۵۲)
ناامنی راهها و تجارت از ناحیه مهاجمان بهویژه تركمنها مسئلهای است كه در جاهای گوناگون سخن نراقی تكرار شدهاست كه نشانگر هجوم شدید تركمنها و سایه وحشت آنان بر راهها و شهرهای مرزی خراسان و گرگان بودهاست. (۵۳)
داستانهایی از رویدادهای معاصر كاشان، كارگزاران ستمكار و سرانجام آنان و... از قطعههای تاریخی دیگری است كه در خزائن گزارش شدهاست. (۵۴)
اوضاع و شیوه تحصیل و درس و بحث و روش تربیت را در ضمن سخنهای نراقی به درستی میتوان استفاده كرد. نراقی به مناسبت از زندگی علمی و تحصیلی خود نیز نكتههایی را تعریف كردهاست. همچنین نكتههایی از زندگی علمی پدرش ملامحمدمهدی، زیارت به عتبات در سال ۱۲۱۰ق (۵۵) ، دیدار با استادش شیخ جعفر كاشف الغطا و بیان ماجرایی از او، (۵۶) داستانهایی از معجزات امامان، بهویژه موسیبنجعفر، (۵۷) دیدار با اربابان مذاهب اسلامی در مكه، جلسه گفت و شنود و بحث و پژوهش با علمای یهود، (۵۸) و نیز نكتههای فراوانی از زندگی علمی علمای معاصر خود را نقل میكند.
سرانجام شرح شركت نراقی در جبهه برای دفاع از سرزمین ایران و رفتن به جبهههای قفقاز و شرح دلاوری و جانبازی رزمندگان در جبهه بردع، شوشی، گنجه، ایروان، رودكر ورود ارس، از نكتههای مهم و جالبی است كه در گزارشهای او آمده است. (۵۹)
● ایران و یونان باستان
نراقی در معراج السعاده و مثنوی طاقدیس صدها حكایت از ایران و روم باستان بازگو میكند و از ماجراهای تلخ و شیرین آنها درسهایی را به ما میآموزد. او در این گفتارها، راه انصاف رفته و روش تجربههای مثبت و درسهای زندگی را از حكیمان ایران و یونان، به امانت گزارش كرده و مسلمانان را به درس آموزی توصیه میكند.
آثار پیشینیان رسیده كه هیچ پادشاهی در بنیاسرائیل نبود مگر این كه حكیمی دانشمند با او بود و صحیفههایی در دست داشت كه برآن نوشته بود: بر زیر دستان رحم كن. از مرگ بترس و روز جزا را فراموش مكن. و هر وقت كه پادشاه غضبناك شد، آن حكیم صحیفه را به دست او میداد تا میخواند و غضب او ساكن میشد. (۶۰)
یكی از بزرگان یونان زمین بر غلامی فخر كرد. آن غلام به او گفت: اگر فخر تو به پدران توست، پس برتری برای ایشان است نه برای تو و اگر به جهت لباس است كه پوشیدهای، پس شرافت از برای لباس توست نه تو. و اگر به مركبی است كه سوار شدهای، پس فضیلت از برای مركب توست و از برای تو چیزی نیست كه به آن عجب و افتخار كنی. (۶۱)
نراقی در معراج السعاده و مثنوی طاقدیس، جابهجا از زندگیشاهان عجم، روابط اجتماعی و سیاسی و سیرت آنان، برای عبرت گیری سخن به میان آوردهاست كه نشانگر اطلاعات وسیع و پردامنه او از تاریخ ایران باستان است و نشاندهنده این است كه او با كتابهایی چون شاهنامه حكیم توس و كتابهای نظامی گنجوی سر و كار داشته است. از جمله، اسكندر و بهمن، (۶۲) اسفندیار روئیندژ، فریدون عجم، كیقباد، رستم و زال و سیمرغ و سام و جمشید. (۶۳) افراسیاب و شاپور و بهرام گور و قباد و اشكانیان و ساسانیان، (۶۴) انوشیروان، فرهاد و شیرین و بیستون خسرو و شبدیز و افراسیاب و سیاوش. (۶۵)
او همچنین از قصص ملتهای چین، هند، یونان و عرب جاهلی نیز حكایتهایی نقل میكند، مانند برصیصای عابد، سمتون، (۶۶) نگارستان چین، ابرهه، داستان آتش زدن زنان هندی خود را پس از مرگ شوهران، (۶۷) داستان لیلی و مجنون (۶۸) و سلمی و لیلی.
● داستانهای رمزی
نراقی به داستانها و حكایات رمزی ملتها نیز بیتوجه نیست. او، با نقل داستانهای ملل به سبك كلیله و دمنه از زبان بیعتبیجان و حیوانات بیزبان، اهداف و آرمانهای خود را از زبان آنان القا میكند و مضامین عالمانه و خردمندانهای را در ستایش عدل و داد، و دیگر ارزشهای انسانی از زبان آنان شرح میدهد. از كوه قاف و سیمرغ و بیستون و شبدیز و آب حیوان كه در قصههای باستانی آمده است و هر یك نمادی از آرزوها و ویژگیهای ملتهاست. از داستانهای نراقی برای پیش برد پیامهای انسانی و ارزشهای معنوی استفاده شدهاست.
سید عباس رضوی
پینوشتها:
۱) ملا احمد نراقی، خزائن، تحقیق استاد حسن زاده، ص ۳۳۰.
۲) حبیب یغمایی، یادگارنامه، (انتشارات توس) ص ۳۹۳.
۳) ملااحمد نراقی، مثنوی طاقدیس، (چاپ فرهومند) ص ۱۷۲.
۴) همان، ص ۲۳۴.
۵) همان، ص ۳۳۷.
۶) همو، خزائن، ص ۴۶۲- ۴۶۳.
۷) ملااحمد نراقی، معراج السعاده (انتشارات پیام آزادی) ص ۴۸۰.
۸) همان، ص ۴۸۳.
۹) همان، ص ۶۷۶.
۱۰) همو، سیف الامه، ص ۲۸۱.
۱۱) ملااحمد نراقی، خزائن، تصحیح استاد حسن زاده آملی (قم، چاپ تشیع)، ص ۲۶.
۱۲) شهید ثانی، منیهٔ المرید.
۱۳) ملااحمد نراقی، معراج السعاده، ص ۶۲۳.
۱۴) مجموعه آثار شهید مطهری، (صدرا) ج ۱۷، ص ۷۷.
۱۵) ملااحمد نراقی، عوائد الایام، (دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم) ص ۷۹۳.
۱۶) ملااحمد نراقی، مثنوی طاقدیس (چاپ فرهومند) ص ۳۶۰.
۱۷) همان، ص ۹۶.
۱۸) همان، ص ۱۳۸.
۱۹) همو، خزائن، ص ۲۴۰.
۲۰) همان، ص ۳۶۴.
۲۱) همان، ص ۱.
۲۲) همان، ص ۱۲۵.
۲۳) همان، ص ۴۵۶.
۲۴) همان، ص ۱۲۶.
۲۵) همان، ص ۵۶۹.
۲۶) همو، مثنوی طاقدیس، ص ۴۱۲.
۲۷) همو، خزائن، ص ۴۴۴.
۲۸) همان، ص ۲۱۵.
۲۹) همان، ص ۵۳۱.
۳۰) همان، ص ۴۵۰.
۳۱) همو، معراج السعاده، ص ۳۳۶.
۳۲) همو، خزائن، ص ۱۵۰.
۳۳) همان، ص ۱۶۷.
۳۴) همان، ص ۱۶۴.
۳۵) همان، ص ۳۹۰.
۳۶) همان.
۳۷) همان، ص ۵۷۰.
۳۸) همان، ص ۵۴۰.
۳۹) همان، ص ۹۳ و ۱۷۸.
۴۰) همان، ص ۱۷۸.
۴۱) همو، مثنوی طاقدیس، ص ۱۷۴.
۴۲) همو، خزائن، ص ۱۸۹.
۴۳) همان، ص ۲۳۵.
۴۴) همان، ص ۳۰۰.
۴۵) همان، ص ۴۰۷.
۴۶) همان، ص ۴۱۵.
۴۷) همان، ص ۴۷۴.
۴۸) همان، ص ۵۱۸.
۴۹) همان، ص ۵۳۹.
۵۰) همو، مثنوی طاقدیس، ص ۳۵.
۵۱) همان، ص ۱۲۶.
۵۲) همان، ص ۹۹، ۱۰۸.
۵۳) همان.
۵۴) همو، خزائن، ص ۵۱۴، ۵۱۵.
۵۵) همان، ص ۳۵۹.
۵۶) همان، ص ۴۷۴.
۵۷) همان، ص ۳۵۱.
۵۸) همان، ص .
۵۹) همو، مثنوی طاقدیس، ص ۴۰۵.
۶۰) همو، معراج السعاده، ص ۲۳۹.
۶۱) همان، ص ۲۷۵.
۶۲) همان، ص ۵۲۱.
۶۳) همان، ص ۴۸۳.
۶۴) همان، ص ۳۳۶.
۶۵) همو، مثنوی طاقدیس، ص ۲۱۹.
۶۶) همان، ص ۸۶.
۶۷) همان، ص ۱۸۴.
۶۸) همان، ص ۲۹۸.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست